Mikko Maliniemi

Airliners.netistä poimittua

7 441 viestiä aiheessa

 

Pan Am ja United pitivät omansa, ja kuinkas kävikään sitten Pan Amille...

 

No, sehän meni konkurssiin ja 747:lla ei ollut mitään yhteyttä tapahtumaan. Konkurssiin johti muut asiat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, sehän meni konkurssiin ja 747:lla ei ollut mitään yhteyttä tapahtumaan. Konkurssiin johti muut asiat.

 

..niin no, ei kai se B747 konkurssia aiheuttanut. Oli kuitenkin rikkana rokassa, raskas investointi yhtiölle, ja osaltaan pienensi siten taloudellista liikkumavaraa. Toisaalta, B747 mahdollisti myös asioita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

..niin no, ei kai se B747 konkurssia aiheuttanut. Oli kuitenkin rikkana rokassa, raskas investointi yhtiölle, ja osaltaan pienensi siten taloudellista liikkumavaraa. Toisaalta, B747 mahdollisti myös asioita.

 

Onhan se tietenkin osittain nuinkin. Pan Am oli laisensa Amerikkalaisten yhtiöiden lippulaiva, ja symbolisoi amerikkalaisuutta, eli oli herkullinen kohde mm. terroristeille. Moinen kyseenalainen "meriitti" kyllä karkoittaa asiakkaat käyttämään muita yhtiöitä. Siihen vielä muutamia tahattomia onnettomuuksia, joita Pan Amille sattui, niin yhtiön maine on lopullisesti mennyttä.

 

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19881221-0〈=en  Tämä tapaus mahtoi olla se viimeinen rikka rokassa.

 

Aviation-safety.net ei jostakin syystä näytä Pan Amin totaalista onnettomuus tilastoa. Niitä on kuitenkin useita eri konetyypeille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan se tietenkin osittain nuinkin. Pan Am oli laisensa Amerikkalaisten yhtiöiden lippulaiva, ja symbolisoi amerikkalaisuutta, eli oli herkullinen kohde mm. terroristeille. Moinen kyseenalainen "meriitti" kyllä karkoittaa asiakkaat käyttämään muita yhtiöitä. Siihen vielä muutamia tahattomia onnettomuuksia, joita Pan Amille sattui, niin yhtiön maine on lopullisesti mennyttä.

 

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19881221-0〈=en  Tämä tapaus mahtoi olla se viimeinen rikka rokassa.

 

Aviation-safety.net ei jostakin syystä näytä Pan Amin totaalista onnettomuus tilastoa. Niitä on kuitenkin useita eri konetyypeille.

 

Pan Amin vaikeudet eivät johtuneet niinkään terrosimin kohteena olemisesta vaan ihan muuten melko heikosti hoidetusta yhtiöstä.  Yhtiö (siis se alkuperäinen)  oli kuitenkin itseasiassa juuri pääsemässä takaisin jaloilleen ja tulevaisuus alkoi näyttää lupaavalta.  Sitten tuli tuo Matin linkittämä terrori-isku joka todellakin käänsi yhtiön lopullisesti alamäkeen josta se ei toipunut.  Asiakkaat yksikertaisesti hävisivät tuon iskun jälkeen ja jo aiemmin alkanut reittien myyminen huipentui Lontoon reitin myyntiin. Mutta mikään ei enää pelastanut vanhaa yhtiötä, jonka toiminta loppui joulukuussa 1991.

 

Mitä tulee tuohon B747:aan ja Pan Amin konkurssiin, niin siinä mielessä sillä on oma osansa että Pan Amilla oli pitkään käytössä melko vanhaa kalustoa joka sitten vei taas enemmän polttoainetta jne.  Kustannukset pysyivät siis korkeana.  American valitsi tietoisesti toisen strategian eli pienempiä (ja uudempia) koneita useammasta kohteesta.  Mut kuten sanottua, niin ei se tuo B747:n käyttäminen Pan Amia sinänsä kaatanut.

 

 

PAN AM @ Airliners.net

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mitä tulee tuohon B747:aan ja Pan Amin konkurssiin, niin siinä mielessä sillä on oma osansa että Pan Amilla oli pitkään käytössä melko vanhaa kalustoa joka sitten vei taas enemmän polttoainetta jne.  Kustannukset pysyivät siis korkeana.  American valitsi tietoisesti toisen strategian eli pienempiä (ja uudempia) koneita useammasta kohteesta.  Mut kuten sanottua, niin ei se tuo B747:n käyttäminen Pan Amia sinänsä kaatanut.

 

 

Nuita lentoyhtiö uutisia seuranneena kuulostaa siltä, että useammallakin yhtiöllä on taloudellisia ongelmia, oli kaluston ikärakenne sitten millainen hyvänsä.

 

Tuolla jo aikaisemmin ihmettelin kuvaa Northwestin A- 320 koneesta Maranassa. Vain 16 vuotta liikenteessä ja sitten romuiksi. Tosin kuvatekstissä sanotaan " NW's chapter 11 process".

 

Yhtiö kuitenkin jatkaa operointia näinkin vanhalla kalustolla, kuten alla näkyy.

 

Pushback voidaan hoitaa näinkin http://www.airliners.net/open.file/0975772/M/, tai sitten näin http://www.airliners.net/open.file/1171294/M/.

(On se wanha, mä tierän sen. Panimpahan peräkkäin, niin on helpompi vertailla)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kalustohan ei aina kerro sitä miten yhtiöllä menee. Tosin nykyään voi pitää vanhaa kalustoa merkkinä siitä, ettei ole rahaa investoida... Finnairillakin meni ihan mukavasti, ja silti laivastossa viihtyivät ikivanhat DC-9-50:t melko pitkään. Maksettuja pelejä, jotka toimivat hommassaan, ei ollut kiire vaihtaa. Nyt saman homman tekee varmasti halvemmalla ERJ-170/190, mutta investointi oli raskas. Yhtiön johtamisella on iso merkitys sillä, miten yhtiöllä sujuu. NW on muistaakseni yksi näitä ainaisia "kriisiyhtiöitä", jotka eivät oikein mitään tuota, ja jollain tavalla kärvistelevät lamojen ja nousukausien läpi.

 

Tuosta A320:stä, sehän saattaa olla romutettu myös jostain muustakin syystä. Esim kunnon elohopea-spill ruumaan ja sitä kautta runkoon voi aiheuttaa koko koneen menemisen käyttökelvottomaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuita lentoyhtiö uutisia seuranneena kuulostaa siltä, että useammallakin yhtiöllä on taloudellisia ongelmia, oli kaluston ikärakenne sitten millainen hyvänsä.

 

kuten jo totesin Pan Amin kohdalla, niin vaikeudet johtuivat huonosta johtamisesta.  Ja sitten kun se johtaminen parani, niin tuli terrori-isku josta eivät toipuneet. Et samalla yhdistelmällä kaatuu aika moni yhtiö.  Oli sitten uudet tai vanhat koneet.  American lentelee MD-80:llä joiden keski-ikä taitaa olla 17 vuotta ja siellä vasta harkitaan mikä tulee korvaamaan kyseiset koneet.  Okei, niiden 767-200:t joilla tuota Pan Amiakin lähdettiin haastamaan on keski-iältää jo jotain 20v.  American joutui myös terrori-iskun kohteeksi, joten ei näistä voi tietenkään mitään vakioita vetää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hush kit joo kyllä ihan varmaan.....  ::)

 

Miksei voisi olla? Eikös suuren kotimaisen yseissäkin ollut jotkut hus hus kitit?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kuten jo totesin Pan Amin kohdalla, niin vaikeudet johtuivat huonosta johtamisesta.  Ja sitten kun se johtaminen parani, niin tuli terrori-isku josta eivät toipuneet. Et samalla yhdistelmällä kaatuu aika moni yhtiö.  Oli sitten uudet tai vanhat koneet.  American lentelee MD-80:llä joiden keski-ikä taitaa olla 17 vuotta ja siellä vasta harkitaan mikä tulee korvaamaan kyseiset koneet.  Okei, niiden 767-200:t joilla tuota Pan Amiakin lähdettiin haastamaan on keski-iältää jo jotain 20v.  American joutui myös terrori-iskun kohteeksi, joten ei näistä voi tietenkään mitään vakioita vetää...

 

JOO JOO USKOTAAN ;D, että Pan Amia johdettiin "toinen käsi taskussa". Mutta tuo vertaus, että "American valitsi tietoisesti toisen strategian eli pienempiä (ja uudempia) koneita useammasta kohteesta" on hieman tulkinnanvarainen 70-luvun puoliväliin, jolloin yhtiö luopui Jumbosta. DC-10:n suunnittelu alkoi juuri AA:n toivomuksesta saada kone joka oli pienempi kuin Jumbo mutta lensi pitkälle. AA sai ensimmäisen kympin 1971. Kymppi oli silloin pienempi mutta ei yhtään sen uudempi kuin Jumbo. 767 täyttää nuo kriteerit, eli pienempi ja uudempi mutta se otettiin liikenteeseen vasta 1982 ;).

Pitääpä joskus perehtyä tuohon terroristien "Top kymppiin" lentoyhtiöiden osalta, kun oikealta elämältä aikaa riittää :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Evan eka 777-300er ole aina ollut tämännäköinen  ???

 

Itse asiassa 4 ekaa oli ton näkösiä, B-16705 oli ensimmäinen joka ei ollut tuon näköinen, vaan EVA-Airin normi-väreissä....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksei voisi olla? Eikös suuren kotimaisen yseissäkin ollut jotkut hus hus kitit?

 

Niin siis kyllähän JT8D:n sellaiset voi laittaa ja tuossa voi ollakin mutta käytännön tulos kyllä on ihan jotain muuta kuin hys hys.... Jos meinaan vertaa esmes noita mainittuja Southwestin -200 ja nykyisiä Classic ja -700 versioita. Ero on kyllä korvin kuultava....  :D

 

EDIT: lisää aiheesta esmes täällä http://www.fedex.com/us/hushkit/configuration/

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään