Harri Koskinen

Venäjän ja Suomen välille avataan uusia lentoreittejä

2 viestiä aiheessa

Liikenne- ja viestintäministeriö

www.lvm.fi

Lehdistötiedote

4.2.2009

 

Venäjän ja Suomen välille avataan uusia lentoreittejä

 

Suomi ja Venäjä ovat päässeet yhteisymmärrykseen uusien lentoreittien avaamisesta. Uudet lentoreitit tulevat väleille Kittilä-Moskova, Kuusamo-Moskova, Ivalo-Moskova sekä Kuopio-Moskova. Lisäksi Krasnojarskin ja Helsingin välillä avataan lentorahtiyhteys. Myös Turun ja Pietarin välille avataan yhteys, jos reitille löytyy asiasta kiinnostunut lentoyhtiö.

 

Suomen ja Venäjän viranomaiset keskustelivat lentoliikenteen kehittämisestä sekä lentoliikennettä koskevista sopimusmuutoksista 29.-31.1.2009 Kittilässä. Venäjän valtuuskuntaa johti lentoliikenneyksikön päällikkö Irina Fedetshkina ja Suomen valtuuskuntaa liikenne- ja viestintäministeriön logistiikka- ja Venäjä-yksikön päällikkö Silja Ruokola.

 

Molempien maiden lentoyhtiöiden edustajia osallistui kokoukseen. Suomalaisista lentoyhtiöstä Air Finland, Blue1, Finnair ja Finncomm Airlines ovat kiinnostuneita avaamaan uusia lentoyhteyksiä Venäjälle.

 

Neuvotteluissa sovittiin code sharing -käytännöistä. Tämä mahdollistaa sen, että lentoyhtiö voi lisätä kumppanuusyhtiön tunnukset omien lentojensa tietoihin esimerkiksi lentokentän näyttötauluilla.

 

Venäjän neuvottelijat vahvistivat uudelleen, että Siperian ylilentoja koskeva päätös on sidottu WTO-jäsenyyden toteutumiseen. Venäjällä asiaa hoitaa maan taloudellisen kehityksen ministeriö.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Venäjän neuvottelijat vahvistivat uudelleen, että Siperian ylilentoja koskeva päätös on sidottu WTO-jäsenyyden toteutumiseen. Venäjällä asiaa hoitaa maan taloudellisen kehityksen ministeriö.

 

 

Venäjällä toimii myös monopolien vastainen virasto, joka tämänpäiväisen ATW Onlinen uutisen mukaan pyrkii poistamaan Siperian ylilennoista perittävät, Aeroflotin kassaan menevät maksut:

 

Russia's Federal Anti-monopoly Service is intent on abolishing overflight fees charged to foreign airlines, which traditionally benefit Aeroflot. FAS Director Igor Artemyev told reporters last week that his agency has prepared a relevant draft decree to be submitted for government approval shortly. Since the late 1970s, foreign operators have been paying pro-rate charges for transiting airspace over Siberia on routes between Europe or North America and Asia. Under this practice, Aeroflot receives substantial additional revenue, which industry experts estimate at $200-$400 million per year. "We don't mean to harm Aeroflot in any way, but that system of imposing feudal royalties is an absurdity and should be eliminated," Artemyev said.

 

Discussing the matter with Russian counterparts in 2005, European aviation authorities claimed that payments for rights to fly on transsiberian routes cost EU-based carriers more than €250 million annually. Founders of newly formed aviation holding Rosavia also are lobbying against overflight charges, citing the advantage gained by Aeroflot, which Rosavia is designed to rival (ATWOnline, Dec. 15). The Transport Ministry, however, is opposed to scrapping the charges in the short term. Minister Igor Levitin told reporters that the fees should remain in place at least until after 2014, when Russia will host the Winter Olympics in Sochi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään