Jukka Juutilainen

Linkkejä & vinkkejä ilmailuhistoriallisiin keräilykohteisiin

106 viestiä aiheessa

Hei ilmailuhistorian harrastajat!

 

Puolustusministeriö on hyväksynyt, että Liperin Rauanlahdesta syksyllä 2008 nostetun JK-254 pommikoneen

museaaliseen käyttöön kelpaamaton materiaali (= romu ym pellinpalat) voidaan myydä Sotiemme Veteraanien

hyväksi tarkoitukseen sopivassa muodossa, esimerkiksi tauluihin sijoitettuna ja varustettuna sopivalla historiallisella

tekstillä. Myynti toteutettaisiin Sotiemme Veteraanit verkkokaupassa. Materiaali on tällä hetkellä Keski-Suomen

Ilmailumuseossa Tikkakoskella.

 

Maassamme on elossa vielä hieman alle 60 000 sotiemme veteraania, joista n 21 000 on naisia. Heidän keski-ikänsä

on yli 87 vuotta ja yli puolella heistä tulot jäävät noin 1000 € tai alle kuukaudessa. Tuen tarvetta siis on.

Sotiimme osallistui kaikkiaan hieman alle 700 000 miestä ja noin 200 000 naista.

 

Myynnin toteuttaisi Sotiemme Veteraanit - keräysorganisaatio, joka on Sotainvalidien Veljesliiton, Suomen Sotaveteraaniliiton, Rintamaveteraaniliiton ja Rintamanaisten Liiton perustama yhteinen varainhankintaorganisaatio

veteraaniemme tukemiseksi.

 

 

Ideat materiaalin hyödyntämisestä veteraanien hyväksi ovat tervelleita.

 

Kari Korhonen

Osa-aikainen kenttäpäällikkö

(kapteeni evp)

Jyväskylä

040 743 6372

s-posti: kari.kkn (at) kolumbus.fi

 

Keräysorganisaatiosta saa lisää tietoa osoitteesta:

 

http://www.sotiemmeveteraanit.fi

 

--------------------------------------------------------------

 

Junkers JU 88 JK-254

 

1.heinäkuuta 1944 klo 00.55. syöksyi JK-254 Liperin Tutjun kylässä Rauanlahteen koko miehistön saadessa surmansa.

 

Kymmenen JK-konetta lähti Onttolan kentältä klo 00.25 kapt.Itävuoren johdolla pommittamaan Kannaksella Mutalahden tienristeyksessä olevia taloryhmiä, joukkoja ja ajoneuvoja. Koneiden ottaessa korkeutta joutui alinopeudella lentävä JK-254 edellään kiipeävän muodostelman voimakkaaseen potkurivirtaan ja menetti ohjattavuutensa. Kone meni kierteeseen ja syöksyi räjähtäen järveen. Kenenkään ei havaittu hyppäävän. Bensiini paloi järven pinnassa vielä pari tuntia onnettomuuden jälkeen."

 

Miehistö oli: Ohjaaja luutn. Pinomaa Erkki, tähystäjä luutn. Lång Karl-Bertil, sähköttäjä korpr. Vahvelainen Esko ja kk-ampuja korpr. Joutsenvirta Jorma. (Pommituslentolaivue 44)

 

Ohessa kuva parista osasta:

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkä vehkeen jakkara toi Huuto.net:in istuin on? Kellään tietoa?

 

Enemmän kiinnostaa tuon värkin historia eli miten se on päätynyt Utin Ilmailulaitoksen varastosta myyntiin? Aikoinaan koetettiin tunnistella tuota kapinetta mutta ei onnistuttu. Voisiko olla, että vanha lekopenkki on myöhemmin kiinnitetty johonkin maatalous- eli kunnossapitotyökoneeseen? Joka tapauksessa värkin historia mukaanlukien ainakin 10v sijoitus kentän ulkovarastossa kannattanee taltioida.

 

Pete

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähtärin istuin ?

 

Silmämääräisesti se näyttäisi olevan BL.stä. Uttikin saattaisi täsmätä. BL-106.n historia päättyy ilmeisesti Uttiin,

josta se myytiin romuksi -50-luvun alussa. Yhdet BL-päätelineen pyörät löytyivät ~10v sitten Anjalasta. Koneen

historia kiinnostaa. Ville Salminen aloitti Talvisodan BL-106.lla.

 

Jussi Salminen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
BL-106.n historia päättyy ilmeisesti Uttiin,

josta se myytiin romuksi -50-luvun alussa. Yhdet BL-päätelineen pyörät löytyivät ~10v sitten Anjalasta. Koneen

historia kiinnostaa.

Koneen lennot päättyivät vaurioon Rovaniemellä 20.3.1957. Romut olivat Hallissa ainakin 1959. Koska, mistä ja minne se myytiin ei ole tiedossani.

 

Terv,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BL-106 romut ?

 

Aikamäärityksessä on 10v-ajatusvirhe. Tarkoitan -60-luvun alkua. Oletan, että romut myytiin jollekin romuliikkeelle.  Mahdollisesti Kouvolaan ?

Kukaan tuntemistani uttilaisista ei tiennyt minne. Osia on saattanut joutua yksityisille Kouvolan ympäristöön. Voi olla, että asia ei näy mitenkään

armeijan papereissa. Se kai oli jokseenkin merkityksetön juttu. Istuimen jalka ei käsittääseni kuulu BL.ään. Vaikuuttaa pikemminkin siihen taka-

käteen lisätyltä (toimistotuolinjalka ?). Mielikuva lapsuudesta oli sellainen, että miten kukaan on jaksanut istua siinä tuntikausia. Olin nimittäin

unohtanut, että siinä istutaan laskuvarjon päälla. Joissain BL-osakuvissa tuokin istuin saattaisi näkyä. Ei vaan ole sattunut silmiini, vaikka kävin

aikoinaan vanhoja papereita systemaattisesti läpi.

 

Jussi Salminen 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Brewster-ässien kuvasta tulossa kallis:

 

Pitäisiköhän itsekin alkaa myydä SA-kuvia netissä, kun niistä noin hyviä hintoja maksetaan?  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Captain Robert C. Klosterman, Retired      1947-2010 R.I.P.

 

Professionally he was one very impressive individual. His personal life was an entirely different matter. He never made Admiral. It's always a woman to take you down everytime.[/i]

 

Ikävämpi loppu :(

 

http://angelzfury.wordpress.com/2010/05/03/pimg-styledisplay-inline-marginleft-0px-marginright-0px-altrobert-klosterman-commanding-officer-aircraft-carrier-john-stennis-alignleft-srchttpmediahamptonroadscomcachefilesimages459011000jpgemrobert/

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Oliko Jukka noi potkurinlavat samoja mitä joskus taannoin selviteltiin ja jotka osoittautui Dora:n lavoiksi?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tjaa... nyt en enää muista, mutta tämmöisiä guugletin VDM 9-17302A-4:lla:

 

1. http://www.dws.org.pl/viewtopic.php?f=60&t=122777  Bf 109/Ju 88 ??

 

2. http://woodenpropeller.com/forumvB/archive/index.php/t-389.html

 

Wulfin lapoja:

 

VDM 9-12067 A : metal

VDM 9-12153 A : metal with external pitch weights

VDM 9-12176 A : wooden

 

Lähde: http://forum.12oclockhigh.net/showthread.php?t=21631

 

Minulla on taas VDM 9-12153 B

 

[ attachment removed / expired ]

 

Wau! Täältähän löytyi siistit lapa-sivut (& 109:n spinneri): http://www.arizonaskiesmeteorites.com/WWII-Military-Collectibles/Warbird-Aircraft-Parts-And-Collectibles/

 

109:n spinneri olisi komia seinällä.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

VDM 9-12153 A : metal with external pitch weights

 

 

Minulla on taas VDM 9-12153 B

 

Joo. Muuten sama mutta ei sinne päinkään :-[. Tuo se taisi olla mitä muistelin tuossa vähän aikaa sitten etsiskelleeni.

 

 

Wau! Täältähän löytyi siistit lapa-sivut (& 109:n spinneri): http://www.arizonaskiesmeteorites.com/WWII-Military-Collectibles/Warbird-Aircraft-Parts-And-Collectibles/

 

109:n spinneri olisi komia seinällä.  :thmbup:

 

No olis  :thmbup:

 

Ei vaan taida tulla tuo nätisti hymyilevä vosu mukaan.......

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Punapiloteilla oli käytössään näköjään myös Gladiatoreita... ???:

 

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=230538587033&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

 

Täytyypä yrittää huutaa arkistoitavaksi.  ;)

 

Ei riittänyt fyffet eilen tähän SB-2 suksilla kuvaan. Pirun skarppi kuva! 72 eurolla vaihtoi omistajaa. Mutta, mutta... paljon on taas muutakin tarjolla just nu!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BL-106 romut ?

 

Aikamäärityksessä on 10v-ajatusvirhe. Tarkoitan -60-luvun alkua. Oletan, että romut myytiin jollekin romuliikkeelle.  Mahdollisesti Kouvolaan ?

Kukaan tuntemistani uttilaisista ei tiennyt minne. Osia on saattanut joutua yksityisille Kouvolan ympäristöön. Voi olla, että asia ei näy mitenkään

armeijan papereissa. Se kai oli jokseenkin merkityksetön juttu.

Nyt selvisi, että BL-106 myytiin 16.4.1959 Yrjö Fors(s?)ille.

 

Terv,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä ei ole linkki vaan vinkki.

 

Kävin tänään Helsingin messukeskuksessa kirjamessuilla ja lähes koko aika meni antikvaarisella puolella.

Myyjiä oli lähemmäs 30.

 

 

 

 

Tässä pari mielenkiintoista kuvaa kännykällä otettuna.

 

Hintapyyntö tosin 180 €

6969843.jpg

 

Tästä pyyntö olisi 1800€!!!

6969844.jpg

 

 

Omaan keinonahkasalkkuun tarttui seuraavat teokset:

 

Eino Penttilä: Kotka liekeissä

Paul Brickhill: Lentäjäsankari Douglas Bader

Tuomo Soiri: Iskulaivue ja Mersut tulevat

Ilmailuliiton käännättämä, alunperin tanskalainen,  "Purjelento"

Eino Luukkanen: Hävittäjälentäjänä kahdessa sodassa

Ernst Heinkel: Myrskyinen elämä

Kalervo Elomaa: Ilmapuolustus sanoin ja kuvin vuodelta -39

 

Rahaa paloi yli 160€, kotiväki ei vielä tiedä, että ens viikolla syödään kaurapuuroa...

 

Ensi vuonna uudestaan, kannattaa käydä!

 

 

t. Esa

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään