Juha Paulavuo

Uusi lentokenttä Humppilaan?

119 viestiä aiheessa

Humppilaan suunnitellun lentokentän kannattavuus olisi turvattu rahtiliikenteen lisäksi kerran viikossa kentälle lentävän matkustajakoneen myötä.  Juuri valmistuneen selvityksen mukaan myös matkustajaliikenne on kannattavaa Humppilan lentokentältä.

 

Lentoliikenteen kannattavuutta tutkinut FCG Planeko Oy katsoo, että Humppilan kenttä

olisi kannattava, jos sinne laskeutuu vuorokaudessa kymmenen rahtikonetta ja

viikossa yksi matkustajakone. Maakuntakentiltä voidaan lentää suoria lomalentojaa kaukoitään, mikäli kentän pituus sen sallii, sanoo lakimies Kimmo Martikainen FCG Planekosta. Humppilasta voitaisiin lentää myös Kreikkaan ja Italiaan ja talvella Kanarian saarille.

 

Malmin lentokentältä olisi Humppilaan mahdollista siirtää lentäjien koulutusta. Humppilan kentän eduksi lasketaan myös se, että sinne pääsee helposti rautateitse ja autoilla

tulevat lentomatkustajat säästyvät pysäköintitilojen ja oikeiden terminaalien

etsimiseltä, jatkaa Martikainen.

 

Lentokentän liiketoimintasuunnitelman teetti Humppilan kunta, joka halusi tietää olisiko lentokenttätoiminta kannattavaa Humppilassa. Mikäli lentokenttä rakennetaan, tulee se liikenteeseen aikaisintaan 2020. Kustannusarvio on yli 66 miljoonaa auroa.

 

yle/häme

 

(lihavointi/alleviivaus on mun)

Mielenkintoinen selvitys ... ::) Montako rahtikonetta vuorokaudessa mahtaa EFHKlle tulla vuorokaudessa? Taitaa jäädä aika kauas tuosta kymmenestä! Turkuun taitaa tulla pari .

 

Kuinkahan paljon tuo kustannusarvio mahtanee kasvaa seuraaina 10 vuotena?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi ei-maalaisuuteni. Missä on Humppila, ketkä (pl. vähälukuiset paikalliset) haluaisivat sieltä lentää lomalle (ja miksi nykyiset Etelä-Suomen kentät eivät ole siihen kelvollisia), tai miksi tästä kentästä tulisi maagisesti rahtiliikenteen keskus? Eihän esim. Turku/Tampere-akseliltakaan juurikaan suoria lomalentoja ole tähän asti lennetty.

 

Eli siis 70+ miljoonalla halutaan tehdä lentoasema ~10 päivittäistä operaatiota varten + yleisilmailu?  hmm.

 

 

 

Edit: Kunnan omat kotisivutkin mainostavat asiaa jo melko reteään sävyyn:  http://www.humppila.fi/   ;D   Siellä kuitenkin kaavaillaan tästä selvästi Helsinki-Vantan korvaajaa hienoine matkakeskuksineen ja matkustajaliikenteeseen painottuneena.. 

 

Siinäpä monenlaista hienoa konsulttiraporttia:

http://www.humppila.fi/epages/Kaupat.axl/?ObjectPath=/Shops/Humppila/Categories/Ajankoht/lento2

http://www.fskk.fi/AKO/hankkeet/Etela-Suomen%20lenttokentta_loppurapo_20022008.pdf

http://www.fskk.fi/AKO/hankkeet/lentok_esite.pdf

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun rahtikone menee laskuun Humppilaan, niin rahti pitäisi viedä rekoilla Vantaalle.

Miksi rahtikone ei menisi suoraan Turkuun tai Vantaalle ja varmaan meneekin.

 

Koulutusta siellä ei pystytä järjestämään ikinä, koska kukaan kouluttaja ei sinne muuta ;D

 

Taitaa olla aika nollatutkimus  :o Maksoi Humppilalle varmaan maltaita, mutta ei järjen häivääkään toteutuksessa  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi ei-maalaisuuteni. Missä on Humppila, ketkä (pl. vähälukuiset paikalliset) haluaisivat sieltä lentää lomalle (ja miksi nykyiset Etelä-Suomen kentät eivät ole siihen kelvollisia), tai miksi tästä kentästä tulisi maagisesti rahtiliikenteen keskus? Eihän esim. Turku/Tampere-akseliltakaan juurikaan suoria lomalentoja ole tähän asti lennetty.

 

Eli siis 70+ miljoonalla halutaan tehdä lentoasema ~10 päivittäistä operaatiota varten + yleisilmailu?  hmm.

 

 

Humppila on eteläisessä Hämeessä. Matkaa Helsinkiin 135 km, Tampereelle n.80 km ja Turkuun n. 90 km.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä nuo tutkijan markkinointilauseet antavat aika huvittavan asiantuntemattoman leiman koko tutkimukselle ja kertovat tilaajan ilmeisestä tarkoitushakuisuudesta.

 

Kymmenen rahtikonetta viikossa? Täh? Ja että esimerkiksi oikeen Kanaaaarian saarille sieltä voitaisiin lentää.

 

Ei kai kukaan sitä pysäköintiä tai terminaalin etsimistä lentoasemalla niin vaikeana pidä, että sen vuoksi pitäisi kokonaan uusi rakentaa?  ;D

 

Ja ei kait se rautatie Humppilassakaan nyt terminaalin ovelle johtaisi.

 

Hohhoijaa. Humppilan piimää, sano.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(sarkasmi on vaikeaa netissä)

 

Ei ollenkaan, kyllä mää jutun juonen tajusin  ;D Koko suunnitelmaa Humppila International Airportistahan voi pitää aika sarkastisena

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai kukaan sitä pysäköintiä tai terminaalin etsimistä lentoasemalla niin vaikeana pidä, että sen vuoksi pitäisi kokonaan uusi rakentaa?  ;D

 

Minä kyllä tunnen useammankin ihmisen, jotka eivät (valitettavasti) uskalla ajaa seutulan kentälle. Ajokortti ollut näillä henkilöillä jo vuosia, mutta toisaalta mistään eläkeläisistäkään ei ole kyse. Pelottava paikka. No, ehkei se ihan riitä perusteeksi uudelle kentälle :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kymmenen rahtikonetta viikossa? Täh? Ja että esimerkiksi oikeen Kanaaaarian saarille sieltä voitaisiin lentää.

 

Se oli kymmenen rahtikonetta vuorokaudessa. Ja Kanarialle voitaisiin lentää ilmeisesti vain talvisin  ;D

 

Ps. Ainoa järkevä rahtikentän paikka Suomessa olisi EFPY ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikein hyvä ajatus.

 

Kunhan hankkeeseen ei sitten kulu edes epäsuorasti lanttiakaan veronmaksajien varoja. Jos syntyy markkinavetoisesti niin fine!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFhmph

Hyi hitto! Eihän siellä ole ollut lasitehdastakaan vuosikymmeniin. Ja sitten Turun lähialueelle sitten uusi kansainvälinen kenttä?

Ei puutu uskoa humppilasta, ei. Löytyiskö järkeä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Lentoliikenteen kannattavuutta tutkinut FCG Planeko Oy

....

Lentokentän liiketoimintasuunnitelman teetti Humppilan kunta

....

 

FCG-konsernin, jossa on töissä n. 800 henkilöä, omistaa noin 60 % osuudella Suomen Kuntaliitto.

 

Ei siis ole ihme, jos kuntien omistama konsulttiyritys katsoo ensisijaisesti Humppilan kunnan etua. Lentokenttä toisi sinne rahaa ja töitä, luultavasti kuitenkin mielellään niin, että valtio maksaisi viulut...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Minä kyllä tunnen useammankin ihmisen, jotka eivät (valitettavasti) uskalla ajaa seutulan kentälle. Ajokortti ollut näillä henkilöillä jo vuosia, mutta toisaalta mistään eläkeläisistäkään ei ole kyse. Pelottava paikka. No, ehkei se ihan riitä perusteeksi uudelle kentälle :D

 

Jep, meikäläisenkin äiti on useamman kerran kiertänyt Helsinki-Vantaalla ympyrää kun on ajanut väärälle kaistalle. Nyt harjoittelun tuloksena alkaa mennä jo oikeaan paikkaan ensimmäisellä yrittämällä. :P

 

Mutta joo, ei tuo vielä riitä uuden lentokentän perusteluksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä kyllä tunnen useammankin ihmisen, jotka eivät (valitettavasti) uskalla ajaa seutulan kentälle.

 

Jos on varaa omistaa auto, on myös varaa ottaa taksi kentälle  ;D  Onhan se tietysti niinkin että ruuhka-aikoina taksin saaminen kentällä on pienen jonotuksen takana mutta totta, ei vielä silti ihan riitä perusteeksi, eikä ole minun mielestäni edes mainitsemisen arvoinen samassa yhteydessä  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä kyllä tunnen useammankin ihmisen, jotka eivät (valitettavasti) uskalla ajaa seutulan kentälle. Ajokortti ollut näillä henkilöillä jo vuosia, mutta toisaalta mistään eläkeläisistäkään ei ole kyse. Pelottava paikka. No, ehkei se ihan riitä perusteeksi uudelle kentälle :D

mun niin pitää seuraavalla pääkaupunkireissulla käydä ajelees tuolla ja ihmettelemässä mikä siellä on niin pelottavaa. Viime käynnistä on selkeesti ihan liian kauan aikaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFhmph

Eihän siellä ole ollut lasitehdastakaan vuosikymmeniin.

Hyvin se ainakin viime vuonna toimi, kun itse tuolla kävin.

Sitä paitsi, miten tuo edes liittyy tähän asiaan? Jos sieltä loppuu työt, niin onhan se hyvä saada jotain tekemistä tilalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Humppilan TMA ja CTR lohkaisisi huomattavan palan Pirkkalan MIL CTA:sta, vai tulisiko siitä kuitenkin FIZ. Lisäksi keskeinen sijainti lentoväylien T81 ja Y72/Y86 sekä T80/Q1 välittömässä tuntumassa varmasti helpottaisi huomattavasti EFHK ruuhkia.

 

Lisäksi Humppila TMA/CTR:n (tai FIZ) alla / limittäin sijaitsisi useita yleisilmailukenttiä.

 

;D

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FCG-konsernin, jossa on töissä n. 800 henkilöä, omistaa noin 60 % osuudella Suomen Kuntaliitto.

 

Ei siis ole ihme, jos kuntien omistama konsulttiyritys katsoo ensisijaisesti Humppilan kunnan etua. Lentokenttä toisi sinne rahaa ja töitä, luultavasti kuitenkin mielellään niin, että valtio maksaisi viulut...

 

 

 

Tiedän ainakin yhden Kuntaliittolaisen, joka vakaasti vastustaa moista suunnitelmaa ;) ;) ;) Tuo nyt kyllä jotakuinkin pilaisi oman lajini vakavan harrastamisen (Etelä-)Suomessa... :/

 

FCG on konsulttiorganisaatio, joka lienee ensisijaisesti kiinnostunut katsomaan tilaajan etua, kuten muutkin konsulttitoimistot eikä siinä liene omistuspohjalla kauheasti sen suurempaa osuutta. Varsinkaan tässä tilanteessa, jossa työn tilaaja on kunta. Voisi kyllä olla, että kunnan näkökulmaa vastustava taho tilatessaan tutkimuksen saattaisi varmuuden vuoksi ottaa jonkun muun kuin kuntien omistaman konsulttitoimiston... ;)

 

hannu

 

Tähän viestiin laitan vielä varmuuden vuoksi disclaimerin

 

Esittämäni mielipiteet ovat omiani, eivätkä ainakaan välttämättä työnantajani. Minulla ei myöskään ole mitään "behind-the-scenes" tietoja tästä puheen olevasta asiasta (enkä väitä, en ole tietoinen enkä edes oleta, että sellaisia tietoja olisi olemassa).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

.... sanoo lakimies Kimmo Martikainen FCG Planekosta ...

 

Googlettakaapa konsultin ansiolistaa hiukan. Mahtaako olla ilmailumiehiä?

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Johan Humppilassa on jopa kansainvälisen tason lentokenttä. Tai tarkemmin laskukenttä. Siinä lasitehtaan ympärillä oleva peltoaukea, monilla on varmasti omakohtaista kokemusta hämäläisestä maataloudesta  :-[. Sekä myös ravitsemusliikkeiden tarjonnasta, aikoinaan oli Shell risteyksen tietämillä, nykyään lasitehtaan ympärillä vaikka mitä ja Otsolanhovi varsin lähellä  :thmbup:. Lentoonlähtöjä EFHU:sta en tiedä kenenkään tehneen. Niissä laskeutuneissakaan kun ei moottoria ollut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mun niin pitää seuraavalla pääkaupunkireissulla käydä ajelees tuolla ja ihmettelemässä mikä siellä on niin pelottavaa. Viime käynnistä on selkeesti ihan liian kauan aikaa...

 

Tarjoudun oppaaksi  :-[

 

Jaska

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nopeasti laskettuna vantaalle lennättää rahtia kuusi yhtiötä ja turkuun kolme, koneita on reilu kymmenen. Humppilaan tarvisi siis lentää suurinpiirtein kaikki etelä-suomen rahtarit että kenttä olisi kannattava, just joo.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Humppilaan tarvisi siis lentää suurinpiirtein kaikki etelä-suomen rahtarit että kenttä olisi kannattava, just joo.  ::)

 

Eihän se logistisesti mikään ongelma ole, jopa pienempi ongelma kuin lentää rahtia Tampereelle, Tampereen etelä-satamaan tai Tampereen hiilisatamaan. Humppila kuitenkin sopivan keskellä Tampere-Helsinki-Turku-kolmiota ja varmasti huomattavan vähemmän ruuhkaisten liikenneyhteyksien päässä kuin kolmen edellä mainitun kaupungin kentät.

 

Yksi melko tärkeä tekijä huolintafirmojen yms kannalta on se että Humppilassa työvoima lienee olennaisesti halvempaa kuin suurissa kaupungeissa ja sen saatavuus on parempi... jo pelkästään työehtosopimuksissa yleinen palkkataulukoiden jako kuntienkalleusluokkiin tekee eroa tässä asiassa.

 

Toki minuakin kouraisisi syvästi jos jokainen paketti, joka matkaa lentokoneella, ei olisi aamutuimaan napattavissa työmatkalla kyytiin Pirkkalasta, mutta sellasta se on... oli kenttä sitten missä hyvänsä niin se aina kaukana jonkun mielestä.

 

Keskustelun yleiseen sävyyn voinee todeta: Kehäkolmosen ulkopuolella on yllättävänkin paljon elämää, asutusta ja jopa teollisuutta, asian huomaa kun joskus käy kehäkolmosen ulkopuolella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Keskustelun yleiseen sävyyn voinee todeta: Kehäkolmosen ulkopuolella on yllättävänkin paljon elämää, asutusta ja jopa teollisuutta, asian huomaa kun joskus käy kehäkolmosen ulkopuolella.

 

No kyllähän sen huomaa joka kerta kun Helsinki-Vantaalla käy. Sehän on Kehä kolmosen ulkopuolella. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään