Vieras

Lentokone törmäsi asuintaloon Buffalossa 49 kuollut

191 viestiä aiheessa

NTSB:n avoin kuulemistilaisuus siis alkaa tänään klo 9 paikallista aikaa itärannikolla. Samaan aikaan avautuu julkiseksi "docket" eli asiakirjakansio, joka sisältää mm. CVR-nauhoitteiden otteita ja FDR-tiedostoja, nettiosoitteessa joka löytyy tästä tiedotteesta:

 

http://www.ntsb.gov/Pressrel/2009/090508b.html

 

Ennakkoon on jo kerrottu, että pilotit mm. "puhuivat asiattomuuksia" lähestymisen aikana:

 

http://www.buffalonews.com/home/story/668610.html

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CVR-nauhoitteen puhtaaksikirjoitus löytyy täältä, sikäli kuin serveri ei ole ylikuormittunut:

 

http://www.ntsb.gov/Dockets/Aviation/DCA09MA027/418693.pdf

 

Nauhoitteen loppuvaiheesta muutama huomio:

 

- kun laippaa lisättiin viidestä viiteentoista, ei kestänyt kuin alle 2 sekuntia stickshakerin aktivoitumiseen. Se voinee johtua siitä, että jo aikaisemmin liian alhaiseksi pudonnut nopeus pieneni entisestään laippoja lisättäessä yli sen kynnyksen, joka aktivoi stickshakerin. Pitäisi verrata FDR:n tietoihin.

 

- tämän jälkeen lisättiin tehoa, otettiin laippaa sisään ja telineitä sisään

 

- jos kippari kuitenkin veti ohjaimista, kuten aikaisemmin on kerrottu, niin nämä toimenpiteet eivät riittäneet tai ne tehtiin liian myöhään, tai sitten ohjaimista veto oli kertakaikkiaan aivan väärä ratkaisu.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltalehti on siis lainannut Daily Mailin artikkelia, joka taas on lainattu New York Post-lehdestä, eivätkä kummatkaan ole kovinkaan hyvämaineisia lehtiä  :-\

 

Daily Mailin artikkelissa väitetään, että pilotit olisivat keskustelleet "ihmissuhteista" (relationships), mutta mitään sellaista ei kyllä helpolla löydy CVR-nauhoituksesta. Kippari on ehkä suulaanpuoleinen, mutta lennon suorittamiseen liittymätön keskustelu koskee urakehitystä ja tulevaisuuden suunnittelua, erästä herjaa heittävää etelän lennonjohtajaa ja copilotin vähäistä kokemusta jäätävistä olosuhteista, ja käytetty kieli on ilmailufraseologiaa, jota roskalehtien toimittajat eivät ole ymmärtäneet vaan vääntäneet väkisin sensaatio-otsikot - sikäli kun ovat edes lukeneet keskustelun sanamuodon. Sitäpaitsi nämä keskustelut tapahtuivat matkalentovaiheessa koneen lentäessä autopilotilla eikä suinkaan "hetkistä ennen onnettomuutta".

 

http://www.dailymail.co.uk/news/worldnews/article-1180864/Fatal-distraction-Captain-flirting-pretty-pilot-just-moments-plane-crash-killed-50.html

 

Mitä hätätilanteeseen muuten tulee, niin ehkä laippojen sisäänotto koneen ollessa sakkaamassa ei sittenkään ollut kovin hyvä idea... sen sisäänoton teki copilot oma-aloitteisesti kysymättä kapteenilta. Ja varsin omituiselta tuntuu, ettei tyyppikoulutukseen kuulu ensimmäistäkään stick pusher-kokemusta tai sakkauksesta oikaisua, mikä olisi helppo järjestää simulaattorissa, mutta sitä ei ole koneen valmistaja edellyttänyt eikä myöskään FAA vaatinut. Tähän ehkä tulee muutos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan äimän käkenä, auttakaa ymmärtämään... Miten korkeusvakaajan sakkaus oikaistaan?

 

Tässä ketjussa on linkitettynä pari erittäin valaisevaa videota aiheesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NTSB aikoo vielä tänään kysellä FAA:n edustajilta, mitä ilmailuviranomainen aikoo tehdä nyt ilmenneiden epäkohtien poistamiseksi. Yksi aihepiiri on pitkät työmatkat ennen työvuoroa. Colganin perämieshän asusti Seattlen lähellä ja tuli työvuoroon Newarkiin edellisen yön lennoilla Memphisin kautta = 4500 kilometrin matkan, missä ei ole paljonkaan järkeä, mutta oli pakko asua vanhempien luona, kun ei ollut varaa asuntoon New Yorkin seudulla niillä liksoilla  :-\

 

http://www.ktnv.com/Global/story.asp?S=10359899

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä en ole asiantuntija, mutta kun virankin puolesta pitäisi näitä asioita yrittää ymmärtää, niin osaisiko joku vastata seuraaviin kysymyksiin:

 

- Minkä vuoksi nopeus putosi noin dramaattisen nopeasti? Onko tyhjäkäynnillä olevan potkuriturbiinin hidastusvaikutus noin suuri, vai onko siinä muitakin syitä?

- Sakkausvaroitus näytti animaation perusteella tulleen 130 solmun nopeudessa. Onko se tyypillinen sakkausnopeus tuon kokoluokan turbopropille?

- Ohjaamotallenteesta ei käynyt ilmi, että jäänpoistoa olisi käytetty, vai olenko väärässä? Onko normaalia, että lentäjät toteavat, jotta pirustipa tuolla ulkona jäätää, mutta eivät tee asialle mitään? Vai liittyykö tähän tekijöitä, joita en osaa ottaa huomioon?

 

 

- MP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NTSB:n animaatiosta näkyy, että kun telineet otettiin alas (vastus lisääntyy) ja potkurien lapakulmat säädettiin laskeutumista varten ("condition" on eräänlainen lapakulma/kierroslukuautomaatti, tjsp) (vastus lisääntyy), niin vasta silloin nopeus alkaa pudota dramaattisesti. Tehoja olisi pitänyt lisätä flight idlen yläpuolelle, mikä jäi tekemättä.

 

Stick shaker alkoi toimia noin 130 KTS nopeudessa ymmärtääkseni juurikin sen takia, että jäänpostojärjestelmän ollessa käytössä (siitä on ymmärtääkseni kerrottu aikaisemmin) Q400:n sakkausvaroitusjärjestelmä lisää 20 solmua stick shakerin aktivoitumiskynnykseen, nimenomaan sen välttämiseksi, ettei pinnoille mahdollisesti kertynyt jää pääsisi yllättämään. Ilman jäänpoistoa päällekytkettynä sakkausvaroitus olisi tullut ehkä 110-115 solmun nopeudessa, mikäli nopeus olisi niin alas pudonnut.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän onnettomuuden tutkinnan yhteydessä esiintulleet seikat ovat johtaneet siihen, että amerikkalaiset poliitikot ovat päättäneet laatia lain, jolla pakotetaan ilmailuviranomainen FAA ja alueelliset syöttöliikenneyhtiöt mm. tarkistamaan pilottien tiedot (mm. mahdollisesti hylättyjen tarkastuslentojen osalta) ennen pilottien palkkaamista, sekä parantamaan koulutusta, ja myös muuttamaan työaikajärjestelyjä siten, että työssä väsyminen eliminoidaan paremmin. Tästä molempien puolueiden edustajat ovat päässeet yksimielisyyteen toista päivää jatkuneissa senaatin kuulusteluissa.

 

http://www.buffalonews.com/180/story/700822.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnettomuuden uhrien perheet ihmettelevät, ehkä syystäkin, sitä, että vaikka Colganin koneen kyljessä luki "Continental", niin onnettomuuden jälkeisissä kuulemistilaisuuksissa Continental Airlinesin edustajia ei ole kuultu lainkaan, vaikka heillä pitäisi olla osavastuu siitä, mitä heidän nimissään tehdään, etenkin kun lippuja oli ostettu Continentalin sivuilta.

 

http://www.buffalonews.com/180/story/707021.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CVR transcript on julkaistu kokonaisuudessaan, joten kaikki ohjaamossa käydyt keskustelut ovat nyt kenen tahansa luettavissa. 111 sivua pdf:ää...

 

http://www.ntsb.gov/dockets/aviation/dca09ma027/423395.pdf

 

Eipä vaikuta kovinkaan ammattimaiselta asenteelta  :-\ Uh ah oh yeah OK God sound of sneeze sound of sniffle uh-huh oh that´s funny oh that´s cool oh yeah?  :'(

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CVR transcript on julkaistu kokonaisuudessaan, joten kaikki ohjaamossa käydyt keskustelut ovat nyt kenen tahansa luettavissa. 111 sivua pdf:ää...

 

http://www.ntsb.gov/dockets/aviation/dca09ma027/423395.pdf

 

Eipä vaikuta kovinkaan ammattimaiselta asenteelta  :-\ Uh ah oh yeah OK God sound of sneeze sound of sniffle uh-huh oh that´s funny oh that´s cool oh yeah?  :'(

 

No miten edellämainitut (tai muut CVR:stä löytyneet normaalin puhekielen lausahdukset) nyt ammattimaisiin asenteisiin tai niiden puuttumiseen liittyvät?

 

FYI: (Liikenne)lentokoneen ohjaamossa on lupa puhua myös asioita, joita ei lue listoissa tai SOPeissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitat siis, että 111 sivua oh yeah-löpinää menee yksiin FAA:n "sterile cockpit"-säännön kanssa?

 

Edellisellä kerralla, kun regional-yhtiö Comairin kone tuhoutui Lexingtonissa, piloteilla oli myös kiire jutella muita kuin tehtävään kuuluvia asioita, vastaavin seurauksin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitat siis, että 111 sivua oh yeah-löpinää menee yksiin FAA:n "sterile cockpit"-säännön kanssa?

 

Edellisellä kerralla, kun regional-yhtiö Comairin kone tuhoutui Lexingtonissa, piloteilla oli myös kiire jutella muita kuin tehtävään kuuluvia asioita, vastaavin seurauksin.

 

Älä Ilkka ole moksiskaan tuo Keränen on olevinaan niin polleeaa poikaa lentämisen osaamisessa mutta enemmän häneltä on tullut noita asiattomia kommentteja joista täälläkin ylläpito ON HUOMAUTTANUT!!

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älä Ilkka ole moksiskaan tuo Keränen on olevinaan niin polleeaa poikaa lentämisen osaamisessa mutta enemmän häneltä on tullut noita asiattomia kommentteja joista täälläkin ylläpito ON HUOMAUTTANUT!!

 

Jukka

 

Parahin Jukka Joutsijärvi (kuka ikinä lienetkin),

 

Tässä ei kukaan sen polleampaa poikaa ole; kunhan kysyin asiallisesti, että mitä tekemistä pilottien keskusteluilla on ammattimaisten asenteiden puuttumisen kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitat siis, että 111 sivua oh yeah-löpinää menee yksiin FAA:n "sterile cockpit"-säännön kanssa?

 

Edellisellä kerralla, kun regional-yhtiö Comairin kone tuhoutui Lexingtonissa, piloteilla oli myös kiire jutella muita kuin tehtävään kuuluvia asioita, vastaavin seurauksin.

 

Niin, 'sterile cockpit' terminä tarkoittaa sitä, ettei höpistä joutavia kaljanjuonnista, naisista ja muista turhuuksista käytännössä 10 000ft korkeuden alapuolella eli lennon 'kriittisten vaiheiden' aikana. Tarkoitat siis, että pinnalla ei saisi jaaritella niitä näitä? Ja vielä tässä tapauksessa, kun ko. puhujat olivat amerikkalaisia, niin small talkia heikäläisillä riittää vaikka muille jakaa....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älä Ilkka ole moksiskaan tuo Keränen on olevinaan niin polleeaa poikaa lentämisen osaamisessa mutta enemmän häneltä on tullut noita asiattomia kommentteja joista täälläkin ylläpito ON HUOMAUTTANUT!!

 

Mistä sinä muuten tiedät mitä ylläpito on tehnyt ja ei ole tehnyt. Varoitusten/Huomautusten tai vastaavien asioiden puiminen ei kuulu julkiselle puolelle, taikka edes ko. tiedon levittäminen, koska se on tod.näk. väärää.

 

Oma kirjoituksesi on ainakin tuossa (ja muutamassa aiemmassa) viestissä sellaisella tasolla joka ei kuulu tälle palstalle. Ja tämä on huomautus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään