Vieras

Lentokone törmäsi asuintaloon Buffalossa 49 kuollut

191 viestiä aiheessa

Ja ilta-Sanomat muistaa mainita konetyypin laskutelineongelmat  ;D

 

Ja TV-uutiset (13.2. klo 9.00) tietää kertoa, että kysessä oli "pienkone". Pienkoneiden koot tuntuvat onnettomuuuutisoinneissa jatkuvasti kasvavan..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja TV-uutiset (13.2. klo 9.00) tietää kertoa, että kysessä oli "pienkone". Pienkoneiden koot tuntuvat onnettomuuuutisoinneissa jatkuvasti kasvavan..

 

Joo, pienkone jossa on 74 paikkaa, uutisten mukaan :(

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, pienkone jossa on 74 paikkaa, uutisten mukaan :(

 

Ville

Aivan, kone jossa oli 74 istumapaikkaa. Seisomapaikkojen lukumäärää ei iltalehtikään maininnut. Myös ainakin yksi ulkopuolinen on kuollut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liveatc.netissä nauhoitukset koneen ja lennonjohdon jutteluista. Buffalon 0300z alkavassa pätkässä.

 

Nauhan perusteella lähestymistä tehnyt kone kutsulla Colgan 3407 hävisi tutkalta ilmeisesti kiitotien 23 ulkomerkin tuntumassa. Jäätävistä olosuhteista kuului olevan puhetta jaksolla. Myöhemmin lähestymistä tehnyt toinen kone ilmoitteli myös pientä huojuntaa suuntasäteessä n. 1500 ft korkeudessa.

 

Harmillinen tapahtuma ja miten sattuikin juuri perjantaina 13. päivä. :(

 

-Atte

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja ilta-Sanomat muistaa mainita konetyypin laskutelineongelmat  ;D

 

Muistaakseni ko konetyypillä ollut muitakin julkisuuteen tulleita vikoja kuin nuo SAS:sin bravuurina olleet laskutelineviat!

JA siis muillakin yhtiöillä kuin SAS:silla.

Jotenkin viime vuoden ko konetyypin paljon julkisuutta saaneet viat ja incidentit ja nyt heti tämän vuoden ensimmäinen joka sitten johti totaalituhoon eivät kyllä anna hirveän luotettavaa kuvaa koneesta.

En nyt heti löytänyt mitä hain mutta mm. materiaalivikoja, ruostumisia jne löytyi viime vuonna.

Tosin nyt saattaa olla sääkin osatekijänä ja lopulta paljastuu taas se ikävä tosiasia että onnettomuus oli monen pienen tekijän yhteinen summa(kuten mm Venäjällä Aeroflot Nordin Putte kaputti)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni ko konetyypillä ollut muitakin julkisuuteen tulleita vikoja kuin nuo SAS:sin bravuurina olleet laskutelineviat!

JA siis muillakin yhtiöillä kuin SAS:silla.

Jotenkin viime vuoden ko konetyypin paljon julkisuutta saaneet viat ja incidentit ja nyt heti tämän vuoden ensimmäinen joka sitten johti totaalituhoon eivät kyllä anna hirveän luotettavaa kuvaa koneesta.

 

Taisi olla niin että SAS, joka oli Q400:n ensimmäinen käyttäjä eli launch customer, joutui kärsimään erityisen paljon näistä "lastentaudeista". Ellen väärin muista koneille tehtiin jo aiemmin yksi "service upgrade" kierros, ja laskutelineongelmien yhteydessä SAS teki selväksi että ratkaisemattomia vikoja oli näissä alkusarjan koneissa edelleen niin paljon että vaati koneiden vaihtoa uusiin. Loppujen lopuksi SAS sitten kuitenkin valitsi CRJ900-suihkukoneet tilalle.

 

Mutta muut operaattorit ovat käsittääkseni päässeet keskimäärin vähemmillä ongelmilla, joskin laskutelineet ovat muuallakin reistailleet.

 

En nyt heti löytänyt mitä hain mutta mm. materiaalivikoja, ruostumisia jne löytyi viime vuonna.

Tosin nyt saattaa olla sääkin osatekijänä ja lopulta paljastuu taas se ikävä tosiasia että onnettomuus oli monen pienen tekijän yhteinen summa(kuten mm Venäjällä Aeroflot Nordin Putte kaputti)

Jukka

 

Näinhän se on lähes aina. (Swiss Cheese Model.) Eikö ollutkin niin että jokaisen onnettomuuden takana on keskimäärin 5-7 "pientä erhettä", joista yhdenkin välttäminen olisi estänyt onnettomuuden. Tästä aiheesta taitaa foorumista löytyä enemmänkin asiantuntemusta...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja ilta-Sanomat muistaa mainita konetyypin laskutelineongelmat  ;D

 

Niin, onhan se tärkeää tässä. Lisäksi aamun radiouutisissa "asiantuntija" rapakon takaa ilmoitti, että "säätila ei ollut mitenkään erikoisen huono, ei ollut esimerkiksi mitään kummempaa liukkautta tms"...hmm..

 

t. tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, onhan se tärkeää tässä. Lisäksi aamun radiouutisissa "asiantuntija" rapakon takaa ilmoitti, että "säätila ei ollut mitenkään erikoisen huono, ei ollut esimerkiksi mitään kummempaa liukkautta tms"...hmm..

 

t. tero

 

Niin... Tarkoitti varmaan, että ei ollut jäätävää keliä. Eikös silloin ole ilmassa liukasta ? ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin... Tarkoitti varmaan, että ei ollut jäätävää keliä. Eikös silloin ole ilmassa liukasta ? ::)

 

On todella. Minä ainakin tulen tosi liukkaasti pois semmoisesta kelistä. Oiskohan tääkin...omalla tavallaan...  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä tapauksessa saattaa tulla ongelmia mustien laatikoiden osalta sen takia, että tulipalon arvioidaan kestävän/kestäneen peräti 14 tuntia, mm. siksi, että liekit ovat saaneet lisää "polttoainetta" jostakin maakaasulähteestä, mahdollisesti omakotitalojen talouskaasuputkista tjsp. Modernit black boxit kestävät ainakin L3-firman sivuston mukaan 1 tunnin ajan 1100 Celsiusasteen lämpötilaa ja/tai 10 tuntia 260 asteen lämpötilaa. Toivottavasti muistipiirit eivät ole sulaneet, koska silloin onnettomuuden syiden selvittäminen vaikeutuisi olennaisesti.

 

http://avherald.com/h?article=414f3dbd&opt=0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä tapauksessa saattaa tulla ongelmia mustien laatikoiden osalta sen takia, että tulipalon arvioidaan kestävän/kestäneen peräti 14 tuntia, mm. siksi, että liekit ovat saaneet lisää "polttoainetta" jostakin maakaasulähteestä, mahdollisesti omakotitalojen talouskaasuputkista tjsp. Modernit black boxit kestävät ainakin L3-firman sivuston mukaan 1 tunnin ajan 1100 Celsiusasteen lämpötilaa ja/tai 10 tuntia 260 asteen lämpötilaa. Toivottavasti muistipiirit eivät ole sulaneet, koska silloin onnettomuuden syiden selvittäminen vaikeutuisi olennaisesti.

 

http://avherald.com/h?article=414f3dbd&opt=0

 

Ymmärsin NTSB:n spokesmanin kuitenkin olevan toiveikas, että saavat melko pian laatikot ulos koneesta. Ymmärsin niiden olevan koneen takarungossa, joka säilyi melko ehjänä ja törröttää pystyssä ylösalaisin pahimpien liekkien ulkopuolella.

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnettomuuden tutkintaan osallistuu NTSBn lisäksi väkeä Kanadan Transportation Safety Boardista, Bombardier Aerospacesta and Pratt & Whitney Canadasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"A National Transportation Safety Board official said Friday morning the plane's voice and cockpit data recorders had been recovered from the wreckage and were being taken to Washington, D.C., for analysis."

 

 

Tietää kertoa CNN

 

Kuuntelin tuon ATC nauhoituksen ja eipä siinä mitään ihmeellisempää paljastunut. Radioliikennettä hoitava pilotti kuittasi korkeuden 2300 ft lähestymisessä ja sen jälkeen ei mitään koneesta.  :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään