Jukka Juutilainen

Linkkejä & vinkkejä ilmailuhistoriallisiin keräilykohteisiin

106 viestiä aiheessa

Tapaus Palmquist lienee hankalampi selvittää, kun äijä on ollut turpeen alla jo kuutisen vuotta... Toki tuo Blue Angels-kytkös hekumoittaa "tutkimuksiani". Oma villi arvaukseni on se, että joku Palmquistin kavereista pääsi lentämään Enkeleissä, tai sitten navigaattori Palmquist toimi jonkunlaisena pr-upseerina Enkeleille. Uuden koneen hankinnan jälkeen on ollut ongelmia kotisivujeni päivittämisessä, mutta joskus olen saanut yhteydenottoja wanhoilta sotilaslentäjiltä Jenkeistä, jotka ovat nähneet kaverinsa kypärän "museossani".  :thmbup:

 

Knuutilan tapaus ratkesi helpommin, kun avasin Laukkasen kirjan "Suomen ilmavoimat 80 vuotta". Tuhannen tunnin Fouga-miehiä ja Satakunnan lennoston esikuntaherroja Porista vuodelta 1983. Kypärä on vasta tulossa Kokkolasta. Samoin Palmquist tulossa vasta Jenkkilästä. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesus, mikä kollektsiooni  :D

 

Hihkaise, Jukka, jos haluat päästä eroon yhdestä kaksivisiiriselle "Ramshornille" passaavasta MS22001-maskista... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi ylimääräinen MBU-5/P oli, mutta se meni jo Espanjaan. Ylimääräisiä MS22001-maskejakaan ei ole tällä hetkellä tarjolla, mutta pistän kyllä linkin ja vinkin tulemaan, jos sellainen sattuu joskus eteen tulla tupsahtamaan. MS22001-maskeja saa välillä myös Euroopasta, kun joku keräilijä "pölläyttää" kokoelmiaan. USAF:n maski eroaa USN:n maskista ja ruotsalaisilla oli myös oma viritelmänsä MS22001:stä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin koskettava tuo Finnin kirves ja kaatuva kuusi. Teet arvokasta työtä suomalaisen ilmailuhistorian saralla Jukka. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on Huuto.netissä myynnissä paljon ilmavoimien laivuemerkkejä, joku laittaa kokoelmansa "lihoiksi":

 

1. hävittäjälentolaivue 31 hihamerkki, hinta nyt 22 euroa

 

2. hävittäjälentolaivue 21 hihamerkki, hinta nyt 26 euroa

 

3. hävittäjälentolaivue 41 hihamerkki, hinta nyt 22 euroa

 

4. hävittäjälentolaivue 11 hihamerkki, hinta nyt 23 euroa

 

5. 2. lentueen (Hawk) hihamerkki, hinta nyt 20 euroa

 

6. 1. lentueen (Draken) hihamerkki, hinta nyt 20 euroa

 

7. talvisodan ohjaajakurssin hopeinen merkki, hinta nyt 350 euroa

 

8. ohjaajan lentomerkki m/45, hinta nyt hinta nyt 150 euroa

 

Ja paljon muuta näköjään tarjolla... USA:sta tulikin kysely Suomen ilmavoimien ohjaajien merkeistä, joten pitää laittaa linkki myös Christophille. Tämä jenkki onkin käynyt tutustumassa Pirkkalan lennostoon joskus 90-luvulla viran puolesta.

 

Myyjän kaikki kohteet löytyvätkin täältä: http://www.huuto.net/fi/showlist.php3?sellstyle=K&classification=0&status=N&stype=A&tits=&seller=SergeantMaster&bidder=&location=&odir=A&start=0&num=50&opuh_otheritems

 

Harvinaisen iso ilmavoimat-kokoelma on nyt myynnissä. Esim. nuo lentäjän ja mekaanikon nimilaput lienevät tosi harvinaisia, vaikka ovatkin kaiketi Hornet-kaudelta.... Nyt kiinni kuin sika limppuun. Draken-merkki on "varattu" mulle.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, kyllä RAF:n miehillä oli myös kotkat olkavarressa, en nyt heti muista perusteluita, mutta tarkistan. Sen muistan heti, että upseereilla sitä ei kuitenkaan ollut.

 

Näitä on myynnissä näköjään Ebay:ssa joten kysäsin ja sai kattavan vastauksen.Tosiaan toi kuva(t) oli sen verran suttuisia että hämäännyin...

 

Kiitos Jukka

 

P.S Koskas mennään taas mersua kokeilemaan....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saksalaiset saivat sodan aikaan lentokuntoon useita liittoutuneiden koneita, ehkä ei kuitenkaan Lancasteria.

 

Suomen Ilmavoimienkin käytössä oli saksasta ostettua sotasaaliskalustoa. Ilmeisesti kaksimoottorisen VL "Vihuri" -hävittäjän mallina oli tarkoitus käyttää Saksasta hankittavia Mosquitoja.

 

Linkissä juttua niiden toisenlaisten kotkatunnusten kanssa lentäneistä B-17 pommareista saksassa:

 

http://www.warbirdsresourcegroup.org/LRG/b17fortress.html

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saksalaiset saivat sodan aikaan lentokuntoon useita liittoutuneiden koneita, ehkä ei kuitenkaan Lancasteria.

 

Suomen Ilmavoimienkin käytössä oli saksasta ostettua sotasaaliskalustoa. Ilmeisesti kaksimoottorisen VL "Vihuri" -hävittäjän mallina oli tarkoitus käyttää Saksasta hankittavia Mosquitoja.

 

Linkissä juttua niiden toisenlaisten kotkatunnusten kanssa lentäneistä B-17 pommareista saksassa:

 

http://www.warbirdsresourcegroup.org/LRG/b17fortress.html

 

jk

 

No jos tästä oikein vääntää niin sen verta saadaan Lancaster yhteyttä että sodanaikaisen KG200:n päällikkö Werner Baumbach taisi päättää päivänsä Lancasterin puikoissa..... tosin vasta sodan jälkeen 1953. KampfGeschwader 200 kumminkin oli tuo yksikkö joka operoi noita haltuunsaatuja liittoutuneiden koneita......  8)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Martti väittäisin, että kuuluu tykistössä käytettyyn teodoliitin/suuntakehän jalustaan. Jalustan jalat puuta. Tuo nahan keskiosassa oleva peltiläpyskä suojasi sitä tasopintaa, johon suuntakehä laitettiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Martti väittäisin, että kuuluu tykistössä käytettyyn teodoliitin/suuntakehän jalustaan.

 

Ilmavoimilla ei liene ollut teodoliitteja muualla kuin kertoitusosastoilla? Ilmatorjuntatykistö oli osa Ilmavoimiin aikaisemmin, joten on tietysti mahdollista, että tuo on heidän perujaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan jossakin säähommissa tarvittu havaintopallon kulman mittaamiseen teodoliittia/suuntakehää?

 

Hei.

 

Kyllä, sääpallojen seurantaan käytetään/käytettiin teodoliittia.

Tuli homma opeteltua Intissä säämiehenä 1982. (hitto, jo 30v sitten  :o)

 

t. Kari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Lentokirja tähystäjänä  alkaa 8.6.1936 lopuu syyskuu 1949  (käytetty 41 sivua) Lentopäiväkirja Le.SKoulu alkaa 9.huhtikuuta 1944 päätyy 9 lokakuu .1944  (käytetty 43 sivua) Ohjaajan lentopäiväkirja  alkaa heinäkuu 1938 päätyy heinäkuu 1944 (käytetty 19 sivua) Puolalainen lentokirja  alkaa 14.8 1938 päätyy 2.8,1977. Henkilö jonka kirjat ovat on tehnyt purjelennossa Suomen ja pohjoismaiden korkeusennätyksen 19.7.1944. On ollut Olympia harjoitusleirillä Jämijärvellä 8.7.-6.8 1939.

 

Kuka keksii kenen päiväkirjat tässä nyt on kaupan? Mainitulla Suomen Ilmapuolustusliiton järjestämällä purjelennon olympiavalmennusleirillä oli mukana 23 kisakandidaattia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saksalaiset maksoivat muutaman stipendin vuodesta 1936 lähtien Saksaan Grunaulle, mutta isommalla joukolla Puolassa kävivät teekkarit. Yksittäisiä varmaan useampia molemmissa maissa. 40 sivua ennen sotia olisi kyllä mielenkiintoista nähdä mitä ja millä on lennetty. Korkeusennätys selviäisi Ilmailu- tai Siipi-lehdestä, jos sellaisia olisi ulottuvilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailu 9-1944: "Heinäkuun 18 pnä kohosi ilmavoimien luutnantti Pentti Tarkkonen Weihe-tyyppisellä tehopurjekoneella 5000 m. korkeuteen". "Uusi Suomen ennätys".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailu 9-1944: "Heinäkuun 18 pnä kohosi ilmavoimien luutnantti Pentti Tarkkonen Weihe-tyyppisellä tehopurjekoneella 5000 m. korkeuteen". "Uusi Suomen ennätys".

 

Kiitos Raimo, Tarkkosen päiväkirjat tässä on kysymyksessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SIH22 "Koulukoneet" -kirjan koneyksilöluettelosta en löytänyt ainoatakaan alas ammuttua Sääski -koululentokonetta.

 

Koulukoneista vain Viimoilla lennettiin joitain sotalentoja. Potkuri lienee siis peräisin pakkolaskusta!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tekisi mieleni selvittää potkurin no 62 historia, mutta koska 6.4. se jo myydään "sotatavarana", niin eipä maksa vaivaa.

 

Löysin omista muistiinpanoistani luovutusasiakirjan jossa Valtion lentokonetehdas luovuttaa Ilmavoimille uuden Sääski IIa -koulukoneen SÄ-142, päivämäärällä 29.2.1932.  Tähän oli asennettuna VL/Sääski IIa -potkuri no 60. Tämä potkuri rikkoutui poistokuntoon jo 2.9.1932. Tästä voi päätellä ainakin sen, että no 62 on valmistunut vuonna 1932 (todennäköisesti asennettuna SÄ-144?). Olisiko se edes pysynyt ehjänä sotaan asti, kulutus oli kovaa - varsinkin koulukoneissa.

 

Sen verran jatkan spekulointia tuon SÄ-144 kanssa (mikäli no 62 olisi siihen asennettu), niin sekin kone tuhoutui pian. SIH22 -kirjasta: "...9.12.1932 tuulenpuuska painoi startissa ja kone syöksyi jäähän Santahaminan edustalla". Ohjaaja ja mekaanikko selvisivät vammoitta.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään