Kalevi Leppanen

Businessluokista (OLI: Lentoyhtiöuutisia - Finnair)

43 viestiä aiheessa

Finnairilla ja muillakin euroyhtioilla tuo itse businessluokka kapearunkoisissa on kylla lahinna vitsi. Sama tuoli, vahan parempi tarjoilu, mutta moninkertainen hinta. Etu on lahes kokonaan siina lipun vaihdettavuudessa. Naita meidan Amerikan yhtioita kun aina moititaan, niin on taalla kuitenkin eroa siina istuuko lyhyellakin lennolla siella takaosassa, vai sitten Firstissa. First Class on tietysti vanha nimike, mutta vastaa eurooppalaisten businessluokkia siina mielessa, etta koneessa on useimmiten vain kaksi luokkaa. Unitedilla on lisaksi rannikolta-rannikolle lennoilla lisaksi sellainen Premium Economy ja joillain lennoilla voidaan kayttaa ulkomaanlentojen kolmeluokkaisia koneita. Mutta pointti on se, etta kapearunkoisissa eka luokassa on isot penkit ja iso jalkatila. Tarjoilukin on parempi, mutta ei silti mitaan luksusta. Joo, ne live-telkkarit loytyvat toki sielta takaakin, mutta siita ei olekaan kyse. Istuinmukavuudesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairilla ja muillakin euroyhtioilla tuo itse businessluokka kapearunkoisissa on kylla lahinna vitsi. Sama tuoli, vahan parempi tarjoilu, mutta moninkertainen hinta. Etu on lahes kokonaan siina lipun vaihdettavuudessa.

 

Kyllähän eurooppalaisilta yhtiöiltä löytyy kapearunkoisissakin ihan "oikea" businessluokka. Ainakin Aeroflot (A319, A320 ja A321), BA (A320, A321 ja B757), CSA (A320) ja LOT (B737-400) tarjoavat "oikeata" businessluokkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän eurooppalaisilta yhtiöiltä löytyy kapearunkoisissakin ihan "oikea" businessluokka. Ainakin Aeroflot (A319, A320 ja A321), BA (A320, A321 ja B757), CSA (A320) ja LOT (B737-400) tarjoavat "oikeata" businessluokkaa.

 

Ahaa, tuohan onkin hyva tietaa. Taytyykin etsia kuvia. Onko kokemuksia ja vastaavatko maksettua lipun hintaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän eurooppalaisilta yhtiöiltä löytyy kapearunkoisissakin ihan "oikea" businessluokka. Ainakin Aeroflot (A319, A320 ja A321), BA (A320, A321 ja B757), CSA (A320) ja LOT (B737-400) tarjoavat "oikeata" businessluokkaa.

Miten minulla on sellainen muistikuva, että BA:lla on ollut käytössä sama systeemi kuin Finnairilla aiemmin, eli 2-3 -istumajärjestys, jossa keskimmäinen istuin vasemmalla puolella on "painettu kasaan".

 

Joka tapauksessa 23.2.2009 alkaen BA kertoo ottavansa käyttöön 3-3 -istumajärjestyksen busineksessa, ja blokkaa keski-istuimen vapaaksi. Eli sama systeemi kuin LH:lla ja Finnairilla (uudet istuimet).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairilla ja muillakin euroyhtioilla tuo itse businessluokka kapearunkoisissa on kylla lahinna vitsi. Sama tuoli, vahan parempi tarjoilu, mutta moninkertainen hinta. Etu on lahes kokonaan siina lipun vaihdettavuudessa. Naita meidan Amerikan yhtioita kun aina moititaan, niin on taalla kuitenkin eroa siina istuuko lyhyellakin lennolla siella takaosassa, vai sitten Firstissa. First Class on tietysti vanha nimike, mutta vastaa eurooppalaisten businessluokkia siina mielessa, etta koneessa on useimmiten vain kaksi luokkaa. Unitedilla on lisaksi rannikolta-rannikolle lennoilla lisaksi sellainen Premium Economy ja joillain lennoilla voidaan kayttaa ulkomaanlentojen kolmeluokkaisia koneita. Mutta pointti on se, etta kapearunkoisissa eka luokassa on isot penkit ja iso jalkatila. Tarjoilukin on parempi, mutta ei silti mitaan luksusta. Joo, ne live-telkkarit loytyvat toki sielta takaakin, mutta siita ei olekaan kyse. Istuinmukavuudesta.

 

Ohessa näkymää UA:n 757:n Premium First Class cabinista

http://www.airliners.net/photo/United-Airlines/Boeing-757-222/1473761/L/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BA (A320, A321 ja B757)

 

BA:lta ei mitaan oikeaa businessluokkaa loydy Euroopassa ellei satu kohdalle longhaul 767-300 euroversion tilalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän eurooppalaisilta yhtiöiltä löytyy kapearunkoisissakin ihan "oikea" businessluokka. Ainakin Aeroflot (A319, A320 ja A321), BA (A320, A321 ja B757), CSA (A320) ja LOT (B737-400) tarjoavat "oikeata" businessluokkaa.

 

Tässä tuo Flotin C-jakkara, muistaakseni A319

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ja vanhempaa kalustoa, B737

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair lentää Lontooseen mm. A320 koneella. Millainen businessluokka tällä reitillä on? Onko yhtä heikko, kuin mitä yllä on esitetty (vain parempi tarjoilu?)?

 

Pohdin vain noiden ylimääräisten Plus-pisteiden käyttämistä. Saako pisteille vastinetta vai säästääkö niitä kaukolennolle tai muuhun käyttöön?  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair lentää Lontooseen mm. A320 koneella. Millainen businessluokka tällä reitillä on? Onko yhtä heikko, kuin mitä yllä on esitetty (vain parempi tarjoilu?)?

 

Pohdin vain noiden ylimääräisten Plus-pisteiden käyttämistä. Saako pisteille vastinetta vai säästääkö niitä kaukolennolle tai muuhun käyttöön?  :P

 

Miksi ylipäätään tuhlata pisteitä lontooseen kun EZ:lla pääsee 100eurolla?  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lensin pari viikkoa sitten Cimberillä tampereelta kööpenhaminaan ja sieltä vielä jatko eteenpäin.

Cimberin kabiini on jaettu penkin yläpuolella olevin kyltein bisnekseen, economy extraan, ja viimeisenä vanhaan kunnon karjaluokkaan josta itsekin löysin istuimeni.

Takaosa oli suht täynnä väkeä mutta economy extrassa istui isä poikansa kanssa + satunnainen pisnismies.

Ainoa ero minuun se, että molemmat saattoivat istua penkille jossa viereinen paikka jäi vapaaksi.

Penkki muuten sama, jalkatilasta en osaa sanoa. Extralaiset saivat snack-aterian eteensä juomineen, mitä lie palveluita sitten bisnesläisillle olisi ollut luvassa.

Kun kuitenkin itse lentoani varatessa huomasin samalle lennolle extran hinnan 4.5 kertaiseksi normi-economyyn nähden herää kysymys: onko pelkkä status noin tärkeää että käytännössä pelkästä ateriasta ja kyltin toisella puolella istumisesta ollaan valmiita maksamaan monikertainen hinta, vain ja ainoastaan puolentoistatunnin lennon tähden..

Ja jos lentosuunnitelmiin tulisi muutoksia, niin eikö nekin tulisi silti halvemmiksi vaihtaa maksua vastaan kokonaan toisiin kun maksaa suosista montasataa "ilmaisesta" muutosoptiosta jolle ei välttämättä tule edes käyttöä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair lentää Lontooseen mm. A320 koneella. Millainen businessluokka tällä reitillä on? Onko yhtä heikko, kuin mitä yllä on esitetty (vain parempi tarjoilu?)?

 

Pohdin vain noiden ylimääräisten Plus-pisteiden käyttämistä. Saako pisteille vastinetta vai säästääkö niitä kaukolennolle tai muuhun käyttöön?  :P

 

No kyllä jättäisin ne vaikka kaukolennon korotukseen. Juustoklimpistä ja parista "ilmaisesta" drinksusta en laittaisi pisteitä Euroopan reitillä likoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Penkki muuten sama, jalkatilasta en osaa sanoa. Extralaiset saivat snack-aterian eteensä juomineen, mitä lie palveluita sitten bisnesläisillle olisi ollut luvassa.

Kun kuitenkin itse lentoani varatessa huomasin samalle lennolle extran hinnan 4.5 kertaiseksi normi-economyyn nähden herää kysymys: onko pelkkä status noin tärkeää että käytännössä pelkästä ateriasta ja kyltin toisella puolella istumisesta ollaan valmiita maksamaan monikertainen hinta, vain ja ainoastaan puolentoistatunnin lennon tähden..

Ja jos lentosuunnitelmiin tulisi muutoksia, niin eikö nekin tulisi silti halvemmiksi vaihtaa maksua vastaan kokonaan toisiin kun maksaa suosista montasataa "ilmaisesta" muutosoptiosta jolle ei välttämättä tule edes käyttöä.

 

 

Minakin saatan istua Blue1:n Economy Extrassa Helsingista Tukholmaan, mutta yleensa silloin onkin jatkolento Yhdysvaltoihin. Oletko varma, etta kyseinen henkilo oli maksanut juuri tuon 4,5-kertaisen hinnan, ja minne han oli matkalla? Jos jatko on vaikkapa kaukolennolla Economy Extrassa tai Busineksessa, istutaan automaattisesti Economy Extrassa liityntalennolla. Ja, kuinka paljon muut siella Economyssa olivat muuten maksaneet lipustaan? Variaatioita kun on kymmenittain.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kyllä jättäisin ne vaikka kaukolennon korotukseen. Juustoklimpistä ja parista "ilmaisesta" drinksusta en laittaisi pisteitä Euroopan reitillä likoon.

 

Se, etta on henkilokohtaista tilaa ymparilla on hyva asia, ja myos se, etta vessaan ei tarvitse jonottaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä se henkilökohtainen tila on?

Pyrin välttämään lentokoneen vessaa joten ihan sama onko siellä jono vai ei varsinkin jos ei ole kuin joku Euroopan parin tunnin rääpäisy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä se henkilökohtainen tila on?

Pyrin välttämään lentokoneen vessaa joten ihan sama onko siellä jono vai ei varsinkin jos ei ole kuin joku Euroopan parin tunnin rääpäisy.

 

Vahintaan yksi istuin vapaana vieressa... Nykyisin kun sitakaan ei saa valttamatta enaa turistissa edes platinakortilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jonottaminen muuallakin, kuin lentokoneessa helpottuu: useinhan "paremman" lipun ostaneet saavat lentokentällä kokonaan oman check-in tiskinsä, jolloin jonotusaika hupenee huomattavasti. Tämä siis vain esimerkkinä siitä mitä kalliimpi lippu tuo mukanaan..

Tosin lentoyhtiöiden "self-service" -automaatit ovat yleistymässä ja näin ollen jonoa ei pitäisi syntyä juuri lainkaan.  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jonottaminen muuallakin, kuin lentokoneessa helpottuu: useinhan "paremman" lipun ostaneet saavat lentokentällä kokonaan oman check-in tiskinsä, jolloin jonotusaika hupenee huomattavasti. Tämä siis vain esimerkkinä siitä mitä kalliimpi lippu tuo mukanaan..

Tosin lentoyhtiöiden self-service -automaattit ovat yleistymässä ja näin ollen jonoa ei pitäisi syntyä juuri lainkaan.  :-\

 

Kunpa saisi viela oman turvatarkastusjononkin Helsingissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vahintaan yksi istuin vapaana vieressa.

 

Mulla on jääny se Euroopan turistissakin. Ei nyt kovin vapauttavaa tunnelmaa anna, ainakaan niin, että jotain pisteitä siitä maksaisin tai sitten rahaa. :laugh:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla on jääny se Euroopan turistissakin. Ei nyt kovin vapauttavaa tunnelmaa anna, ainakaan niin, että jotain pisteitä siitä maksaisin tai sitten rahaa. :laugh:

 

 

No rahaa en maksaisi (paitsi silloin tienkin kun on liityntalento kaukolennolle), mutta kaikki pisteet kaytan upgradauksiin seka Euroopassa etta kaukoreiteilla. Ilmaislippuja en tarvitse, koska ne eivat koskaan sovi aikatauluihini.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman offtopic, mutta oikeuttaako bisnesluokan lipun osto esimerkiksi lounge -palveluihin lentoasemalla? Tarkoitan siis nimenomaan tilannetta, jossa henkilö ostaa lipun satunnaisesti= ei siis tee sitä säännöllisesti. Vai onko oltava paljon matkustava bisnesmies, jolla on lentoyhtiön etukortti ja pisteet, jotka oikeuttavat tähän palveluun.

Tämäkin tietty riippuu varmasti aivan lentoyhtiöstä, mutta noin yleisellä tasolla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman offtopic, mutta oikeuttaako bisnesluokan lipun osto esimerkiksi lounge -palveluihin lentoasemalla? Tarkoitan siis nimenomaan tilannetta, jossa henkilö ostaa lipun satunnaisesti= ei siis tee sitä säännöllisesti. Vai onko oltava paljon matkustava bisnesmies, jolla on lentoyhtiön etukortti ja pisteet, jotka oikeuttavat loungeen.

 

Jos nyt Finnairista puhutaan, niin businesslipulla pääsee lipulla matkustava aina loungeen. Tasokortilla saa sitten perhettäkin mukaan.

 

Ilmaislippuja en tarvitse, koska ne eivat koskaan sovi aikatauluihini.

 

Ilmaisista ovat erittäin kaukana.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman offtopic, mutta oikeuttaako bisnesluokan lipun osto esimerkiksi lounge -palveluihin lentoasemalla? Tarkoitan siis nimenomaan tilannetta, jossa henkilö ostaa lipun satunnaisesti= ei siis tee sitä säännöllisesti. Vai onko oltava paljon matkustava bisnesmies, jolla on lentoyhtiön etukortti ja pisteet, jotka oikeuttavat tähän palveluun.

Tämäkin tietty riippuu varmasti aivan lentoyhtiöstä, mutta noin yleisellä tasolla.

 

 

Euroopassa ja Aasiassa kylla, USA:n sisaisilla lennoilla ei. Esimerkiksi Finnairin kotisivulla on kattava lista loungepalveluista. BC-lyhenne tarkoittaa businessluokan matkustajaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan se muistaakseni Finskillä busines-luokassa joillakin pitkillä reiteillä

ihan sellaisa penkkejä jotka käntyvät sängyksi saakka. EI silti ole hintansa

arvoisia edes työnantajan mielestä. Kyllä se on pirun rankkaa lentää pitkiä mannertenvälisiä

lentoja 10 tuntia omia polvia nuolen ahtaassa penkissä mutta silti on aika pirun kalliita

ne lisäsentit.

 

Enemmän olen ihmetellyt että miksi lentoyhtiöt eivät ole alkaneet myydä niitä senttejä ?

Siis, jos lippu turistiluokassa maksaa tonnin niin lisäsentit vaikka kympin per sentti ?

Kun maksaisi tuplahinnan niin saisi koko edessäolevan penkin pois ja lentoyhtiölin

säästäisi polttoaineessa kun olisi vähemmän painoa koneessa ?

 

Kun nuo pitkät lennot todella ahtaassa koneessa on rankkoja, täytyy yleensä ottaa

perillä yksi päivä nukkumiseen, matkasta ja jetlagista toipumisee. Tulee siitä

toki työnantajalle päiväraha- ja hotellikulut mutta paljon, paljon halvemmaksi se tulee

kuin riistohintainen businesluokka.

 

Toinen, mitä usein kaipaisi on läppärille latauspistorasia. Ei noissa akku

tahdo kestää millään kuin murto-osan lennosta.

 

En nyt oikein ole mitään hohtoa noissa Lougeissakaan nähnyt, aika kalliiksi

tulee nojatuoi, hedelmä ja kokis kun se lipun hinnassa työnantaja maksaa.

 

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Se, etta on henkilokohtaista tilaa ymparilla on hyva asia, ja myos se, etta vessaan ei tarvitse jonottaa.

 

Minä taas en muista milloin olisin viimeksi käynyt vessassa lentomatkan aikana. :P Varsinki noilla lyhyemmillä matkoilla pystyy helposti kikkailemaan niin, että aika lähellä boardausta käy vessassa ja tarvittaessa sitten perillä matkatavaraluovutuksen yhteydessä olevassa vessassa. Tosin kentällä olen laskeutumisen jälkeen käynyt vain kerran vessassa, sekin JFK:llä 8 tunnin lennon jälkeen. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minakin saatan istua Blue1:n Economy Extrassa Helsingista Tukholmaan, mutta yleensa silloin onkin jatkolento Yhdysvaltoihin. Oletko varma, etta kyseinen henkilo oli maksanut juuri tuon 4,5-kertaisen hinnan, ja minne han oli matkalla? Jos jatko on vaikkapa kaukolennolla Economy Extrassa tai Busineksessa, istutaan automaattisesti Economy Extrassa liityntalennolla. Ja, kuinka paljon muut siella Economyssa olivat muuten maksaneet lipustaan? Variaatioita kun on kymmenittain.

 

Totta, tuo esittämäni hintaero päti vain omalla kohdallani ja sillä hetkellä kun omaa lippuani ostin. Löysin kyllä tulevaisuudesta lentoja jossa extra maksaa "vain" tuplat normi economyyn verrattuna joten kieltämättä aika mututuntumalla tuossa arvioinnissani mennään.

Pointtini oli kuitenkin se, että JOS tuossa nyt vain matkattiin köpikseen, niin mielestäni on hauskaa että joku kokee tuollaiset edut edes sen tuplahinnan arvoisiksi, taikka sitten pisteiden uhraamisen arvoiseksi :) Pidemmällä matkalla isommassa koneessa jalkatila & tuote yleensä alkaa olla jo sen lisähintansa väärti jos vain lompsa on lyönnissä, sitä ei käy kiistäminen.

Itse olen yleensä tehnyt lähtöselvityksen (silloin kun vain mahdollista) netissä niin, että otan takariviltä paikan jolloin monesti saan koko kolmen penkin rivin itselleni.

Tosin eipä se nyt niin kamalaa ole jos joku siihen viereen tulee  :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään