Juha Paulavuo

Uusi lentokenttä Humppilaan?

119 viestiä aiheessa

Mutta miksi lentokenttä? Miksei Humppilaan rakennettaisi vaikka 10000 asukkaan lähiötä Helsingin, Turun ja Tampereen kasvaviin tarpeisiin? Perusteet olisivat ihan yhtä hyvät, ellei paremmatkin kuin lentokentän rakentamiselle. Ja työllisyysvaikutukset olisivat siinäkin samanlaiset (rakennusaikana töitä riittäisi molemmissa, lähiössä enemmänkin ehkä). 

 

Ok, onhan se hienompaa kun kunnassa on tyhjä lentokenttä kuin tyhjä lähiö..  On siinä Huittislaisilla nieleskelemistä! ;)

Miksi ei? Jos he haluavat sinne lentokentän, niin mitä se meille kuuluu niin kauan, kun eivät tule meidän lompakolle käsi ojossa. Miksi sitä pitää vastustaa tai väheksyä?

 

-Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi ei? Jos he haluavat sinne lentokentän, niin mitä se meille kuuluu niin kauan, kun eivät tule meidän lompakolle käsi ojossa. Miksi sitä pitää vastustaa tai väheksyä?

 

-Juha

 

 

Mahdollisista rahoituslähteistä tärkein on Malmin lentokentän siirtoon varattu valtion rahoitus.

 

Lähde: Regional Council of Häme, Humppilan LTS loppuraportti sivu 35.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi ei? Jos he haluavat sinne lentokentän, niin mitä se meille kuuluu niin kauan, kun eivät tule meidän lompakolle käsi ojossa. Miksi sitä pitää vastustaa tai väheksyä?

 

-Juha

 

Siksipä juuri, lentokentän (tai minkä tahansa) rakentaminen maksaa. Tietysti jos esim. rahtarit todellakin maksavat kentän (liikennettä pitäisi olla todella reilusti) niin mikäpä siinä. Realistista lienee kuitenkin olettaa että jos tuo kenttä joskus toteutetaan, rahoitus tulisi loppujen lopuksi suureksi osaksi mm. erilaisten tukien muodossa valtion (tai EU:n) pussista ja sitä kautta jokaiselta veronmaksajalta ja kentän käyttö jäisi melko vähäiseksi.

 

Jos kentälle olisi todella tarvetta, voisi kuvitella että jo olemassa olevilla lähikentillä (Turku, Tre, Hki, Pori) oltaisiin kapasiteetin ylärajoilla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, eikös tuollaisella 4 kilometrin mittaisella radalla olekin sitten hyvä tehdä niitä kesäillan läpäreitä, jotka Räyskälästä häädettiin pois.  :P

 

Paikkahan olisi oiva myös mittarilähestymisharjoituksiin.

 

Toki vain jos sinne rahtarien virran sekaan mahtuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos kentälle olisi todella tarvetta, voisi kuvitella että jo olemassa olevilla lähikentillä (Turku, Tre, Hki, Pori) oltaisiin kapasiteetin ylärajoilla.

Näin on, ja noilla em. kentillä ehkä HEL poissulkien, on vuorokaudessa noin 20-24 kpl tunnin jaksoja, joihin mahtuisi se 20 kpl(jostain luin muistaakseni)rahtikoneoperaatiota. No parkkipaikat(ja rahtitilat) loppuisi kesken kyllä, mutta tasaisemmin jakaen ei tekisi tiukkaa missään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin on, ja noilla em. kentillä ehkä HEL poissulkien, on vuorokaudessa noin 20-24 kpl tunnin jaksoja, joihin mahtuisi se 20 kpl(jostain luin muistaakseni)rahtikoneoperaatiota. No parkkipaikat(ja rahtitilat) loppuisi kesken kyllä, mutta tasaisemmin jakaen ei tekisi tiukkaa missään.

 

Paljon paljon viisaampaa tehdä muutama parkkiruutu lisää Turkuun, Tampereelle jne., kuin se että rakennetaan yksi megamini kenttä jonneekkin korpeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljon paljon viisaampaa tehdä muutama parkkiruutu lisää Turkuun, Tampereelle jne., kuin se että rakennetaan yksi megamini kenttä jonneekkin korpeen.

Niinpä, ja tuskin niillekään olisi tarvetta, kun eipä noita rahtareita taida montaakaan mennä Suomen yli nykyään, tiedä sitten 10+ vuoden päästä ja kuinka moni tänne(lähes kirjaimellisesti, sellaset 20km ja risat kai tuosta suoraan on matkaa töistä) laskeutuisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älkää vaan rakentako mitään uutta Suomeen. Se näkyykin, ja haiseekin ja se voi tuottaa työpaikkoja kehä III:n ulkopuolelle. Ja sitten siellä voisi joku tehdä (thyi olkoon) töitäkin. >:(

 

Toki noinkin, mutta pelkään pahoin että tuo hanke toteutuessaan toisi paljon lisää rajoitettua ilmatilaa. Jos lisätään "Humppilan TMA" tuohon Turuun ja Tampereen väliin, niin aikas ahtaaksi menee. Jos meillä on kansalaisina jonkinlainen oikeus käyskennellä maamme metsissä ja meloskella järvillä, niin kai ilmassakin pitäisi kohtuudella voida liikuskella noin harrastepohjallakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toki noinkin, mutta pelkään pahoin että tuo hanke toteutuessaan toisi paljon lisää rajoitettua ilmatilaa. Jos lisätään "Humppilan TMA" tuohon Turuun ja Tampereen väliin, niin aikas ahtaaksi menee. Jos meillä on kansalaisina jonkinlainen oikeus käyskennellä maamme metsissä ja meloskella järvillä, niin kai ilmassakin pitäisi kohtuudella voida liikuskella noin harrastepohjallakin.

 

Eihän D-luokan TMA rajoita käytännössä yhtään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  purjelentoa..

No problem!

 

"tampereen alue Oskarhotelyheksänkaksviisi " "oskar925 alue" "oskar925 riihimäen kohdalla matkalennolla hyvinkäältä jämijärvelle korkeus 1800 metriä QFE arvio humppilan TMA nollaviisi toimii kuusi tuntia yksi henkilö päällikkö hytönen sopisko lentää TMA:n läpi max 3000 metriä QFE"

 

Tai jotain sinnepäin.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No problem!

 

"tampereen alue Oskarhotelyheksänkaksviisi " "oskar925 alue" "oskar925 riihimäen kohdalla matkalennolla hyvinkäältä jämijärvelle korkeus 1800 metriä QFE arvio humppilan TMA nollaviisi toimii kuusi tuntia yksi henkilö päällikkö hytönen sopisko lentää TMA:n läpi max 3000 metriä QFE"

 

Tai jotain sinnepäin.

 

t. Timo

 

..."terve Oskaryheksänkaksviisi, selvä TMA 3000 metriä tai alle VFR, koodaa kolmekuuskakskuus."

 

...*****!!!???...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

..."terve Oskaryheksänkaksviisi, selvä TMA 3000 metriä tai alle VFR, koodaa kolmekuuskakskuus."

 

...*****!!!???...

 

No jos se siitä olis kiinni niin saa sen transponderin purjekoneeseenkin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jos se siitä olis kiinni niin saa sen transponderin purjekoneeseenkin?

 

Niin saa. Toistaiseksi on laitteet ollu melkoisia virtasyöppöjä, purtsikassa on lähtökohtaisesti 1-2 kpl 7 Ah akkua, muutakin virrankulutusta on ihan tarpeeksi ja lisää virtaa ei tule mistään. Timo H. tai joku muu teknisestä (ja miksei valuuttapoliittisestakin) nykytilanteesta paremmin perillä oleva voisi avautua tähän...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pondereissa lienee suurin riesa tällä hetkellä hinta (purjelennon kannalta).

Sähkön kulutus ei ole nykyvastaajassa enää pahin pulma ja purjekoneen rajoitetulla sähkövarastolla ainakaan minulla ei olisi suuria omantunnonvaikeuksia pitää laitetta poissa päältä muulloin kuin sitä tarvittaessa (valvotussa lentäessä).

Jos sellaisen hankkisi, niin sitten vasta v.. pännisi jos selvityksiä ei sittenkään saisi.

Aikaisemmin D-luokka ei ole ollut ongelma ja itse olen kohtuullisesti saanut sinne ajatuksella pyytämiäni selvityksiä. Nykymenolla voi olla hieman hankalampaa, ainakin tulevaisuudessa. Jotenkin toivoisi yhteistyön ja järjen voittoon ilmatila-asiassa.

Humppilan kentän osalta taitaa realiteetit voittaa.

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Lähde: Regional Council of Häme, Humppilan LTS loppuraportti sivu 35.

OK, minä luin vain tuon Aamulehden artikkelin ja siinä sanottiin puhuttiin vain yksityisestä rahoituksesta. Toisaalta monia muitakin kohteita rahoitetaan julkisin avustuksin ja valtion rahoin (esimerkiksi jotain typeriä rantatunneleita  >:( ). Mikä tekisi tästä sen huonomman vaihtoehdon? Vähemmällä investoinnilla varmaan pääsisi laajentamalla jo olemassa olevaa kenttää ja keskittämällä rahtilennot sinne.

 

-Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No problem!

 

"tampereen alue Oskarhotelyheksänkaksviisi " "oskar925 alue" "oskar925 riihimäen kohdalla matkalennolla hyvinkäältä jämijärvelle korkeus 1800 metriä QFE arvio humppilan TMA nollaviisi toimii kuusi tuntia yksi henkilö päällikkö hytönen sopisko lentää TMA:n läpi max 3000 metriä QFE"

 

Tai jotain sinnepäin.

 

t. Timo

 

Mää tommosia osaa  :-[  ja mitä jos sinne ei sovi eikä mahrukkaan, ja kotiin pitäis päästä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mää tommosia osaa  :-[  ja mitä jos sinne ei sovi eikä mahrukkaan, ja kotiin pitäis päästä?

 

APP HUMPS "oscar1500, Humppilan lähestyminen, et näy tutkassa, selvitystä ei voida antaa."

OH1500 "Humppilan lähestyminen, oscar1500, kiitos, tuo tieto riittääkin minulle." :P

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

APP HUMPS "oscar1500, Humppilan lähestyminen, et näy tutkassa, selvitystä ei voida antaa."

OH1500 "Humppilan lähestyminen, oscar1500, kiitos, tuo tieto riittääkin minulle." :P

 

-M-

 

Miten käy jos/kun Humppilan kenttä ei ole tutkassa ja mikään Humppila Tower ei vastaa. Ei sii ole mitään Humppilan kenttääkään  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

APP HUMPS "oscar1500, Humppilan lähestyminen, et näy tutkassa, selvitystä ei voida antaa."

OH1500 "Humppilan lähestyminen, oscar1500, kiitos, tuo tieto riittääkin minulle." :P

 

Niin, no, mutta jos niitä rahtikoneita tuleekin sinne ihan oikeesti? Onkohan niillä FLARMit  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"tampereen alue Oskarhotelyheksänkaksviisi " "oskar925 alue" "oskar925 riihimäen kohdalla matkalennolla hyvinkäältä jämijärvelle korkeus 1800 metriä QFE arvio humppilan TMA nollaviisi toimii kuusi tuntia yksi henkilö päällikkö hytönen sopisko lentää TMA:n läpi max 3000 metriä QFE"

 

Onhan toi "toimii kuusi tuntia" vitsi, onhan?

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan toi "toimii kuusi tuntia" vitsi, onhan?

 

Kyllä mä voin tietyissä ei niin harvinaisissa tilanteissa ilmoittaa aika vakaalla äänellä purjekoneen toiminta-ajaksi jopa yli kuusi tuntia. Se taas onko tarpeen antaa toiminta-aikaa purjekoneen plaanissa on toinen juttu. Onhan niitä tosin joskus kyselty.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä mä voin tietyissä ei niin harvinaisissa tilanteissa ilmoittaa aika vakaalla äänellä purjekoneen toiminta-ajaksi jopa yli kuusi tuntia. Se taas onko tarpeen antaa toiminta-aikaa purjekoneen plaanissa on toinen juttu. Onhan niitä tosin joskus kyselty.

 

-M-

 

Sit pitää vaan kysyä, että moneltas se aurinko laskikaan.... ;)

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä olen saanut viralliset haukut kun olen opettanut purjelentokoneen toiminta-ajaksi jotain auringon nousun ja laskun väliltä  ;D. Pitäiskö sanoa 10 minuuttia jos ei löydy nostoa? Tai sitten kotimatka satoina kilometreinä * tunti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään