Guest Jussi

Muutamia 1970-luvun Finnair-kuvia

40 viestiä aiheessa

Joulupäivänä 2006 Air Finland veteli läpäreitä.  :)

Varmasti on vuoden hiljaisin päivä, joten saivat sentään hiukan toimintaa tornissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama sekalainen kuva "Seutulan" terminaalin näköalatasanteelta.

Kuvassa taustalla puu-terminaali ja vasemmassa yläkulmassa DC-3. Kuvattu 29.12.1972.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Takimmainen kone Spearairin DC-8 OH-SOA,  kuvattu 29.12.1972. 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Asematasoa heinäkuussa 1969, lähetin tämän jo aiemmin.  Keltainen henkilöauto kuvassa on merkiltään Toyota Corona (ei Corolla).

 

[ attachment removed / expired ]

 

Matkustajat poistuvat Caravellesta, heinäkuu 1969.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukava katsella vanhoja kuvia, kiitoksia. :thmbup: Mikäs on tuontoisessa kuvassa olevan bisnesjetin merkki ja malli?

 

Se on Hawker Siddeley HS.125, jotain alkupään malleja, Srs. 1 tai 3 luultavasti. Nykyään muutaman mutkan kautta kehittynyt Raytheon Hawkeriksi, josta saatavana erilaisia malleja, mm 800XP, 750 ja olikohan se 850.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama sekalainen kuva "Seutulan" terminaalin näköalatasanteelta.

 

Takimmainen kone Spearairin DC-8 OH-SOA,  joulukuu 1973 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Mitähän tuossa tapahtuu? Selkeästi joku normaaliin matkustuslentotoimintaan kuulumaton juttu, koska paikalla ei ole portaita ja kone muutenkin sen näköinen kuin rullaus olisi keskeytetty.  Kapteenin unohtuneen passin toimittaminen koneeseen?   :D

 

Lisää Spearairia pliis!  :thmbup:

 

EDIT: näyttäisi moottoreissakin olevan jotain tikkaita tai telineitä kiinni. Ettei konetta vaan huolleltu ulkosalla tuolla kerralla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistän vielä Spearair-kuvana hiukan epäselvän osasuurennoksen,  bisnesjetti ei ole tuossa DC-8:n edessä niinkuin edellisessä lähettämässäni kuvassa. Tikkaat näyttävät olevan pystyssä moottorin vieressä. Valitettavasti harmillisen vähän minulla on Spearair-kuvia. (Olen siis eri henkilö kuin viestiketjun aloittaja, mutta laitoin tänne kuvia, kun sopivat karkeasti ottaen aiheeseen.)   

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosi hieno pakettiauto tuossa Spearin portaiden juuressa. Onko Leninin paratiisin luomus?

Tervicko!

 

Näyttää kyllä enemmän Adolfin tuotteelta eli Kleinbusilta.

 

t.PR

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:thmbup: Juuri olin samaa sanomassa!!

Huomion arvoista myöskin eka kuvasta, että ruuman luukulle on ajettu hihnakuormain eikä highloaderi, antaen vihjettä siitä, että alkuun kenties operoitiin ns irtokuormalla.

On siinä mahtanut poikia v...ttaa kun on täyttä konetta kuormattu/purettu. Toisaalta kympin ruumassa saa ehkä vähän paremman asennon laukun liikuttamiseen kuin tavanomaisessa bulkkikoneessa, mutta silti varmaan kovaa ja aikaavievää hommaa täydellä kuormalla!

 

Kuvasta muuten pistää myös silmään putkessa oleva DGS ajalta ennen APIS-tauluja. Legendaarista. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Simo, koska muutama detalji oli tarkistettava tuon Härmän Jätkän suhteen, katselin vertailufotoja samasta koneesta Airlinersista.

Ihan sattumalta tuli vastaan kuvasi:

 

http://www.airliners.net/photo/Spearair/Douglas-DC-8-32/0074849/M/      joulukuulta 1972, kun täällä postaamasi oli joulukuulta 1973?

 

Nuo kuvat ovat niin samanlaisia että oletan että ovat kuitenkin samalta päivältä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Simo, koska muutama detalji oli tarkistettava tuon Härmän Jätkän suhteen, katselin vertailufotoja samasta koneesta Airlinersista.

Ihan sattumalta tuli vastaan kuvasi:

 

http://www.airliners.net/photo/Spearair/Douglas-DC-8-32/0074849/M/      joulukuulta 1972, kun täällä postaamasi oli joulukuulta 1973?

 

Nuo kuvat ovat niin samanlaisia että oletan että ovat kuitenkin samalta päivältä?

 

Joo samasta kuvaussessiosta nuo "uudet" kuvat ja Airliners.netin kuva. Tarkistin, että päivämäärä olikin 29.12.1972. Sitten 31.12.1973 kaitafilmasin hieman epäselvää materiaalia. Tuota pätkää voi katsoa osoitteessa

www.urja2.kuvat.fi/videot/seutul73.wmv

 

Tuossa filmissä on pari äänitehostetta ja filmin digitoinut Tannerhuolto laittoi siihen pelimannimusiikkia.

Juhani Sipilä on joskus näköjään laittanut vanhoja kuvia airliners.net -sivuille ainakin Finnairin koneista, tuo kuva on melkein samalta päivältä kuin kaitafilmini joulukuussa 1973

http://www.airliners.net/photo/Finnair/Sud-SE-210-Caravelle/1146192/M/

       

Pistän vielä kaitafilmini epäselvän "promokuvan":

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämä kuvat ovat niin harvinaista herkkua,  olisiko tämän ketjun oikea paikka tuo Ilmailuhistoria-osasto? Siellä on ketjuja myös vanhoille arvokkaille valokuville. Täällä nämä hukkuvat liian helposti peruskaurasäkkien alle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla