Sami Puro

Lentoyhtiöuutisia - Muut uutiset

3 570 viestiä aiheessa

USAn lentoyhtiöt ovat velkaa TSAlle (Transportation Security Administration) 14.5 miljoonaa USD maksamattomiaa turvamaksua.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entinen Brasilian ylpeys Varig on romahduksen partaalla.

 

Yli 30 % lennoista on peruttu. BBC:n reportteri mainitsi TV:ssä mahdolliseksi syyksi sen, ettei ole rahaa ostaa polttoainetta.

 

Työntekijät (plus 2 sijoittajatahoa) ovat saaneet konkurssituomarin luvan ostaa Varig, mutta perjantaina on lyötävä tiskiin 75 miljoonaa dollaria, tai kauppa peruuntuu. Rahasta ei ole varmaa tietoa, vaan sitä vasta yritetään saada lainaksi.

 

Lentokenttämaksut Brasiliassa on viranomaisen vaatimuksesta jatkossa maksettava päivittäin käteisellä.

 

Muut yhtiöt ovat jo haaskalla neuvottelemassa Brasilian viranomaisen kanssa Varigin reittien jaosta, jos Varig menee nurin.

 

BBC:n reportteri mainitsi, että jos (jenkeistä?) leasattu Varigin kone laskeutuu USA:han, se todennäköisesti takavarikoidaan.

 

Ei näytä kovin hyvältä...

 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/5101002.stm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Blair saa oman edustuslentokoneen

 

Britannian pääministeri Tony Blair ja kuningatar Elisabet saavat omat edustuslentokoneensa, kertoivat maan tiedotusvälineet tänään.

 

Hallitus aikoo hankkia pysyvästi vuokralle kaksi konetta, joista toinen on ilmeisesti Boeing 737 -matkustajakone ja toinen pienempi, parinkymmenen hengen suihkukone. Vääräleuat ovat jo ristineet ne nimillä "Blair Force One" ja "Blair Force Two" väännöksenä Yhdysvaltain presidentin "Air Force One" -koneesta.

 

Nykyisin Britannian johtajat käyttävät ulkomaanmatkoillaan sotilaskoneita tai ulkomailta vuokrattuja lentokoneita. Viranomaisten mukaan menetelmä ei ole tehokas tai kovin turvallinen.

 

Uuden järjestelmän arvellaan maksavan noin 20 miljoonaa euroa vuodessa. Korotusta nykyiseen systeemiin kertyy muutamia miljoonia. Koneet tulevat käyttöön vuodenvaihteen 2007-2008 tienoilla. (STT-AFP-Reuters)

 

IS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Intian ex-Civil Aviation Minister Sharad Yadavin mukaan Jet Airwaysilla on yhteyksiä terrorismiin. Jet Airways ei ole vieläkään saanut valtion lupaa Sahara-lentoyhtiön ostoon..

 

Sify

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norjalaisen ja tanskalaisen median mukaan vaikeuksissa oleva Varig joutui eilen perumaan noin 100 lentoa, ja esim. New Yorkiin jäi lehdellä soittelemaan satakunta matkustajaa, koska muut yhtiöt eivät huolineet Varigin lipuilla lentonsa maksaneita omiin koneisiinsa tai ilmoittivat kylmästi, että lennot ovat täynnä. Sinänsä ymmärrettävää, koska maksun saaminen Varigin tyhjästä kassasta on vähintäänkin epävarmaa eikä kukaan halua lennättää matkustajia ilmaiseksi.

 

Samat lähteet väittävät, että 20 Varigin konetta makaa käyttämättöminä kentillä, koska New Yorkin konkurssioikeus on kieltänyt niillä operoimisen, kunnes leasingyhtiöt saavat rahansa.

 

Ja siis huomenna ilmeisesti ratkeaa Brasilian konkurssioikeuden päätös siitä, hyväksytäänkö yhtiön toimintojen myynti yhtiön työntekijöille vai ei, mikä taas riippuu siitä, saadaanko se 75 miljoonan dollarin ennakkomaksusumma jostakin kasaan.

 

Brasiliassa osataan jalkapallo, beach volley, jungle jettien tekeminen ja samba kohtuullisen hyvin, mutta Varig on kyllä hoidettu huonosti, kun asiat ovat tässä pisteessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liikenne- ja viestintäministeriö

www.mintc.fi

 

Lehdistötiedote

 

22.6.2006

 

 

LVM päätti lentokenttäavustuksista

 

Liikenne- ja viestintäministeriö on päättänyt säännöllisen reittiliikenteen piirissä olevien yksityisten lentokenttien valtionavuista. Seinäjoen lentokenttä saa 1,3 miljoonaa euroa valtionapua.

 

Avustusta oli hakenut myös Mikkelin lentokenttä, jolle ei kuitenkaan voitu myöntää tukea. Syynä on, että Mikkelissä ei ole ollut säännöllistä reittiliikennettä sitten vuoden 2005 lokakuun.

 

Liikenne- ja viestintäministeriö pitää todennäköisenä, että säännöllistä reittiliikennettä ei ole Mikkeliin tulossa vuoden 2006 aikana. Siksi koko valtion budjetissa ollut avustusmääräraha myönnettiin Seinäjoen lentokentälle. Suurin osa avustuksesta käytetään kentän kiitoradan jatkamiseen.

 

Valtion budjetin määräraha lentopaikkojen avustamiseen on tarkoitettu säännöllisen reittiliikenteen tukemiseen lentokentillä, joilla on muu ylläpitäjä kuin Ilmailulaitos. Avustusrahaa voi käyttää lentoaseman infrastruktuuriin, ylläpitoon ja rakennuslainojen kustannuksiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

New Yorkiin jäi lehdellä soittelemaan satakunta matkustajaa, koska muut yhtiöt eivät huolineet Varigin lipuilla lentonsa maksaneita omiin koneisiinsa tai ilmoittivat kylmästi, että lennot ovat täynnä. Sinänsä ymmärrettävää, koska maksun saaminen Varigin tyhjästä kassasta on vähintäänkin epävarmaa eikä kukaan halua lennättää matkustajia ilmaiseksi.

 

 

Tuohon on syynä se,että IATA erotti Varigin jäsenyydestään maksamattomien maksujen takia. IATAhan toimii mm.  clearingtahona eri yhtiöiden välillä.

 

Lisää Varigin viime aikojen vaikeuksista mm. täällä

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Frankfurtin lentokenttä ylläpitävä Fraport AG on voittanut tarjouskilpailun Bourgasin ja Varnan kenttien modernisoinnista ja hoitamisesta. Sopimuksen pituus on 35 vuotta. Fraportin johtama konsortio aikoo sijoittaa sopimuksen voimassaoloaikana kenttien hoitoon, ylläpitoon ja modernisointiin n. 400 miljoonaa euroa.

luchtzak

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varigin tilanne ei selvinnyt eilen.

 

BBC:n mukaan yhtiön työntekijöiden ja kahden ulkomaisen sijoittajatahon yhteenliittymä ei saanut kootuksi vaadittua 75 miljoonan dollarin ennakkomaksua perjantai-iltaan mennessä.

 

Brasilialainen konkurssituomari miettii nyt, mitä jatkossa tehdään. Vaihtoehdot ovat likvidointi (tarkoittanee konkurssia, jossa Varig myydään vaikka paloina korkeimman tarjouksen huutaneille tjsp), uuden huutokaupan järjestäminen tai velkojien ja yhtiön neuvottelukokoukset. Asia on syyttäjäviranomaisten ja konkurssilakimiesten käsissä.

 

Toisinsanoen tilanne roikkuu edelleen ilmassa tyhjän päällä, eikä ole mitään varmuutta siitä, että Brasilian ulkopuolella mm. jalkapallon MM-kisoissa olevat arviolta 28000 asiakasta pääsisivät palaamaan maksamillaan Varigin lipuilla takaisin lähtöpaikkaansa.

 

Varig ei näytä nykytilanteessa omistavan paljon mitään, koneistakin 80 % kuuluu leasingfirmoille. No, velkaa tuntuu sensijaan olevan noin 3,5 miljardia dollaria (muiden lähteiden mukaan).

 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/5111690.stm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä mistä toi 28k ihmistä saksassa oikein tulee noihin lukuihin. Anetissä on ollut keskusteluissa sellaista infoa, että toi 28k olisi koko Varig:n ulkomailla olevat asiakkaat parhaillaan. Saksassa olisi vain asiakkaita noin 2-5k

 

Mene ja tiedä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomaa sanamuoto "Brasilian ulkopuolella mm.jalkapallon MM-kisoissa"...

 

Sama sanamuodon tapainen myös BBC:n uutisessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varigin tilanne ei selvinnyt eilen.

 

BBC:n mukaan yhtiön työntekijöiden ja kahden ulkomaisen sijoittajatahon yhteenliittymä ei saanut kootuksi vaadittua 75 miljoonan dollarin ennakkomaksua perjantai-iltaan mennessä.

 

Brasilialainen konkurssituomari miettii nyt, mitä jatkossa tehdään. Vaihtoehdot ovat likvidointi (tarkoittanee konkurssia, jossa Varig myydään vaikka paloina korkeimman tarjouksen huutaneille tjsp), uuden huutokaupan järjestäminen tai velkojien ja yhtiön neuvottelukokoukset. Asia on syyttäjäviranomaisten ja konkurssilakimiesten käsissä.

 

Varig jättää mitä suurimmalla todenäköisyydelä konkurssihakemuksen heti maanantaina. Yhtiö kehoittanut Euroopassa olevia atkustajiaan hankkiutumaan muiden yhtiöiden paluulennoille. Tässä on sellainen mielenkiintoinen (ja surullinenkin) pointti, että muut yhtiöt tuskin kelpuuttavat Varigin lippuja

 

boarding.no

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Verizon lopettaa Airphone-palvelunsa kaupallisilta lentoyhtiöiltä vuoden lopussa. Airphonea käyttävät Continental , Delta , UAL  ja US Airways n. 1000 koneessa. Yhtiö jatkaa palvelun tarjoamista yritysten ja valtion koneissa.

 

newlaunches.com

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nyt keksinyt parempaakaan paikkaa tälle :

 

Copterlinen lennot Helsingin ja Tallinnan välillä on toistaiseksi keskeytetty. Yhtiö kertoo internetsivuillaan, että reitillä käytettävä helikopteri on vuosihuollossa. Copterlinen toimistossa huollon arvioidaan kestävän kolmesta neljään viikkoa. Virolaisen uutistoimiston BNS:n mukaan huolto voi kestää jopa kuusi viikkoa.

 

 

TS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaksi kolmesta Air Zimbabven kiinalaisvalmisteisista MA-60koneista ovat poissa käytöstä. Syynä on tietojen mukaan varaosien puute. Koneilla on lennetty 1000 tuntia. Myös yhtiön toinen B767 on poissa liikenteestä. Kone makasi ensin Lontoossa kolmisen viikkoa ja on nyt siirretty Saksaan huoltoon. Lisäksi IATA on erottanut yhtiön määräajaksi.

 

luchtzak

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

* Ensimmäisen pidennetyn IL-96n valmistuminen edistyy hyvää vauhtia. IL96-400T rahtiversio toimitetaan Atlant-Soyuzille vielä tänä vuonna.

flightglobal

 

* Yhdysvaltalaisen lentoyhtiö Boeingin yritys tuoda laajakaista lentokoneisiin ei ole ottanut tuulta kaupallisten siipiensä alle. Amerikkalaisjätti ilmoitti harkitsevansa laajakaistayhtiönsä Connexion Broadband Communicationsin myymistä, lopettamista tai yhteistyökumppanin etsimistä yhtiöön.

 

tekniikkatalous

 

* Sukhoi Su-80 on suorittanut ensilentonsa. Persoonallisen näköinen kone on ylätaso ja varustettu kahdella General Electric ST7-9B-moottorilla. Su-80 kapasiteetti on 30 pax tai 3300 kiloa rahtia.

 

flightglobal myös kuvia koneesta....

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailuhallinto on myöntänyt Tampereen ammattiopistolle ensimmäisenä Suomessa lentokoneasennuksen yleiseurooppalaisen peruskoulutusluvan. Luvan saaminen edellyttää yleiseurooppalaisen normiston täyttävää koulutushenkilökuntaa. Suomalaiset ilmailuyritykset tarvitsevat lähivuosina runsaasti lisäänykyaikaiseen lentokone-elektroniikkaan erikoistunutta lentoteknistä ammattihenkilöstöä.

 

YLE Tampereen Radio

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään