Mikko Maliniemi

Omituiset "vauhtiraidat" - Mistä kyse?

15 viestiä aiheessa

Selailin tuossa kuvia parin viikon takaa ja huomasin parin kuvan kohdalla omituisen ilmiön, mille ne keksi selitystä...

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kuka osaisi selittää, mistä noissa "vauhtiraidoissa" on kyse? Kone on tuossa vaiheessa liikkunut paikaltaan ehkä n. koneen mitan, joten mitään varsinaista vauhdinhurman aiheuttamia siiveltä pöllyäviä lumiviirujakaan ne ei oikein voi olla, kun ei tuossa ole vauhtia vielä kävelyvauhtia enempää. Tuulikin oli pari hassua solmua ja lähes suoraan sivusta. Noita ei tosin näy kuvissa, missä kone on lineupissa paikallaan. Onko tuollaisessa 800XP:ssä esim. rungossa, tai siivissä jotkut ulostulot, josta ilma voisi tulla voimalla ulos tuolleen suoraan taaksepäin?

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuka osaisi selittää, mistä noissa "vauhtiraidoissa" on kyse? Kone on tuossa vaiheessa liikkunut paikaltaan ehkä n. koneen mitan, joten mitään varsinaista vauhdinhurman aiheuttamia siiveltä pöllyäviä lumiviirujakaan ne ei oikein voi olla, kun ei tuossa ole vauhtia vielä kävelyvauhtia enempää. Tuulikin oli pari hassua solmua ja lähes suoraan sivusta. Noita ei tosin näy kuvissa, missä kone on lineupissa paikallaan. Onko tuollaisessa 800XP:ssä esim. rungossa, tai siivissä jotkut ulostulot, josta ilma voisi tulla voimalla ulos tuolleen suoraan taaksepäin?

 

 

 

 

En tosiaan osaa selittää. Kuvia katsoessa tuli mieleen, että irtonainen pakkaslumi pölisee siiven päältä pois, mutta ei sen kävelyvauhdissa luulisi pölisevän, ellei sitten moottorin imun/puhalluksen ilmavirta sitä jotenkin saa liikkeelle. Olen aika paljon lentänyt työkseni Hawkereilla, malleilla 700, 800 ja 800XP, mutta en ole moista nähnyt, vaikka eipä sitä ohjaamoon tietty näekään. Sen kumminkin voin sanoa, ettei 800XP:ssä ole puhallettuja laippoja, eikä muitakaan ulostuloja, jotka nuo "vauhtiraidat" selittäisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko olla sellainen ilmiö kun moottori horii ilmaa täydellä teholla niin osa virtauksesta menee myös siiven kautta ja profiilin takia siiven yläpuolinen virtaushan kiihtyy. Joten näin maalaisjärjellä ajatellen tuo olisi mahdollista, tiiä sit jotku asiantuntijat korjatkoon.  :P

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai, Haloo nää on taas kerran noita Mikon pikku kepposia millä yritetään vedättää porukkaa. Olen aika vahvasti tämän viestini kannalla. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo "lämpöväreilevä" alue näyttää muutenkin aika kummalliselta esim. miksi siinä koneen takana aivan maan pinnassa väreilee? Tuskin tulee pakokaasuista ?  :P

 

Heitänpä ehdotuksen: Jospa kone on ollut parkissa lämpimässä hallissa tai siihen on tankattu lämmintä kerosiinia, jonka johdosta siiven rajakerros on lentoonlähtölupaa odottaessa lämmennyt pari astetta.  Liikkeellelähdössä se jää koneen taakse ja suotuisten kosteusolosuhteiden takia valo taittuu siinä ilmakerroksessa eri tavoin.

 

Kyllähän tämä olisi vähintään diplomityön arvoinen tutkimusaihe  ;)

 

PS: näyttäisi olevan samasta alkuperäiskuvasta nuo molemmat kuvat, vaan kovin erilaisella editoinnilla..... eikä nyt ole aprillipäivä... hmm.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jäänpoistoainetta?

 

-L

 

Kävi mielessä, mutta ainakin tuo keltainen liisteri on sen verran paksua että tuossa vaiheessa se on vielä siivessä kiinni. Niitä aineita taitaa tosin olla useampaa tyyppiä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävi mielessä, mutta ainakin tuo keltainen liisteri on sen verran paksua että tuossa vaiheessa se on vielä siivessä kiinni. Niitä aineita taitaa tosin olla useampaa tyyppiä?

 

Tyyppi 1 on sitä oranssia glykolimixiä ja sitäkin voidaan laimentaa vedellä, käytetään jäänpoistoon. Tyyppi 2 on värittömämpää suoja-ainetta ja tyyppi 4 on järeämpää vihreää suoja-ainetta.

 

Kyllä ne litkut suht nopeasti siitä siiveltä leikkaantuu pois, jotta siipi olisi roteerausvaiheessa mahdollisimman puhdas. Vaikea kuitenkaan sanoa, onko Mikon kuvassa kyseessä jäänpoistoaineet. Näyttäisi vain siltä..

 

-L

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selvä juttu, kone on juuri suorittamassa pakkolaskua suurella nopeudella (näkyy toisesta kuvasta joka on otettu kävelyvauhtia myöhemmin) ja telineet ovat jääneet sisälle, telineiden näköinen aistiharha koneen alla johtuu kangastuksesta.

Eli faktaa, ne raidat johtuu mielikuvituksesta.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivänselvästi PS-efekti.

 

EDIT: No, kun kukaan ei kommentoinut lisää, eikä Mikkokaan älähtänyt, niin valaisen omaa arvailuani sen verran, että kyseessä lienee PS-efekti, eli PhotoShop -käpistely.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sorry, olin pari päivää reissussa. Postasin tuon kysymyksen muutamaa minuuttia ennen lähtöäni, enkä siis ole ollut paikalla vastaamassa heränneisiin epäilyihin...

 

Ei, kyseessä ei ole mikään PS-efekti, joten mukanäppärät saivat nyt näpeilleen. Myös mielikuvitusvaihtoehto voi puolestani pysyä ehdottajan omassa mielikuvituksessa  :laugh: Tai no, on tuo osasuurennos siltä osin kuvankäsittelyllä tehty, että ympäröivät turhat alueet on vain pikaisesti tummennettu, mutta itse "vauhtiraitakohtaan" ei ole koskettu. Eli tietynlainen kohteen korostaminen on kyseessä. Mitään keinotekoista kuvissa ei kuitenkaan ole...

 

Mutta mutta, säätelin nyt vähän tiukemmalla kontrastilla yhtä kuvaa ohi rullanneesta koneesta takaapäin, ja kun katsoo nyt vähän tarkemmin, niin siivillä ja laipan päällä on pieniä harjaamatta jääneitä lumilänttejä. Joten kyllä se varmaan kaikkein järkeenkäyvin selitys lienee, että ilmavirta vain saa lumet liikkeelle. Kuvasta ei tosin selviä, onko lunta samalla tavalla lähempänä siiven kärkeä oikeassa siivessä, josta nuo viirut näyttäisivät ensimmäisissä kuvissa lähtevän. Mutta voinee olettaa, että sitä on ollut myös siellä oikeassa siivenkärjessä, jos sitä kerran on myös vasemmassa tyvessä. Ehkä se kevyt pakkaslumi vain on niin kevyesti siinä pinnassa, että se lähti liikkeelle hyvin hiljaisessa vauhdissa...

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tuo "lämpöväreilevä" alue näyttää muutenkin aika kummalliselta esim. miksi siinä koneen takana aivan maan pinnassa väreilee? Tuskin tulee pakokaasuista ?  :P

 

Heitänpä ehdotuksen: Jospa kone on ollut parkissa lämpimässä hallissa tai siihen on tankattu lämmintä kerosiinia, jonka johdosta siiven rajakerros on lentoonlähtölupaa odottaessa lämmennyt pari astetta.  Liikkeellelähdössä se jää koneen taakse ja suotuisten kosteusolosuhteiden takia valo taittuu siinä ilmakerroksessa eri tavoin.

 

Kuvista voi myös tehdä johtopäätöksen, että kemiallista jäänpoistoa ei ole tehty ollenkaan. Kone oli platalla parkissa neljä päivää ennen tätä poistumistaan kohti Ukrainaa. Mitä tulee tuohon maan pinnassa olevaan väreilyyn, niin kyllä se taitaa olla vain samaa siiveltä pöllyävää lunta, mutta vähän ohuempana ja leveämpänä kerroksena?

 

Tässä vielä kroppaamaton versio alkuperäisestä ekan viestin kuvasta. Varsinaisen lämpöväresuihkun ja tuon maahan ulottuvan minkälie välissä on selkeä "puhdas kohta":

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko olla sellainen ilmiö kun moottori horii ilmaa täydellä teholla niin osa virtauksesta menee myös siiven kautta ja profiilin takia siiven yläpuolinen virtaushan kiihtyy. Joten näin maalaisjärjellä ajatellen tuo olisi mahdollista, tiiä sit jotku asiantuntijat korjatkoon.  :P

 

 

Komppaisin tätä teoriaa.  Ja kun lentämistä ajattelee laajemminkin, niin siinähän on tarkoitus nimenomaan saada se ilma virtaamaan siiven ylä- ja alapuolitse. Miksei tämä siis jo toimisi paikallaan ollessa tai vähäisessäkin liikkeessä, jos vaan pannussa on kierroksia...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Myös mielikuvitusvaihtoehto voi puolestani pysyä ehdottajan omassa mielikuvituksessa  :laugh: Tai no, on tuo osasuurennos siltä osin kuvankäsittelyllä tehty, että ympäröivät turhat alueet on vain pikaisesti tummennettu, mutta itse "vauhtiraitakohtaan" ei ole koskettu. Eli tietynlainen kohteen korostaminen on kyseessä.

...

Ehkä se kevyt pakkaslumi vain on niin kevyesti siinä pinnassa, että se lähti liikkeelle hyvin hiljaisessa vauhdissa...

...

Tässä vielä kroppaamaton versio alkuperäisestä ekan viestin kuvasta. Varsinaisen lämpöväresuihkun ja tuon maahan ulottuvan minkälie välissä on selkeä "puhdas kohta":

 

 

Selitys voisi silloin olla että kuvassa näkyy ylhäältä lähtien pakokaasujen väreily, siivenkärkien alueelta poistuva pakkaslumi ("vauhtiraidat") , välissä lumeton alue ja alhaalla sisäsiiven alueelta poistuva, laskusiivekkeiden alastaittama luminen virtaus. Laitapas se kakkoskuva esille ilman korostuksia  ;)

 

Tämän skenaarion mukaan "vauhtiraitojen" korostaminen kakkoskuvassa vaikeutti tulkintaa enemmän kuin auttoi sitä.  ::) no oli miten oli, tulipahan tästä pientä aivojumppaa tymäkelin ratoksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selitys voisi silloin olla että kuvassa näkyy ylhäältä lähtien pakokaasujen väreily, siivenkärkien alueelta poistuva pakkaslumi ("vauhtiraidat") , välissä lumeton alue ja alhaalla sisäsiiven alueelta poistuva, laskusiivekkeiden alastaittama luminen virtaus.

 

Tuo vaikuttaa kyllä tosiaan järkeenkäyvimmältä vaihtoehdolta. Ja ainahan on se mahdollisuus, että olen vain linssin läpi tiiratessani arvioinut vauhdin ja kuljetun matkan hieman väärin. Sen nyt kuitenkin voin sanoa varmaksi, että ei se tuossa vaiheessa vielä ole kulkenut, kuin max. 20m tai pari koneen mittaa, mutta kyllähän tuollainen tietty siinäkin matkassa jo jonkin verran kiihtyy...

 

 

Laitapas se kakkoskuva esille ilman korostuksia  ;)

 

Tämän skenaarion mukaan "vauhtiraitojen" korostaminen kakkoskuvassa vaikeutti tulkintaa enemmän kuin auttoi sitä.  ::)

 

Joo, näin on ilmeisesti päässyt käymään. Kuvassa "korostamattomaksi" jäänyt alempi lumivana olikin yllättäen tärkeä osa todennäköisintä ratkaisua :)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään