Guest Jussi

Muutamia 1970-luvun Finnair-kuvia

40 viestiä aiheessa

Vuosien varrella tullut otettua joitakin lentokonekuvia, ja ajattelin että nyt kun olen saanut nega-arkistojani jossain määrin sähköiseen muotoon, laitan tänne muutamia konekuvia. Peruskuviahan nämä ovat, mutta kuvastanevat omaa aikaansa. Jos näistä joku löytää jotain yksityiskohtia mitä tällainen satunnainen valokuvaaja ei ole huomannut, niin toki mielellään niistä kuulisi.

 

Finnairin DC-10 OH-LHA Seutulassa kesällä 1975.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Finnairin suurin ja pienin kone vierekkäin Seutulassa kesällä 1976. Tässä odotellaan lähtölupaa kiitotien päässä.  DC-10 OH-LHA ja Convair Metropolitan OH-LRD

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tampere, Härmälän kenttä 29.7. 1979. Convair Metropolitan on tehnyt välilaskun reittilennollaan Turku-Tampere-Jyväskylä-Kuopio.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Finnairin suurin ja pienin kone vierekkäin Seutulassa kesällä 1976. Tässä odotellaan lähtölupaa kiitotien päässä.  DC-10 OH-LHA ja Convair Metropolitan OH-LRD

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Konnakuvat on aina hienoja mutta tässä on otetta. Sopivasti molemmat vielä samankaltaisessa liveryssä. Asiaa  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpa korkeatasoisia kuvia! Kiitos lisää, jos saan pyytää.

 

Kirjahyllyssäni on muuten kirja nimeltä "Eilispäivän kulkuneuvoja", jossa on hyvin samantasoisia kuvia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpa korkeatasoisia kuvia! Kiitos lisää, jos saan pyytää.

 

Kirjahyllyssäni on muuten kirja nimeltä "Eilispäivän kulkuneuvoja", jossa on hyvin samantasoisia kuvia.

 

Joo tuo Tampereen kuva on mainitsemassasi kirjassa mv-kuvana. Se ja tuo DC-10:n  kuvat on otettu 6x9 Mamiya Pressilla. Kun saadaan lisää skannattua niin pistetään esiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin suurin ja pienin kone vierekkäin Seutulassa kesällä 1976. Tässä odotellaan lähtölupaa kiitotien päässä. 

 

Mikä on kiitotie?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella loistavaa materiaalia! Lisää vaan näytille rohkeasti!

Kannattaa huomioida kymppi+konna kuvassa juuri ja juuri näkyvä "Iso-Antti"-teksti kympin nokassa heti ohjaamon ikkunoiden jälkeen.

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella loistavaa materiaalia! Lisää vaan näytille rohkeasti!

Kannattaa huomioida kymppi+konna kuvassa juuri ja juuri näkyvä "Iso-Antti"-teksti kympin nokassa heti ohjaamon ikkunoiden jälkeen.

 

:thmbup: Juuri olin samaa sanomassa!!

Huomion arvoista myöskin eka kuvasta, että ruuman luukulle on ajettu hihnakuormain eikä highloaderi, antaen vihjettä siitä, että alkuun kenties operoitiin ns irtokuormalla. Eli että kontteja ei käytetty. Kenties konttipulaa alkuun? DC-10:hän oli Vinnairin eka konttikone.

Ja tosiaan 33:n holdingissa näkyvät nuo kymppi ja konna olevan. Julkinen tie meni aiemmin todella lähellä rullaustietä, mm bussilinja 615 kulki sitä pitkin. Tie on siellä kai vieläkin, muttei enää julkinen..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpa korkeatasoisia kuvia! Kiitos lisää, jos saan pyytää.

Kirjahyllyssäni on muuten kirja nimeltä "Eilispäivän kulkuneuvoja", jossa on hyvin samantasoisia kuvia.

 

Mainittakoon vielä, että viestiketjun aloittaja Juhani Katajisto on "Eilispäivän kulkuneuvoja" -kirjan  tekijä. Tervetuloa foorumille.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nää oli aikoja pojat. Silloin pääsi tosi lähelle esim kympin portti. Olispa ollu samanlaista spottailuintoa pojilla silloin kun tänään, niin olis ollu close up shotteja yks jos toinen ja muutenkin tikatonta toimintaa :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitotietä joskus kutsutaan myös sanalla rata. VR:llä on ratoja ;D

 

Siksi "Tappi" sanoi Oulussa : " selvä lähtöön raiteelta xx "  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomion arvoista myöskin eka kuvasta, että ruuman luukulle on ajettu hihnakuormain eikä highloaderi, antaen vihjettä siitä, että alkuun kenties operoitiin ns irtokuormalla. Eli että kontteja ei käytetty. Kenties konttipulaa alkuun? DC-10:hän oli Vinnairin eka konttikone.

 

Mä taas jäin vähän miettimään myös että ehken tuolloin ei ollut vielä highloadereitakaan? Kaippa niitä ja kontteja olisi terveen järjen mukaan hankittu sitten about samanaikaisesti? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä taas jäin vähän miettimään myös että ehken tuolloin ei ollut vielä highloadereitakaan? Kaippa niitä ja kontteja olisi terveen järjen mukaan hankittu sitten about samanaikaisesti? 

 

Kuvassa kyllä komeilee highloaderi firman tarroilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teleharjoitelma. Tässä ollaan opettelemassa erilaisilla valotusarvoilla saamaan potkurien kehät kauniin ympyriäsiksi. Ja mikä oli harjotellessa, kun

DC-6 OH-KDA nousi ja laski monta kertaa peräkkäin 19.5.1976 Helsinki Vantaan lentokentän pääkiitotieltä. Onnistuisiko tänä päivänä tuollainen edes takaisin lentely siellä päivä aikaan? Kuvattu 300 mm telellä lentoaseman kattotasanteelta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Yleisnäkymä Helsinki-Vantaan lentoasemalta toukokuulta 1976. Keskimmäinen Convair on pitkänokkainen OH-LRH. Etualalla on "huume" Caravelle LSD.

Vielä 1960-luvun lopulla lentomatkustajat kulkivat koneisiin vasemmalla näkyvän parakin kautta. Kentän puolella oli pieni aidattu alue, josta lähtijöille pystyi mukavasti vilkuttamaan ja kuvaamaan koneita. No tämä varmaan on monelle tuttua asiaa.   

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaippa niitä ja kontteja olisi terveen järjen mukaan hankittu sitten about samanaikaisesti?   

 

Näin varmasti. Mutta kontteja ei myöskään ole aina saatavilla kuin voita kaupan hyllyltä...

Mutta syitä hihnakuormaimen sijaintiin voi olla tusina muutakin, joten lienee triviaa..

 

Nuo viimeisimmät kuvatkin todella nättejä!  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teleharjoitelma. Tässä ollaan opettelemassa erilaisilla valotusarvoilla saamaan potkurien kehät kauniin ympyriäsiksi. Ja mikä oli harjotellessa, kun

DC-6 OH-KDA nousi ja laski monta kertaa peräkkäin 19.5.1976 Helsinki Vantaan lentokentän pääkiitotieltä. Onnistuisiko tänä päivänä tuollainen edes takaisin lentely siellä päivä aikaan? Kuvattu 300 mm telellä lentoaseman kattotasanteelta.

 

Oliko juuri tuo KDA se swingtail?

 

Oikein nättejä kuvia ovat. Lisääkin katselisi.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnistuisiko tänä päivänä tuollainen edes takaisin lentely siellä päivä aikaan?

 

Joulupäivänä 2006 Air Finland veteli läpäreitä.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla