Sami Puro

Lentoyhtiöuutisia - Muut uutiset

3 570 viestiä aiheessa

Sas:n lentokone ei päässyt vian takia Helsinkiin

 

SAS:n lentokone joutui jäämään Sunnuntaina vian takia Palermoon. Koneen oli määrä kuljettaa 150 suomalaista matkatoimisto Tjäreborgin tilauslennolla Helsinkiin. MD80-mallinen kone jäi Italiaan ja matkustajat kuljetettiin myöhään Sunnuntai-iltana Suomeen. Lähde:Helsingin Sanomat 1.10.2007.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Qatar Airways aloittaa Doha-Tukholma lennot 27.11. Reitti lenne6tään  neljä kertaa viikossa. Kalustona on A319 (8 business + 102 turisti)

 

ameinfo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli jos nuo kaksi matkustajaa, jotka eivät lennolla syöneet mitään saivat samanlaisia oireita kuin ruokaa syöneet, niin sitten lentokoneen ruoka ei ehkä ollut kontaminoitunutta. Noh, niinhän tuossa uutisessa luki.

 

Koskaan ei voi tietää mikä on syynä ja mikä on tartunnan lähteenä. Yleensä ruokamyrkytys- ja turistiripulitapaukset tulevat hieman viiveellä joka tapauksessa, eivätkä suinkaan kahden tunnin sisään (jos tulee niin sitten on tosi raju tauti kyseessä). Tämä menee ehkä hieman ohi aiheen, mutta esim. salmonellan itämisaika on keskimäärin 24-48 tuntia. Ns. turistiripulia selvitettäessä kannattaa antaa matkustustiedot mukisematta. Jos tuota salmonellaa sitten löytyy, niin tämä meidän kotimainen KTL:mme haluaa tietää missä kyseinen ihminen on matkustellut.

 

Ja tämä kirjoitus tulee sitten nimimerkillä juuri-koko-viikon-HUSLABin-bakteriologian-laboratorion-ulostelabrassa-harjoittelussa-olleena. ;)

 

Joo, kyllä tuollainen raju ruokamyrkytys voi joskus tulla ihan muutaman tunninkin viiveellä. Silloin syödyssä ruoassa hyvin voineet bakteerit ovat tuottaneet ympäröivään ruokaan vahvoja toksiineja, eli bakteerimyrkkyjä niin paljon, että oireet alkavat hyvinkin pian annoksen nauttimisen jälkeen. Bakteereiden ei tarvitse lisääntyä elimistössä, ja aiheuttaa tällä mekanismilla tautia, vaan itse oireiden aiheuttaja on jo valmiina. Tyypillisesti tuoola lailla käyttäytyvät stafylokokkibakteerit.

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista tuossa businesstuoleista kertovassa jutussa on se, että miinusta British Airwaysin koneiden businesstuoleissa on Heathrow'n ruuhkat ja jonot. Kysynpähän vaan, että miten ne vaikuttavat lentokoneissa olevien businessluokan tuolien käytettävyyteen ja mukavuuteen. ;D

 

Ihan hyva kysymys. Lennan toistaiseksi New Yorkiin muita reitteja, vaikka BA olisikin muuten "airline of choice". Lisaksi useimmilla muilla reiteilla matkustamoon hyvaksytaan 2 kasimatkapakaasia, kun Heathrowlla vain 1 -- tosin koolla ja painolla ei valia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan hyva kysymys. Lennan toistaiseksi New Yorkiin muita reitteja, vaikka BA olisikin muuten "airline of choice". Lisaksi useimmilla muilla reiteilla matkustamoon hyvaksytaan 2 kasimatkapakaasia, kun Heathrowlla vain 1 -- tosin koolla ja painolla ei valia.

 

Ja koko omaisuutesiko sinun matkustamoon olisi saatava.Ne kentät jotka antavat (YHTIÖT) viedä suuremman määrän käsimatkatavaroita kui se  peräss vedettävä

laukku eivät arvosta matkustajia joiden ei tarvitse koko omaisuuttaan matkustamoon ottaa ja JOTKA YMMÄRTÄVÄT matkustamon rajalliset tilat. >:(  Viihtyvyyttä ja normaaalit käsimatkatavarat toivoisi moni joka ei niitä hyllylle saa ku ne täynnä näitä "MINÄ" matkustajia. :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mexicana on tarjonnut 200 miljoonaa USD taloudellisissa vaikeuksissa olevasta Mexican Airlines-yhtiöstä.

 

airport business

 

Mexican Airlines on maan suurin lentoyhtiö ja Mexicana toiseksi suurin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki/Oslo, 5.10. Talous stt 062

Kansalaisjärjestöt Attac ja Nordic Tax Justice Network syyttävät lentoyhtiö Finnairia ja SAS:ää veroparatiisikytköksistä. Järjestöjen mukaan Finnair vuokraa kolmea lentokonetta veroparatiisiyhtiöistä ja SAS:n suomalainen tytäryhtiö Blue1 yhdeksää.

 

Järjestöt pitävät vuokraussopimuksia kyseenalaisina, koska niiden taustalla on veroetujen hankkiminen.

 

- Vuonna 1999 Finnair luopui eduskuntakuulemisten ja julkisen keskustelun seurauksena veroparatiisiliisauksesta. Nyt käytäntöön on kaikessa hiljaisuudessa palattu, moitti Otto Bruun Attacista.

 

Norjalaislehtien mukaan SAS on järjestöjen kampanjoinnin seurauksena luopumassa koneiden vuokraamisesta veroparatiiseista. Järjestöjen selvityksen mukaan SAS olisi vuokrannut ainakin 30 konetta Cayman-saarilla ja Bermudalla sijaitsevista yhtiöistä.

 

 

(STT–NTB)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja koko omaisuutesiko sinun matkustamoon olisi saatava.Ne kentät jotka antavat (YHTIÖT) viedä suuremman määrän käsimatkatavaroita kui se  peräss vedettävä

laukku eivät arvosta matkustajia joiden ei tarvitse koko omaisuuttaan matkustamoon ottaa ja JOTKA YMMÄRTÄVÄT matkustamon rajalliset tilat. >:(  Viihtyvyyttä ja normaaalit käsimatkatavarat toivoisi moni joka ei niitä hyllylle saa ku ne täynnä näitä "MINÄ" matkustajia. :thmbdn:

Toki turistiluokassa käsimatkatavaroille on rajalliset tilat, mutta ymmärtääkseni tämä Heathrown rajoitus koskee myös parempiakin matkustusluokkia. Ja niissä käsimatkatavaroille(kin) on hyvin tilaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Helsinki/Oslo, 5.10. Talous stt 062

Kansalaisjärjestöt Attac ja Nordic Tax Justice Network syyttävät lentoyhtiö Finnairia ja SAS:ää veroparatiisikytköksistä. Järjestöjen mukaan Finnair vuokraa kolmea lentokonetta veroparatiisiyhtiöistä ja SAS:n suomalainen tytäryhtiö Blue1 yhdeksää.

 

(STT–NTB)

 

Ilma-alusrekisterissä OH-LXE ja OH-LXG ovat Cayman-saarilla olevista yhtiöistä vuokrattu ja OH-LXF Bermudalta. Blue1:n kaikki Avrot ovat saman rekisterin mukaan Cayman-saarilla 'majailevasta' yhtiöstä liisattuna.

 

(Lähde: Ilmailuhallinto)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos siirrytään vuokraamaan koneet jostain "vähemmän veroparatiisista", se varmaan näkyy lippujen hinnoissa korotuksina. Sellaista se business on...

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm... veroetujen hankkiminen laillisesti ei ole laitonta vaan kansanhuvi  8)

 

Eikö niillä siellä jossakin ole muuta paheksumisen aihetta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kas veroja rakastavat kansalais järjestöt eivät tykkää laillisesta bisneksestä. Ei ny pojat hyvältä näytä :D :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ajatellaan Finnairin laivastoa, suurin osa liisatuista koneista on liisattuna ihan Yhdysvalloista (tuon rekisterin mukaan). Muutama on Irlannista ja pari hassua Japanista. Joten jos ajatellaan miten tämä liisausyhtiöiden kotipaikka vaikuttaa Finnairin lippujen hintoihin niin luulisi ettei kovinkaan paljoa, kun suurempi osa koneista ei ole noista veroparatiiseista liisattu tai on ihan omia koneita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja koko omaisuutesiko sinun matkustamoon olisi saatava.Ne kentät jotka antavat (YHTIÖT) viedä suuremman määrän käsimatkatavaroita kui se  peräss vedettävä

laukku eivät arvosta matkustajia joiden ei tarvitse koko omaisuuttaan matkustamoon ottaa ja JOTKA YMMÄRTÄVÄT matkustamon rajalliset tilat. >:(  Viihtyvyyttä ja normaaalit käsimatkatavarat toivoisi moni joka ei niitä hyllylle saa ku ne täynnä näitä "MINÄ" matkustajia. :thmbdn:

 

En matkusta turistissa, joten kaytan hyvakseni vain business-luokan, premium economyn tai platinakortin haltijoille suotuja mahdollisuuksia.

 

Kun mukana kulkee lappari, 2 kameraa ja pino firman papereita, niin ei niita ehdoin tahdoin viitsi tunkea ruumaankaan. Enka koskaan osta mitaan verovapaitakaan, niin nekaan eivat vie tilaa.

 

Kun lahden parin paivan paasta vajaan viikon mittaiselle tyomatkalle Newarkista Cancuniin/Cozumeliin niin ei oikein huvita tsekata tavaraa sisaan jo lyhyiden vaihtoaikojenkaan puitteissa. Cozumelilta Houstonin kautta Newarkiin lennettaessa on tasan tunti vaihtoaikaa.

 

Mita tulee Lontoon Heathrowiin, niin mita enemman siella matkatavarat jaavat omistajistaan jalkeen, sita enemman ihmiset kantavat mukanaan. Lentoyhtiot ja Heathrown kaltaiset ahneet lentokenttaoperaattorit syyttakoon itseaan.

 

Lisattakoon viela, etta vakiovarustukseni on trollikka plus tietokonesalkku. Ja jos sattumalta lennan yhtiolla, jolla on kireammat saannot niin silloin on mukana vain olkalaukku.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän kevyempää aihetta väliin:

 

Bostonissa Yhdysvalloissa on jaettu 17. kerran niin sanotut Ig Nobel -palkinnot. Ilmailun Ig Nobel annettiin argentiinalaisen Quilmesin yliopiston tutkijaryhmälle, joka on tutkinut pitkien lentojen aiheuttamaa aikaeroväsymystä. Tutkijat havaitsivat, että hamsterit toipuvat aikaerosta huomattavasti nopeammin, jos niille antaa potenssilääkettä.  ;D

-----

 

Jaaha, aamunvirkut ovat lehtensä lukeneet: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,70507.0.html

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taiwanilaisen China Airlines:n B737 vei kiitotielyhtyjä mennessään lähdössä Japanin Saga Airport:sta.

 

Tapauksesta löytyy aika hurjannäköinen video täältä.

 

Kone oli juuri läpikäynyt laajan korjauksen, missä oli korjattu rungosta löytynyt noin 70 cm pitkä halkeama. Nyt spekuloidaan, oliko osasyynä korjauksen ajaksi kiinniteipatut staattisen paineen aukot. Eräiden teorioiden mukaan tämä olisi johtanut siihen että nopeusmittari näytti liian paljon, jolloin joko ohjaajat tai autothrottle komensi vain osatehoja lähdön aikana.  :(

Näin voi kuulemma käydä jos ilmanpaine lähdön hetkellä poikkeaa siitä mikä vallitsi silloin kun staattisen paineen aukot teipattiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No olipa lussuakin lussumpi nousu... Ei sen puoleen, China Airlinesissa osataan jarjestaa jannitysnaytelmia matkustajille. Ikava, etta niiden yhteydessa on tullut vuosien aikana niin paljon kuolonuhreja. :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään