Ilkka Mannikainen

Halvat lentoliput ja kallis polttoaine söivät Finnairin tuloksen

19 viestiä aiheessa

Halvat lentoliput ja kallis polttoaine söivät kannattavuuden                   

 

Yhteenveto vuoden 2008 avainluvuista                                           

 

- Liikevaihto nousi 3,8 prosenttia 2 262,6 milj. euroon (2 180,5 milj.)       

- Matkustajaliikenteen kasvu edellisvuoteen verrattuna 7,8 %,                 

matkustajakäyttöaste laski edellisvuodesta 0,3 prosenttiyksikköä 75,2 %:iin   

(75,5)                                                                         

- Lentotoiminnan yksikkötuotot laskivat 3,5 %, yksikkökustannukset pysyivät   

viime vuoden tasolla                                                           

- Liiketappio oli 52,1 milj. euroa (liikevoitto 141,5 milj.)                   

- Toiminnallinen tulos eli liikevoitto ilman kertaluontoisia eriä,             

myyntivoittoja ja johdannaisten käyvän arvon muutoksia oli 6,6 milj. euroa (96,6

milj.) eli 0,3 prosenttia liikevaihdosta                                       

- Tulos ennen veroja oli -56,4 milj. euroa (138,9 milj.)                       

- Nettovelkaantumisaste vuoden lopussa oli -11,6 % (-22,5) ja leasingvastuilla 

oikaistu nettovelkaantumisaste 63,2 % (35,1)                                   

- Taseen rahavarat tilikauden lopussa olivat 392,1 milj. euroa (540,1 milj.)   

- Omavaraisuusaste 38,1 % (47,0)                                               

- Oma pääoma/osake 6,04 euroa (7,70)                                           

- Tulos/osake -0,33 euroa (1,04)                                               

- Sijoitetun pääoman tuotto -2,5 % (14,2)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

 

05.02.2009

 

Finnair Oyj Lehdistötiedote Halvat lentoliput ja kallis polttoaine söivät Finnairin tuloksen

 

Finnair-konsernin toiminnallinen tulos romahti vuoden 2007 lähes sadan

miljoonan euron ennätystasolta vajaaseen seitsemään miljoonaan euroon.

Merkittävimpinä tekijöinä olivat syksyyn asti kalliina pysytellyt polttoaine

sekä rajusti laskenut lentolippujen keskihinta.

- Lentotoimialan kannattavuus heikentyi nopeasti koko vuoden 2008 ajan.

Yritysasiakkaat ovat leikanneet matkustusbudjettejaan. Toistaiseksi olemme

saaneet koneemme kohtalaisen täyteen asiakkaita, mutta hintataso on laskenut

samalla kun kustannukset ovat nousseet, Finnairin toimitusjohtaja Jukka

Hienonen sanoo.

 

Liikevaihto nousi 3,8 prosenttia 2 180,5 miljoonaan euroon. Raportoitu tulos

ennen veroja oli 56,4 miljoonaa euroa tappiollinen, kun taas kertaluontoisista

eristä puhdistettu toiminnallinen liikevoitto oli 6,6 miljoonaa euroa.

Merkittävä ero johtuu tulevaisuuden realisoitumattomien polttoainesuojausten

käyvän arvon muutoksista.

 

Vuonna 2008 Finnair kuljetti 8,3 miljoonaa matkustajaa. Kokonaismatkustajamäärä

laski 4,4 prosenttia vuodesta 2007, mikä johtui FlyNordic-yhtiön myynnistä.

Lomaliikenteessä matkustajamäärä kasvoi kymmenen prosenttia. Lomaliikenne oli

erittäin kannattavaa.

 

Matkustajaliikenteen kapasiteettia lisättiin runsaat kahdeksan prosenttia ja

myytyjen henkilökilometrien määrä kasvoi vajaat kahdeksan prosenttia.

Aasian-liikenne kasvoi 16,5 prosenttia. Koko liikenteen matkustajakäyttöaste

oli lähes edellisvuoden tasolla 75,2 prosenttia. Kuljetetun rahdin määrä kasvoi

edellisvuodesta 3,5 prosenttia sataan miljoonaan kiloon.

- Sekä matkustaja- että rahtikysyntä ovat laskeneet voimakkaasti viime vuoden

lopussa. Ennusteiden perusteella trendi jatkuu tänä vuonna. Uuteen vuoteen 2009

käydään historiallisen synkissä tunnelmissa.

 

Laajarunkokaluston uudistaminen jatkuu vuonna 2009. Uusia Airbus A330-300

-kaukoliikennekoneita hankitaan viisi ja vuonna 2010 vähintään kolme.

Airbus-koneet korvaavat Finnairin laivastosta poistuvat kuusi Boeing MD-11

-konetta vuoden 2010 maaliskuun loppuun mennessä.

- Finnairilla tämä vuosi on suurten laivastoinvestointien vuosi. Muuten alkanut

vuosi tulee olemaan sopeutumista kriisitoimialan tilanteeseen. Tehtävämme on

huolehtia selviytymisestä edessä olevien pahojen karikoiden yli ja on aivan

välttämätöntä säätää kustannusrakenteemme pysyvästi kilpailukykyiselle tasolle,

Hienonen toteaa.

 

Ensimmäisen vuosineljänneksen arvioidaan jäävän selvästi tappiolliseksi. Koko

vuoden toiminnalliseen tulokseen vaikuttavat olennaisesti kysyntätilanne ja

kustannuskehitys. Näkymä koko vuodelle on erittäin haastava.

 

Finnair Oyj

Viestintä

5.2.2009

 

 

 

Tilinpäätöstiedotteen sisältävä pörssitiedote kokonaisuudessaan:

http://www.finnairgroup.com/konserni/konserni_11_1_1.html?&Id=hex_200902050000369070.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ote tilinpäätöstiedotteesta:

Viime vuoden toukokuussa Finnair-konsernissa aloitettu 50 miljoonan euron     

tehostamisohjelma on edennyt suunnitelman mukaisesti. Osana ohjelmaa           

toteutettiin yt-neuvottelut toisen vuosipuoliskon aikana. Neuvottelujen       

tuloksena Finnair-konsernista on irtisanottu noin 120 henkilöä ja runsaat 3 000

henkilöä lomautetaan tämän vuoden aikana pääosin 2-3 viikoksi. Kannattavuuden 

heikentyminen ja kapasiteettileikkaukset edellyttävät uuden vastaavan suuruisen

ohjelman käynnistämistä mahdollisimman pian.

 

Lisää karsintaa siis luvassa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tilinpäätöstiedotteesta laivastouutisia:

 

Vuoden 2009 ensimmäisellä neljänneksellä Finnairin laivastoon liittyy kaksi

uutta satapaikkaista Embraer 190 -konetta. Toisaalta kolme pienempää 170-mallin

konetta otetaan heikentyneen kysynnän vuoksi pois liikenteestä vuonna 2009,

kaksi tammikuussa ja yksi vuosipuoliskon loppupuolella.

 

Finnair Lomalentojen käytössä olevien Boeing 757 -koneiden vuokrasopimukset ovat

voimassa vuoteen 2010, minkä jälkeen niitä voidaan tarvittaessa jatkaa

nykyehdoilla kahdesti aina kaksi vuotta kerrallaan. Yhtiö arvioi ennen

mahdollista jatkopäätöstä, mikä on tehokkain tapa lomaliikenteen hoitamiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raportoitu tulos ennen veroja oli 56,4 miljoonaa euroa tappiollinen, kun taas kertaluontoisista

eristä puhdistettu toiminnallinen liikevoitto oli 6,6 miljoonaa euroa.

Merkittävä ero johtuu tulevaisuuden realisoitumattomien polttoainesuojausten

käyvän arvon muutoksista.

 

Kuinkahan suuret on tappiollisista(tällä hetkellä) polttoainesuojauksista tulevat kulut verrattuna lentäjien TES-vaatimuksiin?

 

ANI

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinkahan suuret on tappiollisista(tällä hetkellä) polttoainesuojauksista tulevat kulut verrattuna lentäjien TES-vaatimuksiin?

 

ANI

 

edit: Jaa nuo polttoainesuojauksista tulleet kulut olikin ilmeisesti sitten tosiaan ton reilun 60 miljoonaa.. TES-vaatimuksien kokonaissummaa en tiedä, mutta jos koko henkilöstökulut viime vuodelta oli sen 140 miljoonaa niin siitä saa ehkä hieman vertailupohjaa. Tuolla vaan on tosiaan turhaa spekuloida, suojauksista tulee välillä voittoa ja välillä vähän tappiota.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinkahan suuret on tappiollisista(tällä hetkellä) polttoainesuojauksista tulevat kulut verrattuna lentäjien TES-vaatimuksiin?

 

 

Liittyvätkö nämä asiat jotenkin toisiinsa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liittyvätkö nämä asiat jotenkin toisiinsa?

 

No, eivät kai juuri liity.  :-[

 

Ja, ajatus taustalla oli...Lentäjiä vaatimuksineen on julkisuudessa parjattu ajavan yhtiön kilpailukyvyn kuralle. TES-neuvottelut ovat saaneet huikeat mittasuhteet mediassa, mutta esimerkiksi polttoainesuojausten vaikutusta kilpailukykyyn/tulokseen ei ole juuri edes mainittu, ehkä ohimennen sivulauseessa. Kuitenkin suojauksista tulevat tappiot ovat käsittääkseni huomattavasti merkittävämmät, kuin lentäjien vaatimuksien vaikutus yhtiön kuluihin. Totta, että nämä asiat eivät nyt ihan läheltä liippaa toisiin, mutta kuumehouruissani sain vedettyä asioiden välille hyvin kapean aasinsillan. Halusin vain rinnastaa kyseisten asioiden saaman huomion ja suhteuttaa sen todellisiin vaikutuksiin esimerkiksi yhtiön kilpailukykyyn.

 

Tuolla vaan on tosiaan turhaa spekuloida, suojauksista tulee välillä voittoa ja välillä vähän tappiota.

 

Tämä on kyllä selvä asia. Tietysti kun öljyn hinta keikkui siellä 150$ barrelilta, niin säästöjäkin on varmasti saatu.

 

edit: typoja korjattu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuitenkin suojauksista tulevat tappiot ovat käsittääkseni huomattavasti merkittävämmät, kuin lentäjien vaatimuksien vaikutus yhtiön kuluihin.

 

Et taida nyt olla ihan ajan tasalla noista "tappioista". Kirjoitin tänne foorumille edellisen osavuosikatsauksen julkistuksen yhteydessä lokakuun lopussa, että ilman suojausta vuoden 2008 yhdeksän ensimmäisen kuukauden 436 miljoonan euron polttoainelasku olisi ollut noin 70 miljoonaa euroa suurempi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laakkeet ainakin ovat kaikille selvia ja tiedossa olevia; vakea ulos, palkkojen alennus, kannattamattomien reittien lopettaminen, koneiden parkkeeraus. Kylla noita sopivasti soveltamalla asia hoituu. Niin ne muutkin tekevat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Et taida nyt olla ihan ajan tasalla noista "tappioista". Kirjoitin tänne foorumille edellisen osavuosikatsauksen julkistuksen yhteydessä lokakuun lopussa, että ilman suojausta vuoden 2008 yhdeksän ensimmäisen kuukauden 436 miljoonan euron polttoainelasku olisi ollut noin 70 miljoonaa euroa suurempi.

 

En osannut linkkailla aiemipa postauksia. Tässä yhteydessä Harrin postaus, suo anteeksi Harri, näyttää ehkä väärältä koko ketjun kannalta.

 

Kuitenkin, mielestäni, jos oikeasti foorumilla on tässä lentokoneissa käytettävien polttoaineitten futuuriasiassa (tai polttoaineitten hankinnassa yleensä) niin ammattailainen, että osaa siitä kertoa tai vetää johtopäätöksiä, niin voisko sitten alkaa kommentoimaan faktoilla?

 

Minulla ei ole siitä hajuakaan, ei tasan pätkääkään, mutta tiedän, että ei ole monella muullakaan. Sen tiedän, että  mä en sitä osaa.

 

Tässäkin faktatieto olisi kai suotavaa, että pysyttäisiin edes sillä osalla ns. kartalla? Tämä siis siksi, että keskustelu ei alkaisi rönsyämään liikaa. Todellakin, mielipiteet ovat sallittuja, suotavaakin, mutta kun puhutaan asioista suuruusluokkaa miljoonia, Finnair, jne., niin aina roiskuu...

 

- Heikki

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuitenkin, mielestäni, jos oikeasti foorumilla on tässä lentokoneissa käytettävien polttoaineitten futuuriasiassa (tai polttoaineitten hankinnassa yleensä) niin ammattailainen, että osaa siitä kertoa tai vetää johtopäätöksiä, niin voisko sitten alkaa kommentoimaan faktoilla?

 

Finnairin käyttämät polttoainesuojauksen periaatteet on kerrottu tässä aiemmassa viestissäni ja sitä seuraavassa Tuomisen Teron viestissä.

 

Halusin tuolla aiemmalla viestilläni korjata sitä väärää käsitystä, että polttoaineen hintasuojaus olisi Finnairilla yhtäkkiä keksitty viime vuoden alussa silloin kun polttoaineen hinta oli jo lähes korkeimmillaan ja nyt sitten kärsittäisiin suojauksen aiheuttamia hirvittäviä tappioita.

 

Finnair ei julkista millä hinnalla se on hankkinut polttoaineensa, mutta lokakuussa se julkisti polttoaineen suojauksella tammi-syyskuussa saamansa mainitsemani noin 70 miljoonan euron säästön. Viestissäni on linkki osavuosikatsauksen esitykseen, jossa olevasta kuvasta luvun voi tarkistaa.

 

Ehkä joku osaa lukea eilistä tilinpäätöstiedoteesta mikä oli polttoainesuojauksen voitto/tappio koko viime vuoden osalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laakkeet ainakin ovat kaikille selvia ja tiedossa olevia; vakea ulos, palkkojen alennus, kannattamattomien reittien lopettaminen, koneiden parkkeeraus. Kylla noita sopivasti soveltamalla asia hoituu.

 

Ja Vinnairihan on asioissa jo kiinni; väkeä on lähdössä ja lähtenyt jo, palkkoihin ei (tietenkään) kosketa (liittojen mielestä irtisanomiset on parempi tie), kannattamattomia reittejä on jo lopetettu (kuinka paljon lähtee vielä, riippunee kriisin kestosta), koneita parkissa.

Yleensä ottaen Finnairin kriisinkestokyky on varmaan kova, mutta taipuu se selkä parhaallakin kamelilla. Surkeaa on, että loistavaa kokemusta on taasen potkittu pihalle, hetkellä, jolloin sille ehkä olisi eniten käyttöä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

koneita parkissa.

 

Vaikka tilinpäätöstiedotteessa kerrottiinkin, että kaksi Embraer 170 -konetta olisi otettu pois liikenteestä tammikuussa, niin kaikilta kymmeneltä koneelta löytyi ACARS-viestit joko tältä tai eiliseltä päivältä. Eli ainakaan mitään tiettyjä koneyksilöitä ei ole laitettu parkkiin, ehkäpä sitten kymmenellä koneella lennetään kahdeksan koneen ohjelmaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HALVAT LENTOLIPUT = FINNAIR?

:'(

 

taitaa olla lyhyempi tarusto kuin Italian sankaritarinat II:ssa maailmansodassa...

:(

 

 

Kuuleman mukaan lippuja voi ostaa muuallakin kun Suomessa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi ostaa, mutta olen minä saanut suoraan Finnairiltakin ihan kohtuuhintaisia lippuja. Tosin niissä on sitten ne kaikki rajoitukset muutto-oikeuksien yms. suhteen. Uudeksi vuodeksi meno-paluu HEL-MAN-HEL meni (erikoistarjouksena) 212 eurolla. :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään