Juha Paulavuo

Nokkapyörä petti Lontoossa

29 viestiä aiheessa

British Airwaysin matkustajakone on pudonnut maahan Lontoon itäpuolella. Koneessa olleet 67 matkustajaa selvisivät hengissä ja heidät evakuoitiin turvallisesti, Sky News -televisiokanava kertoi. Kone putosi myöhään perjantaina Suomen aikaa London Cityn lentokentälle, joka sijaitsee 12 kilometrin päässä Lontoon keskustasta. Kentällä on sekä kansainvälistä että Britannian sisäistä liikennettä.

 

hesari

 

BBC kertoo  koneen nokkapyörän pettäneen laskun aikana.

 

 

EDIT: Kyllä tuo Hesarin lainaama SKyNewskin puhuu laskutelineen pettämisestä. Saas nähdä kauanko kestää ennekuin Hesari korjaa uutisensa

 

EDIT2 : No, nyt hesari puhuu ensin pakkolaskusta  ja sitten hätälaskusta ... mainitsee toki laskutelineen pettämisestä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se putosi, koska HS niin sanoo. HS ei erehdy. Koskaan.

 

 

Miten se, liikennöikö Finnair tuonne, liittyy muuten asiaan?

Jep, se on myös taitolaji tuo koneen pudottaminen lentokentälle  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei se nyt toisaalta ihan vähäpätöinen juttu ole jos nokkapyörä taittuu alle ja matkustajat evakuoidaan.

 

Asiaan liittyen tämä oli jo toinen vastaavanlainen incidentti viime ajalta, edellinen oli 4 tai 5 helmikuuta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei se nyt toisaalta ihan vähäpätöinen juttu ole jos nokkapyörä taittuu alle ja matkustajat evakuoidaan.

 

Asiaan liittyen tämä oli jo toinen vastaavanlainen incidentti viime ajalta, edellinen oli 4 tai 5 helmikuuta.

 

Yhtä merkittävä kuin se, että bussissa syttyy moottori palamaan, silloinkin evakuoidaan matkustajia, jopa suuruusluokka on hyvin samanlainen. Ainiin, on siinä eroa, bussipalossa ruumiita tulee enemmän kuin lentokoneessa, jolta nokkateline on pettänyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhtä merkittävä kuin se, että bussissa syttyy moottori palamaan, silloinkin evakuoidaan matkustajia, jopa suuruusluokka on hyvin samanlainen. Ainiin, on siinä eroa, bussipalossa ruumiita tulee enemmän kuin lentokoneessa, jolta nokkateline on pettänyt.

 

Eli siis sinun mielestäsi HKL:n bussin evaukuointi ja lentokoneen evakuointi on samalla viivalla. Vai onko tämä nyt sarkasmia, mikä ei mene jakeluun ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten se, liikennöikö Finnair tuonne, liittyy muuten asiaan?

 

Asian vierestä,

 

BBC:n uutisessa mainitaan että BA on korvaamassa Avro-koneet Embraerin 170/190-koneilla. Kuinka ollakaan, myös Finnair operoi tällaisia.  

 

Saas nähdä avaako Finnair reitin tähän, peräti 1508 m pitkällä kiitotiellä varustettuun kohteeseen  ::)  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli siis sinun mielestäsi HKL:n bussin evaukuointi ja lentokoneen evakuointi on samalla viivalla. Vai onko tämä nyt sarkasmia, mikä ei mene jakeluun ?

 

Lentokoneen evakuointi pelkän nokkapyörän pettämisen jälkeen ei nähdäkseni ole sen dramaattisempaa kuin sen HKL:n bussin evakuointi, jos ei oteta huomioon sitä, että siinä HKL:n bussissa tulee todennäköisemmin ruumiita (tai no, tuollaisessa kaupunkibussissa ei välttämättä edes tule, mutta pitkän matkan autoissa uhka on jo todellinen ja ruumiita on monesti tullut).

 

Sen ei pitäisi olla mikään yllätys kenellekään, että ilmailun poikkeamista ja laitevioista uutisoidaan suuresti ja toisaalta tilanteiden selvittelemiseen ja pelastustoimiin käytetään myös pirusti resursseja suhteessa muuhun maailmaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokoneen evakuointi pelkän nokkapyörän pettämisen jälkeen ei nähdäkseni ole sen dramaattisempaa kuin sen HKL:n bussin evakuointi, jos ei oteta huomioon sitä, että siinä HKL:n bussissa tulee todennäköisemmin ruumiita (tai no, tuollaisessa kaupunkibussissa ei välttämättä edes tule, mutta pitkän matkan autoissa uhka on jo todellinen ja ruumiita on monesti tullut).

...

 

Suosittelen, että tutustut edes jonkun verran netistä löytyvään aineistoon, jossa käsitellään lento-onnettomuuksia. Tositarinoita kyllä löytyy, kun googlettelee.... :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokoneen evakuointi pelkän nokkapyörän pettämisen jälkeen ei nähdäkseni ole sen dramaattisempaa kuin sen HKL:n bussin evakuointi, jos ei oteta huomioon sitä, että siinä HKL:n bussissa tulee todennäköisemmin ruumiita (tai no, tuollaisessa kaupunkibussissa ei välttämättä edes tule, mutta pitkän matkan autoissa uhka on jo todellinen ja ruumiita on monesti tullut).

 

Lentokoneen evakuointi lienee astetta dramaattisempi (ja paremmin organisoitu) kuin bussin evakuointi:

"The stewards and stewardesses were quick to evacuate everyone off."

"There was a few scrapes and cuts due to hitting the asphalt, all in all everyone seems to be doing quite well now."

"Unfortunately one passenger sustained a minor injury and is currently on the way to hospital. There was one other minor injury."

(BBC)

 

Evakuoidaan ensin ja kysellään voinnit myöhemmin?

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suosittelen, että tutustut edes jonkun verran netistä löytyvään aineistoon, jossa käsitellään lento-onnettomuuksia. Tositarinoita kyllä löytyy, kun googlettelee.... :thmbup:

 

No eipä löytynyt mun taidoilla aineistoa, jossa käsitellään matkustajakoneen nokkapyörän pettämisestä johtuneita kuolemia, mutta sinä voinet vihjata muutaman tälläisen casen?

 

Bussipaloista löytyi kyllä materiaalia alle minuutissa aika hyvin,

 

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/ulkomaat/seitsemän-kuoli-bussipalossa-ukrainassa/359886

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Ainakin+kaksikymmentä+kuollut+bussipalossa+Saksassa/1135240803478

http://www.keskipohjanmaa.com/gen/532661.asp

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[OT] Pilkunviilausta... HKL-bussiliikennettä ei ole enää olemassa, Yhdistettiin 2005 STAn kanssa ja nimeksi tuli Helsingin bussiliikenne= Helb. [OT]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä on tuollaisia 15 vuotiaita keskenkasvuisia ilmailijoita jotka ovat niin ammattimiestä niin ammattimiestä että kun tyhmä toimittaja-setä kirjoittaa virheellisesti, niin pojut paremmin asioita tietävänä haluavat heti korjata nuo virheet meidän kaikkien iloksi ;)

 

Kyllä se nyt on jo tullut selväksi että toimittajat eivät osaa ilmailusta oikein kirjoittaa vaan joka ikusessa uutisessa on asiavirheitä ja väärin ymmärrettyjä ammattinimikkeitä, jotka vain tällä foorumilla hallitaan täydellisesti. ;)

 

Joten antakaamme toimittajien kirjoittaa näitä juttujaan ja nielkäämme väkisin se katkera kalkki että kaikki ei ole aivan prikulleen niin ammattimaisesti kirjoitettu kuin täällä keskuudesssamme vaikuttavat "alan ammattilaiset" haluaisivat.

 

Toimittaja on ihminen joka tekee virheitä.  Samoin kuin lentäjätkin.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Juu-u, TOD-ella mielenkiintoinen threadi jälleen kerran. Olisikohan täällä kellään OIKEASTI tästä aiheesta mitään mielenkiintoista kerrottavaa meille ilmailusta kiinnostuneille...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se putosi, koska HS niin sanoo. HS ei erehdy. Koskaan.

 

width=800 height=340http://kemix.ath.cx/~hynkel/hs-lentokone-putosi.png[/img]

 

Miten se, liikennöikö Finnair tuonne, liittyy muuten asiaan?

 

Jauhetaan (taas) tästä uutisoinnista, koska tuskin kenelläkään on enää mitään mielenkiintoita sanottavaa.

 

Tuossa lainauksessa oleva uutinen on tehty vain hetki onnettomuuden jälkeen. Joku päivystää hesarilla perjantai iltana. Joku uutislähde kertoo, että Lontoossa on tapahtunut lento-onnettomuus. Lähde ei anna tarkempaa tietoa, koska onnettomuudesta on vain muutamia minuutteja (kukaan ei tiedä vielä mitään). Tältä pohjalta tehdään sitten uutinen, ja sen kiinnostavuuden lisäämiseksi siihen etsitään vielä Suomi-kytkentä, joka useimmiten ilmailuaiheessa löytyy Finnairista. Eli uutinen on laadittu ja julkaistu ensimmäisten tietojen pohjalta. Tämän jälkeen eri lähteistä alkaa tulemaan tarkempaa tietoa sitä mukaa kun viranomaiset tiedottaa ja matkustajia/silminnäkijöitä saadaan haastateltua. Kun tietoa tulee lisää, uutista päivitetään. Hesarin uutinen tästä tapahtumasta näyttää tällä hetkellä tältä: http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Matkustajakoneen+laskuteline+petti+Lontoossa/1135243518899

Vieläkö on kovin hauska tai väärin kirjoitettu?

 

Ennen kuin aloitetaan joka kerta hirveä itkeminen ammattitaidottomista toimittajista, voisi hetken aikaa miettiä millaisella mekanismilla uutiset syntyvät...

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jauhetaan (taas) tästä uutisoinnista, koska tuskin kenelläkään on enää mitään mielenkiintoita sanottavaa.

 

Tuossa lainauksessa oleva uutinen on tehty vain hetki onnettomuuden jälkeen. Joku päivystää hesarilla perjantai iltana. Joku uutislähde kertoo, että Lontoossa on tapahtunut lento-onnettomuus. Lähde ei anna tarkempaa tietoa, koska onnettomuudesta on vain muutamia minuutteja (kukaan ei tiedä vielä mitään). Tältä pohjalta tehdään sitten uutinen, ja sen kiinnostavuuden lisäämiseksi siihen etsitään vielä Suomi-kytkentä, joka useimmiten ilmailuaiheessa löytyy Finnairista. Eli uutinen on laadittu ja julkaistu ensimmäisten tietojen pohjalta. Tämän jälkeen eri lähteistä alkaa tulemaan tarkempaa tietoa sitä mukaa kun viranomaiset tiedottaa ja matkustajia/silminnäkijöitä saadaan haastateltua. Kun tietoa tulee lisää, uutista päivitetään. Hesarin uutinen tästä tapahtumasta näyttää tällä hetkellä tältä: http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Matkustajakoneen+laskuteline+petti+Lontoossa/1135243518899

Vieläkö on kovin hauska tai väärin kirjoitettu?

 

Ennen kuin aloitetaan joka kerta hirveä itkeminen ammattitaidottomista toimittajista, voisi hetken aikaa miettiä millaisella mekanismilla uutiset syntyvät...

Juha

 

Tuo on aivan totta. Tässä hektisessä mualimassa pitää aina ehtiä kertomaan mahdollisimman nopeasti kaikkea normaalista poikkeavaa ja lukijoita kiinnostavaa - vaikka sitten hiukan mutu-tuntumalta. Tuo otsikon valinta pitää tehdä niin, ettei se ainakaan aiheuta jo heti kättelyssä väärinkäsitystä tai johda muuten harhaan. Kyllä jo heti ensimmäisistä viesteistä pitää tietää, putosiko kone, vai tekikö poikkeuksellisen laskun. Tietenkin toimittajat "luottavat" alkuperäislähteeseen sanoisinko liiankin sokeasti, joten alkuperäisuutisen tuottajalla on siinä suhteessa vastuu.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli uutinen on laadittu ja julkaistu ensimmäisten tietojen pohjalta. Tämän jälkeen eri lähteistä alkaa tulemaan tarkempaa tietoa sitä mukaa kun viranomaiset tiedottaa ja matkustajia/silminnäkijöitä saadaan haastateltua. Kun tietoa tulee lisää, uutista päivitetään.

 

Ellen ihan väärin muista, niin ensimmäisen koneen törmäys WTC:hen uutisoitiin aikanaan jopa USA:ssa ihan aluksi 6-paikkaisen pienkoneen törmäyksenä (joka olisi ollut realistisin skenaario).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo otsikon valinta pitää tehdä niin, ettei se ainakaan aiheuta jo heti kättelyssä väärinkäsitystä tai johda muuten harhaan. Kyllä jo heti ensimmäisistä viesteistä pitää tietää, putosiko kone, vai tekikö poikkeuksellisen laskun. Tietenkin toimittajat "luottavat" alkuperäislähteeseen sanoisinko liiankin sokeasti, joten alkuperäisuutisen tuottajalla on siinä suhteessa vastuu.

 

En tiedä mitä seurauksia väärän sanan käytössä ensimmäisessä otsikossa mahtoi tulla, jos se kerran johti harhaan. Lieneekö alkuperäisessä lähteessä käytetty jotan sanaa kuvaamaan nokan tipahtamista tai sitten vain crash-sana on käännetty epähuomiossa oin. Putoaminen ei kuitenkaan ole uutisen tärkein asia. Tärkein tieto on se, että matkustajat on evakuoitu ja kaikki on hengissä. Ja niin kuin näemme jo tunnin kuluttua uutinen on täydennetty lopulliseen muotoonsa...

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ellen ihan väärin muista, niin ensimmäisen koneen törmäys WTC:hen uutisoitiin aikanaan jopa USA:ssa ihan aluksi 6-paikkaisen pienkoneen törmäyksenä (joka olisi ollut realistisin skenaario).

 

Jotain sellaista muistan ainakin YLEn ensin uutisoinneen. Muistan katsoneeni joko BBC Worldin tai Sky Newsin lähetystä, jossa kertaamalla kerrattiin videopätkää ensimmäisestä törmäyksestä ja toimittajien siinä miettiessä, että "kyllä se varmaan pieni kone on, vai mitä?". Itse taas heti ensimmäisestä katsomiskerrasta pystyin sanomaan, että kyseessä oli ihan huomattavan kokoinen, kaupallinen matkustajakone. Ei ollut hetkenkään epäilystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä on tuollaisia 15 vuotiaita keskenkasvuisia ilmailijoita jotka ovat niin ammattimiestä niin ammattimiestä että kun tyhmä toimittaja-setä kirjoittaa virheellisesti, niin pojut paremmin asioita tietävänä haluavat heti korjata nuo virheet meidän kaikkien iloksi ;)

 

 

Onhan tuo vähän tympeästi sanottu kuitenkin. Muistatko, oliko sinulla itselläsi 15-kesäisenä tällaisia "kaikkitietävyystaipumuksia"? Minulla taisi olla, mikäli nyt oikein muistan - mutta siinäpä se tyhmyys pikku hiljaa lisääntyy iän karttuessa. Ennen pitkää sitä ei tiedä paljon mitään paljon mistään...  :(  Nämä keskustelupalstat nyt tahtovat vain aina olla tällaisia, tyhjän jauhamista loppujen lopuksi, mutta silti monella tavalla mielenkiintoisia. Sekin vanha viisaus pitää vielä paikkansa, että eihän näitä ole pakko lukea. Ja se, että kyllä noissa nuorissa innokkaissa harrastajissa on myös ilmailun tulevaisuus.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Tietämyksemme on kuin pallo: mitä suuremmaksi se kasvaa, sitä suuremmaksi kasvaa myös rajapinta tietämättömyyteen. Siitä monien tosi tietäjien nöyryys ;) "

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Putoaminen ei kuitenkaan ole uutisen tärkein asia. Tärkein tieto on se, että matkustajat on evakuoitu ja kaikki on hengissä.

Jos kissankokoisilla lukee että lentsikka on pudonnut, niin kyllä se aika sekaannuttavaa on. Sitten tosiaan tekstissä sanotaan vielä että on pudonnut Lontoon itäpuolella ja vasta sen jälkeen tuo evakuointi ja selviytyminen. Jos olisi sanottu vaaratilanne kiitotiellä tms. , ei  siitä tulisi tällaista oikaisutulvaa. Odottaisivat mieluusti vartin ja pistäisivät sitten oikeampaa uutista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Odottaisivat mieluusti vartin ja pistäisivät sitten oikeampaa uutista.

 

Uutisoinnin laatu paranisi, jos tiedotusvälineet pystyisivät laatimaan keskenään sellaisen sopimuksen, ettei esimerkiksi onnettomuuksista saa uutisoida kuin vasta seuraavan päivän lehdissä. Nykytilanteessa tällainen tavoite lienee kuitenkin absurdi, koska kilpailu lukijoista perustuu enemmän nopeuteen kuin tosiasioihin. Jos joku lehti viivyttää uutisointiaan tosiasioita kerätäkseen, lukijat hylkäävät lehden ja hakevat tietoa toisaalta.

 

Parhaiten tähän kaupallisuuden kurimukseen voi lukijana sopeutua lopettamalla pikaotsikoiden metsästyksen. Kun lukee nettilehden vasta kymmeneltä illalla, niin monet uutiset on ehditty harsia oikeampaan muotoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään