Antti Laukkanen

Jotain kesäisiä höpöstaatteja EFHK:lta (OLI: Sekalaisia kuvia EFHK:lta)

28 viestiä aiheessa

Jatketaan OFF-topiccia:

 

Sivusta seurailen näitä säätökeskusteluja.

 

Näytön kalibroinnilla yleensä haetaan sitä, että samassa valaistuksessa kuva näyttää samalta ruudulla ja paperille tulostettuna / painettuna, riippuen siitä mitä on tarkoitus tehdä. Valaistus vaihtelee, paperia ja musteita taas on monenlaisia, joten absoluuttista totuutta siitä mikä on oikea kalibrointi ei ole olemassa.

 

Mittalaitteilla voidaan tehdä monitorille tarkka säätö, mutta minulla ei ole aavistustakaan miltä sellainen kuva silloin näyttäisi monitorissa, puhuttamakaan siitä millainen sen pohjalta säädetty tuloste olisi.

 

Minulla on kaksi monitoria vierekkäin, AdobeRGB-ohjelmalla kalibroitu kuvaputki (valkoinen 6500K), ja samanmerkkinen LCD-paneeli, joka on tehdasasetuksilla (valkoinen näköjään myös 6500K). Windowsin perinteinen taustakuva lienee LCD-ruudulla hieman liian hailakka, kuvaputkella väritys on hiukan tummempi ja täyteläisempi.  Valkoinen näyttää  molemmissa talvisaikaan keinovalossa (neon-pöytävalaisin) suunnilleen valkoiselta, kun taas lampun alla olevat A4-paperit kellertävät. Luonnonvalossa kesäaikaan paperikin on valkoista, mutta silloin varsinkin kuvaputken valkoinen on punaiseen päin.

 

Yleisesti voin sanoa, että ne foorumilla näkemäni kuvat joita kaikki kehuvat väreiltään ja kontrastiltaan "todella hyvksi" näyttävät kirkkailta ja täyteläisiltä kuvaputkinäytöllä. Tulostettuna ne näyttäisivät myös hyvältä. LCD-näytöllä tummat kohdat ovat vaaleampia, ja tiedän, että tuloste ei näyttäisi alkuunkaan samalta.

 

LCD:llä kaikki kuvat - myös alivalottuneet - näyttävät kirkkailta ja usein väreiltään täyteläisiltä.

 

Suurimmassa osasta kuvia taas tummat sävyt kuvaputkella ovat lähes mustaa, esimerkiksi Antin viimeisen kuvaan koneen pohja on melkein musta, eikä siitä erotu yksityiskohtia ollenkaan (tai no, siiven alta yksi rengas tulee esille - ensimmäisessä viestissä oleva versio oli minusta varsin hyvä). Jos tulostaisin kuvan valokuvapaperille, se näyttäisi pääpiireittäin samalta. Jos raahaan ikkunan LCD-monitorille, vatsapuolen pääväri muuttuu harmaaksi, ja yksityiskohtia tulee esiin.

 

En ole löytänyt toimivaa konstia säätää alivalottunutta kuvaa niin, että sen saisi kuvaputkella yhtä kirkkaaksi kuin LCD-näytöllä ilman että kuvaan tulee olennaisesti lisää kohinaa. Paitsi yhden - kuva pitää alunpitäen valottaa oikein.

 

Miika

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sami,

 

olen tuota usein harkinnut, mutta tässä on vaan se, että nykyinen systeemi on oikein mainio, koska monitoreilla on muutakin käyttöä kuin kuvien katselu ja editointi! Esimerksi putty-pääteohjelma ja verkkolennonjohdon tutkasoftat on paljon luettavampia LCD-näytöltä kuin kuvaputkelta, ja tosiaan kuvaputken sävyskaala vastaa aika likimain sitä, mitä Canon Pixma -printterin valokuvatulosteet antavat ulos. Ja toiselta puolen esim. Finavian AIP:n kartat näyttävät paremmalta LCD:llä kuin kuvaputkelta - ja tulosteena ne ovat joka tapauksessa riittävän selkeitä. Tosin hämmästyttävän erivärisiä ne ovat eri printtereillä.

 

LCD on varmasti hieman liian kirkkaalla, mutta se toimii useimpiin käyttötarkoituksiin hyvin. Sitä voi toisaalta käyttää paljastamaan kuvien ylimuokkaamisen. Vertailukohtana tulee mieleen sekin miten diakuvat toimivat erilaisilla projektoreilla tai paperikuvaksi teetettynä.

 

Eli edelleenkin mielestäni mitään yksiselitteistä "oikeaa" ja yleispätevää täsmällistä monitorin säätöä ei voi olla olemassa. Jollain laitteella voi kalibroida tarkasti, mutta toimiiko se asetus huoneessa olevassa valaistuksessa on kokonaan toinen juttu. Neonvalaisimeenkin voisin tietysti hankkia kalliin juuri oikeaa valkoisen sävyä tuottavan putken.

 

Toisaalta miten voimme olla varmoja siitä että näytön väriprofiili on juuri se, mikä  esim. Adobe RGB:llä määritellään - näytönohjaimien ajurit saattavat ihan hyvin ohittaa huolella laaditut asetukset; mitään standardeja ei olemassa miten raudan ja käyttöjärjestelmän tulee toimia.

 

Adobe RGB:n avulla saa varsin mainion lopputuloksen - mutta sama väriprofiili ei välttämättä sovi sekä teksinkäsittelyyn, peleihin ja kuvankäsittelyyn.

 

Miika

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla