Sami Puro

Lentoyhtiöuutisia - Muut uutiset

3 570 viestiä aiheessa

Habarovskin kentän perustelut länsimaisten koneiden kieltoon ovat vähintäänkin mielenkiintoiset :

the absence of required safety and rescue equipment". Tuosta voisi hätäisempi vetää vaikka johtopäätöksen, että venäläisvalmisteiset koneet ovat turvallisempia kuin länsimaiset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli kyseessä on talvikaudelle asetetut rajoitukset. Jos ajatuksena vaikka pelko siitä, että liukkaalla vähän lipsahtaa...miten se sitten liittyy valmistusmaahan...ma ei tiedä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tajikistan uhkaa estää 28.10 alkaen Boeing-kalustoa käyttäviä venäläisyhtiöitä käyttämästä maan lentopkentiä. Kiistan taustalla on venäläisten haluttomuus antaa TajikAirin lentää Boeing  737-200 koneillaan Venäjälle.

 

russia-ic

 

 

Liityiskö tämä kiista jotenkin Habarovskin kiistaan kalustosta jolla lennetää ko kentille?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Liityiskö tämä kiista jotenkin Habarovskin kiistaan kalustosta jolla lennetää ko kentille?

 

Tuskin Tajikistanin juttu liittyy tuohon, mutta kaikkihan on isossa ja mahtavassa aina mahdollista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FAA harkitsee lentojen määrän rajoittamista JFK:n kentällä ja on ilmoittanut nyt myös ulkomaisille yhtiöille siitä, että etenkin JFK:n ruuhka-aikojen lentojen määrää pitäisi vähentää - tai sitten siirtää lentojen aikataulua vähemmän ruuhkaiseen ajankohtaan.

 

British Airwaysin suunnitelmat JFK-lentojen lisäämisestä Open Skies-sopimuksen tullessa voimaan ensi vuonna näyttävät vaikeutuvan. BA on aikonut jopa perustaa uuden (tytär?)yhtiön näitä lentoja varten.

 

Finnairin yhteen päivittäiseen vuoroon tuskin tulee ongelmia?

 

http://business.timesonline.co.uk/tol/business/industry_sectors/transport/article2774481.ece

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Intialainen Jet Airways aikoo lisätä lentojaan Intiasta Brysseliin aloittamalla lentovuorot viidestä uudesta Intian kaupungista Brysselin hubiinsa. Siten Brysseliin tulee pääsemään yhteensä kahdeksasta kohteesta Intiassa Jet Airwaysin kyydissä ja tietysti päinvastaiseen suuntaan Brysselistä kahdeksaan intialaiseen kaupunkiin.

 

Brysselistä on sitten jatkomahdollisuus Jet Airwaysillä New Yorkiin ja Torontoon. Ensi helmikuussa yhtiö aikoo lisätä kohteisiinsa vielä kolme uutta kaupunkia USA:ssa. Jo nyt on olemassa lento Mumbaista Newarkiin.

 

http://www.telegraphindia.com/1071031/asp/business/story_8494075.asp

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Qatar Airways aikoo käyttää hyväkseen maan suuria maakaasuvarantoja ja ilmoittaa tekevänsä moottorivalmistajien kanssa yhteistyötä alkaakseen käyttää maakaasua koneidensa polttoaineena.

 

 

Voi olla, että muistan väärin veli venäläisen joskus kokeilleen maakaasulla toimivaa suihkumoottoria lentokoneessa ??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FAA harkitsee lentojen määrän rajoittamista JFK:n kentällä ja on ilmoittanut nyt myös ulkomaisille yhtiöille siitä, että etenkin JFK:n ruuhka-aikojen lentojen määrää pitäisi vähentää - tai sitten siirtää lentojen aikataulua vähemmän ruuhkaiseen ajankohtaan.

 

British Airwaysin suunnitelmat JFK-lentojen lisäämisestä Open Skies-sopimuksen tullessa voimaan ensi vuonna näyttävät vaikeutuvan. BA on aikonut jopa perustaa uuden (tytär?)yhtiön näitä lentoja varten.

 

Finnairin yhteen päivittäiseen vuoroon tuskin tulee ongelmia?

 

http://business.timesonline.co.uk/tol/business/industry_sectors/transport/article2774481.ece

 

 

 

Eikö jenkkilässä tunneta slotteja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Että tällä tavalla Jenkkilässä :thmbdn:

 

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200711016793430_ul.shtml

Tuo "Suuri matkustajakone" joka oli matkalla Denveriin, oli varmaan jokin pikku ERJ tai 737. :laugh:

Ja tässä:

Kaksi matkustajakonetta osui toisiinsa Lontoossa Heathrow'n kentällä viime kuun 15. päivänä. Tässä tapauksessa kuolonuhreilta ja loukkaantumisilta vältyttiin.

Ei edes mainita, että se tapahtui maassa, ja että kovin suurta vaaraa ei (ainakaan minusta) ollut, kun koneiden siivet osuivat toisiinsa. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On siellä pari juttua helsingistäkin esim. v. 1997 B747-100 ACN 381899

 

LANDED ON RWY 4, TURNED OFF AT TXWY K, CLRED TO TURN R ON TXWY 1 AND HOLD SHORT OF RWY 33. FOLLOW-ME VEHICLE WAS WAITING AHEAD ON TXWY 1 ON THE OTHER SIDE OF RWY 33. I TAXIED LOOKING FOR HOLD SHORT LINE. STOPPED JUST AT HOLD SHORT SIGN (RWY SIGN) WHEN I REALIZED WHITE WAS THE COLOR OF THE NEXT INTERSECTING PIECE OF PAVEMENT'S LIGHTS. FACTORS: POOR ARPT LIGHTING, NON STANDARD LINES. (THEIR HOLD SHORT LOOKS LIKE ILS HOLD LINES.) FOLLOW-ME VEHICLE LIT UP WHEN I WAS NOT CLRED TO FOLLOW HIM. ACFT WAS ON TKOF ROLL ON RWY 33

 

Eräs MD-11 tapaus pisti (ei finnair) silmään ACN 287459

 

AFTER PUSHBACK AND ENG START I DISCOVERED THE AFT FUEL PUMP FOR TANK 1 (L WING) WAS INOP. ACCORDING TO THE MEL OUR CHOICES WERE TO REPAIR THE PUMP OR ADD 45000 LBS TO THE REQUIRED FUEL. THE COMPANY DECIDED THAT I SHOULD ADD THE 45000 LBS TO KEEP THE ACFT ON SCHEDULE.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Eihän tuossa mainita lentoyhtiöitä nimeltä, joten laitoin siksi tähän "muut" ketjuun tämän. Toki muistin tuon ketjun. Joka tapauksessa, eiköhän NASA ensin tee "valkopesun" noille tiedoille ja sitten vasta julkistaa ne. Lupaus anonyymiteetistä taisi olla kyseessä noita tietoja kerättäessä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä tapauksesta, jossa pilottien väitetään nukahtaneen, löytyi siis tietoa sellaiselta NASA:n julkiselta sivustolta, jossa turvallisuuteen liittyviä tapauksia on raportoitu nimettömästi ja jonka tiedostokanta on kenen tahansa selattavissa. NASA aviation safety reporting system on kyseessä.

 

Siis täältä vain etsimään, jos kiinnostaa, mutta kannattaa varata aikaa, koska tapausraportteja on paljon:

 

http://asrs.arc.nasa.gov/search/database.html

 

Kokeilin hakua äsken itse ja kyllä se toimii. Klikkaamalla online databaseen ja sieltä hakuun, sopivilla ehdoilla, esim. rajaamalla tapahtumakuukaudet. Tuon nukahtamisenhan väitetään tapahtuneen 4. maaliskuuta 2004.

 

NASA:n teettämä pilottien puhelinhaastattelututkimus on sitten kokonaan tästä online-tietokannasta riippumaton erillinen asia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo "Suuri matkustajakone" joka oli matkalla Denveriin, oli varmaan jokin pikku ERJ tai 737. :laugh:

 

Entäs vaikka olisikin ollut? Mitä väliä  sillä on, matkustajia siellä oli kyydissä kuitenkin. Vai väitätkö, että 737 ja 747 olisivat jotenkin eri asemassa turvallisuudesta puhuttaessa? Ei koneen koko välttämättä tee uhkatilanteista yhtään mitättömämpiä. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Chinan A319 on käynyt "kokeilemassa" Kangdingiin, Sichuanin maakuntaan Kiinassa erittäin korkealle rakennettua uutta lentokenttää. Ensi toukokuussa virallisesti avattavan kentän korkeus merenpinnasta on peräti 14000 jalkaa.

 

Tiibetissä on kuulemma lentokenttä, joka sijaitsee vielä hieman korkeammalla.

 

http://www.domain-b.com/industry/aviation/20071031_world.htm

 

Jos mietitään ilmailusuosituksia, niin periaatteessa pelkästään tuon kentän platalla kävelemiseen tarvittaisiin lisähappea  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Chinan A319 on käynyt "kokeilemassa" Kangdingiin, Sichuanin maakuntaan Kiinassa erittäin korkealle rakennettua uutta lentokenttää. Ensi toukokuussa virallisesti avattavan kentän korkeus merenpinnasta on peräti 14000 jalkaa.

 

Tiibetissä on kuulemma lentokenttä, joka sijaitsee vielä hieman korkeammalla.

 

 

14 000 jalkaa on 4267 metriä, Tiibetin Qamdo Bangda Airport pistää 67 metriä paremmaksi (4334 metriä eli 14 269 jalkaa). Tiibetin kentän pituus on 5 500 metriä !!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Indonesialaisen Mandala Airlinesin B737-200 lasku meni pitkäksi nokkapyörän pettämisen takia tänään Malangissa, Indonesiassa. Koneessa oli 95 matkustajaa, joista viisi loukkaantui lievästi.

 

flightglobal

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liikenne- ja viestintäministeriö

www.mintc.fi

 

Lehdistötiedote

 

2.11.2007

 

 

Lentoliikenteen päästökauppaneuvotteluissa loppurutistus

 

Lentoliikenteen liittäminen EU:n päästökauppajärjestelmään etenee. Vuoden loppuun mennessä unionin jäsenmaat pyrkivät löytämään yhteisen kannan päästöoikeuksien jakamisen periaatteista ja aikataulusta.

 

Suomi suhtautuu lentoliikenteen päästökauppajärjestelmään myönteisesti. Suomi kuitenkin korostaa, että päästöoikeudet tulisi jakaa lentoyhtiöille mahdollisimman oikeudenmukaisesti.

 

Lentoyhtiöiden ei tulisi kärsiä esimerkiksi maantieteellisestä sijainnista tai pienistä matkustajamääristä. Ilmaiseksi jaettaviin päästöoikeuksiin perustuvat mallit ovat tässä mielessä ongelmallisia. Suomi katsoo, että päästöoikeuksien jakaminen huutokaupan kautta olisi viime kädessä tasapuolisin tapa erilaisia lentoyhtiöitä kohtaan.

 

Euroopan unionin puheenjohtajamaan Portugalin tavoitteena on, että asiassa saavutettaisiin poliittinen yhteisymmärrys 21. joulukuuta pidettävässä ympäristöministerineuvoston kokouksessa. Siihen asti päästökauppamallia valmistellaan virkamiestason neuvotteluissa.

 

Euroopan komissio haluaa liittää unionin lentoliikenteen osaksi päästökauppajärjestelmää vuoden 2011 alusta. Ensimmäisessä vaiheessa kaupan piiriin kuuluisivat EU:n sisäisten lentojen hiilidioksidipäästöt; vuotta myöhemmin mukaan tulisivat myös unionin ulkopuolelta saapuvat ja unionista muualle lähtevät lennot. Euroopan parlamentti on esittänyt direktiiviehdotukseen tiukennuksia, muun muassa päästökaupan aloittamista jo vuoden 2010 alusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään