Mikko Maliniemi

Airliners.netistä poimittua

7 441 viestiä aiheessa

Ei tuo C-750 mikään "huono" pokkari ole.

Aikanaan himoitsin sitä ja Airlinerssistakin löysin paljon sillä otettuja kelpo kuvia.

Vehkeet paranee ja rima nousee itselläkin, mutta ei nuo vanhat kamerat siitä huonone.

Sen olen huomannut että C-350:llä, joka on nyt ns. kakkoskamerani CP8800:n rinnalla on mitä mainioin yhä yleiskamerana.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei tuo C-750 mikään "huono" pokkari ole.

No ei todellakaan. Itsekin kuvasin moisella tovin, ja onhan puolet a.netissä olevista kuvistanikin otettu sillä. Loistava kamera hintaansa nähden, mutta kuitenkin ominaisuuksiltaan rajoitettu pokkari.

Jotkut ihmiset vaan valittavat, että pokkarit ovat lentokoneiden kuvaamiseen ihan turhia kapistuksia. Tuon kaltaiset kuvat todistavat nämä mutinat vääräksi. ;)

Pokkareiden "huonous" tulee esiin kun kuvataan huonommassa valossa liikkuvia kohteita. Pokkari on hyvä kun kuvailee aidan reiästä.

Se riippuu kyllä pokkarista. Kyllähän pokkareissa haittaa se, että harvemmin ISO-lukua viitsii rakeisuuden takia nostaa yli 100:n, mutta esim. Klemettisen Juhan käyttämässä Panasonic mikäsenytolikaanissa on muistaakseni f2.8 läpi koko zoomialueen (12x) ja optinen kuvanvakain. Kyllä sillä kelpaa hämärässä kuvailla.

Enemmänkin väittäisin, että pokkareiden "huonous" tulee niiden hitaudesta. Kaiken maailman viiveisiin kamerassa tottuu ajan myötä, mutta liikkuvia kohteita (lue: lentokoneita) kuvattaessa hitaus on veemäinen haitta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nimenomaan hitaus on se pokkarien synti, mielestäni.

Kentän laidalla kannattaa kytätä suht hyvässä valossa, jos haluaa liikkuvaa kohdetta pokkarille, terävänä.

Itse olen tämän huomannut, kun olen käynyt testaamassa tuoretta Coolpix 8800 pokkariani tuolla. Oli myös mahdollisuus kuvata tuolla Panan FZ-20 -pokkarilla, jossa tuo valovoima on tosiaan nannaa. Ero Coolpixiin on telepäässä huomattava.

Muuten Pana ei oikein "istunut hanskaani", joten Coolpix oli lopullinen valinta, etenkin kun kuvaan pääasiassa muuta kuin koneita, tai muuta nopeasti liikkuvaa.

Tuossa äskeisessä C-750 -kuvassa kone on ilmeisesti paikallaan (piuhat kiinni?), joten se on ollut helpompi napata noin hyvälaatuisena. Etenkin jalustalla, sillä tuossa ei muistaakseni ollut kuvanvakaajaa.

Itsellänikin kynnys laittaa tänne konekuvia on vain noussut, kun katselee mitä nämä meidän kunnon bongarit usein lyövät järkkäreiden muistikorteistaan nähtäväksi, eli kriittisyys omia kuvia kohtaan kasvaa myös sitä myötä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itsellänikin kynnys laittaa tänne konekuvia on vain noussut, kun katselee mitä nämä meidän kunnon bongarit usein lyövät järkkäreiden muistikorteistaan nähtäväksi, eli kriittisyys omia kuvia kohtaan kasvaa myös sitä myötä.

No hei kato nyt meikäläisenkin räpellyksiä. Milloin on suttua ja milloin mitäkin räkää linssissä ;D Tulee aina pienoinen "Just joo" olo kun Harri ja kumppanit pistää 2^n parempia kuvia samoista koneista mitä itse yritti kuvata, mutta sinnillä sinnillä. Ei muuta kuin rohkeasti kuvia esille. Monesti kentällä näkee paljonkin kuvaajia mutta kuvia ei sitten missään.

Edit: tuo C-750 kuva oli todennäköisesti otettu jalustalta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miksi vinnairi ei tee koskaan mitään tällaista? No joo onhan siellä ollut ne tylsät tontut ja pukit sekä muumit.

Ei muuten ole ollut niitäkään nykyisen johdon aikana :'(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Italiastahan nousee uusia yhtiöitä kuin sieniä sateella! Vasta aloitti Itali Airlines.

Itse asiassa kun noissa kuvissa klikkaa lentoyhtiön nimeä, niin yhtiön koneista löytyy kuvia myös vuosilta 2001 ja 2002. Onkohan kyseessä sama yhtiö kuin nykyisin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse asiassa kun noissa kuvissa klikkaa lentoyhtiön nimeä, niin yhtiön koneista löytyy kuvia myös vuosilta 2001 ja 2002. Onkohan kyseessä sama yhtiö kuin nykyisin?

Voi olla, että firma on ollut pöytälaatikossa tai vararikossa tjms. hetken aikaa. Firman tekeillä olevilla sivuilla nimittäin lukee seuraavaa: "It´s nice to fly with friends again"

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään