Sami Puro

Lentoyhtiöuutisia - Muut uutiset

3 570 viestiä aiheessa

Tuokin on varsin totta. :-\

 

Mutta miten muuten saisimme jenkit ymmärtämään, että he pompottelevat ja tunkevat liian pitkälle toisten ihmisten yksityisyyden alueille? Ja rahastavat sillä vielä.

 

Tarvitseehan tuollaiset viisumit esimerkiksi Australiaan ja Intiaan vieläpä kuvalliset joita saa vain suurlähetystöstä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Singapore Airlines on paljastanut A380n istuinjärjestyksen : 12 ykkösluokan jakkaraa, 60 business ja 88 turisti yläkerrassa. Alakerrassa on 311 turistiluokan paikkaa.

 

flightglobal

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Intia on kieltänyt Air Zimbabwelta ilmatilansa käytön. Syynä on, että Zimbabwen parlamentti ei ole ratifioinut kansainvälistä ilmakuljetussopimusta vuodelta 1944.

Yhtiö lentää Beijingiin ja Guangzhouun sekä Singaporeen Aasiassa.

 

talking tarmac

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsalainen charter-kone joutui iltapäivällä tekemään hätälaskun Budapestissa. Chaniasta lähteneeseen ja Malmöön matkalla olleeseen B737-800-koneesen tuli moottorivika. Ilmeisesti öljynpaine laski. Primera Airin kone oli aivan uusi, toukokuussa käyttöön otettu. Mukana oli 179 matkustajaa joista 129 Solresor-asiakkaita.

 

Linkki

 

Edit: Ei henkilövahinkoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IATA:n maailmanlaajuinen arvio lentoyhtiöiden voitoista osoittaa tälle vuodelle yhteensä 5,6 miljardin USD:n voittoja ja vuodelle 2008 7,8 miljardin USD:n voittoja, joten voidaan sanoa, että nihkeät ajat ovat takanapäin ja alalla pyyhkii yleisesti katsoen kohtalaisen hyvin.

 

Kapasiteettia on tullut lisää ja käyttöasteet ovat siitä huolimatta keskimäärin parantuneet useilla maantieteellisillä alueilla. Öljyn hinnannousu ja ympäristöasiat ovat tulevaisuuden haaste.

 

http://www.etravelblackboardasia.com/article.asp?id=48645&nav=109

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maailmanlaajuisestikin on erikoista se, että lentokonevalmistaja perustaa lentoyhtiön. Kiinassa näin aiotaan tehdä.

 

Lentokonevalmistaja AVIC I ja China Eastern perustavat alueellisen lentoyhtiön, joka alkaa lentää aluksi kymmenellä AVIC I:n valmistamalla MA60-turboprop-koneella.

 

AVIC I tulee omistamaan osakkeista 60 %. Konemäärää on tarkoitus kasvattaa sataan koneeseen. Logiikka menee jotenkin niin, että kun valmistajalla on oma lentoyhtiö, niin yhtiön tekemät konetilaukset varmistavat molempien yhtiöiden talouden. Näppärää, mikäli se toimii  :D

 

http://www.china.org.cn/english/China/225083.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jostain syystä taiwanilaisen China Airlinesin 737-koneille tapahtuu outoja asioita. Edellinen uutinenhan oli koneen syttyminen tuleen Japanissa.

 

Nyt mekaanikot ovat löytäneet japanilaisella kentällä tehdyssä tarkastuksessa China Airlinesin 737-800:sta 70 cm pitkän hiushalkeaman rungon takaosasta:

 

http://www.brandonsun.com/story.php?story_id=71033

 

En ole ehtinyt tarkistaa, mutta kovin vanhojahan nuo 737-800:t eivät taida olla? Kyseinen kone on kuitenkin toistaiseksi maadoitettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole ehtinyt tarkistaa, mutta kovin vanhojahan nuo 737-800:t eivät taida olla? Kyseinen kone on kuitenkin toistaiseksi maadoitettu.

 

China Airlinesin -800 ovat vuosilta 1998-2002

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän päivän Kauppalehdessä on mukana "VIP-Matkailu" -liite, jossa paljonkin asiaa eritoten business-matkustamisesta.  Poimintoina keskutelua lippuluokista ja yritysten matkustussäännöistä, sekä testissä Finskin, SASn ja Luffen (jos muistan oikein?) Flatbedit.

 

Tämä siis paperilehdessä.

 

EDIT:  Huomasin toisessa ketjussa, että löytyy myös diginä:  http://www.digipaper.fi/vip/5096/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista tuossa businesstuoleista kertovassa jutussa on se, että miinusta British Airwaysin koneiden businesstuoleissa on Heathrow'n ruuhkat ja jonot. Kysynpähän vaan, että miten ne vaikuttavat lentokoneissa olevien businessluokan tuolien käytettävyyteen ja mukavuuteen. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perjantaista 28.9 alkaen kööpenhaminan Kastrupin kentältä pääsee myös metrolla keskustaan. Matka-aika on 14 minuuttia ja vuoroväli päivällä 3-6 minuuttia. Linja on muuten M2.

 

boarding.no

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruokamyrkytystapaukset ovat nykyisin melko harvinaisia, muttei mahdottomia.

 

Jetstarin lento Australiasta Havaijille pantiin karanteeniin vähäksi aikaa kymmenen matkustajan saatua myrkytysoireita. Ilmeisesti koneen ruoka ei kuitenkaan ollut saastunutta, koska myrkytyksen oireet ilmenevät viiveellä, eikä kaksi matkustajista ollut syönyt lennon aikana mitään.

 

Näin ainakin lentoyhtiö väittää. Tartunnan tai taudin laatua tai lähdettä ei ole saatu selville.

 

http://www.theaustralian.news.com.au/story/0,25197,22480325-23349,00.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Emirates alkaa käyttää tosissaan hyväkseen Dubain maantieteellistä asemaa ja aloittaa nonstop-lennot kaikkiin viiteen maanosaan.

 

Siinä kalpenee Finnairin strategia Euroopan ja Aasian välisenä nopeimpana lentoyhtiönä, mutta sijainnillehan ei voi mitään.

 

Dubai on muutenkin nykyisin erittäin vilkas turismikeskus.

 

http://www.theaustralian.news.com.au/story/0,25197,22494169-23349,00.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Emirates alkaa käyttää tosissaan hyväkseen Dubain maantieteellistä asemaa ja aloittaa nonstop-lennot kaikkiin viiteen maanosaan.

 

Siinä kalpenee Finnairin strategia Euroopan ja Aasian välisenä nopeimpana lentoyhtiönä, mutta sijainnillehan ei voi mitään.

 

Vaikka EK lentäisi kymmeneen maanosaan niin sijainnille ei tosiaan voi mitään. DXB-PVG on 7h 40min ja DXB-PEK 7h45min. Siihen vielä esimerkiksi Frankfurtista 6h 05 min ja Dubain odottelut päälle niin pitää olla aika nopsaa konetta alla EK:lla jos meinaa esim. Lufthansan suoran hakata. Finnairin FRA-PVG kestää myös vertailun EK:n reittiin (14h 30 min sis. vaihdon Vantaalla).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, en tarkoittanut että Emirates olisi Finnairin kilpailija tai edes nopein yhteys Euroopasta Aasiaan, vaan sitä, että yhdellä yhtiöllä on nonstopit omasta hubista viiteen maanosaan ja Finnairilla ei.

 

Palataan asiaan sitten kun Finnairilla on nonstop-lennot viiteen maanosaan  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusi-seelantilainen Eagle Airways joutui eilen (26.9) perumaan 60 lentoa B1900-koneissa havaittujen laskuteliongelmien vuoksi. Yhtiölä on 17 B1900-konetta ja viidestä löytyi ltarkastuksessa vikaa.

 

airlinersgallery

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ruokamyrkytystapaukset ovat nykyisin melko harvinaisia, muttei mahdottomia.

 

Jetstarin lento Australiasta Havaijille pantiin karanteeniin vähäksi aikaa kymmenen matkustajan saatua myrkytysoireita. Ilmeisesti koneen ruoka ei kuitenkaan ollut saastunutta, koska myrkytyksen oireet ilmenevät viiveellä, eikä kaksi matkustajista ollut syönyt lennon aikana mitään.

 

Näin ainakin lentoyhtiö väittää. Tartunnan tai taudin laatua tai lähdettä ei ole saatu selville.

 

http://www.theaustralian.news.com.au/story/0,25197,22480325-23349,00.html

Eli jos nuo kaksi matkustajaa, jotka eivät lennolla syöneet mitään saivat samanlaisia oireita kuin ruokaa syöneet, niin sitten lentokoneen ruoka ei ehkä ollut kontaminoitunutta. Noh, niinhän tuossa uutisessa luki.

 

Koskaan ei voi tietää mikä on syynä ja mikä on tartunnan lähteenä. Yleensä ruokamyrkytys- ja turistiripulitapaukset tulevat hieman viiveellä joka tapauksessa, eivätkä suinkaan kahden tunnin sisään (jos tulee niin sitten on tosi raju tauti kyseessä). Tämä menee ehkä hieman ohi aiheen, mutta esim. salmonellan itämisaika on keskimäärin 24-48 tuntia. Ns. turistiripulia selvitettäessä kannattaa antaa matkustustiedot mukisematta. Jos tuota salmonellaa sitten löytyy, niin tämä meidän kotimainen KTL:mme haluaa tietää missä kyseinen ihminen on matkustellut.

 

Ja tämä kirjoitus tulee sitten nimimerkillä juuri-koko-viikon-HUSLABin-bakteriologian-laboratorion-ulostelabrassa-harjoittelussa-olleena. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku jossain on laskeskellut, että ylipainoiset/liikalihavat matkustajat aiheuttavat USA:n lentoyhtiöille yli 670 miljoonan dollarin kustannukset kohonneina polttoainekuluina vuodessa.

 

Ihmisten keskimääräinen paino toki on nousemaan päin joka puolella muuallakin. Silti on hieman vaikea kuvitella, että lentohipun hinta määräytyisi sen mukaan, paljonko matkustaja plus matkatavarat todellisuudessa painavat yhteensä, vaikka se ehkä olisikin reiluinta? Jonkinlaista ylipainolisää kuitenkin on ehdotettu. Ja istuinten ahtautta moititaan joka puolella mm. turvallisuusriskinä hätätilanteissa.

 

WHO:n mukaan jopa 1,7 miljardia maailman ihmisistä on nykyisin ylilihavia.

 

Nippelitietoa: Japanilaiset sumopainijat saavat ANA:n koneissa toisesta penkistä 50 % alennuksen  ;)

 

http://www.theaustralian.news.com.au/story/0,25197,22492471-23349,00.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän se meikäläisestä tuntuu epäreilulta, että samaan aikaan joku toinen ihminen yksinään painaa enemmän kuin minä ja minun matkatavarani yhteensä ja silti saa ottaa saman verran roinaa mukaan ja maksaa saman verran kuin minä. ::)

 

Minä ja matkatavarani painamme yhdessä (koska en koskaan ole ottanut enkä aio mukanani tuoda ylipainoisia matkatavaroita) max. 70-75 kiloa. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus uutisia Afrikastakin:

 

Air Zimbabwen pomo on pistetty pakkolomalle. Syynä on se, että kyseinen herra vastustaa Zimbabwen liikenneministerin yritystä viedä väkisin läpi kauppa, jossa ostettaisiin Venäjältä IL-96-400-koneita.

 

Air Zimbabwen johtaja kun on sitä mieltä, että Iljushinin tuotteissa on vikaa ja ne tulevat pitemmän päälle kalliimmiksi kuin länsimaiset koneet. Lahjusepäilyt ovat myös mukana kuvassa.

 

http://allafrica.com/stories/200709280721.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään