Santeri Lehtonen

FSN F1 League: Kausi 2009

21 viestiä aiheessa

Kevät lähestyy ja formulat pyörähtää taas käyntiin. Näin myös FSNLiigan F1 kausi lähtee käyntiin. Liigassa ajetaan, viime kaudesta tuttuun tyyliin, rFactor pelillä, jossa käytössä MMG:n F1 modin versio 2.1 SE.

Nyt olisi hakusessa vielä kolmisen kappaletta ajajia. Käy siis ilmoittautumassa täällä!

Foorumi löytyy osoitteesta http://fsnleague.kapsi.fi/ ja, jotta sinne voit kirjoittaa, pitää rekistöröidä sinne nimimerkki. Oikean nimen käyttö ei ole pakollista.

Lisää infoa löytyy foorumilta. Kilpailukalenteri kannattaa vilkaista, samoin  kuvia viime kauden kisoista, joita löytyy jokaisen kisan Grand Prix-aiheesta.

Alustavat säännöt löytyvät täältä.

Lämpimästi tervetuloa mukaan, olitpa sitten ajoratojen kuningas tai vasta aloitteleva ajaja. :)

Jos vielä jäi kysyttävää, foorumille vaan viestiä, tämän aiheen jatkoksi tai privaa mulle tai Juho Penttilälle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tallipaikat viikon päästä alkavalle kaudelle on jaettu, mutta varakuljettajia haetaan sarjaan edelleen.

Varakuljettajaksi rfactorilla ajettavaan formulasarjaan voit ilmoittautua täällä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

FSN League 2009 pyörähti käyntiin Australian Albert Parkin radalla 29.3.2009. Pieni hiilikuidunkatkuinen kisakooste löytyy

.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

FSN League 2009 pyörähti käyntiin Australian Albert Parkin radalla 29.3.2009. Pieni hiilikuidunkatkuinen kisakooste löytyy

.

No jopa oli.  8)

Mietin tuota katsellessa, kuinka moni loppujen lopuksi tuli maaliin. DNF-lista olikin aika laaja...  ;D

Downloadasin itse eilen illalla rFactorin demon ja ajelin sillä. Täytyy kyllä harkita ostamista.

Itseä kiinnostaa näitten formuloiden lisäksi Rekka-modi, joka tuohon on saatavilla - siis Truck racing -kisat.

Onko muuten joku erityinen syy, että ajatte tätä sarjaa tuon modin 2007-versiolla? Minusta 2009-versiokin on jo saatavilla.

- Ville -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No jopa oli.  8)

Mietin tuota katsellessa, kuinka moni loppujen lopuksi tuli maaliin. DNF-lista olikin aika laaja...  ;D

Downloadasin itse eilen illalla rFactorin demon ja ajelin sillä. Täytyy kyllä harkita ostamista.

Itseä kiinnostaa näitten formuloiden lisäksi Rekka-modi, joka tuohon on saatavilla - siis Truck racing -kisat.

Onko muuten joku erityinen syy, että ajatte tätä sarjaa tuon modin 2007-versiolla? Minusta 2009-versiokin on jo saatavilla.

- Ville -

No kaikki tähän mennessä tulleet '09-modit on täyttä kuraa. '08-kaudesta olisi kyllä hyvä modi saatavilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No jopa oli.  8)

- Ville -

Kaikki tottuneet MMG:hen, siksi ei olla vaihdettu. 2009 -modia en ole kyllä itse vielä nähnyt?? 2008 modiksi kylläkin saisi FSONE08:sin, mutta itse kyllä kannatan MMG:llä jatkamista.

Kannattaa sitten vielä muistaa pistää kaikki ajo-avut pois, jotta saa oikean tuntuman liigan sääntöihin. Demolla pystyy ajamaan myös tuota MMG:n modia, suosittelen kokeilemaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaikki tottuneet MMG:hen, siksi ei olla vaihdettu. 2009 -modia en ole kyllä itse vielä nähnyt??

Huomasin tämän rfactorcentralissa, en sitten tiedä laadusta mitään. Aika tuore julkaisu tuo.

Täältä löytyy pari videotakin.

- Ville -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä en sen takia moista ostaisi. Meinaan rFactorissa on olemassa painorajoitus, ja nuo rekat painavat enemmän kuin tuo raja, joten ei se kovin realistinen voi ainakaan olla :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä en sen takia moista ostaisi. Meinaan rFactorissa on olemassa painorajoitus, ja nuo rekat painavat enemmän kuin tuo raja, joten ei se kovin realistinen voi ainakaan olla :D

Painorajoitus? Vaikea uskoa, kun koko peli on niin räätälöitävissä.

Katsopa itse tuota rekkamodia. Tuolla kerrotaan, että kaikissa autoissa on 5 tonnin fysiikka. Eli realistinen pitäisi olla.  ;)

- Ville -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Painorajoitus? Vaikea uskoa, kun koko peli on niin räätälöitävissä.

Katsopa itse tuota rekkamodia. Tuolla kerrotaan, että kaikissa autoissa on 5 tonnin fysiikka. Eli realistinen pitäisi olla.  ;)

No näin Ruutulippu.net:n jäsenistö on minulle kertonut, mutta jos nyt välttämättä haluat kokeilla tuota niin go for it ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No näin Ruutulippu.net:n jäsenistö on minulle kertonut

Yritin hakea tälle tiedolle varmistusta ja kysyin viimeiseksi rFactorin teknisestä tuesta, joka ei ollut kuullutkaan moisesta rajoituksesta.

- Ville -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noh, se voi olla niin, mutta jotain rajoituksia tietääkseni sinä on, että ne rekat ei syystä tai toisesta ole kovinkaan realistisia (tai näin olen ainakin ymmärtänyt)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ostin tuon rFactorin ja olen ajellut mm. juuri F1 MMG 2007:lla. Myönnän että tuo taitaa olla

selkeästi parempi kuin se ihmettelemäni F1 2009-modi. Imuroin Monacon radan ja täytyy sanoa,

että F1:n vauhti suorastaan hirvittää tuolla radalla.

Muuten yksi tyhmä kysymys F1:stä. Onko se punainen valo auton perässä jarruvalo?

Ei ainakaan minulla toimi siinä tapauksessa kuten pitäisi.

Testailin myös Truck Racing modea ja on sekin aika hyvän tuntuinen. Noitten nuppien ohjaamot on

ehkä vähän liiankin samanlaiset ratin keskiötä lukuunottamatta, mutta muuten ok. Noilla huomaa ajavansa

isoa autoa eikä esimerkiksi mutkiin voi tulla mitään hirmuvauhtia tai muuten on kyllä heti pellolla. Nuo kun ei pysähdy ja

taitu mutkiin niinkuin jotkut F1:t.

Samoin mm. Porsche Cup ja BMW cup -modit tuntuu laadukkailta. Ihan laatusimu tämä rFactor, pakko sanoa. Ainoa haitta tässä on

virittelyn viemä aika. Noissa modeissa tulee yleensä kaikki autot, mutta ei ratoja, jotka pitää käydä imuroimassa ja asentelemassa erikseen.

Tarkoitan siis, jos haluaa ajaa jotain sarjaa oikeilla radoilla.

Minusta voisi harkita, josko jossain vaiheessa ottaisi FSN:n sisällä jonkun toisenkin autosarjan ajettavaksi, kuin F1:n. Tuo Porsche Cuphan on sellainen,

jota oikeastikin ajetaan samoilla radoilla ennen F1-kisoja ja joillakin autoluokilla sopisi ajella ihan kotoisillakin radoilla. rFactoriin on saatavissa mm. Alastaro

ja Kemora ja näyttipä joku olevan vääntämässä muuten Eltsun rataa vuonna 1963. Siihen vain vuoden 55 formuloilla ajelemaan.  :thmbup:

Edit: Yksi kyssäri unohtui. Ajan tällä hetkellä Xbox360 Win padilla. En ole saanut force feedbackia toimimaan rFactorissa. Onko ffb säädöissä

jotain erityisiä jippoja?

- Ville -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muistelisin, että kannattaa kokeilla, että laittaa forcet negatiivisiksi. Ja todellakin rFactor on kyl tällä hetkellä autosimujen kärkeä ihan vain muokkaavuutensa takia. Toki tohon F1:sen rinnalle voitaisiin laittaa pystyyn toinen sarja jos halukkaita on, meinaan monessa sarjassa oleminen on yllättävän puuduttavaa nimim. kokemusta on.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muuten yksi tyhmä kysymys F1:stä. Onko se punainen valo auton perässä jarruvalo?

Ei ainakaan minulla toimi siinä tapauksessa kuten pitäisi.

Ei ole jarruvalo. Se on ns. huomiovalo, mikä vilkkuu käytännössä vain ja ainoastaan varikkonopeusrajoittimen ollessa päällä. Sadekelillä valo on myös käytössä, mutta rFactoriin ei ole sadekeliä kunnolla mallinnettuna.

Ainoa haitta tässä on virittelyn viemä aika. Noissa modeissa tulee yleensä kaikki autot, mutta ei ratoja, jotka pitää käydä imuroimassa ja asentelemassa erikseen.

Ratojen puute/sopivuus tietylle modille on ollut hieman ongelmallista välillä, mutta sille ei mitään voi. Modiryhmät ei saa samaan tahtiin ratoja aikaiseksi, kuin oikeat kisat, mutten kyllä ihmettele ollenkaan. (kannattaa kokeilla radantekoa esim Bob's track builderilla, niin rupeaa ymmärtämään yksityiskohtaisen radan tekemisen haasteet)

Minusta voisi harkita, josko jossain vaiheessa ottaisi FSN:n sisällä jonkun toisenkin autosarjan ajettavaksi, kuin F1:n. Tuo Porsche Cuphan on sellainen,

jota oikeastikin ajetaan samoilla radoilla ennen F1-kisoja ja joillakin autoluokilla sopisi ajella ihan kotoisillakin radoilla. rFactoriin on saatavissa mm. Alastaro

ja Kemora ja näyttipä joku olevan vääntämässä muuten Eltsun rataa vuonna 1963. Siihen vain vuoden 55 formuloilla ajelemaan.  :thmbup:

Ajoimme talvisarjana Porsche Cupilla viiden kilpailuviikonlopun sarjan ja mukana ratoina oli Alastaro, Suzuka, Monaco, Nuerburgring ja Ahvenisto. Sarja oli ihan mukavaa vaihtelua formulalle, mutta formulakauden aikana en ole toisen päällekkäisen FSNLeague sarjan aloittamisen kannalla. Vie jo pelkkä formulakin niin paljon aikaa säätämisineen, ettei se ole ajankäytöllisesti mahdollista.

Itse en Porschemodista ihmeemmin perusta. Kannattaa kokeilla esim Legends modia tai Rallycross Groub B modia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään