Otto Nieminen

USB-paneelin ongelmia

12 viestiä aiheessa

Iltoja.

Nyt Saitekit saatuani olen löytänyt probleeman koneestani, nimittäin mielestäni takapaneelin USB-porti toimivat vajaatehoisina. Kun kytken ohjaimen takapaneelin USBhen, se ei toimi oikein ja Windowsin Peliohjaimet-hommelin kautta näkee, että ohjain on kallistunut oikealle ja tärisee lievästi. Minusta tämä johtuisi siitä, että USBn virta tjsp. loppuu kesken ja se ei saa kaikkea ohjaimesta tulevaa infoa kuljetettua kokonaisena perille asti.

Virranpuuteongelma myös vahvistui sillä, että jos ohjain on takaportin yhdessä neljästä reiästä ja siellä on jokin toinen ohjain (esimerkiksi polkimet erikseen), niin kone ei käynnisty, vaan jää junnaamaan starttiin ruutu mustana. Kun nyppää jommankumman ohjaimen pois, kone käynnistyy. Tulostin on takapaneelissa myös kiinni, muttei luonnollisesti päällä koko aikaa, kuten ohjain. Ongelmaa esiintyy vain, jos Saitekin ohjain (yoke) on takaportissa, polkimet toimivat hyvin vaikka olisi muutakin takaportissa.

Onko olemassa joitakin uusia ajureita tai muuta softanpalasta jolla korjata tämä, vai onko vain tyydyttävä roikottamaan johtoa pitkin pituuttaan etu-USBstä? Onko ongelma siis softapuolella, vai koneessa. Kokoonpano löytyy allekirjoituksesta.

Pikaista apua  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No tuskimpa ajureista on apua näin ylen ottaen USB hommiin, toinen vaihtoehto on ongelma itse raudassa, eli ettei ole vaan emon usbi portit saanut damagea jossain välin.

USB ajurit on yleensä suoraan käyttöjärjestelmästä. Jos niillä ei toimi niin epäilen tuota toista vaihtoehtoa. Takuualainen tuotehan tuo emosi vielä taitaa olla, joten eikun huoltoon.

Onko tämä ongelma ollut kauan olemassa? Siitä voi miettiä että mitä on  tullut tehtyä ennen ongelman alkua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En minä huomannut ongelmaa kuin vasta nyt. Muuten on pelannut hyvin, vaikka on ollut useampaakin laitetta takana samaan aikaan joikan kanssa, ja hyvin on toiminut. Olisiko tuo Saitek sitten vain niin rohmu, ettei viitsi toimia takapaneelissa? :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En minä huomannut ongelmaa kuin vasta nyt. Muuten on pelannut hyvin, vaikka on ollut useampaakin laitetta takana samaan aikaan joikan kanssa, ja hyvin on toiminut. Olisiko tuo Saitek sitten vain niin rohmu, ettei viitsi toimia takapaneelissa? :-\

Nii, eli siis ei ole ongelmia kun sitä ei ole kiinni vai kuinka? Tuohon virran rohmuamiseen en kyllä uskoisi lainkaan.

Niin että voihan se olla että ohjain on vaan paskana.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käyppäs Bios:ssa katsomassa kohta USB Configuration,siellä pitää olla USB Functions [Enabled] ,USB 2.0 Controller [Enabled] ja USB 2.0 Controller Mode [HiSpeed]

Vexi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toni: Toimii hyvin takapaneelin portit kun Saitekit eivät ole siellä kiinni, vaan pois usbistä kokonaan tai sitten etupaneelin porteissa. Ohjaimet toimivat nyt kuitenkin kun käytän niitä etupaneelin kautta. EDIT_ Eivät toimi jos kone on sammutettuna kokonaan ja käynnistetään uudelleen.

Vexi: Kävin katsomassa ja olivat kuten mainitsit.

Mikäköhän lieneisi ratkaisu?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hetken aikaa jo vajosin epätoivoon, mutta sitten menin kaikessa vitutuksessani ronkkimaan BIOSia. Disabloin sieltä USB 2.0 Controllerin ja kokeilin. Toimii kun kone on käynnistetty uudelleen täydestä sammutustilasta. Eli toisinsanoen, vika on USB 2.0-ajureissa. Mistä näitä saisi uudempia/asennettua uudelleen, sillä jos olen oikein ymmärtänyt, niin jos USB 2.0 on disabloitu USBit toimivat vajaanopeudella?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hetken aikaa jo vajosin epätoivoon, mutta sitten menin kaikessa vitutuksessani ronkkimaan BIOSia. Disabloin sieltä USB 2.0 Controllerin ja kokeilin. Toimii kun kone on käynnistetty uudelleen täydestä sammutustilasta. Eli toisinsanoen, vika on USB 2.0-ajureissa. Mistä näitä saisi uudempia/asennettua uudelleen, sillä jos olen oikein ymmärtänyt, niin jos USB 2.0 on disabloitu USBit toimivat vajaanopeudella?

Itse en ole USB ajureita nähnyt sitten VIA:n ajureiden. Nykyisin on käyttöjärjestelmissä XP SP1 ajoilta ja Vistassa itsessään sellainen standardi ajuri enkä usko että niitä sen kummempia löytyy, ellei ole jokin erikoinen piirisarja sitten. Kokeiles niitä peliohjaimen ajureita päivitellä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Uusimmat ohjaimet on asennettu enkä viitsi alkaa räpeltämään Beta-ajureiden kanssa. Luulisin, että tässä tuli levyllä uusimmat stabiilit, sillä kotisivuilla on tarjolla vain erinäisiä beta-ajureita.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onkos emolevyn piirisarjan ajurit asennettu.    http://downloadcenter.intel.com/Product_Filter.aspx?ProductID=816〈=eng    taalta valitset kayttojarjestelmasi mukaan sopivan ajuripaketin ja ajat sen .Laita Biosista asetukset niinkuin aiemmin sanoin ennen asennusta.Ota virusscanneri pois paalta ennen asennusta ja kaynnista asennus admin oikeuksilla.Nama ajurit kertovat kayttikselle myos USB asetukset joten ovat erinomaisen tarkeat.

Vexi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noniin. Tuo Veijon viimeisin auttoi ainakin toistaiseksi. Olen pariin kertaan koittanut sammutella vehjettä kokonaan, ja joka kerto on pelannut  :thmbup: ja USB 2.0 enabloituna. Iso käsi Vexille  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipäs kun mitä helvettiä?! Koitin kolmeen kertaan päivällä sammuttaa koneen ja käynnistää uudelleen, pitäen välillä taukoa n. 1 min. Nyt kone oli pois käytöstä 1,5h ja ongelma palasi?  :laugh: Hieno homma  :laugh:

EDIT_ Nojaa, eipä tässä mitään hengenhätää ole. Toimii ihan hyvin jos nappailee USBin aina lennon jälkeen pois.

Vielä jos nyt vähän nysvätään ja säädetään, niin saako rekisteristä jotenkin "lukittua", että joka starttauksessa wintoosa ei pääsisi ronkkimaan siellä sijaitsevaa Saitekin kalibraatiota, vaan se pysyisi aina samana, toimivana, millainen se on kun otat johdon irti ja pistät takaisin? Katselin itse "käyttöoikeudet"-asetuksia, mutta sieltä kun valitsi kaikki käyttöoikeudet lukituksi ei ollut vaikutusta.

Joka uudelleenkäynnistyksessä, ja johdon ollessa USBssä, windows ronkkii sen kalibroinnin vituiksi, ja se korjaantuu vain ottamalla johdon irti ja pistämällä takaisin, jolloin laite kalibroi itse itsensä uusiksi ja oikein automaattisesti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään