Kirjoitettu Helmikuu 14, 2009 Ihan teoreettinen spekulaatio, mikä on todennäköisyys, että Finnair järjestäisi sen perinteisen kyydin Lentäjien juhannukseen pian poistuvalla MD-11:lla? Koneet taitavat olla sidottuna reittilennoille, eikä ylimääräisiä tietenkään ole, mutta ehkä kuitenkin, samaan tapaan kuin taannoin järjestettiin lento poistuvalla Mädärillä? "Mahtuuko" MD-11 Kauhavalle, ottaen huomioon kiitotien pituuden, mahdollisesti tarvittavat maalaitteet, portaat yms. ja lentonäytöksen muidenkin koneiden vaatiman tilan? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 14, 2009 Kyl se sinne mahtuu. Ongelma varmaan voi tulla kiitotien ja rullausteiden kantavuuden takia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 14, 2009 Kauhavan baanan kantavuus tosiaan ei ole kovinkaan kummoinen... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 14, 2009 Kyl se sinne mahtuu. Ongelma varmaan voi tulla kiitotien ja rullausteiden kantavuuden takia. Nyt on ihan pakko heittää kysymys, miten tuo kantavuus mitataan? Olettaisin että tiedetään varmaan jo ennalta miten on pohjatyöt tehty, asfaltin paksuus yms. seikat. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 14, 2009 Nyt on ihan pakko heittää kysymys, miten tuo kantavuus mitataan? Olettaisin että tiedetään varmaan jo ennalta miten on pohjatyöt tehty, asfaltin paksuus yms. seikat. Kantavuus on mun mielestä laskennallinen juttu. Eli minkälaista maata on baanan alla. Miten pohjatyöt on tehty ja minkälainen asfaltin paksuus. Siitä sen sitten joku insinööri laskee. Esim. Kauhavalla baana ei kestä jatkuvaa toimintaa DC-9:llä, mutta juhannusjuhlalennätys oli ihan ok kun ei ollut kuin pari laskua. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 14, 2009 Vuonna 2001 Lentäjien Juhannukseen lennettiin Boeing 757:llä. Silloin kantavuusrajoituksen vuoksi koneessa oli menolennolla noin sata matkustajaa. Sen perusteella: unohtakaa MD-11. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 14, 2009 OK, kiitos vastanneille. En kyllä tiennyt, että kiitotien kantavuudellakin voi olla merkitystä, mutta asia vaikuttaa kyllä järkeenkäyvältä kun sitä ajattelee. Harmi, mutta näköjään ei edelleenkään kaikkea voi saada. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 14, 2009 Finnairilla on juhannusaattona 19.6.09 4 kpl MD-11 koneita joille on keksitty käyttöä seuraavasti ko. päivänä: 17:20 HEL-KIX 18:00 HEL-BOM 23:50 HEL-BKK ja yksi kpl Bangkokista palaamassa Helsinkiin (lähtenyt 18.6. Helsinki-Vantaalta) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 14, 2009 Olikin sen verran hyvä kysymys, että päätin pistää taas loton vetämään. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 15, 2009 Huomenta minkälainen on IL-76 vaatimus (viime vuonna) kantavuuden suhteen vai onko pätkä baanaa riittävä niille sota rahtareille? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 15, 2009 Huomenta minkälainen on IL-76 vaatimus (viime vuonna) kantavuuden suhteen vai onko pätkä baanaa riittävä niille sota rahtareille? Kun rupeaa ynnäilemään renkaiden määriä ja Il-76:n maksimipainoja niin ei se varmaan kovin kummoista alustaa tartte. Noitahan operoidaan ihan hiekka/sora yms. kentiltäkin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 15, 2009 Kiito- ja rullausteiden kantavuus on merkitty ICAO:n luokituksina lentokenttien Aerodrome Chartiin, siis myös Kauhavan kohdalla. Näyttää tältä: [ attachment removed / expired ] PCN tuossa = pavement classification number, kiitotiellä siis 75 ja rullausteillä sitä pienempiä lukuja. Systeemi menee ymmärtääkseni niin, että lentokoneilla on oma luokituksensa (massan ja rengaspaineen mukaan) ACN eli aircraft classification number. Jos koneella on pienempi ACN kuin tuo 75, sillä voi laskeutua kiitotielle ilman erikseen kysyttyä ennakkolupaa. Jostain pitäisi sitten löytää taulukot siitä, millaisia lukemia eri konetyypeillä on... enpäs ole vielä löytänyt. Jos joku osaa selittää asiaa, niin sehän sopii. EDIT: vertailukohtana H:ki-Vantaan kiitoteillä PCN-numerot ovat 100, 102 ja 108. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 15, 2009 No niin ajattelin :thmbup:että ei kai Kauhavalle millään mumbain painoilla lennetä läski mäddärissä on muuten kax pyörää enemmän kun IL-76 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 15, 2009 läski mäddärissä on muuten kax pyörää enemmän kun IL-76 Siin md11 on 12kpl pyöriä ja il76 20kpl Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 15, 2009 Sorry sorry kattelin noita kuvia viime kesältä puusilmällä näinhän se onkin siinähän on niin mar per...... fillareita. Saa nähdä minkä jengin juhannus tiimi saa tänä vuonna hoidettua sinne. Noi slobot oli vähän pettymys (siis minulle) ainoo jännäri tuli osion puolivälissä kun yhdellä oli laskuteline ongelmaa no summa summarum oli hieno nähdä äiti venäjän eturivin kalustoa omin silmin (rauhan merkeissä)sehän on hävittäjä eikä mikään temppu kone. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 15, 2009 Kantavuus on mun mielestä laskennallinen juttu. Eli minkälaista maata on baanan alla. Miten pohjatyöt on tehty ja minkälainen asfaltin paksuus. Siitä sen sitten joku insinööri laskee. Esim. Kauhavalla baana ei kestä jatkuvaa toimintaa DC-9:llä, mutta juhannusjuhlalennätys oli ihan ok kun ei ollut kuin pari laskua. Kantavuus on joko teknisesti tutkittu tai kokemukseen perustuva. Ainakin näin muistan kuulleeni. Tuo viimeinen kirjain tuossa pcn- koodissa kertoo kumpaa. (T/U) -- Ville Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 15, 2009 Käsittääkseni MD-11 kuormittaa asfalttia enemmän kuin mikään muu liikennelentokone. Maksimilähtöpainoilla MD-11 painaa melkein 286 tonnia, ja pyöriä on yhteensä vain kaksitoista. Esimerkiksi A380-koneessa pyöriä on yhteensä 26, vaikka kone on melko tarkalleen läskimädäriä tuplasti painavampi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 15, 2009 Jostain pitäisi sitten löytää taulukot siitä, millaisia lukemia eri konetyypeillä on... enpäs ole vielä löytänyt. Jos joku osaa selittää asiaa, niin sehän sopii. Tarkoitriko mahdollisesti tämmöistä taulukkoa ?? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 15, 2009 Käsittääkseni MD-11 kuormittaa asfalttia enemmän kuin mikään muu liikennelentokone. Maksimilähtöpainoilla MD-11 painaa melkein 286 tonnia, ja pyöriä on yhteensä vain kaksitoista. Esimerkiksi A380-koneessa pyöriä on yhteensä 26, vaikka kone on melko tarkalleen läskimädäriä tuplasti painavampi. Eiköhän tuohon vertailuun vaikuta myös pyörien koko ja niiden etäisyys toisistaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 15, 2009 Kiito- ja rullausteiden kantavuus on merkitty ICAO:n luokituksina lentokenttien Aerodrome Chartiin, siis myös Kauhavan kohdalla. Näyttää tältä: Tässä selitykset tuohon kantavuustaulukkoon : [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 15, 2009 Eiköhän tuohon vertailuun vaikuta myös pyörien koko ja niiden etäisyys toisistaan. Näinhän se menee. Mutta tuosta MD-11 asfaltille aiheuttamasta rasituksesta oli juttua jossain, en vain saa päähäni missä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 15, 2009 Eikös se muuten mennyt niin, että kun MD-80:llä lennettiin Kauhavalle, lippuja lennolle ei myyty sataa enempää juuri tuon baanan kestävyyden takia? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla