Vieras

Lentokone törmäsi asuintaloon Buffalossa 49 kuollut

191 viestiä aiheessa

Smalltalkatkoon vain, kunhan hoitaisivat myös hommansa  :-\ Tuossa keskustelussa sitä talkia nyt kuitenkin on liikaa, ja ilmaisun laatu on jossain teini-ikäisten tasolla, kun siinä käytetään aikaisemmin mainittujen ilmaisujen lisäksi mm. seuraavia lentäjälle tuikitärkeitä ammattitermejä:

 

wee

gosh

yup

um-huh

geez

wow

um-hum

 

... ja tässä, minkä kapteeni sanoo klo 20:38:29 on ehkä yksi "yeah" liikaa:

 

oh yeah yeah yeah yeah yeah yeah uh you know @ right?

 

Ensimmäisten 50 sivun joukossa on muuten peräti/vain 4 sivua, joilla ei sanota kertaakaan "yeah"...

 

-----------------

 

Transcriptiin on nyt myös lisätty perämiehen niiskutukset viimeisten minuuttien aikana. 31 kappaletta. Aikaisemmassa versiossa niitä ei mainittu. Olisi ilmoittautunut sairaaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä sinä muuten tiedät mitä ylläpito on tehnyt ja ei ole tehnyt. Varoitusten/Huomautusten tai vastaavien asioiden puiminen ei kuulu julkiselle puolelle, taikka edes ko. tiedon levittäminen, koska se on tod.näk. väärää.

 

Oma kirjoituksesi on ainakin tuossa (ja muutamassa aiemmassa) viestissä sellaisella tasolla joka ei kuulu tälle palstalle. Ja tämä on huomautus.

 

Message recieved and noticed!

Mutta Parahin Sami jos tällä palstalla ei saa käyttää omaa järkeään kirjoittelussa niin ,mitä järkeä tässä koko touhussa sitten on?

Sitäkö että vain lentäjät ja asiaa osaavat saavat täällä kirjoittaa vaiko sitä että kun tällainen vanhempi henkilö(=47) tränne kirjoittaa oma mielipeidettään niin se heti diskaytaan.

Kerropa nuorimies (koska olet minua aika paljon nuorempi) niin mikä on se oikea ja väärä?

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Smalltalkatkoon vain, kunhan hoitaisivat myös hommansa  :-\ Tuossa keskustelussa sitä talkia nyt kuitenkin on liikaa, ja ilmaisun laatu on jossain teini-ikäisten tasolla, kun siinä käytetään aikaisemmin mainittujen ilmaisujen lisäksi mm. seuraavia lentäjälle tuikitärkeitä ammattitermejä:

 

wee

gosh

yup

um-huh

geez

wow

um-hum

 

... ja tässä, minkä kapteeni sanoo klo 20:38:29 on ehkä yksi "yeah" liikaa:

 

Ensimmäisten 50 sivun joukossa on muuten peräti/vain 4 sivua, joilla ei sanota kertaakaan "yeah"...

 

-----------------

 

Transcriptiin on nyt myös lisätty perämiehen niiskutukset viimeisten minuuttien aikana. 31 kappaletta. Aikaisemmassa versiossa niitä ei mainittu. Olisi ilmoittautunut sairaaksi.

 

Tässäpä meillä onkin oikea "monday morning quarterback"-tyylinen kirjoitus :thmbup: !

 

Toisekseen ko.CVR:stä en löytänyt mainitsemaasi kohtaa "klo 20:38:29" , joten mihinkähän mahdat viitata?

 

Tekstistäsi ja sen sävystä kun saa (ainakin minä saan) sen kuvan, että kun amerikkalainen lentäjäpoika sanoo 'yeah', niin heti on Raybanit päässä ja TogGunin tunnari soi taustalla, mikä nyt tuskin oli kyseessä tässäkään tapauksessa. Pitäisiköhän suomalaistenkin lentäjien alkaa epäilemään ja kyseenalaistamaan kollegan kykyä toimia ohjaajana lennolla, jos vieruskaveri erehtyy sanomaan:

 

"jee"= wee

"no hitto" = gosh

"joo" = yup

"um-huh"= um-huh

"no just..."= geez

"oho"= wow

"ohhoh"= um-hum

 

Ja jos tuota CVR:ää tavaa sieltä lennon viimeisistä vaiheista, niin hirveän paljon ylimääräistä jorinaa ei kyllä löydy sen jälkeen kun kone lähtee alaspäin reittikorkeudesta. Se, oliko lennon perämies nuhansa takia lentokunnossa vaiko ei, jäänee arvoitukseksi, mutta sen seikan arvosteleminen ei kuulune kenellekään tällä forumilla.

 

8) Yeah  8)!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Toisekseen ko.CVR:stä en löytänyt mainitsemaasi kohtaa "klo 20:38:29" , joten mihinkähän mahdat viitata?

 

 

Luetaanko me samaa paperia?

 

Pdf-failin sivulla 23, joka on sama kuin paperiversion sivu 12-23, aikakoodin kohdassa 20:38:29.6 löytyy ihan varmasti ne 6 jeetä ja risat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luetaanko me samaa paperia?

 

Pdf-failin sivulla 23, joka on sama kuin paperiversion sivu 12-23, aikakoodin kohdassa 20:38:29.6 löytyy ihan varmasti ne 6 jeetä ja risat.

 

Mää en tiedä, mitä me luetaan  ;D. Mä luen tuota minkä latasin tuosta sun tekstin linkistä ja siinä ko sivulla 12-23 kello on 21: ja risat ja vain yksi 'yeah'....

 

edit/

Tuo mainitsemasi CVR johon viittaat on joku addendum alkuperäiseen julkaisuun, pari päivää sitten tuolla oli vaan se alkuperänen CVR, jossa mitään revisiointeja ei ollut. Ja vielä sellainen pieni yksityiskohta tähän loppuun, että melkein kaikissa noissa [sound of sniffle]-kohdissa lukee HOT-?. Perämiehen mikrofoni on HOT-2.

 

Että näin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pienin varauksin mä olen vähän samaa mieltä kuin Juha-Matti. Kun tuollainen keskustelu jokainen sihahdus mukaanlukien painetaan paperille, saa siitä helposti väärän kuvan eikä sen perusteella heti kannata ammattitaidottomiksi lörpöiksi tuomita. Erityisesti kun kyseessä on amerikkalaiset joilta tekstiä tulee. Suomalaiset ovat useimmiten hiljaisempia, kyllähän se tiedetään.

 

Samantyyppinen keskustelu täällä käytiin muistaakseni jokin aika sitten jonkin arabimaan onnettomuuden selosteesta. Kaverit sanoivat monesti ohjaamossa "insallah" ja kun se oli englanniksi käännetty hieman tökerösti niin heti suomalaisnäkökulmasta kauhisteltiin kuinka siellä vaan alusta lähtien "rukoiltiin ja hihhuloiitiin" vaikka kyseessä on aika yleinen arkisananparsi muslimimaissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä sinä muuten tiedät mitä ylläpito on tehnyt ja ei ole tehnyt. Varoitusten/Huomautusten tai vastaavien asioiden puiminen ei kuulu julkiselle puolelle, taikka edes ko. tiedon levittäminen, koska se on tod.näk. väärää.

 

Oma kirjoituksesi on ainakin tuossa (ja muutamassa aiemmassa) viestissä sellaisella tasolla joka ei kuulu tälle palstalle. Ja tämä on huomautus.

Ny vähän valoja päälle ja krakaa löysemmälle...  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Komppaan Klausia.

Kiitosta isännät täällä tuntuu olevan sellainen kulttuuri päällä että kahta asiaa ei saa arvostella:

 

-lentäjien tekemiä virheitä!

-Airbus merkkisiä leijoja!

 

Tarkoitan nyt siis yleensä en ainoastaan tässä kirjoituksessa.

 

Ja sellaiselle joka ei tunne alan ihmisiä niini ilmoittaisim että kyllä sitä muuallakin lennetään kuin vain suomessa vaikkei nimi olekaan suomessa tuttu.  Kas kun kaikki maailman lentäjät eivät finnairilla lennä!!  Eivät edes kaikki suomalaiset!!

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Höpö höpö...

 

Foorumilla ei ole hyvä kirjoitettaa tuolla asenteella muita käyttäjiä kohtaan millä tuon viestisi laitoit, tai tuolla tavalla kertoilla faktoina joitain ylläpidon tekemisiä joista sinulla ei edes ole tietoa (?), ja siksi huomautin. Asia sillä selvä.

 

Kannattaa muistaa että netissä kirjoitustyylisi tulkitaan helposti hyvin väärin, eli voi olla että olet tarkoittanut jotain aivan muuta mutta pelkän tekstin välityksellä kaikki "viesti" ei tule aina perille...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USA:n kongressin komitea aikoo esittää lainmuutosta, jolla CPL:n eli ansiolentäjän lupakirjan saamiseksi ja siten lentoyhtiön palvelukseen pääsemiseksi vaadittaisiin jatkossa vähintään 1500 tuntia lentokokemusta. Tällä siis pyritään karsimaan pois alle 1500 tunnin pilotit kaikesta mahdollisesta ansiolentotoiminnasta. Tämä esitys on suoraa tulosta tästä Colganin onnettomuudesta, jollaisten ehkäisemiseksi nyt yritetään vakavissaan tehdä jotakin. Eri asia on, tuleeko esitys menemään lävitse.

 

Tämän lisäksi tullaan vaatimaan koulutuksen lisäämistä ja työnhakijoiden menneisyyden tarkempaa seulontaa.

 

http://www.cqpolitics.com/wmspage.cfm?parm1=1&docID=cqmidday-000003182027

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USA:n kongressin komitea aikoo esittää lainmuutosta, jolla CPL:n eli ansiolentäjän lupakirjan saamiseksi ja siten lentoyhtiön palvelukseen pääsemiseksi vaadittaisiin jatkossa vähintään 1500 tuntia lentokokemusta. Tällä siis pyritään karsimaan pois alle 1500 tunnin pilotit kaikesta mahdollisesta ansiolentotoiminnasta. Tämä esitys on suoraa tulosta tästä Colganin onnettomuudesta, jollaisten ehkäisemiseksi nyt yritetään vakavissaan tehdä jotakin. Eri asia on, tuleeko esitys menemään lävitse.

 

Tämän lisäksi tullaan vaatimaan koulutuksen lisäämistä ja työnhakijoiden menneisyyden tarkempaa seulontaa.

 

Päivän parhaat naurut!  ;D ;D  Ja ansiolentäjäksi kouluttautuminen senkun halpenee..!  Nooh, ainakin siitä seuraa aikamoinen pilottipula jenkkeihin, ja se on taas hyvä monille muille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivän parhaat naurut!  ;D ;D  Ja ansiolentäjäksi kouluttautuminen senkun halpenee..!  Nooh, ainakin siitä seuraa aikamoinen pilottipula jenkkeihin, ja se on taas hyvä monille muille.

 

Samat. Perse edellä puuhun mennään ja lujaa; 1500 h x 150€ = 225 000€, noin kovin karkeasti arvioiden. Halpaa kuin saippua ;D. Sinne vain Jenkkeihin kouluttautumaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta miten 1500h C172-ilmailua auttaa ammattilentäjänä toimimisessa sen enempää kuin esim. 300h kokemus - noin yleisesti ottaen? Ovat kuitenkin kaksi eri maailmaa. Jos kokemus 1500h on taasen isosta koneesta (vaikkapa Dash-8..), on hepulla aivan eri kannukset jo mielestäni.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samat. Perse edellä puuhun mennään ja lujaa; 1500 h x 150€ = 225 000€, noin kovin karkeasti arvioiden. Halpaa kuin saippua ;D. Sinne vain Jenkkeihin kouluttautumaan.

 

Miten olisi, etta katsoisivat lentajien minimipalkkoja ensin, ettei tarvitsisi lahtea sairaana toihin?  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt homma meni niin että kumpikaan ei ollut nukkunut kunnolla ennen lentoa eli kuinkahan yleistä tuo väsyneenä töihin tulo on lentäjien keskuudessa??   Näin yleensä ottaen.  Esim yölento finskillä Bangkokiin sitä aina ajattelee että ukot nokalla ovat täydessä terässä mutta kuinkahan on asian laita.

 

Autolla väsyneenä ajaminen rinnastetaan rattijuopumukseen.  Tiedän sen kokemuksesta.  Entäs kun MD11 koneen nokalla ollaan väsyneenä puikoissa?  Onkohan se mitenkään kontrollissa??

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt homma meni niin että kumpikaan ei ollut nukkunut kunnolla ennen lentoa eli kuinkahan yleistä tuo väsyneenä töihin tulo on lentäjien keskuudessa??   Näin yleensä ottaen.  Esim yölento finskillä Bangkokiin sitä aina ajattelee että ukot nokalla ovat täydessä terässä mutta kuinkahan on asian laita.

 

Autolla väsyneenä ajaminen rinnastetaan rattijuopumukseen.  Tiedän sen kokemuksesta.  Entäs kun MD11 koneen nokalla ollaan väsyneenä puikoissa?  Onkohan se mitenkään kontrollissa??

 

Jukka

 

On se kontrollissa. Lennon aikana saa nukkua, kunhan ohjaamolepo suoritetaan kontrolloidusti siten, etteivät kaikki kuskit vetele hirsiä (mielellään) yhtäaikaa. Ja tottakai yölennolla väsyttää, onhan se nyt yönselvä asia!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Autolla väsyneenä ajaminen rinnastetaan rattijuopumukseen.  Tiedän sen kokemuksesta.

 

Rinnastetaan missä? Väsyneenä ajaminen kielletään TLL 63 §:ssä ja siitä on säädetty rangaistus tieliikennelaissa (liikenneturvallisuuden vaarantaminen). Sen sijaan rattijuopumuksesta on säädetty suoraa rikoslaissa, eikä sitä millään tavalla ole rinnastettu väsyneenä ajamiseen. Merkittävänä erona näillä kahdella tötöilyllä on mm. se, että liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ei määrätä ajokieltoon (TLL 75 §).

 

 

 

3 § (20.12.2002/1198)

Rattijuopumus

 

Joka kuljettaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa tai raitiovaunua nautittuaan alkoholia niin, että hänen verensä alkoholipitoisuus ajon aikana tai sen jälkeen on vähintään 0,5 promillea tai että hänellä tällöin on vähintään 0,22 milligrammaa alkoholia litrassa uloshengitysilmaa, on tuomittava rattijuopumuksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

 

Rattijuopumuksesta tuomitaan myös se, joka kuljettaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa tai raitiovaunua käytettyään huumausainetta niin, että hänen veressään on ajon aikana tai sen jälkeen käytetyn huumausaineen vaikuttavaa ainetta tai sen aineenvaihduntatuotetta. Tämän momentin säännöstä ei kuitenkaan sovelleta, jos mainittu aine tai aineenvaihduntatuote on peräisin lääkevalmisteesta, jota kuljettajalla on ollut oikeus käyttää.

 

Rattijuopumuksesta tuomitaan niin ikään se, joka kuljettaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa tai raitiovaunua käytettyään muuta huumaavaa ainetta kuin alkoholia taikka tällaista ainetta ja alkoholia niin, että hänen kykynsä tehtävän vaatimiin suorituksiin on huonontunut.

 

 

edit: typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USA:n edustajainhuone on nyt hyväksynyt lakialoitteen, jonka mukaan (alueellisten yhtiöiden) lentäjillä on oltava vähintään 1500 lentotunnin kokemus:

 

http://rocnow.com/article/local-news/2009910150325

 

Voi jeesus.. millainen on lain käsittelyprosessi tuosta eteenpäin ennenkuin se tulee voimaan?

 

Saattaa tulle melkoinen tunku lennonopettaja, lantalentäjä ym markkinoille sielläpäin..  :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan tämän hienon lain vaikutuksia tulevaisuudessa ajateltu ihan loppuun asti? Jos tämä on näin niin tuntuu vähän siltä, että nyt on painettu äkkiä paniikkinappulaa, että voidaan sanoa jotan tehdyn. Poliitikon ratkaisu.

 

Tuollaisenaan se toiminee tämän hetkisessä tilanteessa, jossa tuhansien tuntien ammttilaisia on potkimassa kiviä, mutta entäs kun talous taas toipuu ja/tai näitä tuhansien tuntien ammattireiskoja jää eläkkeelle? Mistähän niitä uusia 1500 tunnin kuskeja otetaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Herää vaan kysymys, että miksi sitten on ollut yksityisiä lentokouluttajia jos pyssyfirmasta riittäisi kaikille. Ja edes Amerikan eri pyssyfirmojen ensisijainen tehtävä ei kai ole tuottaa lentäjiä yksityiselle puolelle, vaikkakin sieltäkin heitä toki tulee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Herää vaan kysymys, että miksi sitten on ollut yksityisiä lentokouluttajia jos pyssyfirmasta riittäisi kaikille. Ja edes Amerikan eri pyssyfirmojen ensisijainen tehtävä ei kai ole tuottaa lentäjiä yksityiselle puolelle, vaikkakin sieltäkin heitä toki tulee.

No nythän sitten täytyy nostaa puolustusmäärärahoja että saadaan koulutettua riittävä lentäjäkapasiteetti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään