Kirjoitettu Helmikuu 1, 2009 Morjens! Taas tätä samaa, eli viime lauantailta extempore sessio... Täydellisen kaunista! Sää oli otollinen. [ attachment removed / expired ] Touch down. [ attachment removed / expired ] Lentoonlähtö. Huomaa tiivistymisvanat lavan kärjestä! [ attachment removed / expired ] Joskus lupasin laittaa myös tasokkaita kuvia, joten sovitaan vaikka että nämä ovat niitä paremman pään otoksia. Ei muuten optimiolosuhteita löydy helposti, muutaman laskun jälkeen ympärillä leijui jo melkoinen lumipölly. Tätä olisi silti mukava harjoitella lisää. Etukäteen suunnittelu ja pakkasvarusteet täytyy muistaa ensi kerralla... Nauttikaa Suomen talvesta! -Viki Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 2, 2009 Näyttää vähän turhankin hauskalta. Ainakin näin tymän keskeltä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 2, 2009 Parasta hommaa housut jalassa (tai ainakin lähes parasta) on lentäminen suksikoneella. Vielä kun käsissä on oikea työkalu ( lue kannuskone), on nautinto taattua. Tätä tuli joskus Maulella (OH-JUS) harrasteltua. Maulella lentäminen oli siitä mukavaa, että tikut tiskiin työnnettyään tiesi sekunnin sisällä, että tästä lähdetään. Olen Tahkovuoren jäältä startatessa ollut kerran tilanteessa, missä puunlatvat tuntuivat olevan liian korkealla (Beechraft Musketeer). Tilaa jäi loppujen lopuksi ihan reilusti, eikä riskiä pitänytkään olla, mutta se tunne. Maule on upea peli varsinkin yksin ja parin tunnin polttoaineilla. Jäälentämisessä on kuitenkin omat vaaransa. Ne liittyvät erityisesti kevätkeleihin ja yksin lentämiseen. Kone juuttuu helposti kiinni, kun "rullauksessa" lämmennyt suksi jäätyy pintaan. Yksin sitä ei saa irti. Hyvä tapa on rullata viimeiset metrit hyvin hiljaa, jolloin suksi jäähtyy. Lentäjän asu ei ole välttämättä sovelias korpihommiin. Ei ole ollenkaan mukavaa, jos laskupaikalta auratulle tielle on vaikka kymmenen kilometriä ja jalassa on nappaskengät. Asia ei vaan tule välttämättä mieleen, kun aurinko on porottanut asfaltin lämpimäksi ja suojapaikoissa alkaa nurmi vihertää. Puuteriin laskeminen on melkoinen kokemus ensikertalaiselle. Kone istuu kuin pumpuliin. Muistelen joskus ilmailuliitolle olleen suoritusmerkkejä myös moottorilentäjille. Yhteen merkkiin vaadittiin muutama tornikenttä ja sisäänvedettävät telineet. Korpikentät ja suksivarustus eivät tähän riittäneet. Maulen sukset sai ulos, kun pumppasi neljäkymmentä kertaa ja sisään vastaavalla tavalla. Varoitusvaloja tai summereita ei olllut. Mielestäni suoritus on vaativampi kuin pyörien ottaminen sisään ja ulos yhdellä vivun liikkeellä, varsinkin jos sen tekee finaalissa. Hienoja kuvia ja tyylikkästä koneesta! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2009 Lentämisen riemu lisättynä mahtavilla maisemilla oli lauantaina niin herkullista, että tiimaa kertyi 2h44min kierrellessä Keski-Suomen maisemissa. Kuvan otti 31.01.09 Petteri Kolehmainen. [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 5, 2009 Parasta hommaa housut jalassa (tai ainakin lähes parasta) on lentäminen suksikoneella. Vielä kun käsissä on oikea työkalu ( lue kannuskone), on nautinto taattua. Puhut täyttä asiaa! Minulle ensimmäinen talvi lupakirjan kanssa. Ei moni usko miten innostunut olen ollut kaikestä tämäntapaisesta (ja ylipäätänsä kaikesta) lentämisestä. Vaikka jonkin verran kokemuksia on aikaisemmilta vuosilta ja moniin tilanteisiin tullut törmättyä, niin aina tulee mielenkiintoisia oppeja lisää. Olosuhteet ja monipuolisuus tekevät suksilentämisestä tosi mielenkiintoista. Suksista puheenollen meillä tarvitsee pumpata vain 35 täysimittaista pumppausta. Varoitusjärsjestelmiä ei tosiaan usein ole. Suksien asennon voi varmistaa kätevästi sivuikkunasta. Onneksi unohdus varsinkaan lumelle ei usein ole yhtä kriittinen kuten esim. vesikoneissa. Ei toki tarkoita ettei kannattaisi suhtautua tarkkuudella laskutelineen asentoon myös pyöräsuksikoneissa. Laskuteline check on hyvä olla selkäytimessä. Jarille täytyy myös sanoa, että kiva kun teitäkin näkee ja kuulee. Itsellekkin kertyi se parituntia tuona lauantaina. Ehkä törmäillään vielä tänätalvena. -Viki Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2009 Hei Viki! Taidat tietää Hyrkkölän kylän Korpilahdella. Takavuosina lapset mökille mennessä siinä alamäessä aina muistivat tarkistaa, onko lentsikka rannassa. XKR on parkissa lähellä Vähälahden talosta muutama sata metriä rantaa myöten lounaaseen majakkaa vastapäätä. Siellä on myös 400m havurivi jäällä. Jää on vielä Cessnalle vielä ohutta. Viime viikonvaihteessa kiitotien paksuus oli vain 14cm (= n. 950 KG). Kitfoxille tarpeeksi. Viikonloppuisin sitten lennetään, jos on vaan keliä. Tässä edellisen kuvan kuvausalusta [ attachment removed / expired ] Jari Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2009 Täytyy kyllä päästä Hauholle katsomaan suksikoneita loppukuusta. On sen verran hienon näköistä. Tämä vois varmaan kuulua tyhmiä kysymyksiä ketjuun... Mutta, miten ihmeessä suksikoneella jarrutetaan ? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2009 Tämä vois varmaan kuulua tyhmiä kysymyksiä ketjuun... Mutta, miten ihmeessä suksikoneella jarrutetaan ? Kitka hidastaa, eli toisin sanoen ennakoimalla Ja hätätilanteessa voi käyttää myös lapikasta, mikäli on riittävän pitkät jalat Onko muuten kukaan kehittänyt suksiin varsinaista jarrua? Voisi kuvitella, että jonkinlainen jarru mallia rattikelkka voisi olla mahdollinen? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2009 Ja kai suksikoneessa on vähän apua samasta mitä käytetään lusikkakannuskoneessa, sauva napaan...? Janne Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2009 Ja kai suksikoneessa on vähän apua samasta mitä käytetään lusikkakannuskoneessa, sauva napaan...? Janne Jos ei ole nokkatelinettä Vesi-, jää- ja suksitoiminnassa täytyy lähteä siitä, että heti kun huiska heilahtaa, lotja liikahtaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2009 Kitfoxilla ei ainakaan umpilumella ole ongelmia vauhdin tappamisessa. Celcoatpohjaiset sukset eivät luista kovin hyvin pakkaslumella. Tampatulla lumella saa varautua vähän pitempään laskukiitoon. Paljaalla jäällä kiito sitten on melkein Finnairin luokkaa. Kannussuksessa on ulkoneva pultti, joka vähän jarraa jäällä. No, kosketusnopeuskin on siinä 30-50 mph. Ennakointi auttaa ja hiljaa hyvä tulee..... Jari Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2009 Meikäläisen vähäinen suksilentokokemus on yli 30 vuoden takaa. Silloin lensin hiukkasen Luscombe Silvairella SE-AZS, joka nykyään on tunnukseltaan OH-USC. Luscombessa erinomainen vauhdinvähentämiskeino oli avata ovet, ja potkaista ne täysin auki, sekä pitää jalalla avattuina. Tulos oli parempi, siis ei-kampeava, jos molemmilla palleilla istui ihminen, joka ymmärsi asian. Ensimmäistä kertaa lentokoneessa olevalta operaatio oli ehkä hiukkasen liikaa vaadittu. Aika entinen ei koskaan enää palaa, nyyh.... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2009 Mutta, miten ihmeessä suksikoneella jarrutetaan ? Vastaukseksi lainaan itse tänne jo aiemmin kirjoittamaani kertomusta tositilanteesta: "Annoin suksityyppejä eräälle ystävälleni CPT:llä. Olimme tehneet Malmilla läpilaskuja jääpintaiselle 27:lle ja nyt oli tekeillä loppulasku. Tyypitettävä laski vähän pitkälle ja baana ennen kiitotien risteystä oli likuas ja vauhti vielä melkoinen, kun kuivaaa asfalttia oleva 18 lähestyi uhkaavasti. Vaihtoehdot, 1. moottori sammuksiin, sauva munissa ja toive. ettei vauhti ole niin kova että töksähdys vie koneeen ympäri ja ainakaan potkuri ei pyöri maahan osuessaan. - ehkä, mutta ei. 2. kaasu auki ja yrittää nousta ennen 18:a, jos ei onnistu,niin sitten mennään varmuudella nokilleen, vauhdilla ja potkuri pyörien - huonoin. 3. Reverssin käyttö: jalka pohjaan, oikaisu tulosuuntaan kaasulla ja teholla pysäytys. - valitsin tämän- ei vaurioita, mutta toki pikakäännössä siivelleeen kaatumisriski on iso. Onneksi Super Cubissa on tukeva teline ja siivekkeissä tehoa pienelläkin nopeudella - älkää yrittäkö Cessnalla!" Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 7, 2009 Hei Viki! Taidat tietää Hyrkkölän kylän Korpilahdella. Takavuosina lapset mökille mennessä siinä alamäessä aina muistivat tarkistaa, onko lentsikka rannassa. XKR on parkissa lähellä Vähälahden talosta muutama sata metriä rantaa myöten lounaaseen majakkaa vastapäätä. Siellä on myös 400m havurivi jäällä. Jää on vielä Cessnalle vielä ohutta. Viime viikonvaihteessa kiitotien paksuus oli vain 14cm (= n. 950 KG). Kitfoxille tarpeeksi. Viikonloppuisin sitten lennetään, jos on vaan keliä. Joo tiedänhän minä. Isovanhemmilla oli paikka siinä Sihverissä, tuli aikoinaan vietettyä monet lapsuuden hetket siellä. Vaarillani oli tosiaan LA-4-200 Buccaneer (OH-MXN) useimmiten siinä rannassa. Meidän pitää koukata teidän mestan kautta joku kerta, jos Päijänne kierrokselle satutaan. Mitä pysähtymiseen suksilla tulee niin maltti on tosiaan perusedelletys. Yleensä kylläkin kone pysähtyy aivan tarpeeksi hyvin, jopa sileällä jäällä melko kohtalaisesti. CWQ:ssa on kannuksessa pieni suksi, jonka keskellä on pyörä. Syvässä lumessa kannus siis jarruttaa hyvin, myös aerodynaaminen jarruttaminen on kätevä tapa hiljentää. Luscombe tyyppistä ovijarrutusta ei ole vielä tullut kokeiltua, mutta esimerkiksi vesikoneessa se on oiva keino hidastaa rullausnopeutta. Pitää nyt vaan kannustaa tulemaan Hauholle kaikkia! Siellä on aina kaikkea kivaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 9, 2009 En muista, että jarruttaminen olisi ollut ongelma. Rullaaminen loppuu heti, kun tehot pudotetaan alas. Joskus rullauksessa saa käyttää melko reippaita tehoja. Kolmelle pisteelle laskeuduttaessa kone pysähtyy nopeasti. Näin silloin kun liikutaan lumella. Kirkkaalla jäällä voi suksien kanssa tulla ongelmia. Kääntäminen on hankalaa. Jalan painaminen saa koneen sivuluisuun, mutta kulkusuunta ei muutu. Jos tehoja lisää, vauhti vaan kasvaa. Puhtaalle jäälle kannattaa laskea pyörille. Nokkasuksikoneella en ole koskaan lentänyt. Viisaat ovat kertoneet, että sivutuulilaskuissa ja käännettäessä on aina nokilleenmenon riski. Näitä on kuulemma sattunutkin. Kannuskoneella ei vastaavaa ongelmaa ole. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla