Sami Puro

Lentoyhtiöuutisia - Muut uutiset

3 570 viestiä aiheessa

Damissa on sumua ja koneita divertannu runsaasti.

 

EHAM 130925Z 34003KT 290V020 0200 R18C/0225N R27/0650U R18R/0325V0600N R06/0275V0400D FG BKN000 06/06 Q1027 BECMG 3000 BR BKN003

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Damissa on sumua ja koneita divertannu runsaasti.

 

EHAM 130925Z 34003KT 290V020 0200 R18C/0225N R27/0650U R18R/0325V0600N R06/0275V0400D FG BKN000 06/06 Q1027 BECMG 3000 BR BKN003

OK, kiitos. Tällaisiin tiedontarpeisiin tämä palsta on ihan jees :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Italiassa lakkoiltiin taas vaihteeksi tänään. Rooman lennonjohto on (ollut) lakossa klo 10 - 14 paikallista aikaa.

 

Mm. Ryanair on sen takia joutunut perumaan 22 lentoa Italiaan/Italiasta ja ruotsalaisia on jäänyt jumiin Roomaan Skavsta-Rooma-Skavsta-lentojen peruunnuttua.

 

(Flygtorget.se/Ryanairin sivut)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Italiassa lakkoiltiin taas vaihteeksi tänään. Rooman lennonjohto on (ollut) lakossa klo 10 - 14 paikallista aikaa.

 

Mm. Ryanair on sen takia joutunut perumaan 22 lentoa Italiaan/Italiasta ja ruotsalaisia on jäänyt jumiin Roomaan Skavsta-Rooma-Skavsta-lentojen peruunnuttua.

 

(Flygtorget.se/Ryanairin sivut)

Finnairilainen lähtenyt Hesasta lähes puoli tuntia (!) etuajassa ja tullut Roomaankin etuajassa, mutta sitten jymähtänyt kentälle, ei ole ehtinyt lähteä ennen lakon alkua. Lähtenyt Roomasta 2h 43 min myöhässä. Onkohan kaukoidän matkustajia kuinka paljon koneessa, eli lähteekö Kiinan ja Jaappanin koneet tänään ajoissa ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkustajat istuivat alkuun 4–5 tuntia turhaan koneessa.

 

Ei käy kateeksi niitä matkustajia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjälle lentää ammattitaidottomia lentäjiä:

 

Venäjä uhkaa boikotilla Euroopan lentoyhtiöitä

 

16.3. 14:02 Venäjä uhkaa sulkea pois lentoliikenteestään joukon eurooppalaisia lentoyhtiötä, jos EU ei saa niitä parantamaan tapojaan.

 

Venäjän ilmailuviraston johtaja on jo lähettänyt kirjeen asiasta Euroopan siviili-ilmailuliiton johtajalle.

 

 

Venäjän uhkaus saattaa olla vastaveto EU:n säännöille, jotka sulkevat kovaäänisiä ja vanhentuneita venäläisiä lentokoneita pois Euroopan liikenteestä.

 

Ilmailuviranomaisten mukaan EU-lentoyhtiöt rikkoivat 18 kertaa lennonvalvojien antamia ohjeita lentokorkeudesta vuoden 2006 kesäkuun ja kuluvan vuoden helmikuun välillä Moskovan ilmavalvonta-alueella.

 

Tämän lisäksi lentokoneet lensivät vielä viisi kertaa kiellettyjen alueiden ylitse. Ilmailuviraston mukaan väärinkäytökset johtuvat lentokoneiden miehistöjen huonosta kurista ja pilottien huonosta ammattitaidosta. 

 

– Joudumme sulkemaan pois lentoliikenteestämme ne lentoyhtiöt, joiden miehistöjen on havaittu rikkovan sääntöjä, jos Euroopan unioni ei ryhdy välittömiin toimiin tilanteen parantamiseksi, Venäjän ilmailuviraston johtaja Aleksandr Neradko sanoo lehdistötiedotteessa. 

 

Venäjän ilmailuviraston mukaan se ei halua vielä tässä vaiheessa julkaista sääntöjä rikkoneiden lentoyhtiöiden nimiä.

 

Kirjoittaja: Kalle Schönberg, Moskova

 

 

http://www.taloussanomat.fi/page.php?page_id=160&news_id=20076739&p=1&rss=4

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä nyt muutakaan paikkaa keksi...

Iltalehti:

Laskuvarjohyppääjä joutui hätään, kun hänen hyppynsä epäonnistui ja päätyi männynoksille Oulunsalossa lauantaina.  Mies pääsi pälkähästä pelastuslaitoksen kiiruhdettua paikalle. Hälytys epäonnistuneesta laskusta tuli hieman ennen kahta iltapäivällä. Pelastuslaitoksen mukaan mies oli päätynyt varjoineen puuhun kymmenen metrin korkeuteen. Laskuvarjohyppääjä joutui odottelemaan yli tunnin ennen kuin hänet saatiin alas. Apuna käytettiin nosturia. Mies selvisi rytäkästä ilman pahoja vammoja.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ariana Afghan Airlinesin A300 (YA-BAD) on luistellut ulos kiitoradalta Istanbulissa. Sääolot olivat huonot. Kone makaa toisella siivellään.

 

flightglobal , myös kuvia onnettomuudesta

 

PS. olisikohan mahdollista tehdä oma alaotsikkonsa näille pienemmille onnettomuuksille lentoyhtiö-uutisten alle ?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yli sata matkustajaa evakuoitiin aamulla israelilaisen El Al -yhtiön matkustajakoneesta Tel Avivissa sen jälkeen, kun koneen matkustamo oli täyttynyt savulla juuri ennen nousua.

Zürichiin lähdössä ollut Boeing 737 -kone oli valmistautumassa nousukiitoon.Kukaan ei loukkaantunut tilanteessa.  Alustavien tietojen mukaan savu oli lähtöisin koneen moottoreihin jääneestä puhdistusaineesta.

 

yle

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen kerta kun näen Star Alliancen ja oneworldin yhteistyöstä code-sharen muodossa:

 

JAL & Thai Airways Expand Bilateral Code Share Agreement

 

 

Tokyo March 23, 2007: From March 25 2007, JAL and Thai Airways will expand their bilateral code share agreement to include twice daily domestic flights operated by the Thai airline between Bangkok and the popular holiday destination of Krabi in southern Thailand.

 

Located approximately 814 kilometers from Bangkok, Krabi Province is a popular holiday destination for Japanese tourists. It has been described as one of the most attractive destinations in southern Thailand teeming with natural attractions including white sandy beaches, fascinating coral reefs, numerous large and small islands including the world famous Phi Phi Islands, and verdant forests with caves and waterfalls.

 

Passengers traveling from Japan will be able to smoothly connect via Bangkok's new Suvarnabhumi International airport onto Krabi using the new domestic code share flights.

 

Including code share flights operated by Thai Airways, JAL currently serves the new Bangkok airport on 4 routes with a total of 56 round-trip flights per week, linking Fukuoka, Nagoya, Osaka, Tokyo to the Thai capital.

 

JAL already offers convenient domestic connection services from Suvarnabhumi International airport to Chiang Mai, Chiang Rai and Phuket using Thai Airways operated flights carrying the Japan Airlines code `JL'.

 

Furthermore, JAL will stop code sharing on Thai Airways' daily flight operating between Bangkok's Don Muang airport and the southern Thai city of Hat Yai on March 24 2007.

 

JAL and Thai Airways first started code sharing in 1988.

http://www.jal.com/en/press/0000936/936.html

 

Toinen ko. allianssien rajat ylittävä yhteistyöreitti on AMM-BKK-AMM jossa operoija on RJ ja TG on partnerina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Münchenin kentää saa kolmannen kiitotien. Baijerin viranomaiset ovat hyväksyneeet suunnitelman. Perusteluissa todetaan,että kentän nykyinen kiitotiekapasiteetti tulee täysin käytettyä lähivuosina ja liikenteen kasvun vuoksi tarvitaa kolmas kiitotie.

 

flygtorget

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

29.03.2007

 

oneworld laajenee täydeksi "kympiksi"

 

Seitsemänjäseninen oneworld -lentoyhtiöallianssi kokee historiansa suurimman laajenemisen ensi sunnuntaina, kun liittoumaan tulee mukaan kolme uutta lentoyhtiötä, Malev Unkarista, ensimmäisenä Lähi-idän yhtiönä Royal Jordanian ja Tyynenmeren alueen suurin yhtiö Japan Airlines.

 

Finnair on oneworldin puolesta valvonut Malevin liittymisprosessia, ja Finnairin varatoimitusjohtaja Henrik Arle toivottikin koko liittouman edustajana Malevin tervetulleeksi mukaan torstaina Budapestin lentoasemalla ja kaupungin keskustassa pidetyissä juhlallisissa seremonioissa.

 

- Jäsenlentoyhtiöiden korkea taso on ollut tärkeä tekijä oneworldin menestyksessä. Tämän johdosta olemme erittäin tarkkoja valitessamme uusia jäseniä. Etsimme yhteistyökumppaneita, jotka sopivat brändiimme, joilla on korkeatasoinen palvelu, ja joilla on samanlainen liikeidea, sanoi Arle.

 

- Malev on tunnettu hyvästä asiakaspalvelustaan. Sillä on uusi lentokonelaivasto, ja Budapest on allianssimme asiakkaille erinomainen gateway, kauttakulkupaikka, koko Itä- ja Keski-Eurooppaan. Olemme iloisia saadessamme Malevin mukaan liittoumaan.

 

Malev lentää 60 kohteeseen 35 maassa, lähinnä Euroopassa, mutta sillä on kaukoliikennettä esimerkiksi New Yorkiin ja Bangkokiin. Se kuljetti vuonna 2006 yli kolme miljoonaa matkustajaa. Yhtiöllä on 30 lentokonetta, ja henkilökunnan määrä on noin 3 000.

 

Royal Jordanianin liittymistä oneworldiin juhlittiin vastaavasti Ammanissa jo alkuviikosta. Se on ensimmäinen lentoyhtiö koko Lähi-idässä, joka liittyy mukaan johonkin allianssiin. Japan Airlines toivotettiin puolestaan tervetulleeksi mukaan maaliskuun alussa Tokiossa.

 

Uudet jäsenyhtiöt tarjoavat oneworldin kaikki palvelut ja edut huhtikuun alusta. Näin esimerkiksi kaikki Finnair Plussan jäsenet saavat näin kanta-asiakaspisteitä lentäessään uusilla jäsenyhtiöillä ja voivat myös käyttää jo kertyneitä pisteitään matkustaessaan niillä.

 

Royal Jordanian lentää 50 kohteeseen 33 maassa Lähi-idässä, Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa. Sillä on 25 lentokonetta, joilla se lennätti viime vuonna 1,7 miljoonaa matkustajaa. Henkilökunnan määrä on 3 300.

 

Japan Airlines puolestaan on suurin lentoyhtiö maailmassa, joka ei tähän saakka ole kuulunut mihinkään liittoutumaan. JAL, joka on Tyynenmeren alueen suurin lentoyhtiö ja yksi maailman kolmesta suurimmasta lentoyhtiöstä, lentää 90 kohteeseen. Henkilöstöä JALilla on 23 000, lentokoneita 275 ja matkustajia 56 miljoonaa.

 

Huhtikuun alusta oneworld saa myös liitännäisjäsenikseen seitsemän uutta yhtiötä, chileläisen LAN Airlinesin tytäryhtiöt LAN Argentinan ja LAN Ecuadorin sekä Japan Airlinesin tytäryhtiöt JALwaysin, Japan Asia Airwaysin, AL Expressin, J-Airin ja Japan Transocean Airin.

 

oneworld on ainut lentoyhtiöallianssi, joka on ollut voitollinen. Siihen on kuulunut tähän asti seitsemän yhtiötä: American Airlines, British Airways, Cathay Pacific Hongkongista, Finnair, Iberia, LAN Airlines Chilestä ja Qantas Australiasta.

 

Uusien jäsenten mukaantulo lisää oneworldin kohteiden määrää nykyisestä noin sadalla 700:aan lähes 150 maassa. Yhtiöillä on jatkossa noin 9 000 lentoa päivässä, tuhat nykyistä enemmän. Yhtiöt lennättävät vuodessa noin 315 miljoonaa matkustajaa, ja niissä on 265 000 työntekijää.

 

Aer Lingus luopuu oneworld-jäsenyydestään 1.4. sillä yhtiön uusi halpalentostrategia ei enää istu allianssin toimintamalliin.

 

Finnair Oyj

Viestintä

29.3.2007

 

Kuvia oneworldistä ja sen jäsenyhtiöistä www.oneworld.com/gallery

 

Lisätietoja: Finnair Media Desk p. (09) 818 4020.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Brittein saarten seitsemästä kentästä vastaavan British Airports Authorityn toimia tutkii paikallinen kilpailuvirasto. Office of Fair Trading on saanut reilut 60 valitusta BAAn hallitsevasta markkina-asemasta . BAA ei ole muuten valtiollinen vaan yksityinen yhtiö.

 

aircargo news

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uudessa Seelannissa ja Australiassa aiotaan tehdä liikennelentäjistä purjelentäjiä, polttoaineen säästö mielessä. Pinnoilla tehot flight idlelle ja siitä sitten liidellään suoraan finaaliin...

 

 

 

Entäs jos joudutaan tekemään ylösveto viime hetkellä. Mikähän mahtaa olla jonkun B747-400 moottoreiden vastinaika tyhjäkäynniltä täydelle teholle? Kuulostaa maallikosta ihan pähkähullulta ajatukselta !!!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uudessa Seelannissa ja Australiassa aiotaan tehdä liikennelentäjistä purjelentäjiä, polttoaineen säästö mielessä. Pinnoilla tehot flight idlelle ja siitä sitten liidellään suoraan finaaliin...

 

Tuohan on suihkarilentämisessä ns. ideaalitilanne, eli tehdään yksi jatkuva liuku pinnalta lähestymiseen asti ja moottorit kokoajan idle-teholla. Koneiden lennonhallintajärjestelmät usein tähän pyrkivätkin ja laskevat lentoprofiilin tällä tavalla, se kun on taloudellisin profiili. Lennonjohto kuitenkin usein tuota tilannetta rajoittaa, esim. tutkavektoreiden aikana kuljettavaa matkaa tuleekin lisää alunperin suunniteltuun, tai joudutaan jäämään vaakalentoon välikorkeudelle jnejne. Loppulähestymistä ei idle-tehoilla ajeta, eihän kone silloin normaalia ILS:n 3 asteen liukua pysty seuraamaan jos on laskutelinettä ja muuta alhaalla, vaan se tietysti tehoa vaatii jonkunverran (eli se osuus menee kuten normaalistikin...).

 

Tuo artikkeli on kyllä kirjoitettu vähän oudosti, koska puhutaan vain termillä "cut engines" jonka itse ymmärrän että moottorit olisi sammutettu, mutta tuskinpa sentään. ..tai no, ei noista downunder-hemmoista ikinä tiedä :P  ;)  Ja jotenkin muistan lukeneeni, että tuollaista lennonjohdollista "apua" tuon jatkuvan liu'un toteuttamiseen on kokeiltu jo jossain (jenkeissä?).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään