Heikki Jokinen

Vistan uudelleenasennus?

18 viestiä aiheessa

Nyt on alkanut Vista 32mb tökkimään käynnistyksessä pahasti. Pitäisi kai asentaa uudelleen mutta en ole sellaista ikinä tehnyt.

Eli siis mitä ensin? Kovalevy olisi kai hyvä formatoida? Entäs sen jälkeen? Koneena siis paketti Fujitsu-Siemens pöytäkone.

Aargh! >:(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Paketti-Fujitsun mukana ei vissiin tullut asennuslevyjä, vaan palautuslevyt pitää tehdä itse? Palautus tapahtuu silloin valmistajan omilla systeemeillä ja homma on kuvattu manuaalissa. Jos ihan oikeat Vistan asennuslevyt löytyy, niin homma on varsin yksinkertainen, helpompi kuin XP:n asennus. Käynnistys DVD:ltä vaan ja vastaus muutamaan yksinkertaiseen kysymykseen. Levyn formatointi valitaan asennuksen yhteydessä, sitä ei tarvitse tehdä erikseen.

Mutta käynnistyksen hidastelu ei kyllä välttämättä ole uudelleenasennuksen paikka. Voi olla helpostikin selvitettävissä, mikä siinä hidastaa. Mietipä mitä tapahtui ennen hidastelun alkamista. Asensitko jotain? Se on silloin todennäköinen syyllinen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyseessä ei siis ole hidastelu käynnistyksessä, vaan kone buuttaa itsensä useasti ennenkuin sen vihdoin saa jäämään työpöydälle. Kone jäätyy ja pitää sammuttaa virtanapista ja yrittää käynnistää uudelleen.

Onko se asennuslevy juurikin tämä Operating system - Recovery DVD, joka multa löytyy? Entäs kovalevyn tyhjennys vai tyhjeneekö se automaattisesti uudelleenasennuksessa? Eli ei jää mitään vanhaa "törkyä" pohjille!?!

Yksi juttu myös minkä huomasin, niin kone ilmoittaa RAM-muistia oleva 3Gb vaikka minulla on koneessa kiiinni 2 X 1Gb ja 1 X 2Gb muistikammat. Voiko toinen noista pienemmistä olla viallinen joka aiheuttaa tuon kaatuilun? Miten ne voi testata, kumpi on sökö?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Annappas koneen merkki tarkemmin,niin päästään asiassa eteenpäin.Muisti näyttää koostuvan aikas epämääräisestä yhdistelmästä,voipi olla syypää huonoon toimintaan.

Vexi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vista on mielestäni täysi roska, XP tilalle formatoinnin yhteydessä jos vain mahdollista. Ja jos haluaa Vistan teeman, kai sen löytää netistä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vista on mielestäni täysi roska, XP tilalle formatoinnin yhteydessä jos vain mahdollista. Ja jos haluaa Vistan teeman, kai sen löytää netistä.

Perusteita kaipaisin.. Suurin osa ketkä ovat tätä mieltä ovat sitä mieltä osaamatta perustella kantaansa asiaan.

Mä oon kyllä ollut ihan tyytyväinen vistaan..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Perusteita kaipaisin.. Suurin osa ketkä ovat tätä mieltä ovat sitä mieltä osaamatta perustella kantaansa asiaan.

Onhan se hieman raskaamman puoleinen varmaan joillekkin joilla nyt sitä löylyä ei riittävästi kopan sisuksista löydy.

Toistaiseksi olen kyllä vielä hieman varovainen sanoessani Vistaa miksikään parhaimmaksi mahdolliseksi, koska näin se ei nyt kuitenkaan ole.

Mutta en nyt sitä ihan syvimpäänkään helvettiin kehtaisi kirota. Silti omalla kohdalla on suuret odotukset tulevaan Windows 7 kohtaan, ainakin betan osalta jo vaikutus oli ihan positiivinen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muistakaa myös se että jos ei mikään aikasemmista perusteluista riitä selitykseksi, niin puhukoon microsoft puolestaan. Onhan he ihan itsekkin Vistan tunnustaneet flopiksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vista on kyllä sinänsä selvästi parempi käyttis kuin XP. Floppi se on siksi, että vanhemmille laitteille ei tehty Vista-ajureita, jotkin hidaskiertoiset yritysohjelmistot eivät toimi siinä ja se on liian kallis.

Kyseessä ei siis ole hidastelu käynnistyksessä, vaan kone buuttaa itsensä useasti ennenkuin sen vihdoin saa jäämään työpöydälle. Kone jäätyy ja pitää sammuttaa virtanapista ja yrittää käynnistää uudelleen.

Onko se asennuslevy juurikin tämä Operating system - Recovery DVD, joka multa löytyy? Entäs kovalevyn tyhjennys vai tyhjeneekö se automaattisesti uudelleenasennuksessa? Eli ei jää mitään vanhaa "törkyä" pohjille!?!

Yksi juttu myös minkä huomasin, niin kone ilmoittaa RAM-muistia oleva 3Gb vaikka minulla on koneessa kiiinni 2 X 1Gb ja 1 X 2Gb muistikammat. Voiko toinen noista pienemmistä olla viallinen joka aiheuttaa tuon kaatuilun? Miten ne voi testata, kumpi on sökö?

Se on juuri se asennuslevy. Toiminta riippuu Fujitsun toteutustavasta, mutta formatointi kuuluu aina asennukseen joko pakollisena tai valinnaisena.

Tuolla muistikonfiguraatiolla muistisi toimivat vain puolella nopeudella. Oletan että emolevysi tukee Dual Channelia. Se tulee käyttöön vain kun kummassakin muistipankissa on samanlaiset muistit, eli aina parittain samanlaiset. 32-bittinen käyttis osaa tosiaan käyttää vain kolmisen gigaa, mutta ylimäärästä ei ole kyllä haittaa.

Eihän kaatuilu alkanut muistin lisäämisen jälkeen? Tuollainen oireilu voi nimittäin johtua alijännitteellä käyvästä muistipiiristä. Jotkin muistit vaativat nykyään jännitteen säätämistä oikeaksi käsin Biosista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ostan siis toisen samanlaisen 2Gb:n kortin vanhemman kaveriksi, jos helpottaisi. Kone on siis Fujitsu Siemens Scaleo pöytäkone. Kiinni olevan 2 Gb:n kamman speksit ovat: KVR667D2N5/2G 2GB 667MHZ DDR2 NON-ECC CL5 DIMM

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ostan siis toisen samanlaisen 2Gb:n kortin vanhemman kaveriksi, jos helpottaisi. Kone on siis Fujitsu Siemens Scaleo pöytäkone. Kiinni olevan 2 Gb:n kamman speksit ovat: KVR667D2N5/2G 2GB 667MHZ DDR2 NON-ECC CL5 DIMM

Helpommalla selviät kun ostat 2gb kit(2x1gt) muistit, niin saat ainakin varmasti toimimaan Dual Channelin. Se on vähän hakuammuntaa mistä löydät vastaavan muistin kaveriksi.

Nuo muistien hinnat kun ei ole korkealla olleet yli vuoteen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nettifirman tilaushistoriasta katsoin tuon muistin tyypin. Jos ostan 2 X 1GB muistit, niin mites käy tuon koneessa kiinni olevan 2 GB:n muistin kanssa?!? Vai otanko sen pois ja saäilyutän koneessa ne alkuperäiset muistit?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nettifirman tilaushistoriasta katsoin tuon muistin tyypin. Jos ostan 2 X 1GB muistit, niin mites käy tuon koneessa kiinni olevan 2 GB:n muistin kanssa?!?

Jätät pahanpäivän varalle :)

PS: Niin, olihan sulla Vista 64bit versio?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikun 32-bittinen Vista...

Siinä tapauksessa kannattaa van olla se 2gt koneessa tai max 3gt, koska 4gt et hyödy tosiaankaan yhtään 32bit.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä oleellisia etuja Vista tuo XP:hen verrattuna niin kauan kun pitäydytään 32-bittisessä ympäristössä?

Kun sitten aikanaan siirrytään 64-bittisiin ohjelmiin (kun niitä joskus alkaa olla tarpeeksi ja ajureita sun muita myös), kannattaakin siirtyä suoraan Windows 7:ään Visva tyylikkäästi ohittaen. W7 on tämän hetken tietojen mukaan suunnilleen sama kuin Vista ilman Vistan heikkouksia.

Edit: Oikeammin olisi pitänyt puhua W7:stä Vistan "service pack 2:na", mutta tietty haluavat rahastaa tuollakin. Minä olen muuten hankkinut miltei kaikki Wintoosat tähän mennessä tuossa huoltopaketti 2-vaiheessa. Säästyy yllättävän monelta turhalta huolelta (ja rahaakin säästyi aiemmin).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä oleellisia etuja Vista tuo XP:hen verrattuna niin kauan kun pitäydytään 32-bittisessä ympäristössä?

Ei mitään varsinaisesti oleellista. Merkittävin on paljon parempi suojaus. Vistaa ei saa niin helposti sössittyä kuralle, ellei rampauta suojauksia "päästäkseen eroon kyselyistä". Pieniä käytettävyyttä parantavia muutoksia on lisäksi siellä täällä. Jos koneessa on hyvin toimiva XP, ei kannata vaihtaa Vistaan. Mutta uuden kotikoneen ostajan ei tarvitse pelätä Vistaa. Windows 7 on tosiaan ihan sama Vista pienin päivityksin, eikä mikään uusi käyttis. Sillä pyritään vain pääsemään yli Vistan markkinaflopista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään