Vieras

Nokian puhelimien A-GPS ja sen datakäyttö

2 viestiä aiheessa

:thmbdn: :thmbdn:

Nyt jyrsii joten puretaan kirjoittamalla kun ei muuta voi. Nokialta on varmasti turha odottaa vastausta viikkokausiin..

Tuli hankittua ennen matkalle lähtöä GPS:ällä varustettu Nokialainen jossa tietysti kylkiäisenä Nokia Maps. Laite tukee normi GPS-paikannuksen lisäksi A-GPS paikannusta ja ns. Verkkoperustaista paikannusta.

Maps toimii joko offline tai online -tilassa, riippuen siitä haluaako ladata karttoja ohjelmaan reaaliajassa. Olin ladannut kohdemaan kartat puhelimeen valmiiksi, jottei kallista roaming grps-yhteyttä tarvitsisi käyttää. Olin siis kytkenut ohjelman toimimaan Offline-tilassa ja verkkovierailuvaroituksen päälle.

Ohjelma ilmoittikin joka kerta iloisesti verkkoyhteyden tulevan mahdollisesti kalliiksi kotiverkon ulkopuolella. Offline tilassa kuitenkin oltiin, ja datalaskuri näytti koko ajan nollaa, joten oletin kaiken olevan hyvin ja käytin navigointia iloisesti pari viikkoa.

Tässä vaiheessa vilkaisin senhetkistä puheluerittelyä ja totestin laitteen nakuttaneen tolkuttomasti lyhyitä datayhteyksiä, noin viidenkympin edestä. Tutkittuani asiaa hetken tajusin että A-GPS (jonka tekniikka on minulle tuntematon), oli aina käytettäessä ottanut lyhyitä yhteyksiä paikannuspalvelimeen GPRS:ää käyttäen joista oli sitten hiljalleen kertynyt isompi lasku.

Puhelimen oletusasetuksissa A-GPS ottaa yhteyden paikannuspalvelimeen automaattisesti kysymättä käyttäjältä mitään. Tämä osuus on mielestäni persiistä. Mielestäni keskivertokäyttäjällä ei ole mitään mahdollisuuksia ymmärtää laitteen käyttävän gps:n kanssa datayhteyttä jos siitä ei mitenkään käytön yhteydessä varoiteta ja erityisesti kun se on oletusasetuksena Automaattinen.

Taidanpa huvikseni viskata tämän kuluttajaviranomaisen kommentoitavaksi..

Onko tuo "verkkoperustainen" paikannus sitten turvallinen käyttää, se ei aiheuta mitään datasiirtoa ja lisämaksuja?

..kele..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos liittymässäsi on kuten minulla soneralla aikaisemmin, niin jokainen avattu datayhteys maksaa 90snt/per tunti. Jos käytät 5 sek, niin se maksaa silti 90snt tai 59min niin 90snt. Joten ne GPS:n pikaiset yhteydet maksavat 90snt vaikka se sitä yhteyttä käyttääkin vain muutaman sekunnin. Dataa kai siirtyy hyvin vähän, eli jos liittymässä on jokin mega määräinen sopimus, niin tuota käyttänee melko huoletta?

Ulkomailla kannattaa tarkistaa operaattorilta mitä datayhteydet maksaa. Voivat olla todella kalliitakin. Mutta toimiihan se GPS ihan sateliittitiedoillakin, tosin melko hitaasti se löytää signaalin.

Toi on hieman syvältä, että se oli automaattisesti oletuksena. Itse otin se heti silloin pois käytöstä kokonaan, mutta nyt liittymässä on kiinteä netti vaikka koko ajan käytössä ja täten myös toi verkkoperustainen A-GPS paikannus. Täytyy kyllä sanoa, että paikannus nopeutui huomattavasti tuolla A-GPS:llä.

"Onko tuo "verkkoperustainen" paikannus sitten turvallinen käyttää, se ei aiheuta mitään datasiirtoa ja lisämaksuja?"

Aiheuttaa toki lisämaksuja ja datasiirtoa ja hinta riippuu operaattoristasi ja kytketyistä palveluista. Joku varmaan osaa sanoa paljonko dataa tuossa paikannuksessa siirtyy mutta omasta mielestä sitä ei kannata käyttää jos jokainen paikannus maksaa 90snt kuten minulla olisi aikaisemmin maksanut jos olisin A-GPS:ää käyttänyt. Nyt kiinteellä kuukausimaksulla käytän sitä koska paikannukset eivät kiinteää maksua muuta.

Edit. Kuten varmasti tiedätkin, niin A-GPS:än saa asetuksista kokonaan pois, mitä suosittelen ellei tarkasti tiedä mitä omassa liittymässä datasiirrot maksaa. Etenkin ulkomailla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään