Vesa Laine

Matkatavaroiden käsittelynopeus.

25 viestiä aiheessa

Olen nykyisin hyvin usein Malagan kentällä vastassa tuttuja ja olen pannut merkille että aina kun Finskin tai AF:n kone tulee, niin ensimmäiset matkustajat saavat tavaransa noin 20 minuutissa, lopuilla tavaroiden tulo kestää sitten puolesta tunnista tuntiin ja niitä tulee tipoittain, ikäänkuin kärryllinen silloin tällöin. Matkustajat kertovat että eka laukku saattaa tulla melkein heti kun pääsee hihnan päähän ja toinen tulee kolmen vartin päästä. Ja tämä ilmiö toistuu aina kun Suomi-koneiden jälkeen laskeutuu puolen tunnin sisään joku paikallinen, Iberia tai muun yhtiön kone. Väitetään että nämä purkajat keskeyttävät muiden koneiden purkamisen ja menevät heti "omille" koneille hommiin. Mistähän moinen johtuu? Vai onko omilla yhtiöillä joku pikku palkkiojärjestelmä sille käsittelyfirmalle?  Joka tapauksessa harmittaa kun pitää odottaa toista tuntia kaveria vain siksi että laukku huilaa jossain kentällä.

Onkohan muista kentistä jollakin vastaavaa kokemusta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa-a. Itse en osaa sanoa tuohon mitään, paitsi omia matkustajakokemuksia.

 

Aikanaan Amsterdamissa sai usein odotella matkatavaroiden, edes sen ensimmäisen, tuloa jopa 30 minuuttia, tosin sitten ne kaikki tulivat. Joskus on Helsinki-Vantaalla saanut odotella vaikka kuinka, toisinaan taas on laukun kanssa tuloaulassa 15-20 minuuttia kiitotiekosketuksesta (kerrankin Manchesteristä tullessa kone rullasi kotimaan terminaalin päähän, siitä bussilla ulkomaan terminaalin päähän ja silti meni vain 15 minuuttia laskeutumisesta tuloaulaan ::) Ja kyllä, minulla oli tavaraa koneen ruumassa.)

 

Heathrow'lla olen yleensä saanut kokea varsin ripeää matkatavaroiden tuloa, toisaalta joskus on sitten saanut kulkea ties mistä ja seistä passintarkastusjonossa ja kuluttaa paljon aikaa ennen kuin edes pääsee hihnan luo. Manchesterissäkin osataan olla varsin ripeitä. Ei eilenkään mennyt kovin kauaa, eikä passintarkastuksessakaan ollut jonoa. Ja laukkukin tuli neljäntenä laukkuna. Passintarkastusjonot siellä osittain vaihtelevat vuodenajan mukaan sen mukaan onko käynnissä brittien lomakausi vaiko eikö.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen nykyisin hyvin usein Malagan kentällä vastassa tuttuja ja olen pannut merkille että aina kun Finskin tai AF:n kone tulee, niin ensimmäiset matkustajat saavat tavaransa noin 20 minuutissa, lopuilla tavaroiden tulo kestää sitten puolesta tunnista tuntiin ja niitä tulee tipoittain, ikäänkuin kärryllinen silloin tällöin. Matkustajat kertovat että eka laukku saattaa tulla melkein heti kun pääsee hihnan päähän ja toinen tulee kolmen vartin päästä. Ja tämä ilmiö toistuu aina kun Suomi-koneiden jälkeen laskeutuu puolen tunnin sisään joku paikallinen, Iberia tai muun yhtiön kone. Väitetään että nämä purkajat keskeyttävät muiden koneiden purkamisen ja menevät heti "omille" koneille hommiin. Mistähän moinen johtuu? Vai onko omilla yhtiöillä joku pikku palkkiojärjestelmä sille käsittelyfirmalle?  Joka tapauksessa harmittaa kun pitää odottaa toista tuntia kaveria vain siksi että laukku huilaa jossain kentällä.

Onkohan muista kentistä jollakin vastaavaa kokemusta?

 

Saman asian olen pannut merkille - vaikkei Malagassa tule käytyä kuin muutaman kerran vuodessa. Pari kuukautta sitten kävi juuri näin. Ekat laukut tuli heti kun pääsi hihnan viereen, mutta viimeistä odoteltiin 50 minuuttia. Tuntuu myös siltä, että tuo Malagan kentän järjestelyt on tukossa, jos on vähänkin enemmän liikennettä. Tosin onhan siellä aika mittavat laajennukset paraikaa menossa - uskoisin, että kenttä selkeytyy uudistusten myötä aika tavalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin matkustamohenkilökunnan lakon aikana, kun saavuimme Las Palmasin kentälle, tuli muutama laukku hetken päästä, kun kaikki olivat päässeet hihnan ympärille. Sillä aikaa Brittejä tuli Thomsonilla, ja kaikki katsoivat, kun kaikki Britit saivat laukkunsa, ja sitten vasta tulivat meidän Suomalaisten laukut.  :o Kyllä oli joillain suomalaisilla lennon myöhästymisestä ja muista vaikeuksista lakon takia hermot niiiin kireällä, että kumma kun joku "vähän-enemmän-alkoholia-nauttinut" henkilö ei käynyt väsyyneenä kimppuun... Mutta siis, kyllä näillä ground handling yhtiöillä tuolla Epsanjassa jokin suosikkijärjestys mahtaa olla. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen nykyisin hyvin usein Malagan kentällä vastassa tuttuja ja olen pannut merkille että aina kun Finskin tai AF:n kone tulee, niin ensimmäiset matkustajat saavat tavaransa noin 20 minuutissa, lopuilla tavaroiden tulo kestää sitten puolesta tunnista tuntiin ja niitä tulee tipoittain, ikäänkuin kärryllinen silloin tällöin. Matkustajat kertovat että eka laukku saattaa tulla melkein heti kun pääsee hihnan päähän ja toinen tulee kolmen vartin päästä. Ja tämä ilmiö toistuu aina kun Suomi-koneiden jälkeen laskeutuu puolen tunnin sisään joku paikallinen, Iberia tai muun yhtiön kone. Väitetään että nämä purkajat keskeyttävät muiden koneiden purkamisen ja menevät heti "omille" koneille hommiin. Mistähän moinen johtuu? Vai onko omilla yhtiöillä joku pikku palkkiojärjestelmä sille käsittelyfirmalle?  Joka tapauksessa harmittaa kun pitää odottaa toista tuntia kaveria vain siksi että laukku huilaa jossain kentällä.

Onkohan muista kentistä jollakin vastaavaa kokemusta?

 

Ensinnäkin näissä charter kohteissa käytännössä jokaisella matkustajalla on laukku tai jopa useampiakin joten tavaramäärä on huomattavasti suurempi kuin niillä reiteillä missä lentelee liikematkustajia. B757- koneissa ei käytetä ruumassa kontteja, joten laukkujen pakkaaminen/purkaminen vaatii enemmän työvoimaa kuin kontillisissa koneissa. Laukut tulee siksi tipoittain, että yleensä pakataan muutama kärry täyteen ja sitten ajomies lähtee trukilla viemään laukkuja terminaaliin. Terminaalissa on sitten eri porukka joka alkaa purkamaan laukkuja tuloaulan hihnalle. Samaan aikaan koneella puretaan kokoajan laukkuja sillä kuski on jo heti aluksi jättänyt koneelle tyhjiä kärryjä... Sitten taas odotellaan terminaalissa uutta kuormaa koneelta, niin matkustajien kuin työntekijöiden osalta... Kyllä siellä töitä paiskitaan hiki hatussa, sopii mennä kokeilemaan Malagankin helteeseen ihan kenen tahansa siirtämään laukkuja aikaa vastaan... Silloin kun noita hommia tuli tehtyä, laskin kerran huvikseni että pelkästään yhden työpäivän aikana saattoi välillä mennä 15 000kg tavaraa omien käsien kautta.

 

Iberian koneet ovat todennäköisemmin kotimaanlentoja tai ainakin niiden matkustaja segmentti on hiukan erilainen kuin charter koneissa... Kaiken lisäksi jos kyseessä on Airbus niin tavarat menee konteissa jolloin käsittely on nopeampaa mikäli tavaraa on paljon. Lentokentillä toimii useita eri ground handling yhtiöitä, joten välttämättä edes palveluntarjoaja ei ole sama noilla mainitsemillasi yhtiöillä. Maapalveluyhtiöissä on sitten huikeita eroja ihan niin kuin lentoyhtiöissäkin... Lentoyhtiöt tarkkailevat tottakai maapalveluyhtiöiden laatua jatkuvasti, esimerkiksi joka lennolle kellotetaan koska hihnalle tulee ensimmäinen ja koska viimeinen laukku. Toisissa maapalveluyhtiöissä keskitytään laatuun ja toiset tekee halvemmalla ja laatu ehkä sitten sen näköistä. Eri lentoyhtiöt sitten painottavat heille tärkeitä elementtejä maapalveluyhtiön valinnassa.

 

Toinen merkittävä tekijä on terminaalien ahtaus. Välillä yksinkertaisesti tuloaula saattaa olla tupaten täynnä eikä sinne mahdu purkamaan saapuvia laukkuja kärryistä/konteista. Oli lähes jokapäiväinen riesa ruuhka-aikaan esimerkiksi Helsinki-Vantaalla ainakin vielä pari kolme vuotta sitten, en tiedä miten homma pelaa nykyään. Pahimmillaan odotti neljänkin saapuneen lennon laukut terminaalin ulkopuolella kärryletkoissa kun eivät yksinkertaisesti mahtuneet sisään.

 

- Lasse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

 

Tapahtui joskus kauan sitten... A300 Karair ja Ateena. Suurin osa matkustajista sai laukkunsa hihnalta pikaisesti. Kaikki ne, joiden laukua/putkikassia ei oltu lukittu, saivat laukkunsa hieman kevyempinä, kuin lähtiessä Helsingistä ja tooooooooooovin odottelun jälkeen.

 

Tiivistettynä: Lukitkaa laukkunne mallista riippumatta!  :thmbup:

 

-Kaitsu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2000-luvun alussa tultiin vaimon kanssa Kanarialta Finskin koneella. Meillä oli jatkolento Mikkeliin, ja aikaa piti olla riittävästi laukkujen odotteluun ja siirtoon (jostain syystä - jota en muista - laukut piti itse paluussa raahata jatkolennolle, toiseen suuntaan homma toimi automaagisesti) kotimaan terminaaliin. Odoteltiin laukkuja kolmisen varttia ja Saabin lähtö läheni uhkaavasti. Eikä ollut edes ruuhka-aika, vaan iltamyöhä.

 

No, saatiin laukut vihdoin ja sitten ravia pitkin käytäviä. Päästiin oikealle portille, mutta virkailija oli jo poistumassa paikalta. Huutelin perään, että "myö mukkaa"! Virkailija totesi, että pitäisi tulla ajoissa, ja että laukut saatte itse raahata koneelle, kun muut matkatavarat ovat jo menneet. No, hilattiin itsemme bussiin kaikkine kapsäkkeinemme, ja koneella heittelin paketit ahtaajalle, joka jo siinä viimeisiä mätti ruumaan. Sinne meni kassit koneeseen ilman minkäänlaisia läpivalaisuja tai muitakaan tarkistuksia.

 

Että tällainen tapaus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

 

Tapahtui joskus kauan sitten... A300 Karair ja Ateena. Suurin osa matkustajista sai laukkunsa hihnalta pikaisesti. Kaikki ne, joiden laukua/putkikassia ei oltu lukittu, saivat laukkunsa hieman kevyempinä, kuin lähtiessä Helsingistä ja tooooooooooovin odottelun jälkeen.

 

Tiivistettynä: Lukitkaa laukkunne mallista riippumatta!  :thmbup:

 

-Kaitsu

 

Tuota noin...eikos se saanto mene niin, etta laukkuja EI nykyisin saa lukita. Tai jos lukitsee, niin saattaapi olla, etta turvatarkastelijat ovat murtaneet lukot entisiksi. Laukkuja nimittain todellakin avataan kentilla viranomaisten toimesta (toivottavasti vain viranomaisten) ilmeisesti varsin usein. Ainakin paatelleen siita, kuinka usein vaikkapa meikalaisella on sitten ollut laukun sisalla ilmoituslappu ao. tarkastuksen tapahtumisesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota noin...eikos se saanto mene niin, etta laukkuja EI nykyisin saa lukita. Tai jos lukitsee, niin saattaapi olla, etta turvatarkastelijat ovat murtaneet lukot entisiksi. Laukkuja nimittain todellakin avataan kentilla viranomaisten toimesta (toivottavasti vain viranomaisten) ilmeisesti varsin usein. Ainakin paatelleen siita, kuinka usein vaikkapa meikalaisella on sitten ollut laukun sisalla ilmoituslappu ao. tarkastuksen tapahtumisesta.

 

Voi ne lukita, noilla tarkastajilla on samsonitelta ja muilta laukkuvalmistajilta jonkinlaiset "yleisavaimet" joilla laukut saadaan tarvittaessa auki niitä hajoittamatta. Näin olen lukenut useammankin kerran.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu ei niitä lukita kannata. Kyllä niillä rosmoilla ne yleisavaimet on kanssa...

 

Mutta hankaloittaa toimintaa kuitenkin hieman. Ei käy niin "huomaamatta" tyhjennys.

 

Tässäkin pätee tietty vanha totuus: Lukot ovat rehellisiä ihmisiä varten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi ne lukita, noilla tarkastajilla on samsonitelta ja muilta laukkuvalmistajilta jonkinlaiset "yleisavaimet" joilla laukut saadaan tarvittaessa auki niitä hajoittamatta. Näin olen lukenut useammankin kerran.

 

No entas sitten (numero)yhdistelmalukot? Millaisia "yleisavaimia" niihin loytyy, sorkkaraudan lisaksi? Sen mita nyt olen laukkuja katsellut, niin hyvin suuri osa lukoista on numerosellaisia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No entas sitten (numero)yhdistelmalukot? Millaisia "yleisavaimia" niihin loytyy, sorkkaraudan lisaksi? Sen mita nyt olen laukkuja katsellut, niin hyvin suuri osa lukoista on numerosellaisia.

 

Tämä tuli itselläkin mieleen sen jälkeen kun edellisen kerran jo ehdin vastata.

Koodilukoille on näköjään olemassa TSA-luokitus, johon kuuluvat lukot onnistutaan avaamaan kentillä käyttäen valmistajien heille toimittamia koodeja, eli noihin on olemassa eräänlainen "järjestelmänvalvojan" salasana  ;D

Tässä suora lainaus erään nettikaupan sivuilta joilla noita lukkoja kaupiteltiin: "The unique TSA Travel Sentry logo indicates to the TSA screeners that they can use a secure list of bypass key overrides to open and inspect and re-lock travelers' baggage without cutting the lock and leaving the passenger vulnerable to baggage handlers and theft."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

 

Tapahtui joskus kauan sitten... A300 Karair ja Ateena. Suurin osa matkustajista sai laukkunsa hihnalta pikaisesti. Kaikki ne, joiden laukua/putkikassia ei oltu lukittu, saivat laukkunsa hieman kevyempinä, kuin lähtiessä Helsingistä ja tooooooooooovin odottelun jälkeen.

 

Tiivistettynä: Lukitkaa laukkunne mallista riippumatta!  :thmbup:

 

-Kaitsu

Eikös nykyään juuri kielletä lukitsemasta laukkuja, koska turvatarkastuksessa lukot rikotaan, jos sattuu arpa kohdalle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös nykyään juuri kielletä lukitsemasta laukkuja, koska turvatarkastuksessa lukot rikotaan, jos sattuu arpa kohdalle?

No tuostahan on juuri keskusteltu viimeiset viisi viestiä. Ja siihen tulokseen ilmeisesti päädytty, että kentillä osataan avata laukut ilman lukon hajottamistakin. Lisää tietoa, kun selaat vähän ylöspäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen minäkin nähnyt kauputeltavan ihan sellaisia lukkoja, joissa sanotaan, että turvatarkastajat pystyvät tämän avaamaan rikkomatta lukitussysteemiä.

 

Vielä ei ole tarkastusarpa meikäläisen kohdalla osunut. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä muistaa kuitenkin USAn lennoilla, että Kansallisen Turvallisuuden viranomaiset  saattavat tutkia mielivaltaisesti kenen hyvänsä matkatavarat saapuessa ja lähtiessä. Jos laukku on lukittu, niin se avataan tavalla tai toisella. Olenkin "lukinnut" matkalaukkuni värikkäällä kengännauhan pätkällä USAn lennoilla, enkä käytä numerolukkoa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä tuli itselläkin mieleen sen jälkeen kun edellisen kerran jo ehdin vastata.

Koodilukoille on näköjään olemassa TSA-luokitus, johon kuuluvat lukot onnistutaan avaamaan kentillä käyttäen valmistajien heille toimittamia koodeja, eli noihin on olemassa eräänlainen "järjestelmänvalvojan" salasana  ;D

Tässä suora lainaus erään nettikaupan sivuilta joilla noita lukkoja kaupiteltiin: "The unique TSA Travel Sentry logo indicates to the TSA screeners that they can use a secure list of bypass key overrides to open and inspect and re-lock travelers' baggage without cutting the lock and leaving the passenger vulnerable to baggage handlers and theft."

 

Nuo ovat riippulukkoja. Sopivat siis lahinna vetoketjullisiin laukkuihin. Johonkin perinteiseen Samsoniteen ei kay muuten kuin yrittamalla jonkin hihnan avustuksella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Roomassa tuli odotettua Finnairin lennolta matkalaukkua 45 minuuttia, matkalaukkuhihnan luona oli muitakin kärsimättömiä.  :P Eikä edes silloin ollut mikään ns. ruuhka-aika. Italialaista tehokkuutta sano... Itse en ole koskaan saanut ensimmäisten joukossa matkalaukkua.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo ovat riippulukkoja. Sopivat siis lahinna vetoketjullisiin laukkuihin. Johonkin perinteiseen Samsoniteen ei kay muuten kuin yrittamalla jonkin hihnan avustuksella.

 

Kyllä Samsoniten(kin) mallistosta löytyy noita kovia laukkuja joissa sisäärakennettu lukko on yhtälailla tsa-hyväksytty kuin erillinenkin riippulukkokin, mahtaako tuon järjestelmän ulkopuolisia lukkoja isommilla valmistajlla ollakaan enää.

Sitten toki menee vaikeaksi jos on joku ikivanha muovilaukku, jossa ei ole omaa sisäänrakennettua lukkoa eikä minkäänlaista paikkaa mihin viritellä tuollaista riippulukkoakaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä Samsoniten(kin) mallistosta löytyy noita kovia laukkuja joissa sisäärakennettu lukko on yhtälailla tsa-hyväksytty kuin erillinenkin riippulukkokin, mahtaako tuon järjestelmän ulkopuolisia lukkoja isommilla valmistajlla ollakaan enää.

Sitten toki menee vaikeaksi jos on joku ikivanha muovilaukku, jossa ei ole omaa sisäänrakennettua lukkoa eikä minkäänlaista paikkaa mihin viritellä tuollaista riippulukkoakaan.

 

Vanhapa tietenkin, mita sita nyt uutta ostamaan. Hyvin on osteri kestanyt, vaikka onkin nahnyt mualimoo aivan tarpeeksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koodilukoille on näköjään olemassa TSA-luokitus, johon kuuluvat lukot onnistutaan avaamaan kentillä käyttäen valmistajien heille toimittamia koodeja, eli noihin on olemassa eräänlainen "järjestelmänvalvojan" salasana  ;D

Tässä suora lainaus erään nettikaupan sivuilta joilla noita lukkoja kaupiteltiin: "The unique TSA Travel Sentry logo indicates to the TSA screeners that they can use a secure list of bypass key overrides to open and inspect and re-lock travelers' baggage without cutting the lock and leaving the passenger vulnerable to baggage handlers and theft."

Avainten vuotaminen olikin vain ajan kysymys:

 

Nyt "yleisavaimia" voi näppärästi 3D -tulostaa

 

The Washington Post julkaisi kuvan TSA:n käyttämistä avaimista internetiin, mikä johti pian lukuisiin turvallisuushuoliin.

 

Huolet eivät olleet turhia, sillä nyt ensimmäiset mallit 3d-tulostettavista yleisavaimista on tuotu kaikkien saataville.

 

http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/yksi-kuva-teki-useista-matkalaukuista-taysin-turvattomia-avaamisesta-ei-jaa-jalkia-3482938

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nooh, tuskin nuo pienet riippulukot hirveästi on voroja estäneet aiemminkaan, pikemminkin hidastaneet ja sitäkautta ehkä lisänneet kiinnijäämisriskiä. Se lienee ihan sama avaako sen laukun 3D-tulostetulla avaimella vai jollain pihdeillä. Toisekseen itellä on myös TSA approved lukko ja olen sen muutamia kertoja kokeilumielessä avannut ilman mitään työkaluja/tiirikkaa tai avainta ja lukkokin pysyi ehjänä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään