Nils Rostedt

Keskustelua kosketuskohdasta (OLI: Ultrakevyen valintaa)

123 viestiä aiheessa

Kevyttä rullaustieremppaa olis kyllä toiveissa esim. juuri tuolla Kilon paikkeilla ja sitten Maikin ja Alfan oikotie jne...

...kun nyt ensin saadaan lopullinen varmuus Malmin säilymisestä ;)

(siinä sitä onkin varsinainen kynnyskysymys, joka meitä koskettaa joka kohdasta)

Suosittelen silti tuon oikean kynnyksen käyttämistä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu juu, ollaan muillekin muistuteltu ;)

Mitähäntä nyt vain tässä väkisinkin alkoi haaveilla... ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näin noviisin mielestä koko keskustelu tuntuu vähän akateemiselta. Ne, jotka ovat iät ja ajat ajelleet Malmille tietävät varmaan jonkun vanhan kynnyksen olemassa olosta. Mulle ei taas ole opetettu muuta kuin että tähdätään kosketusmerkkien kohdalle, tai sillon kun niitä ei ole, kynnyksen taakse. Koko juttu on vähän erikoista luettavaa, lentokoneella ei laskeuduta ennen kynnystä, ellei ole pakkotilanne, piste, kokemuksen syvällä rintaäänellä päättää hän.

Muoks: eikä niillä lennellä ylipainoilla, vaikka miten mieli tekisi.

Muoks muoks: vaikka harrastelentäjä ei ole ammattilainen, estääkö harrastelijastatus olemaan käyttäytymättä kuin ammattilainen?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Koska Malmin TWR ilmeisesti mukautuu vallitsevaan käytäntöön (= oletusarvoisesti joku laskee vajaaksi), tarkoittaa se sitä K:n kautta lentoonlähtevälle koneelle tulee about puolen minuutin viivästys. Yksittäiselle koneelle tämä ei ole paljon, mutta käytännössä se tarkoittaa, että se aika mikä koneelta kuluu rullatessa platan reunalta kiitotielle on pois kiitotien kapasiteetista.

Tällä on usein isokin merkitys siinä "kello neljän ruuhkassa" kun porukka tulee duunista kauniina päivänä lentämään - kun kierroksessa on viisi konetta ja jono koneita odottaa vuoroaan siinä odotuspaikalla.. tilanteen kokeneet tietävät että pienikin sotku tuossa tilanteessa viivästyttää touhua helposti..

- T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tällä on usein isokin merkitys siinä "kello neljän ruuhkassa" kun porukka tulee duunista kauniina päivänä lentämään - kun kierroksessa on viisi konetta ja jono koneita odottaa vuoroaan siinä odotuspaikalla.. tilanteen kokeneet tietävät että pienikin sotku tuossa tilanteessa viivästyttää touhua helposti..

Nykyisin aika monen koneen "koti" on siellä 2-asematasolla

Kannattaa kanssa muistaa, että jos ei pääse Mikestä pois, täytyy kiertää pitkä lenkki ja jäädä

Jukiet:iin odottamaan vuoroa että päsee kiitotien yli ja tämän vuor taas vie taas parin koneen läpärivuoron.

En tiedä, hukkuuko siinä Kilossa odottaessa lopultakaan niin paljoa aikaa. Aika tavallistahan en selvitys

että "rullaa laskevan konee njälkeen kiitotielle ja odota" ja sitten sitä ollaan valmiina kiitotiellä lähtöön.

Eli uskoisin että näiden hyvin lyhyidfen laskujen tarkoituksena on juuri sujuvuuden tavoittelu

eli ei haluta jäädä muiden jalkoihin puörimään liian pitkäksi aikaan. Ihan vastaavastihan kun tullaan 18:n laskuun

niin monet koneet pyytävät saada venyttää laskua Mikeen että ei tarvitse taas varata kiitotietä

pitkäksi aikaa rullaukseen.

Nämä ongelmat ratkeaisivat jos Malmilla olisi varaa investoida pariin sataan metriin 18:n länsipuolelle

rullaustietä.

Kate

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tänään oli juuri tuollainen passeli paluuruuhka, jossa lennonjohdon opastamana venyteltiin kierroskuvioitakin. Erinopeuksisia koneita soljui 36:lle virtana. Minä päätin pelata varman päälle ja tulin "vauhdilla" venyttäen kosketuskohtaa, jotta pääsin livahtamaan äkkiä Deltasta ulos. Seuraava sääti tarkkaan ja pyynnöstä sujahti 09:iä Alfan kautta Maikkiin (kuten normaalisti pruukaan tehdä). Sitten eräs kollega hidasteli oikein skniidusti ja taiteili suoraan Maikista ulos. En toki nähnyt kosketuskohtaa, mutta käväisin kuitenkin vihjaamassa, että "alimitoitetuista laskuista" just käydään syvällistä keskustelua ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nykyisin aika monen koneen "koti" on siellä 2-asematasolla

Kannattaa kanssa muistaa, että jos ei pääse Mikestä pois, täytyy kiertää pitkä lenkki

Kannattaisikohan muistaa, että ne, jotka ovat sen koneen seisomapaikan ovat 18/36:n länsipuolelta hommanneet, ovat ihan varmasti tienneet asiasta. Lentoaseman lay-out ei ole muuttunut ainakaan niiden viimeisten 27 vuoden aikana, kun aloitin Malmilla lentämisen. Sinne päästäkseen vaan pitää tehdä pitkä lenkki. Tämä kuulostaa ihan samalta, kuin joku mussuttaa siitä, että joutuu yksisuuntaisella kadulla asuessaan tulemaan ja lähtemään aina samassa suunnassa, kun ei voi liikennesääntöjen takia oikaista itselleen sopivasti. Suurin osa koneista on kuitenkin edelleen 18/36:n itäpuolella.

ja jäädä Jukiet:iin odottamaan vuoroa että päsee kiitotien yli ja tämän vuor taas vie taas parin koneen läpärivuoron.

Nämä kiitotietä ylittävät koneet varaavat kiitotietä vain sen verran kun ne ovat alle 50 metrin päässä kiitotien keskiviivasta. Sikäli kun olen nähnyt, kasataan Juliettiin useampi kone odottamaan, jos niitä on sopivasti tuloillaan. Sitten kaikki kerralla ylitse, että kokonaisviive on mahdollisimman pieni.

En tiedä, hukkuuko siinä Kilossa odottaessa lopultakaan niin paljoa aikaa. Aika tavallistahan en selvitys

että "rullaa laskevan konee njälkeen kiitotielle ja odota" ja sitten sitä ollaan valmiina kiitotiellä lähtöön.

Se, että Kilon odotuspaikka on siirretty kauemmaksi (sen takia, että porukka jatkuvasti laskee vajaaaksi) tarkoittaa sitä, että 36:lta edellä lähtevän ja lennolla laskevan ilma-aluksen sekvenssi tulee olla n. 1 min 20 sek. Kun käytetään kiitotietä 18, vastaava sekvenssi on 40 sekuntia. Jos kaikki käyttäisivät siirrettyä kynnystä ja K voisi olla lähempänä kiitotietä, olisi 36:n sekvenssi n. 55 sek. Ero johtuu siitä, että perässä laskevalle voidaan antaa laskulupa vasta kun edellä lähtenyt on 600 metrin päässä (siirretystä) kynnyksestä. Tämä tarkoittaa sitä, että 36:n laskukierrokseen nykymääräysten mukaan voidaan ottaa ainoastaan 4 konetta.

Eli uskoisin että näiden hyvin lyhyidfen laskujen tarkoituksena on juuri sujuvuuden tavoittelu

eli ei haluta jäädä muiden jalkoihin puörimään liian pitkäksi aikaan. Ihan vastaavastihan kun tullaan 18:n laskuun

niin monet koneet pyytävät saada venyttää laskua Mikeen että ei tarvitse taas varata kiitotietä

pitkäksi aikaa rullaukseen.

Jos kyseessä olis Räyskälä, voitaisiin siellä toimia kuten ilma-aluksen päällikkö parhaaksi näkee. Muistutan, että valvotussa ilmatilassa asiasta kuitenkin päättää lennonjohto. Heillä riesana ovat nämä ilmojen besserwisserit, jotka eivät näe koneensa tutkakupua tai spinneriä pitemmälle ja alkavat mussuttaa kohdalleen sattuneesta viivytyksestä, kun eivät tajua kokonaisuutta. Ihan tiedoksi: nämä menetelmät perustuvat siihen, että laskettu kokonaisviive olisi mahdollisimman pieni. Siinä ei valitettavasti voida katsoa yksittäisen koneen/pilotin etua, vaan sitä mikä olisi kaikkien yhteinen etu. Joskus arpa suosii, joskus ei. Elämä on sellaista.

Se mikä toimii 18:n kohdalla, ei toimi 36:lla. Erikoisin tapa "jouduttaa" liikennettä 36:lla, on laskea niin vajaaksi, että pääsee Julietista pois. Nimenomaan silloin kun siinä on pari konetta odottamassa kiitotien ylitystä. Siinä sitten ollaan nokat vastakkain ja ihmetellään että mitäs nyt.

Nämä ongelmat ratkeaisivat jos Malmilla olisi varaa investoida pariin sataan metriin 18:n länsipuolelle

rullaustietä.

Pilotit toimivat vastoin määräyksiä, koska haluavat välttyä pitemmiltä rullausmatkoilta. Ja jotta saataisiin homma toimimaan, korjataankin lentoaseman infraa eikä pilottien toimintaa. WTF? Mitä seuraavaksi? Luovutaako laskukierrosten käytöstä, kun niihin kuluu niin tolkuttomasti aikaa.

Edit: Jouduin siistimään kirjoitusta, kun olin hieman rauhoittunut ja kun en oikeasti halua vaikuttaa ilkeältä. Pahoittelen tuohtumustani.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mites Jouni, kun nyt tuo oma heppanikin vihdoinkin valmistuu:

Laskeutumismatka luokkaa 40-50 metriä piiiiiiitkällä laskuoperoinnilla.

Kun tulen Malmille, niin tiputanko kynnykselle/merkeille, vai teenkö

ns. "fiksusti" ja lennän niin pitkälti, että laskukiidon ollessa ohi, olen,

sanotaanko enään maximissaan 30 metrin päässä ensimmäisestä

mahdollisesta rullausaukosta?

Kun kykenisi jo lähtemään/laskeutumaan seisontapaikallekkin  ::)

Olen tätä jo etukäteen hieman meinaan pähkäillyt, kun täällä

Oulussa saisin ainakin jurnuttaa pirun pitkään, ennenkuin lennonvarmistus

pystyisi kutsumaan "sisään".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mites Jouni, kun nyt tuo oma heppanikin vihdoinkin valmistuu:

Laskeutumismatka luokkaa 40-50 metriä piiiiiiitkällä laskuoperoinnilla.

Kun tulen Malmille, niin tiputanko kynnykselle/merkeille, vai teenkö

ns. "fiksusti" ja lennän niin pitkälti, että laskukiidon ollessa ohi, olen,

sanotaanko enään maximissaan 30 metrin päässä ensimmäisestä

mahdollisesta rullausaukosta?

Kun kykenisi jo lähtemään/laskeutumaan seisontapaikallekkin  ::)

Olen tätä jo etukäteen hieman meinaan pähkäillyt, kun täällä

Oulussa saisin ainakin jurnuttaa pirun pitkään, ennenkuin lennonvarmistus

pystyisi kutsumaan "sisään".

Ööö... en oikein hahmottanut, mitä tarkoitit.

Laske johonkin kynnyksen ja kiitotien pään väliin, niin että saat pysäytettyä koneen ennen sitä kiitotien päätä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No onhan niitä enemmän, mutta eihän tässä ny siitä ole kysymys.

Kyse on siitä, että jos otetaan lentäjät, joilla tiimaa on 45-55 tuntia ja lentäjät, joilla tiimaa on 105-115 tuntia, niin näistä jälkimäisille sattuu onnettomuuksia enemmän.

Kannattaa hoitaa noilta listoilta itsensä pois jo 10 tunnin kohdalla. Loppu

onkin sitten vain nautintoa  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ööö... en oikein hahmottanut, mitä tarkoitit.

Laske johonkin kynnyksen ja kiitotien pään väliin, niin että saat pysäytettyä koneen ennen sitä kiitotien päätä.

Ei vaan. Kun tuossa nyt on näköjään jauhettu tuosta kynnys/merkki hommasta, niin

itse meinasin sitä, että laskeudun vasta, kun ollaan niin lähellä ensimmäistä mahdollista

sisäänrullauskohtaa, että viive muulle liikenteelle jää minimaaliseksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei vaan. Kun tuossa nyt on näköjään jauhettu tuosta kynnys/merkki hommasta, niin

itse meinasin sitä, että laskeudun vasta, kun ollaan niin lähellä ensimmäistä mahdollista

sisäänrullauskohtaa, että viive muulle liikenteelle jää minimaaliseksi.

Minä en uskaltaisi lähteä sooloilemaan.Tornissa on ammattilaisia palkattu sovittelemaan liikennettä sujuvaksi.

Omalle kohdalle on tullut usein/tarpeen vaatiessa kehoitus näiltä ammattilaisilta,"long landing approved".

Lukee vaan lauseen kirkkaalla ja kuuluvalla äänellä takaisin ja vetelee niin kauas kun sielu sietää niin hyvää tulee.

Jos tuntuu turvallisemmalta laskeutua kynnykselle niin kertomalla tuskan tornille sekin onnistuu. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä en uskaltaisi lähteä sooloilemaan.Tornissa on ammattilaisia palkattu sovittelemaan liikennettä sujuvaksi.

Ei missään nimessä sooloilua, vaan johtuen konetyypistäni CH701, rullaukseen

menisi tuhottomasti aikaa itse "radalla", kun sen voisi tehdä muutenkin.

Eli lähinnä se tässä tulee mieleen, että kuinka hyvin torni on tietoinen

kaikenmaailman lentohärveleistä ja niiden mukaisesti soveltaa laskuohjeitansa,

että esim lasku 40 metriä ennen ensimmäistä mahdollista platalle sisääntuloetappia

olisi mahdollista. Eli ei tiputeta konetta vielä siellä "horisontin" luona (kentästä katsoen),

vaan suhteuttaen koneen ominaisuudet, sopivasti sellaiseen kohtaan, että rata jää

tyhjäksi mahdollisimman nopeasti.

Ei sen puoleen. Olen C172:stakin vedättänyt renkaat maata hipoen ilmassa, että

pääsee nopeammin lähemmäs poistumisteitä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei missään nimessä sooloilua, vaan johtuen konetyypistäni CH701, rullaukseen

menisi tuhottomasti aikaa itse "radalla", kun sen voisi tehdä muutenkin.

Eli lähinnä se tässä tulee mieleen, että kuinka hyvin torni on tietoinen

kaikenmaailman lentohärveleistä ja niiden mukaisesti soveltaa laskuohjeitansa,

että esim lasku 40 metriä ennen ensimmäistä mahdollista platalle sisääntuloetappia

olisi mahdollista. Eli ei tiputeta konetta vielä siellä "horisontin" luona (kentästä katsoen),

vaan suhteuttaen koneen ominaisuudet, sopivasti sellaiseen kohtaan, että rata jää

tyhjäksi mahdollisimman nopeasti.

Ei sen puoleen. Olen C172:stakin vedättänyt ilmassa, että pääsee nopeammin

lähemmäs poistumisteitä.

Nyt ymmärrän,CH701.

Mitenkähän toimisi jos kysyt/ilmoitat tornille että tahtoo tehdä.......?

Kysynyt usein ja aina onnistunut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei missään nimessä sooloilua,

Ainahan tornilta voi kysyä, että "voiko venyttää?". Kertaakaan en ole kuullut kieltävää vastausta :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt ymmärrän,CH701.

Mitenkähän toimisi jos kysyt/ilmoitat tornille että tahtoo tehdä.......?

Kysynyt usein ja aina onnistunut.

No SITÄHÄN minä tässä Jounilta näin ennakkona hieman jo

kyselen. Oulun kanssa tulen varmaan muutenkin toimeen.

Eiköhän ne tarpeeksi hulluna minua jo muutenkin pidä  :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No SITÄHÄN minä tässä Jounilta näin ennakkona hieman jo

kyselen. Oulun kanssa tulen varmaan muutenkin toimeen.

Eiköhän ne tarpeeksi hulluna minua jo muutenkin pidä  :D

Mulla on ollut tapana pyytää varsinkin Pirkkalassa RWY 06:lle laskeuduttaessa, että sopiiko venyttää, koska platta on kiitotien toisessa päässä. En muista kertaakaan etteikö olisi sopinut. Mutta kysyminen on tärkeää sen takia, että jos TWR on ajatellut niin, että haluaa minut pois kiitotietä varaamasta mahdollisimman pian, niin silloin ei venyttely tietenkään onnistu. Oletusarvoisesti kone lasketaan kiitotien alkupäähän. Eli jos haluat poiketa "normista", kysy. Luonnollisesti TWR ei voi antaa lupaa laskea kynnyksen etupuolelle.

Mutta joskus on tullut mieleen, että TWR voi tarvittaessa joustaa tutun kaverin kohdalla aika paljon. Jos saa sellaisen maineen, että on pelisilmää ja että hommat tapahtuvat rivakasti, voidaan tälläinen kaveri työntää tiukempaan rakoon. Näissä hommissa kun pelataan yleensä varman päälle, niin joskus näkee selvästi, ettei sitä varmaa ole aina tarvis käyttää. Kääntäen, muistan harjoitteluajalta, että erällä lennonopettajalla oli legendaarinen maine siitä, että kun hän ilmoitti olevansa valmis välittömään lentoonlähtöön, kuppasi tämä reilusti toista minuuttia kiitotien päässä. Harjoittelijakin saattoi tehdä virheen ja uskoa "välittömään" kerran, mutta ei enää toista kertaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos Jouni. Tämä oli erittäin hyvä vastaus. Selvitti homman kansantajuisesti!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

CH701 on tuttu konetyyppi Malmilla. On sillä tähän saakka sekaan mahtunut, mitä olen sivusta seurannut.

Mutta ei pidä yllättyä jos torni komentaa ylösvedon. Niitä tapahtuu päivittäin, ihan rutiinitoimenpide.

Väittäisin että liikenteen joustavuutta voi kuitenkin helpommin parantaa jos jo lähestymisen aikana tekee selväksi mikä on koneen nopeus. Silloin muu liikenne voi siihen sopeutua ja torni tarvittaessa järjestää isomman aukon. Toisaalta kaipa sillä 701:llakin voi tulla  loppuosan hieman isommallakin vauhdilla, vaikkapa ikarusmaisesti 95 km/h?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

sopeutua ja torni tarvittaessa järjestää isomman aukon. Toisaalta kaipa sillä 701:llakin voi tulla  loppuosan hieman isommallakin vauhdilla, vaikkapa ikarusmaisesti 95 km/h?

Minen oo purjelentäjä  :P Kyllähän tuo sen 160km/h (purje/ultralentotermein) kulkee, että

kyllä sillä nyt jotenkin alta pois pääsee, mutta johtuen tuon härvelin hidaslento-ominaisuuksista,

niin istutusnopeus ja laskukiito on jotain aivan muuta, mitä suurin osa lentäjistä osaa kuvitella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Just noin keskustellulla tavalla tulin tänään venyttäen alas ja just noista ehtimissyistä.  ???

Eipä silti, kerran olin 36-laskun jälkeen niin unelmissani, että vasta kääntyessäni kohti nollaysin lähtöpaikkaa hätkähdin kysymään: "Ehhh, totaaa...sopiskonollaysiäalfankauttamaikkiin???"

Oikein kuulin Hannan niskojen nakkelun jaksolla, kun tornista kantautui oikeutetusti loukkaantunut vastaus: "Menit...sitten...näköjään... ...ilman lupaa!"

Seuraavalla kerralla esitin anomukseni kohtuullisen aikasee  :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään