Juha Paulavuo

SAS tehnee ennätystappion vuodelta 2008

31 viestiä aiheessa

SASn tappion vuodelta 2008 arvellaan nousevan neljään miljardiin Ruotsin kruunun. Tappio on suurin yhtiön historiassa. Tappiot jo kolmelta ensimmäiseltä neljännekseltä viime vuonna ovat reilut kolme miljardia ja saman suuntauksen odotetaan jatkuvan loppuvuoden osalta.

 

dagens nyheter

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS järjestää osakeannin, jolla se haluaa kerätä kaikkiaan 6 miljardia Ruotsin kruunua (560 miljoonaa euroa). Yhtiön kolme valtionomistajaa Ruotsi, Norja ja Tanska sekä suurin yksityinen omistaja Wallenbergien säätiöt takaavat osakeannin. Yhtiön tappio viime vuoden loka-joulukuussa nousi 403 miljoonaan kruunuun (noin 38 miljoonaan euroon). Vuotta aiemmin samaan aikaan yhtiö teki vielä 57 miljoonan kruunun voiton.

 

turun sanomat

 

Norjan valtio on ilmoittanut ottavansa osaa osakeantiin 800 miljonalla NOK (n. 88,5 miljoonaa euroa)

 

boarding.no

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En yhtään ihmettele että SAS tekee miinusta, ei näytä raha kelpaavan.

 

Yritin muuttaa fixed luokan lippuani tarjoamalla rahaa muutoksesta, eivät huolineet. Sanoivat että eivät mistään summasta suostu tekee muutosta lippuuni. On se hienoa että asiakasta arvostetaan..  ;D

 

-tuomo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fare rules on sellainen juttu että siinä ei ole naputettavaa eikä lipunmuujällä tai toimihenkilöllä valinnan vapautta. Jos olet ostanut kiinteän lipun niin se on silloin sellainen. Ei vaihdu ei sitten millään firmalla ei Finnairilla tai LHlla tai BAlla jne  joten  kyseessä asiakaan arvostuksesta tai sellaisen puutteesta. Mikäli haluat lipun jonka voit muuttaa niin silloin ostat sellaisen jossa se mahdollisuus on olemassa, huomattavasti kalliimpi kuin rajoitettu lippu mutta niinhän se on että kukin maksaa budjettinsa ja tarpeidensa mukaan. Eli jos halusit lipun jonka voit vaihtaa olisit sellaisen ostanut.

 

Joo, siis kyllä mä ymmärrän että säännöt on säännöt. Mutta jos asiakas on valmis maksamaan siitä niin luulis että rahalla asian pystyy hoitamaan. Laittaisivat sitten niin ison sakon että heikkohermoiset ei lähde lippujaan muuttaa.

 

Kyllä mä lähden siitä että jos firma haluaa olla kannattava niin kylllä sille pitää raha kelvata.

 

Mutta, jokaisella on omat mielipiteet..

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fare rules on sellainen juttu että siinä ei ole naputettavaa eikä lipunmuujällä tai toimihenkilöllä valinnan vapautta. Jos olet ostanut kiinteän lipun niin se on silloin sellainen. Ei vaihdu ei sitten millään firmalla ei Finnairilla tai LHlla tai BAlla jne  joten  kyseessä asiakaan arvostuksesta tai sellaisen puutteesta. Mikäli haluat lipun jonka voit muuttaa niin silloin ostat sellaisen jossa se mahdollisuus on olemassa, huomattavasti kalliimpi kuin rajoitettu lippu mutta niinhän se on että kukin maksaa budjettinsa ja tarpeidensa mukaan. Eli jos halusit lipun jonka voit vaihtaa olisit sellaisen ostanut.

 

 

 

 

 

Mina ainakin olen muuttanut halvimman (webista saadun) lipun menoa tai paluuta tai molempia maksamalla jonkun kiintean muutosmaksun. Finnairilla, Deltalla ja Continentalilla, taisi olla myos Air Francella. En muista lippuluokkia, mutta kyseessa Atlantin ylitykset ja siis halvimmat mahdolliset liput, siina tuhannen taalan luokkaa olevat. Muutosmaksut jotain 100-150 euroa tai taalaa. Viimeksi Finnairilla paluun muutos paria paivaa myohaisemmaksi kotimaan jatkoyhteyden paasta.

 

Amerikassa on lisaksi aina (?) se mahdollisuus kotimaan lennoilla, etta jos tulee kentalle ajoissa ja kohteeseen lahtee kone omaa lentoa aiemmin, voi lisamaksusta hypata aiempaan koneeseen. Tuo on tehtavissa suoraan "kioskissa" ja hinta maaraytyy lennon pituuden mukaan. Normaalisti noin $50-100.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesarin uutinen SAS:n säästöistä:

http://www.hs.fi/talous/artikkeli/SAS%20irtisanoo%20tuhansia%20ja%20myy%20tyt%C3%A4ryhti%C3%B6it%C3%A4/1135243242921

 

- myyntiin Spirit, Air Greenland, osuus brittiläisestä BMI:stä, Estonian Airways ja Skyways. Maa- ja huoltopalveluja sekä rahtitoimintoja ulkoistetaan tai lopetetaan

- SAS keskittyy liikematkustajiin ja leikkaa rajusti kapasiteettiaan. Vähennys on kymmenen prosenttia eli 14 konetta lyhyillä reiteillä ja 18 prosenttia pitkillä reiteillä. Kahdesta pitkän matkan koneesta luovutaan, jäljelle jää yhdeksän

- konsernin työntekijöiden kokonaismäärä laskee 23 000:sta yhdeksällä tuhannella.

- yhtiö on saavuttanut merkittäviä säästöjä neuvottelemalla uusiksi kaikki työehtosopimuksensa. Muun muassa johdon ja lentäjien palkkoja leikataan kuusi prosenttia

- yhtiö aikoo toteuttaa keväällä osakeannin

 

Juha

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinhä se jo on. Eli jos ostat lipun missä ei ole muutos-  tai vaihto-oikeutta niin sitä ei silloin voi muuttaa vaikka toivoisi kuinka ja olis kivaa jos vois jne.

 

Jos ostat lipun missä on oikeus muuttaa lippua tietyin edellytyksin esim ennen matkan alkua tai aikana korvausta vastaan se onnistuu, tosin lippu voi maksaa hieman enemmän kuin non flexible non refundable non interchangeable lippu.

 

Loytyi viela tuo nimenomainen Finnairin e-ticketti vanhoista sahkoposteista ja siina lippuluokaksi mainitaan L. En tieda noista luokista oikein mitaan, mutta sen muistan, etta L on esimerkiksi Deltalla yksi niista kaikkein halvimmista lippuluokista (muita sellaisia ovat T ja U), joilla esim. ei aikoinaan saanut upgreideja tasokortillakaan. No, noita lippuluokkia kai on kymmenittain, joten ehka Finnairin L ei olekaan halvimpia mahdollisia. Joka tapauksessa kelpasi rahalla vaihdettavaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt menee taas ihan OT.

Jokatapauksessa lippuviidakko on nykyisin melkomoinen. Saattaa jopa olla, että koneessa ei istu montaakaan ihmistä, jotka ovat maksaneet saman hinnan lennostaan.

 

Mulla on varastossa vanha (n. 10 v. takainen) IATAn Ticketing Handbook, jossa on aikasen monta sivua (taitaa olla muutama sata)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saa nahda, mita kaukoreitit tippuvat, ja luopuuko SAS nimenomaan kahdesta 343-koneestaan? Luontevaa olisi pudottaa esimerkiksi Seattle (josta huhuttua joka vuosi) seka joku Tukholmasta operoitava reitti (esim. ORD tai PEK). Tukholmahan on nimenomaan ollut amerikkalaisten "invaasion" kohteena jo pari vuotta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS järjestää osakeannin, jolla se haluaa kerätä kaikkiaan 6 miljardia Ruotsin kruunua (560 miljoonaa euroa).

 

boarding.no

 

Tanskalainen valtiontuen asiantuntija epäilee, että osakeanti voi olla vastoin EUn sääntöjä. Peter Vesterdorfin mukaan osakeanti ei tahdo mahtua normaalien rahoitustoimenpiteiden sarjaan.

 

boarding.no

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin,

 

Sitä minäkin aiemassa viestissäni yritin vihjailla, kun puhuin AZ, OS, OA, ja nyt SK:n touhuista. Eli avoin kysymykseni: Mitä on valtiontuki ja mitä ei?

 

Eiköhän tässä olla petaamassa SAS:ia myyntikuntoon LH:lle. Sen kun vielä muistamme että Herr Doktor W. Mayrhuber on sanonut, että LH ei osta lentoyhtiöitä vaan markkinoita ja markkina-alueita.  :thmbup:

 

Nimim. Mua huvita enää mikää!  (Lainaus: M.Näsä)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, siis kyllä mä ymmärrän että säännöt on säännöt. Mutta jos asiakas on valmis maksamaan siitä niin luulis että rahalla asian pystyy hoitamaan. Laittaisivat sitten niin ison sakon että heikkohermoiset ei lähde lippujaan muuttaa.

 

Kyllä sen rahalla tosiaan pystyy hoitamaan. Ei muutakuin ostat uuden lipun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jokatapauksessa lippuviidakko on nykyisin melkomoinen. Saattaa jopa olla, että koneessa ei istu montaakaan ihmistä, jotka ovat maksaneet saman hinnan lennostaan.

 

Juu, oli pari vuotta sitten hauskaa kun emäntä tuli Sveitsiin meno-paluu -lipulla vaikka tultiin autolla takaisin. Oli vain halvempaa ostaa meno-paluu kuin samalle lennolle pelkkä meno. Ei aina kyllä pysy kärryillä noissa lippujen hinnoissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SASn osakeannista tehdään valitus EU-komissiolle. Valituksen tekijä tuskin yllättää : Ryanair. Ryanairin mielestä osakeanti on valtiontukea. Yhtiö kuitenkin pelkää, että EU ei tee asialle mitään, kuten se ei Ryanairin mukaan tehnyt mitään esim. Alitalian tukien kanssa.

 

Myös Norwegianin pomo on hyvin kriittinen siihen, että valtiot ottavat osaa osakeantiin.

 

boarding.no

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saa nahda, mita kaukoreitit tippuvat, ja luopuuko SAS nimenomaan kahdesta 343-koneestaan? Luontevaa olisi pudottaa esimerkiksi Seattle (josta huhuttua joka vuosi) seka joku Tukholmasta operoitava reitti (esim. ORD tai PEK). Tukholmahan on nimenomaan ollut amerikkalaisten "invaasion" kohteena jo pari vuotta.

 

Lainaan itse itseani. Viimeisimman tiedon mukaan ARN_PEK-reitin lisaksi tippuu myos CPH-SEA-reitti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tätä CPH-SEA -reittiä ole lennetty melkoisen kauan aikaa? Saas nähdä lähteekö vielä lisää reittejä...

 

Onreilut 40 vuotta 43 vuotta vanha reitti.

SAS poistaa liikenteestä kaksi A340-konetta

 

EDIT Seattle jää pois talviaikataulun 2009/2010 tullessa voimaan 24.10

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään