Vieras

Lentokone törmäsi asuintaloon Buffalossa 49 kuollut

191 viestiä aiheessa

Hieman uusia tietoja on tihkunut NTSB:n tämäniltaisesta tiedotustilaisuudesta.

 

- jäänestolaitteet ilmeisesti toimineet kuten kuuluukin

- moottorit näyttävät toimineen normaalisti

- "stick shaker/pusher" eli ohjausrattiin kytketty sakkausvaroitin/estolaite on aktivoitunut (tarkka hetki ei vielä selvinnyt minulle)

- jäljistä päätellen kone on maahantulossa ollut ilmeisesti kutakuinkin vaakalentoasennossa eikä pystysyöksyssä, kuten on raportoitu

- koneen suunta maahantulossa on kutakuinkin koilliseen eli 180 astetta kentän lähestymissuunnasta (eli nokka kentästä poispäin )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Irrelevant.

Jälkeen kahden jos kolmannenkin kostariikan, NOT irrelevat!

 

Time In Type on yksi tärkeimmistä mitattavista tunneista!

 

Päälle viellä vaativin mahdollinen IMC niin todennäköisesti tutkimukset tulevat osoittamaan muuta kuin Irrelevant!

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi olla, mutta saisinko hieman enemman perusteluja?

 

Aivan pienellä kokemuksella em. yhtiössä ei kippariksi pääse, joten kokemusta sääoloista jos toisestakin löytyy takuulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jälkeen kahden jos kolmannenkin kostariikan, NOT irrelevat!

 

Time In Type on yksi tärkeimmistä mitattavista tunneista!

 

Päälle viellä vaativin mahdollinen IMC niin todennäköisesti tutkimukset tulevat osoittamaan muuta kuin Irrelevant!

 

 

 

Sulla näköjään tuntuu tuota first hand-kokemusta olevan, niin mitenkäs sanoisit eri konetyyppien käyttäytyvän jäätävissä keleissä ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep tätä ei voi kuin kompata.

 

Komppaa niin paljon kuin haluat (vedä vaikka soolo väliin), mutta hirveästi paljoa enempää jäätävissä ei voi tehdä kuin käyttää koneen jäänpoistojärjestelmiä ja konetta ko. olosuhteissa oikein eli per AFM. (paitsi tietenkin poistua em. olosuhteista, jos ei muutakaan voi)

 

So your point is ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan se nyt selvää että sillä tyyppi-tuntimäärällä on merkitystä. Jo pelkästään sen kannalta, että todella tietää miten konetyyppi käyttäytyy, mitkä ovat vakavimmat riskit, onko edellisestä konetyypistä jäänyt "lihasmuisteja" ohjaamotyöhön, jotka harvoin toistuvassa tilanteessa vaikuttavat esim ensireaktioihin (vrt BMA B734 East Midlandsissa, jossa yksi vaikuttava tekijä väärän moottorin sammuttamiseen oli kipparin kokemus edellisestä konetyypistä). Ei todellakaan ole niin, että laitat vaan jäänpoiston päälle ja jatkat kuin ei mitään... Vaativia olosuhteita ei edes isossa maailmassa välttämättä osu kohdalle niin usein, että kaikki toiminta automatisoituu ensimmäisen lentotunnin aikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Irrelevant.

 

Hienoa, että forumilta löytyy myös aina niin avuliaita ja näkemyksensä perustelevia ammattilaisia :thmbup:.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uutisista löytyy koneen kapteenista yllättävän paljon tietoa jo nyt.

 

Kapt. Marvin Renslow oli lentänyt ammatikseen n. 3 vuotta 4 kk ja tullut töihin Colgan Airille 9.9.2005. Kokonaislentotuntimäärä (Colgan Airillä) 3379 h, mistä pääosa pienemmällä konetyypillä, jonka on lähes pakko olla Saab 340, jossa ylennyt kapteeniksi. Tyyppikurssi Dashiin 27.10 - 8.12. 2008 välisenä aikana. Senjälkeen ehtinyt lentää noin 2 kk, mistä voitaneen päätellä, että Dash-kokemusta oli ehkä noin 200 h (plus tyyppikurssi?).

 

Kyllähän tuosta tulee mieleen, että olisi voinut olla mieluummin niin, että Renslow olisi lentänyt ensin vaikka 1000 tuntia Dashin perämiehenä ja sitten ylennetty Dashin kapteeniksi... mutta se nyt ei aina mene niin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Välistä ei voi kuin kateellisena ihmetellä kuinka monta IR-kelpuutettua täällä foorumilla on. Näin aitona poutahaukkana kuuntelee ihmetellen kavereiden kokemuksia jäätävistä. Lennonjohtajakurssilla vuonna -89  ihailtiin tukka pystyssä Ossi Korhosen kertomuksia. Jäi vähän kaivelemaan, että olisko tuo kelppari pitänyt hankkia vaikka vähän väen vängällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jäätävissä oloissa lentäminen nostattaa nyt kriittisiä puheenvuoroja, vaikka onnettomuuden syyt eivät vielä ole varmistuneet. Buffalo Newsin uutinen korostaa sitä, että kaksi lentoyhtiötä (American Eagle ja Comair) lopetti turbopropeilla lentämisen "kylmässä säässä" kokonaan (onnettomuuksien jälkeen) ja siirsi turbopropit Karibianmerelle tai kokonaan pois laivastosta.

 

Lisäksi NTSB:n entinen puheenjohtaja Jim Hall moittii FAA:ta saamattomaksi ja vaatii kaikkia turboprop-koneita heti maadoitettaviksi siihen asti, kunnes raportti on valmistunut  :-\

 

http://www.buffalonews.com/home/story/579988.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräässä lentoakatemiassa opetettiin aikoinaan, että kun käännät jotain kytkintä/vipua (vast)  ja jos seuraus on odottamaton, ääni, lentotilan muutos tai joku muu, niin käännä vipu (vast) takaisin edelliseen asentoon. Kahden ohjaajan koneissa ko. ohje lienee vieras?  Em. toiminta vaatii ns. perstuntumaa... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräässä lentoakatemiassa opetettiin aikoinaan, että kun käännät jotain kytkintä/vipua (vast)  ja jos seuraus on odottamaton, ääni, lentotilan muutos tai joku muu, niin käännä vipu (vast) takaisin edelliseen asentoon. Kahden ohjaajan koneissa ko. ohje lienee vieras?  Em. toiminta vaatii ns. perstuntumaa... :)

 

Päivän spekulaatio näyttäisi olevan että miehistö laskusiivekkeiden ulosotossa olisi huomannut korkeusvakaajan sakkaukseen viittaavia oireita. "Tail stall recovery" proseduuriin kuuluu laskusiivekkeet sisään ja sauvan vetäminen taakse... toinen jäätynyt siipi sakkaa ja kone kaatuu sille puolelle... vaistomaisesti käännetään sauvasta vastasuuntaan ja joudutaan lattakierteeseen.  :'(

 

No tuo oli siis spekulaatiota ja NTSB varmaankin tällä hetkellä mallintaa FDR:n tallennusdatasta miten se kone oikeasti liikehti, tuskin joudumme odottamaan lisätetoja kovinkaan kauan.

 

Jäätävissä oloissa lentäminen nostattaa nyt kriittisiä puheenvuoroja, vaikka onnettomuuden syyt eivät vielä ole varmistuneet. Buffalo Newsin uutinen korostaa sitä, että kaksi lentoyhtiötä (American Eagle ja Comair) lopetti turbopropeilla lentämisen "kylmässä säässä" kokonaan (onnettomuuksien jälkeen) ja siirsi turbopropit Karibianmerelle tai kokonaan pois laivastosta.

 

Pieni tutkimustuokio toi esille sen että turbopropkoneiden jäätämiskysymykset ovat olleet NTSB:n Most Wanted-parannustoiveiden listalla jo kymmenisen vuotta. Tämä onnettomuus oli aika tasan sellainen josta NTSB on varoittanut.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräässä lentoakatemiassa opetettiin aikoinaan, että kun käännät jotain kytkintä/vipua (vast)  ja jos seuraus on odottamaton, ääni, lentotilan muutos tai joku muu, niin käännä vipu (vast) takaisin edelliseen asentoon. Kahden ohjaajan koneissa ko. ohje lienee vieras?  Em. toiminta vaatii ns. perstuntumaa... :)

 

Eki.

Tuota olen soveltanut aina koulutuksessani = kun vedät jostain vivusta, pidä kätesi siinä ja katso mitä tapahtuu. Näin  saadaan korjaus ilman viiveitä.

Hyvänä esimerkkinä käyköön alatasoisen boosterpumppu startin jälkeen. Kun otat pumpun pois, odota sormi kytkimellä, käykö moottori vielä, jos rykii niin pumppu takaisin päälle ja lentäen laskuun.

 

Eräs oppilaani lensi myöhemmin rahtikoneella Vantaalle laskuun, otti laippoja ulos ja samalla alkoi nokka putoamaan. Hän nappasi samantien laipat sisään, koska käsi oli vielä ko.vivulla  ja hän tuli hallittuun laskuun, tosin hieman suuremmalla nopeudella.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uutisista löytyy koneen kapteenista yllättävän paljon tietoa jo nyt.

 

Kapt. Marvin Renslow oli lentänyt ammatikseen n. 3 vuotta 4 kk ja tullut töihin Colgan Airille 9.9.2005. Kokonaislentotuntimäärä (Colgan Airillä) 3379 h, mistä pääosa pienemmällä konetyypillä, jonka on lähes pakko olla Saab 340, jossa ylennyt kapteeniksi. Tyyppikurssi Dashiin 27.10 - 8.12. 2008 välisenä aikana. Senjälkeen ehtinyt lentää noin 2 kk, mistä voitaneen päätellä, että Dash-kokemusta oli ehkä noin 200 h (plus tyyppikurssi?).

 

Kyllähän tuosta tulee mieleen, että olisi voinut olla mieluummin niin, että Renslow olisi lentänyt ensin vaikka 1000 tuntia Dashin perämiehenä ja sitten ylennetty Dashin kapteeniksi... mutta se nyt ei aina mene niin.

 

Aivan kun tuolla aikaisemminkin oli puhetta että irrelevant asia kauanko on kapteenina ollut ko:lla konetyypillä;  on hyvinkin paljon vaikutusta sillä että kun joutuu toimimaan nopeasti odottamattomassa tilanteessa, niin kun on hyvä perstuntuma koneeseen ja tunteja paljon siinä kaukalossa takana, niin reagointi toimii varmasti aivan eri tasolla kuin pilotilla, joka on vasta ko:lla koneella lentämisen aloittanut!! 

Ja tässä tapauksessa tuli kapteeniksi suoraan tyyppikoulutuksen kautta pienemmästä turbopobista eli ei minkäänlaista kokemusta ko tyypistä kun aloitti siinä vasemmanpuoleisella istuimella poislukien tietty tyyppikoulutuksen läpikäyminen.

 

Ja kuten Ilkkakin mainitsi tilanne olisi saattanut olla aivan toinen jos hän olisi ensin toiminut perämiehenä ko konetyypissä ennen siirtymistään vasemmalle istuimelle.

Eli jos peränainenkin oli suht koht kokematon(??) niin tällaisessa tilanteessa kaksi vähän kokemusta ko konetyypistä omaavaa henkilöä joutuu yllättävään tilanteeseen jossa on sekunnin murto-osa aikaa reagoida.

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämä nyt ovat tällaisia jossitteluja, mutta copilot Rebecca Shaw, 24, oli ollut Colgan Airilla vasta vuoden. Kokonaistuntimäärä hänellä oli hieman yli 2000 tuntia. Ymmärtääkseni yhdessä vuodessa ei saa työaikamääräysten puitteissa lentää läheskään näin suurta tuntimäärää, joten on mahdollista, että Shaw oli kerännyt tunneistaan suurimman osan pienemmillä koneilla lentäen. Sitä tietoa ei löydy vielä, oliko Rebecca Shaw aloittanut suoraan Dash-8:n perämiehenä vai Saab 340:n perämiehenä siirtyen myöhemmin Dasheihin, koska yhtiö ei halua sitä kertoa, mutta saattaa hyvinkin olla, että hän oli itse asiassa kokeneempi Dash-pilotti kuin kapteeni. Yleensähän miehistöt pyritään järjestelemään niin, että kahta "kokematonta" ei saa olla samalla lennolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusimpien tietojen mukaan koneen autopilotti on ollut päällä maahantuloon saakka.

 

Lentoyhtiön ohjeet suosittavat että jäätävissä lennetään käsin ja kovissa jäätävissä (severe icing) tämä on määräys.

 

Lähde:MSNBC

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saattaa olla että kytkivät jäänpoiston päälle liian myöhään, tai korkeusvakaajan jäänpoisto ei toiminut.

Terve Jaska ja muut forumilla. Minäkin ajattelin aatokseni ilmaista ko. asiassa. On erotettava kaksi käsitettä anti-ice ja de-ice. Jonkin verran molemmilla systeemeillä opereoineena voin karrikoiden sanoa, anti-ice pyrkii estämään jäätymisen ja de-ice pyrkii poistamaan syntyneen jään.

 

 

 

Edit: ISOT KIRJAIMET vaihdettu pieniin / IP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmoita lupakirjaluokka ja tiima

 

Siis mit vit...? Mikäs inkvisitio tämä oikein on?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TERVE JASKA JA MUUT FORUMILLA. MINÄKIN AJATTELIN AATOKSENI ILMAISTA KO. ASIASSA.

ON EROTETTAVA KAKSI  KÄSITETTÄ ANTI-ICE JA DE-ICE, JONKIN VERRAN MOLEMILLA SYSTEEMEILLÄ OPEROINEENA VOIN

KARRIKOIDEN SANOA, ANTI-ICE PYRKII ESTÄMÄÄN JÄÄTYMISEN JA DE-ICE PYRKII POISTAMAAN SYNTYNEEN JÄÄN

 

Terve  Ilpo ja tervetuloa joukkoomme. :thmbup:

Täällä kaivataan kokemusta 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edit: ISOT KIRJAIMET vaihdettu pieniin / IP

 

Ja jotta ei moderaattorien tarvitse tehdä tuota operaatiota enää jatkossa, niin muistutus lienee paikallaan:

 

Älkää käyttäkö ISOJA KIRJAIMIA muuten, kuin niissä paikoissa, kuin on kirjoitusopillisesti oikein. Tekstiä, joka on kirjoitettu pelkillä isoilla kirjaimilla, on muiden käyttäjien todella inhottava lukea...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jotta ei moderaattorien tarvitse tehdä tuota operaatiota enää jatkossa, niin muistutus lienee paikallaan:

 

Älkää käyttäkö ISOJA KIRJAIMIA muuten, kuin niissä paikoissa, kuin on kirjoitusopillisesti oikein. Tekstiä, joka on kirjoitettu pelkillä isoilla kirjaimilla, on muiden käyttäjien todella inhottava lukea...

Kiitoksia,otampa opiksi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään