Ilkka Mannikainen

SAS:lla käy ovi; 3000 saa lähteä.

9 viestiä aiheessa

SAS vähentää väkeä ja pyytää lisärahaa

STT, 3.2.2009

 

 

Pohjoismainen lentoyhtiö SAS aikoo vähentää 3000 työpaikkaa lisää, ulkoistaa toiset 5600 työpaikkaa ja järjestää osakeannin, jolla se haluaa kerätä kaikkiaan 6 miljardia Ruotsin kruunua (560 miljoonaa euroa).

 

Yhtiön tappio viime vuoden loka-joulukuussa nousi 403 miljoonaan kruunuun (noin 38 miljoonaa euroa).

 

Vuotta aiemmin samaan aikaan yhtiö teki vielä 57 miljoonan voiton.

 

http://www.verkkouutiset.fi/juttu.php?id=142542

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS yrittää näköjään myös myydä kaikki mahdolliset osuutensa ulkomaisista yhtiöistä:

 

SAS planerar att sälja BMI, Air Greenland, Spirit, Cubic, Trust, Estonian Air och Skyways.

 

http://www.hbl.fi/text/ekonomi/2009/2/3/w22989.php

 

Affärsvärlden-sivusto kertoo lisäksi, että reiteistä karsittaisiin 40 % ja kapasiteettia vähennettäisiin 20 koneen verran. Täytynee odottaa tarkempia tietoja, mutta tilanne ei näytä hyvältä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole vielä nähnyt mustaa valkoisella mutta eri palstoilla huhutaan 1-2 laajarunkokoneen maadoituksesta. 18%:n kaukoliikenteen supistus on kylläkin ilmoitettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS haluaa päästä Estonian Airin osuudestaan eroon mahdollisimman nopeasti ja joutuu myynnin yhteydessä todennäköisesti kärsimään reilusti tappiota.

 

Aikoinaan osuudesta kiinnostunut Lufthansa sanoo nyt tavanomaiseen tapaansa, että "Viron markkina-alue on heille tärkeä" (vrt. "Italian markkina-alue on heille tärkeä/Skandinavian markkina-alue on heille tärkeä", jne) mutta ostohalukkuutta ei ole nyt näköpiirissä, paitsi ehkä silloin, jos osuuden saa alle torihinnan. Toisaalta Viron valtiolla olisi nyt tilaisuus ostaa osakkeet pois edulliseen hintaan. Finnairin kiinnostus on laimeata tai olematonta.

 

Baltic Business News

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS haluaa päästä Estonian Airin osuudestaan eroon mahdollisimman nopeasti ja joutuu myynnin yhteydessä todennäköisesti kärsimään reilusti tappiota.

 

Aikoinaan osuudesta kiinnostunut Lufthansa sanoo nyt tavanomaiseen tapaansa, että "Viron markkina-alue on heille tärkeä" (vrt. "Italian markkina-alue on heille tärkeä/Skandinavian markkina-alue on heille tärkeä", jne) mutta ostohalukkuutta ei ole nyt näköpiirissä, paitsi ehkä silloin, jos osuuden saa alle torihinnan. Toisaalta Viron valtiolla olisi nyt tilaisuus ostaa osakkeet pois edulliseen hintaan. Finnairin kiinnostus on laimeata tai olematonta.

 

Baltic Business News

 

Ongelmahan tuossa EA:n myymisessä on sen SAS:in omistuksen koko, eli se on vähemmistöosuus 49%. Käytännössä jos tuosta joku jotain haluaisi ostaa pitäisi neuvotella Viron valtion ja Crescon kanssa, jotta voisi saada sen kokonaan hallintaansa, tai edes enemmistö. Kantona kaskessa olisi Viron valtion omistus, joka käytännössä torppaisi täydelliset uudelleenjärjestelyt jollain keinolla. Käytännössä perustelut sille miksi EA pitäisi pitää hengissä tuntuvat olevan ylpeys, eli käytännössä suorien lentoyhteyksien määrä halutaan säilyttää, vaikka se ei tunnu olevan kaikkein kannattavinta puuhaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässähän olisi nyt Finskillä iskun paikka: Vähentäisi lippujen hintaa->enemmän matkustajia->enemmän rahaa->uusia koneita/vanhoja ehditään huoltaa enemmän->luottamus nousisi->vähitellen Finskillä olisi enemmistö Skandinavian lentoliikenteestä....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään