Sami Puro

Lentoyhtiöuutisia - Muut uutiset

3 570 viestiä aiheessa

Skytrax on jälleen laittanut lentoyhtiöt paremmuusjärjestykseen. Kovin paljon yllätyksiä listalta ei tänäkään vuonna löydy:

 

Vuoden lentoyhtiöt ovat:

1.  Singapore Airlines

2.  Cathay Pacific

3.  Qantas

4.  Thai Airways

5.  Asiana Airlines

6.  Malaysia Airlines

7.  Qatar Airways

8.  Air New Zealand

9.  Emirates

10. Etihad Airways

 

lennalomalle: Singapore Airlines vuoden 2008 lentoyhtiö

 

Ihmetyttää tuo CX:n ja MH:n hyvä sijoitus... oma mielipiteeni olisi hieman toinen.

Mutta mielipiteet ovat aina mielipiteitä... toiset ne vain ajattelevat toisin... siis väärin ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Emirates Airline jatkaa maailmanvalloitustaan Odotellaan edelleen Helsinkiä, eiköhän se tule  8)

 

Onko Helsingistä jotenkin kysyntä noussut huomattavasti Dubaihin vai onko sheikkejä alkanut tulemaan Helsinkiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Helsingistä jotenkin kysyntä noussut huomattavasti Dubaihin vai onko sheikkejä alkanut tulemaan Helsinkiin?

Talvikaudella ainakin lomalennoilla kovin täyttä ja vaikeaa

saada sinne matkaa tai edes pelkkää lentopaikkaa.

Varmaan ensi talvelle vielä paikkoja riittää mutta lähellä

lähtöä koneet täysiä.

 

Finnairilla on kai kaksi lentoa viiikossa sinne ja TuiFly

tarjoaa vajaan puolikkaan koneellisen suomalaisille

talvikaudella

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kenialaisen Fly540-halpalentoyhtiön F-27-rahtikone on pudonnut

 

Kone näyttää olleen 5Y-BVF, F.27 Mk.500F, toimitettu alunperin East Wets Airlinesille.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipas todella yllättävä voittaja  ;D. Monikohan suomalainen edes tietää muita yhtiöitä. Tuon kyselyn luotettavuus on IMHO samaa tasoa kuin jos esim. Jokereitten kannattajilta kysyttäisiin mestariehdokasta.....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Garudan kotimaan lentoja lentävä halpis Citilink aloittaa uudelleen lennot 1.9. Yhtiön kotikenttä on Surabaya. Kalustona on aluksi liisatut B737-300 ja -400, yksi kumpaakin. Kaksi B737 Classicia lisää tulee lokakuussa ja vielä yksi tammikuussa 2009.

 

flight global

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Kansainvälisen ilmakuljetusliiton IATA:n pääjohtaja Giovanni Bisignani ennustaa lentoyhtiöiden tappioiden voivan tänä vuonna kohota yhteensä yli 4,1 miljardiin euroon ja arvioi, että selviytyäkseen kriisistä ilmailuala tarvitsee suuria muutoksia." (Talouselämä)

 

http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2008/08/21/lentoyhtioille-tana-vuonna-ennatystappiot/200821700/139

 

Keskustelussa joku näyttää ehdottavan alan pelastamiseksi paljon parjattujen id-lippujen poistoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyypä mainostaa, että aikoinaan laskin ihan valtio-omisteisen lentoyhtiön viralliselle A4-paperille - ja kiikutin raportin ylipääjohtajalle asti - yhteen kaikki ne kustannukset, mitä ID75- tai ID90-lipuilla standbyna koneen tyhjälle paikalle mukaan pääsevä 75 Kg painava ja 20 Kg matkatavaraa mukaan ottava matkustaja lentoyhtiölle aiheuttaa. Siis noin 100 Kg lisäpaino koneeseen -> polttoainekulujen lisäys tekniikasta saatujen tarkkojen kulutuslukemien perusteella, mukaanlukien se lisäkulutus, mikä aiheutuu lisäpolttoaineen mukaan ottamisesta, jne - plus esim. 2 x catering-annos, plus 1-2 kpl boarding cardeja á 2 penniä/kpl - ja tultiin siihen lopputulokseen, että vielä ID90-lipuistakin yhtiön kassaan tulee enemmän rahaa kuin aiheutuvia kuluja, joten yhtiö siis nettoaa ID-matkalaisistakin. Vain täyden paikanvarausoikeuden 100 % lipuista aiheutuu yhtiölle menoerä, mutta sellaiset liput ovat pieni vähemmistö kaikista henkilökuntalipuista ja muut ID-liput itse asiassa kattavat nekin kulut.

 

Sillä varauksella tämä lausunto, että laskelma toki tehtiin 70-luvun polttoaineenhinnoilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyypä mainostaa, että aikoinaan laskin ihan valtio-omisteisen lentoyhtiön viralliselle A4-paperille - ja kiikutin raportin ylipääjohtajalle asti - yhteen kaikki ne kustannukset, mitä ID75- tai ID90-lipuilla standbyna koneen tyhjälle paikalle mukaan pääsevä 75 Kg painava ja 20 Kg matkatavaraa mukaan ottava matkustaja lentoyhtiölle aiheuttaa. Siis noin 100 Kg lisäpaino koneeseen -> polttoainekulujen lisäys tekniikasta saatujen tarkkojen kulutuslukemien perusteella, mukaanlukien se lisäkulutus, mikä aiheutuu lisäpolttoaineen mukaan ottamisesta, jne - plus esim. 2 x catering-annos, plus 1-2 kpl boarding cardeja á 2 penniä/kpl - ja tultiin siihen lopputulokseen, että vielä ID90-lipuistakin yhtiön kassaan tulee enemmän rahaa kuin aiheutuvia kuluja, joten yhtiö siis nettoaa ID-matkalaisistakin. Vain täyden paikanvarausoikeuden 100 % lipuista aiheutuu yhtiölle menoerä, mutta sellaiset liput ovat pieni vähemmistö kaikista henkilökuntalipuista ja muut ID-liput itse asiassa kattavat nekin kulut.

 

Sillä varauksella tämä lausunto, että laskelma toki tehtiin 70-luvun polttoaineenhinnoilla.

 

Ihan OT:

Lisäksi kannattaa huomioida...

 

..nykyään kuulee aika paljon juttuja, että ovat tulleet normaalihintaisilla lipuilla kotiin. Kun on kone ollut täysi. Eli ID-matkustaja on aina stand-by.

 

190:n Empun kulutus taisi lisääntyä n. 50 kilolla/ekstra 1000 kiloa/tunti. Että ei noissa niin mahdottomia nuo lisäykset ole.

 

Ja mitä Catering annoksiin tulee, niin jos kone on täysi ja ID saa jumpparin, niin se lämmin ateria voi olla yhtä hyvin se kolmioleipä.

 

Ei silti, en todellakaan valita. Aikaa vaan saa varata reissaamiseen enemmän, kuin täysin maksavilla lipuilla. Ja jos lento perutaan, niin itse maksat hotellisikin.

 

Ja toisaalta. Leipuri saa pullat etuna, ja kuka mitäkin.

 

Tämä tästä 8),

 

-jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Unohdin mainita, että ID-liputkin kirjoitettiin normaaleille paperilipuille, jotka myös maksoivat pennosia per kpl  ;) Omat ID-lennot onnistuivat hyvin, vaikka joskus teki todella tiukkaa mm. hidastuslakko Tokiossa, ja Istanbulissa sain vihonviimeisen paikan (Swissairin koneeseen). Totta on, että esim. Tokioon jämähtäminen olisi tullut kalliiksi, etenkin kun Finnair ei sinne silloin lentänyt, vaan Lufthansalla piti yrittää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kansainvälinen kuljetus- ja logistiikkayhtiö DHL Freight Finland Oy on ilmoittanut

aikovansa irtisanoa Suomessa tuotannollisista ja taloudellisista syistä 120 työntekijää.

 

DHL suursaneeraa Suomessa

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ja toisaalta. Leipuri saa pullat etuna, ja kuka mitäkin.

 

Kyllä leipomoalalla (jolla olen vuosia sitten itse työskennellyt) on ihan sääntönä, ettei kuormasta syödä. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Helsingistä jotenkin kysyntä noussut huomattavasti Dubaihin vai onko sheikkejä alkanut tulemaan Helsinkiin?

 

Toki EK:n bisnes perustuu pitkälle transit-liikenteeseen, mutta tuskinpa tosiaan heitä aivan heti Hgissä nähdään. Ei silti, kelpais kyllä kyyti vaikka HEL-DXB-BKK reitillä, sopivaan hintaan. Henk koht hyviä kokemuksia, paras viihde ja ruoka turistissa tähän saakka, miinusta ne ahtaat penkit...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä leipomoalalla (jolla olen vuosia sitten itse työskennellyt) on ihan sääntönä, ettei kuormasta syödä. :P

 

Ei ehkä priimaa kuormasta, mutta etkö tosiaan saanut ostaa sekundapullia(esim muotopuolia) alennettuun hintaan? - siitähän stand-by lipuissa on lopulta kyse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pullatytöt ja pojat syö sentään pullaa.

 

Toisaalla joutuu syömään penkkejä ;D.

 

-jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään