Kalevi Leppanen

Businessluokista (OLI: Lentoyhtiöuutisia - Finnair)

43 viestiä aiheessa

Tämähän on kirvoittanut oikein kivasti erilaisia ajatuksia ja kommentteja.  :)

 

Ei se euroopan reitin upgreidaus ole muistaakseni kuin 10 000 pistettä / suunta. Toisaalta, jos palvelu ei juuri eroa koneessa, niin upgreidauksen mielekkyys arvelluttaa.

 

Sorry kun menee hiukan OT:ksi, mutta business luokan palveluiden taso ei Suomessa juuri huimaa, jos verrataan Yhdysvaltoihin. Jouduin joskus ostamaan VR:n junaan bisneslipun kun 2. Luokka oli myyty loppuun. Hinta oli kalliimpi, käytännössä ei mitään muuta eroa.

 

Viimekesänä matkustin Amtrakilla Bostonista New Yorkiin bisneksessä (ihan vain koska halusin sen kokea). Voi veljet se oli palvelua! Ensin kaikessa rauhassa lounge palvelut, juomat, snacksit, pullat ja muut kuului hintaan. Rauhassa pystyi lukea lehtiä, katsoa tv:tä ja alla pyörivää asemahallin hyörinää. Punahattuinen Joe tuli noutamaan loungesta kun tuli  aika siirtyä junaan ja kantoi vielä laukut. Junassa 1. Luokan vaunussa oli oma tarjoilija joka otti meiltä ruokatilauksen (menusta valitsin pihvin). Alkoholia sai niin paljon kun vain halusi. Siinä sitä siemailtiin valkoviiniä ja syötiin maapähkinöitää kun Acela Express erikoispikajuna (pendolinon kaltainen) lähti.  Hyvä palvelu, isot tuolit ja pöytä eikä hinta ollut edes paha.

 

Tällaista exclusiivista kokemusta olisi kiva kokea lentomatkailussakin, maksamatta itseään pyörryksiin. Taitaa olla aika mahdoton yhtälö.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Takaosa oli suht täynnä väkeä mutta economy extrassa istui isä poikansa kanssa + satunnainen pisnismies.

Ainoa ero minuun se, että molemmat saattoivat istua penkille jossa viereinen paikka jäi vapaaksi.

Penkki muuten sama, jalkatilasta en osaa sanoa. Extralaiset saivat snack-aterian eteensä juomineen, mitä lie palveluita sitten bisnesläisillle olisi ollut luvassa.

Kun kuitenkin itse lentoani varatessa huomasin samalle lennolle extran hinnan 4.5 kertaiseksi normi-economyyn nähden herää kysymys: onko pelkkä status noin tärkeää että käytännössä pelkästä ateriasta ja kyltin toisella puolella istumisesta ollaan valmiita maksamaan monikertainen hinta, vain ja ainoastaan puolentoistatunnin lennon tähden..

 

Tätähän oli jo kommentoitu suuntaan ja toiseen, mutta yksi järkevä vaihtoehto on vielä olemassa eli on menossa pisteitä vanhaksi. Vanhenevilla pisteillä ostetaan joko koko lentolippu, tai sitten vain upgrade. Turha kai vanhenevia pisteitä on heitellä "helminä sioillekaan" vaan käyttää pois jos vain viime metreilläkään on mahdollisuus.

 

Itselle kävi näin juuri joulun pyhinä. SAS-pisteitä oli menossa vanhaksi vuoden vaihteessa, joten keksinpä sitten käväistä Blue1:llä Rovaniemellä katsomassa pukkia. Ja todellakin, jos niitä pisteitä olisi isompi läjä ollut vanhenemassa, olisin buukannut pisnestiketit.  Tosin huonoa pistehallintaa itseltäni, kun antaa yhden läjän mennä vanhenemisen kalkkiviivoille asti ennen käyttöä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viitaten Jaakon viestin OT-osastoon, niin kyllä täällä Iso-Britanniassa löytyy ainakin Virginilta ihan palvelua junien ykkösluokassa, eikä hintakaan ole aina edes minkäänlainen este ykköslipun ostamiselle. Riippuu milloin ostaa lipun ja mihin junaan. Eilen tuli käväistyä Lontoossa, meno matka meni karjaluokassa ja paluu ykkösessä. Iltajunassa lippuhintojen ero näiden luokkien välillä oli 6 puntaa (standardi olisi siis maksanut 28 puntaa ja tämä ykkösluokan lippu maksoi 34 puntaa). Runsas vuosi kun tein samalla lailla, tuo paluun iltajunan ykkösluokan lippu oli halvempi kuin menomatkan ruuhka-aikajunan karjaluokan lippu. :laugh:

 

Palveluna siis on ihan leveämpi penkki ja jotain purtavaa ja juotavaa. Eilisessä iltajunassa sai täytettyä voileipää, suklaamuffinssin ja hedelmän, plus kahvin tai teen ja muuta juotavaa. Itse tyydyin ihan lähdeveteen kun migreeni hieman painoi päätä, monet muut matkustajat näyttivät nauttivan joko olutta tai viiniä. Eustonin asemalta taitaa löytyä odotusloungekin, mutta itse en sitä kokeillut. Eli korkeammalla hinnalla saa palvelua ja ilmaista suuhunpantavaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minakin saatan istua Blue1:n Economy Extrassa Helsingista Tukholmaan, mutta yleensa silloin onkin jatkolento Yhdysvaltoihin. Oletko varma, etta kyseinen henkilo oli maksanut juuri tuon 4,5-kertaisen hinnan, ja minne han oli matkalla? Jos jatko on vaikkapa kaukolennolla Economy Extrassa tai Busineksessa, istutaan automaattisesti Economy Extrassa liityntalennolla. Ja, kuinka paljon muut siella Economyssa olivat muuten maksaneet lipustaan? Variaatioita kun on kymmenittain.

No meillä matkustetaan työmatkoilla Suomi -> Ruotsi/Norja/Tanska -lennot SAS:n (tai Blue1:n) Eco Extrassa, vaikka lyhyitä ovatkin lennot. Tosin hinnottelu on hieman poikkeava noista listahinnoista, kun meillä on sopimushinnat ko. lafkan kanssa (matkustusta noilla väleillä on paljon).

 

Eli ainakin minut voi löytää Tampere - Tukholma -reitillä Eco Extrasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän eurooppalaisilta yhtiöiltä löytyy kapearunkoisissakin ihan "oikea" businessluokka. Ainakin Aeroflot (A319, A320 ja A321), BA (A320, A321 ja B757), CSA (A320) ja LOT (B737-400) tarjoavat "oikeata" businessluokkaa.

 

 

Pisti silmään tämä kommentti CSA:n busineksesta...en itse huomannut mitään eroa vaikka finskin businekseen? Henkilökunnan palvelualttius kun on niin henkilöriippuvaista, mutta en ainakaan tilojen osalta.  Ja miksi siis vain 320versiossa? Itselläni tosin kokemusta vain 321 ja 319 koneista CSA:lla. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä se henkilökohtainen tila on?

Pyrin välttämään lentokoneen vessaa joten ihan sama onko siellä jono vai ei varsinkin jos ei ole kuin joku Euroopan parin tunnin rääpäisy.

 

ot

 

Mikäs siinä vessassa niin kauheaa on?  ::) Muistan Hansalla istuskelleeni vessassa, kun kaipasin turistissa henkilökohtaista tilaa (viimeinen turistipaikka, joka oli vapaana intialaisen lapsiperheen joukossa lue suvun välissä). Vessojen portaikkokin on siihen mukava paikka (a340-600)  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokoneiden vessoissa haisee usein kirvelevä kusi ja joskus se sama tuote virtaa myös vessan lattialla.

 

Johtuu siita, etta 32S- ja Boeing 737-koneiden etuvessojen istuimet eivat meinaa pysya ylhaalla, ja muutenkin pitaa taipua vahan taaksepain rungon muodon takia.  ;D Minkakohan takia busseissa (siis maassa kulkevissa) pyydetaan tarpeet hoitamaan aina istualtaan -- ehka siksi, ettei menisi ohi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokoneiden vessoissa haisee usein kirvelevä kusi ja joskus se sama tuote virtaa myös vessan lattialla.

 

Olet muuten matkustanut liikaa MD-11:lla. Niissa on surkeimmat vessat, ne on viela niin lampimat, olis kuin saunaan menisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nostetaas keskustelua hämähäkin seittien peitosta esille, kun nyt olisi itsellä ensimmäisiä business-reissuja varattuina. Finnair heitti kesähintatarjouksena puolilla pisteillä Tukholman lennoille business-ehdotuksen, joten ajattelin nyt jonnekin noita pisteitä tuhlata - kotimaan lennot kun saa halvemmalla rahalla kuin pisteillä joka tapauksessa...

 

1) Konetyyppinä Embraer 190 lokakuussa, joten saa nähdä onko edes Finnairin lento enää... No, joka tapauksessa HEL-ARN-HEL olisi silloin "koeajattavana".

 

2) Sitten marraskuun Lontoon reissulle heitti BA tarjousta upgradesta, kun vingautti luottokorttia toiseen kertaan. "Kaikkea pitää kokeilla", joten otin Airbus 320 lennoille myös paikkaa sieltä "termospullon" etupäästä.

 

Onkos AY E190 tai BA Club Europe tarjonnut millaisia kokemuksia muille foorumilaisille?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos AY E190 tai BA Club Europe tarjonnut millaisia kokemuksia muille foorumilaisille?

 

No brassivitkuttimen businessluokka Tukhoman välillä ei ole kyllä mitään ihmeellistä. Kun kone on pieni, runko ohkainen niin kaksi istuu rinnan myös pisneksessä kuten muulissakin (ei siis ole blocked -paikkoja) niin ei tuosta välistä ole mitään jälkipolville kerrottavaa. Iltiksen ja Hesarin saa luettavaksi ja ehkä kuulet vähän lasin kilkatusta kun se kylmä voileipäkeksi tuodaan lautasella eteesi.

 

Älä menetä yöuniasi tuosta matkasta.  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menin tuossa taannoin Swissillä MCT-DXB-ZRH-LUX. Uusi A330 business on aivan huippu. Ei ollut viimeisen legin 320 nokkapaikkakaan paha, tosin ei ollut lentokaan pitkä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei minulla ole paljoa muuta annettavaa tähän keskusteluun kuin sen vanhan hokeman todentaminen, ettei tarvitse olla absoluuttisen hyvä, riittää kun on hiukan parempi jokaisella palvelukonseptin sektorilla kuin kilpailijat. Tämän totesin pari viikkoa sitten matkustaessani Lufthansalla Helsingistä Frankfurtin kautta Miamiin businessluokassa. Toivon, että Finnairin johtajatkin tekisivät joskus saman matkan, ihan oppimismielessä. Ei jäänyt pajoa sijaa valittamiselle.  

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No brassivitkuttimen businessluokka Tukhoman välillä ei ole kyllä mitään ihmeellistä. Kun kone on pieni, runko ohkainen niin kaksi istuu rinnan myös pisneksessä kuten muulissakin (ei siis ole blocked -paikkoja) niin ei tuosta välistä ole mitään jälkipolville kerrottavaa. Iltiksen ja Hesarin saa luettavaksi ja ehkä kuulet vähän lasin kilkatusta kun se kylmä voileipäkeksi tuodaan lautasella eteesi.

 

Älä menetä yöuniasi tuosta matkasta.  :laugh:

 

Odotukset Tukholman pompun vuoksi eivät ole kovin korkealle nousseet ennen tätä viestiketjuakaan. Tuo pistetarjous sai tosiaan tarttumaan testaamaan kyseistä palvelua, vaikka brassin service-mahdollisuudet olivat tiedossa. Vierekkäin istuminen ei ole ongelma, kun vieressä on kuitenkin tutumpaa matkaseuraa... BA:lle sitä vastoin annan jo hieman enemmän odotuksissani, joten jäädään odottelemaan mitä sieltä tulee...

 

Palvelun tason jokainen kokee omalla tavallaan, eikä ole pettymyksiä vastaan tullut näillä leveysasteilla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuosi sitten heinäkuussa lennettiin HEL-HAM-HEL, ja ensimmäistä kertaa business-luokassa, pistetarjouksen innoittamana. Tosi lyhyt lento, ei kovin paljoa ehtinyt nauttia paremmasta palvelusta koneessa. Mutta oli se silti kokonaisuudessaan erittäin mukava kokemus. Kentällä pääsi heinäkuun ruuhkien ohi suoraan kävelemään omalle lähtöselvitystiskille ja siitä fast lanen kautta turvatarkastukseen. Hiukan odottelua loungessa ja sitten koneessa väljästi istuen ruokailu OIKEILLA ruokailuvälineillä. Hihnalle laukut tulivat ensimmäisten joukossa. Jollain pitkillä lennoilla ne oikeasti väljät tilat nousevat varmaan suureen arvoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nostetaas keskustelua hämähäkin seittien peitosta esille, kun nyt olisi itsellä ensimmäisiä business-reissuja varattuina. Finnair heitti kesähintatarjouksena puolilla pisteillä Tukholman lennoille business-ehdotuksen, joten ajattelin nyt jonnekin noita pisteitä tuhlata - kotimaan lennot kun saa halvemmalla rahalla kuin pisteillä joka tapauksessa...

 

1) Konetyyppinä Embraer 190 lokakuussa, joten saa nähdä onko edes Finnairin lento enää... No, joka tapauksessa HEL-ARN-HEL olisi silloin "koeajattavana".

 

2) Sitten marraskuun Lontoon reissulle heitti BA tarjousta upgradesta, kun vingautti luottokorttia toiseen kertaan. "Kaikkea pitää kokeilla", joten otin Airbus 320 lennoille myös paikkaa sieltä "termospullon" etupäästä.

 

Onkos AY E190 tai BA Club Europe tarjonnut millaisia kokemuksia muille foorumilaisille?

 

Kuten Ilkka tuossa totesi, E170/190:n business ei ole kauhean kaksinen, jos sitä siis vertaa kapearunko-Busseihin. Empun busineksessä on tarjolla Busseja kevyempi tarjoilu, vaikka legi olisi esim. Wieniin tai Rysälään asti - tämä johtuu lähinnä Emppujen Busseja pienemmistä keittiöistä. Lisäksi mukavuus ei tietty ole myöskään samaa luokkaa kuin Busseissa, sillä 2+2 istumajärjestys johtaa siihen, ettei penkkien välissä ei ole ylimääräistä istuinta. Tarjoilu muuten toki pelaa Emppujen busineksessä muuten samalla tavalla kuin kapearunko-Busseissa. Tosin tunnin HEL-ARN-legillä ei kauheasti ehditä tarjoilla, joten esim. Varsova olisi parempi vertailukohta (lentoaika noin 1 h 45 min.) busineksen kokeilemiselle.

 

BA:lla on asiallinen business. Yhtiön ja BA:n painotukset ovat hieman erilaiset, mutta useisiin omiin kokemuksiin perustuen ainakin BA:n aamiainen on ehkä astetta runsaampi kuin Yhtiöllä, vaikkei siinäkään mitään valittamista ole. Juomapuolella Yhtiö oli ennen BA:a parempi Euroopan legeillä, kiitos laadukkaampien juomien, mutta nyt Yhtiön "parantuneen" palvelun ansiosta tätä kilpailuetua ei enää ole.  :thmbdn:

 

Joka tapauksessa 10k pistettä (tai 7,5k pistettä lyhyemmillä) Euroopan legin upgreidistä on aina sen väärti, no ehkä Tukholmaa lukuunottamatta.  :) Itsehän yritän aina tehdä upgreidin, jos ostan turren lipun. Nimim. huomenna DBV:iin 2. rivillä.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Joka tapauksessa 10k pistettä (tai 7,5k pistettä lyhyemmillä) Euroopan legin upgreidistä on aina sen väärti, no ehkä Tukholmaa lukuunottamatta.  :)

 

Kiitos Jounille näistä kokemuksista. Itse päätin kokeilla "bambukepin" business-palvelut, koska tarjosivat niitä puolilla pisteillä (3500 pistettä/suunta).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään