Sami Puro

Lentoyhtiöuutisia - Muut uutiset

3 570 viestiä aiheessa

Useilla uutissivustoilla huhutaan, että pitkän matkan halpalentoyhtiö Oasis HongKong olisi vaikeuksissa ja lopettaisi lennot tänään.

 

Toivottavasti tällä ei ole vaikutusta myös Hong Kong Airlinesiin! Eikös nämä olleet, tytäryhtiöitä?

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dexter Air Taxi on ilmeisesti ensimmäinen venäläinen businesslentoyhtiö, joka on saanut toimiluvan aloittaa kansainväliset operaatiot. Yhtiö aloittaa kesäkuussa businesslennot mm. Skandinaviaan uusilla Pilatus PC-12-koneilla, jotka tulevat Venäjän rekisteriin.

 

http://en.rian.ru/russia/20080410/104761594.html

 

Nettisivut latautuvat melko hitaasti ja ovat venäjäksi, mutta siellä esiintyy vähäpukeinen neiti-ihminen käheine äänineen, jos kiinnostaa: 

 

http://www.dexter.aero/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

New York Times:in artikkeli joidenkin lentäjien elämäntilanteesta USA:ssa, lähinnä liittyen aloittavien palkkaukseen ja työoloihin:

 

http://www.nytimes.com/2008/04/10/business/10pilots.html?pagewanted=1&ref=business

 

"Poor pay and fewer big-airline jobs to move up to have led to fewer applicants, creating a pilot shortage that is most acute overseas but is also felt here.

 

Regional airlines have had to reduce hiring standards drastically. Earlier this decade, they could insist on a candidate’s having at least 1,500 hours of total flight time before an interview. Today, that minimum is 500 hours at many regional carriers. The decline is contributing to safety concerns among some experts."

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Useilla uutissivustoilla huhutaan, että pitkän matkan halpalentoyhtiö Oasis HongKong olisi vaikeuksissa ja lopettaisi lennot tänään.

 

http://business.inquirer.net/money/breakingnews/view/20080409-129265/Investor-says-unable-to-contact-Oasis-on-closure-report

 

Huhut taisivat pitää paikkansa.

 

http://www.marketwatch.com/news/story/oasis-hong-kong-airlines-halts/story.aspx?guid=%7B131D5F47-B2B4-4E81-9B31-B92CF420A125%7D&dist=msr_1

 

Torstaiaamuna Hong Kongiin laskeutuessani näytti kaksi Oasiksen B747:aa olevan parkissa kaukana kentän laidalla. Syykin sitten selvisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiina on avannut uuden Kiinan sisäisen, entistä suoremman lentoväylän, joka ohittaa Pekingin ilmatilan ja lyhentää matkaa Euroopasta mm. Shanghaihin ja Hong Kongiin yli 100 Km verran. Uusi lentoväylä vähentää ilmatilan ruuhkautumista olympialaisten aikaan ja säästää aikaa ja polttoainetta ja siis myös vähentää päästöjä.

 

http://economictimes.indiatimes.com/PoliticsNation/China_opens_new_Olympic_air_route/articleshow/2943305.cms

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaan tähän, kun ei ole mitään geneeristä Airbus-uutiset -ketjua:

 

Airbus kärsii Euroopan teollisuusyrityksistä ehkä eniten romahdusmaisesti laskeneesta dollarin kurssista. Lentokonevalmistaja on jo aiemmin ollut kovalla kulukuurilla, mutta viimeisen puolen vuoden kehitys pakottaa lisäsäästöihin.

 

Kun euron kurssi oli 1,35 dollaria, Airbusin kustannussäästötarve laskettiin kahdeksi miljardiksi vuoteen 2010 mennessä. Nyt kun dollarin kurssi on 1,55 euroa, säästötarve on jo neljä miljardia euroa.

 

”Dollarin heikkeneminen kymmenellä sentillä merkitsee miljardia pois tuloksestamme”

 

Vanha tapa on, että lentoyhtiöt tekevät konekaupat dollareissa.

 

”Tilanteen täytyy muuttua yhä selvemmin dollaripohjaisesta kaupasta europohjaiseen”

 

Tekniikka ja talous

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Nainen putosi lentokoneesta ja kuoli

 

stt–dpa

 

Sydney. Poikkeuksellinen työtapaturma tappoi naisen Sydneyn lentokentällä sunnuntaina.

 

Nainen putosi pysäköidystä lentokoneesta, johon hän oli juuri lastaamassa matkustajien ruoka-annoksia.

 

Australialaisen ABC-radiokanavan mukaan pudotus Boeing 747-mallisesta jumbojetistä maahan oli noin kuusi metriä.

 

www.hs.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moskovaa lähestymässä ollut Delta Airlinesin 767 ja Don-Avian 737 olivat hetken aikaa törmäyskurssilla tänään 737:n noustua Sheremetyevon kentältä lähdön jälkeen koneelle annetun selvitysrajan yläpuolelle, mutta lennonjohdon puuttuminen tilanteeseen ajoissa esti tilanteen kehittymisen vaarallisemmaksi.

 

http://money.cnn.com/news/newsfeeds/articles/newstex/AFX-0013-24461635.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Qantas ja tytäryhtiö Jetstar sijoittaa 50 miljoonaa Australian dollaria lisää Vietnamin valtion enemmistöomistamaan Pacific Airlinesiin, jonka muutettu nimi on tästä lähtien Jetstar Pacific. Qantas/Jetstar omistaa tämän jälkeen 30 % osakkeista.

 

Qantasia kiinnostavat etenkin vietnamilaisten reittioikeudet lentää Euroopan kohteisiin. Qantas saa tässä yhteydessä vähintäänkin sellaisia code share-oikeuksia Vietnamin kautta Eurooppaan, joita sillä ei muuten ole. Qantas itse ei lennä mm. Pariisiin, mutta nyt olisi mahdollista lentää esim. reittiä Sydney - Ho Chi Minh City - Pariisi, jolloin vaihdettaisiin konetta Vietnamissa. Great Circle Mapperin mukaan Ho Chi Minh City on täsmälleen Sydney-Pariisi-isoympyräreitin varrella.

 

http://www.news.com.au/heraldsun/story/0,21985,23539354-664,00.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Europe Considers Banning USSR-made Aircraft

 

http://www.russia-ic.com/news/show/6178/

 

 

Kyse on ilmeisesti siitä, että kyseisille koneille ei ole haettu EASA:lta eurooppalaista lentokelpoisuustodistusta tai tyyppihyväksyntää, minkä hakuprosessin aloittamisen määräaika meni umpeen viime kuun lopulla. Mahdollinen kielto koskisi mm. An-72, An-74, Tu-154- ja Yak-40-koneita. Toisaalta saattaa olla, ettei hyväksynnän hakeminen ole taloudellisesti järkevää tai ylipäänsä edes mahdollista?

 

http://www.flightglobal.com/articles/2008/04/14/222936/easa-grounds-hundreds-of-soviet-registered-aircraft.html

 

Kielto tulisi siis koskemaan EU:n lentoyhtiöiden käytössä olevia koneita:

 

http://www.kommersant.com/p883008/r_529/EASA_certification/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse toivoisin enemmän itärautaa Euroopan kentille, ja etenkin Helsinkiin  8) Pistäisivät huollon kuntoon niin ei tulisi banneja  :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse toivoisin enemmän itärautaa Euroopan kentille, ja etenkin Helsinkiin  8) Pistäisivät huollon kuntoon niin ei tulisi banneja  :'(

 

Kiellossa taitaa kyllä olla perusteena ihan muut seikat kuin huolto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahdollinen kielto tulisi koskemaan myös mm. seuraavia yleisilmailukoneita:

 

An-28, Su-26M, Su-26M2, Su-29, Su- 31, Su- 31M, Yak-54, Yak-55, Yak-55M ja Yak-18T.

 

 

 

Kielto merkitsisi, että näitä konetyyppejä ei enää voisi rekisteröidä minkään EU-valtion rekisteriin, koska lentokelpoisuustodistusta ei enää myönnettäisi.

 

EDIT: Näin ainakin EASA:n tiedotteen mukaan.

En tosin ole 100% varma asiasta, koska en ole havainnut mitään isompaa haloota netissä asiasta esim. Englannissa, missä lentää aika paljon näitä koneita.  Mahdollisesti ne lentävät jo nyt rajoitetun lentokelpoisuustodistuksen tai Lupa ilmailuun-asiakirjan perusteella. EASA:n tiedote näyttää koskevan ensisijaisesti ns. "rajoittamattoman lentokelpoisuustodistuken" myöntämistä.

 

Hyväksynnän hakeminen on kyllä ollut mahdollista (ns. specific airworthiness specification) mutta koneiden käyttö kaupalliseen ilmakuljetukseen on sitten vaatinut vielä toisenkin poikkeusmenettelyhakemuksen.  Hakemusmenettely on käynnistynyt vain An-26 ja helikopteri Ka-32 osalta.

 

Kielto ei suoraan koske EU:n ulkopuolella rekisteröityjen koneiden käyttöä EU-maissa, joskin sitä koskien on EASA:lla omat määräyksensä.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

    SAS ja Airbus testaavat ensimmäisenä maailmassa lentometodia joka vähentää

  polttoaineen kulutusta ja päästöjä valtamerien ylilennoilla.

 

    www.flygtorget.se

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Intialainen Jet Airways aloittaa kesäkuussa lennot reitillä Mumbai - Shanghai - San Francisco. Tavallisesta poikkeavaa on se, että Kiina on myöntänyt Jet Airwaysille myös "fifth freedom"-oikeuden ottaa Shanghaissa koneeseen uusia Friscoon meneviä matkustajia.

 

http://timesofindia.indiatimes.com/Business/India_Business/Jet_gets_nod_to_fly_to_China/articleshow/2960604.cms 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös Air New Zealandia on syytetty siitä, että yhtiö maksaa kiinalaisille lentoemännille liian pientä palkkaa. Shanghain tukikohtaan palkatut ANZ:n työntekijät on kuitenkin palkattu kiinalaisen valtio-omisteisen yhtiön, Fascon kautta noudattaen kiinalaista työlainsäädäntöä.

 

http://www.stuff.co.nz/4486660a13.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinan ilmailuhallinto CAAC on siirtänyt China Easternin liikennöintioikeudet Yunnanin maakuntaan muille yhtiöille ja langettanut yhtiölle 135 000 euron sakot. Syynä on pilottien tekemät aiheettomat paluut lähtökentälle. China Eastern on antanut tapausten johdosta potkut kahdelle johtajalle ja hyllyttänyt 11 lentäjää.

 

atw

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään