Sami Puro

Lentoyhtiöuutisia - Muut uutiset

3 574 viestiä aiheessa

Ethiopian Airlinesin Boeing 777F -rahtikone palaa Shanghai Pudongin kentällä, Koneesta näyttää tulevan "valmis".

 

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Israelin F-15 hävittäjät ahdistelivat Iranilaisen Mahan Airin matkustajakonetta Syyrian ilmatilassa, joka oli matkalla Teheranista Beirutiin. Nähtävästi koneen väistellessä hävittäjiä matkustajia loukkaantui. Tiedot päivittyvät.

Lainaa

Mahan Air flight W51152, an Airbus A310-304, suffered an apparent in-flight upset event while en route in Syrian airspace.
The aircraft departed Tehran, Iran, at 14:43 UTC, bound for Beirut, Lebanon. While en route in Syrian airspace passengers were injured in an upset event.

https://aviation-safety.net/wikibase/238538
 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Israelin F-15 hävittäjät ahdistelivat Iranilaisen Mahan Airin matkustajakonetta Syyrian ilmatilassa, joka oli matkalla Teheranista Beirutiin. Nähtävästi koneen väistellessä hävittäjiä matkustajia loukkaantui. Tiedot päivittyvät.

https://aviation-safety.net/wikibase/238538

Päivittyneen tiedon mukaan hävittäjät olivat yhdysvaltalaisia. Yhdysvaltain viranomaiset vahvistavat, että USA:n F-15-hävittäjä lensi näköetäisyydellä iranilaiskoneesta, mutta että etäisyys koneeseen on ollut turvallinen.

https://yle.fi/uutiset/3-11463419

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Qatar Airways, joka nykyisin omistaa jo 25,1 % IAG:stä eli British Airwaysin, Iberian, Air Lingusin, Vuelingin ja Levelin emoyhtiöstä, haluaa kaksi paikkaa IAG:n johtokunnasta tuettuaan ja otettuaan osaa IAG:n 2,75 miljardin euron pääomankorotukseen osakeomistuksensa suhteessa. Syyskuussa pidettävän yhtiökokouksen hyväksyntä tarvitaan.

Lainaa

Qatar Airways has proposed two directors for the board of British Airways owner IAG (L:ICAG), seeking to strengthen its position after backing the group's planned 2.75 billion euro ($3.27 billion) cash call.

State-owned Qatar Airways, one of the Middle East’s biggest carriers, has been building a stake in IAG since 2015 and now holds 25.1% of the company.

IAG announced plans for the capital increase on Friday as it seeks to shore up its finances after the COVID-19 pandemic effectively brought the entire airline sector to a halt.

It said that Qatar would back the move and subscribe for its pro rata entitlement. The Gulf carrier will also propose two directors to join the board as non-executive directors, within Qatar's proportionate representation rights under Spanish law, IAG added.

The Spanish-registered group, which also owns Iberia and Aer Lingus, said its annual shareholder meeting would be held on Sept. 8, at which shareholders will be asked to approve the capital increase.

https://www.investing.com/news/stock-market-news/qatar-seeks-two-iag-board-seats-after-backing-ba-owners-capital-hike-2248533

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjällä on Aeroflot-konsernille, johon kuuluvat Aeroflot, Rossiya ja Pobeda, annettu strategia, jolla Rossijan roolia Venäjän sisäisten lentoyhteyksien toteuttajana vahvistetaan. Epäsuorana tavoitteena on lisäksi luoda markkinoita venäläisvalmisteisille lentokoneille, Suhoi Superjet 100 ja Irkut MS-21 (МС-21).

Tällä hetkellä Rossiyalla on käytössään 62 kappaletta länsivalmisteisia matkustajakoneita.

Suunnitelman mukaan vuoteen 2028 mennessä Rossiya hankkisi jopa 250 lentokonetta, joista 235 olisi venäläisiä lentokoneita, mukaan lukien 150 Superjet 100s ja 85 MS-21. Länsikoneista ainoastaan Boeing 777 -kalusto säilytettäisiin, ja niistä osa siirrettäisiin Aeroflotilta Rossiyalle, lähinnä hoitamaan Venäjän itäisimmistä osista liikennettä maan länsiosiin.

Tavoite on kunnianhimoinen, mutta jää nähtäväksi miten Venäjä kykenee tuottamaan tuollaisen määrän koneita 8-vuoden kuluessa. Etenkin MS-21:n osalta toimituskyvyssä on epävarmuuksia, sillä kone on vielä varsin keskeneräinen ja sen toimituksissa on ollut viiveitä. Lisäksi Aeroflot-konsernin merkittävä osakkeenomistaja vaatii käyttämään koneissa venäläisvalmisteisia
UEC:n Aviadvigatel PD-14 -moottoreita, joiden osalta ensilentoa MS-21 - koneella odotetaan kuluvan vuoden aikana.

 

5/19/2020 at 23.17, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Venäläinen Red Wings -lentoyhtiö, jonka taustalla häärii oligarkki Alexander Lebedev, ja jolla on omistuksia muun muassa Aeroflotissa, Ilyushin Financessa ja Sberbankissa, on määrätty hankkimaan Venäjän Ilmailu ja avaruusteollisuusyhtiö United Aircraft Corporationilta kaikkiaan 60 x  SSJ100 Superjet ja 16  x MC-21 kapearunkokoneita vuoden 2024 loppuun mennessä. Hankinnalla halutaan tukea Venäjän lentokoneteollisuutta.

http://www.rusaviainsider.com/red-wings-instructed-to-acquire-60-superjet-100s-by-2024/


Eli Rossiyan "uudistus" näyttää hyvin samankaltaiselle, kuin aiemmin kerrottu Red Wings-yhtiön hienovarainen valtiollinen "ohjaus"

http://www.rusaviainsider.com/rossiya-airlines-from-62-western-built-aircraft-to-235-russian-made-jets-in-eight-years/

--

LCC Pobeda puolestaan vastaanottaa lähinnä olemassa olevia Boeing 737 - koneita sekä Aeroflotilta että Pobedalta. Vuoteen 2028 mennessä Pobeda aikoo kasvattaa A321Neo laivastonsa peräti 113 koneeseen.

http://www.rusaviainsider.com/russias-lcc-pobeda-develops-new-fleet-plan-focused-around-a321neo/

---
Emo-Aeroflot aikoo luopua nykyisestä kalustokirjostaan, ja vuonna 2028 yhtiön pääkaluston tulisi olla kauttaaltaan Aribus -merkkistä, valtaosiltaan tyyppiä Airbus A350:

Lainaa

Aeroflot currently operates 19 Boeing 777-300ERs, 18 Airbus A330s, one A350-900, 47 B737-800s, 74 A320s, 33 A321s and 54 Superjet 100s. To make way for its would-be new generation all-Airbus fleet, the airline plans to phase-out all of its A330s and A320/A321ceos. All B737s will be transferred to LCC Pobeda, while Boeing 777s and Superjet 100s will be moved to Rossiya Airlines.

According to a source 81 Airbus A350s, a mix of -900 and bigger -1000, would serve the airline’s long-haul operations, whilst its medium-haul segment would rely on 94 of Airbus’ re-engined A320neo family aircraft, including 75 A321neo and 19 A320neo.

http://www.rusaviainsider.com/aeroflot-airline-to-reinvent-its-fleet-with-airbus-new-generation-aircraft-only/

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

United vähentää Embraer E175-regionaljeteistään istuimia 76:sta 70:een. Syynä on työsopimus lentäjien kanssa, joka rajoittaa yli 70-paikkaisten koneiden määrää. Penkkien poiston jälkeen United voi siirtää emoyhtiön lentoja alueellisien yhtiöidensä 70-paikkaisiille koneille halvemmin palkkakustannuksin.

Lainaa

United is reducing seats on its Embraer E175 aircraft from 76 to 70 to comply with a clause of its pilot union contract, FlightGlobal reported.

United Airlines' Embraer E175 aircraft are heading to the maintenance hangar for a retrofit that will actually reduce their total number of seats.

https://www.yahoo.com/news/united-ripping-seats-regional-jets-121900808.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Israelilaisen El Al-yhtiön 737 tekee siinä mielessä historiaa, että on pian laskeutumassa ensimmäisen kerran Abu Dhabiin Arabiemiraateissa lennettyään Jordanian ja Saudi-Arabian ilmatilan kautta. Tämä tuli mahdolliseksi Israelin ja Emiraattien normalisoitua suhteet pari viikkoa sitten.

https://www.flightradar24.com/ELY971/255e1320

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kolumbialainen lentoyhtiö Avianca on kritiikin pyörteissä siitä, että se maksoi sen kahdelle ylimmälle johtajalle 6 miljoonan dollarin bonukset toukokuussa, jolloin yhtiö oli lomauttanut suurimman osan työntekijöistään ja valmisteli konkurssia. Aviancan toimittamien konkurssiasiakirjojen mukaan lentoyhtiö maksoi toimitusjohtajalle Anco van der Werffille 3,7 miljoonaa dollaria ja talousjohtaja Adrian Neuhauserille 2,8 miljoonaa dollaria.

Viisi päivää myöhemmin lentoyhtiö haki chapter-11 konkurssisuojaa Yhdysvalloissa.

Kohun alettua Avianca puolusti bonuksia sanoen, että ne olivat välttämättömiä "kannustimena yrityksen johtoryhmälle".

Kolumbian hallitus on esittänyt tarjoavansa Aviancalle 300 miljoonan dollarin avustusta.

https://www.airlive.net/bankrupt-avianca-paid-bosses-millions-after-furloughing-employees/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2/17/2020 at 16.48, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Hämäräperäinen vankilassakin käväissyt bisnesmies Barry Michaels on yrittänyt perustaa lentoyhtiötä jo 28 vuoden ajan, ensin nimellä Family Airlines ja nyt nimellä Avatar Airlines. Yhtiön nimissä on lähetetty Boeingille aiesopimus peräti 30 upouuden Boeing 747-8-koneen ostoaikeista. Rahaa pitäisi jostain kerätä 300 miljoonaa taalaa, esim. myymällä osakkeita. Boeing ei ole ottanut asiaan mitään kantaa.

747:t ahdettaisiin tupaten täyteen istuimia ja lipunhinnat olisivat halpoja, jne jne. Veikkaan, ettei hommasta tule yhtään mitään. Sitkeätä yrittämistä kuitenkin.

https://viewfromthewing.com/avatar-airlines-announces-letter-of-intent-to-buy-30-boeing-747s-raise-300-million-starting-this-week/

Huuhaa-ukko Barry Michaels se jaksaa yrittää uusia temppuja. Koska British Airways luopuu 26:sta Boeing 747:stä, Michaelsin Avatar Airlines haluaisi ne nyt itselleen, antaen BA:lle vastikkeeksi 22 % osuuden Avatar Airlinesista (minkä tarjouksen arvo on varsin kyseenalalinen). Lisäksi Avatar haluaisi BA:n partneriksi USA:ssa. Veikkaan, ettei yritys onnistu, mutta Michaelsin mielestä näköjään kannattaa yrittää.

Lainaa

They’ve made an offer to British Airways to acquire their fleet of 26 retiring Boeing 747-400s.

They want to pay for these planes by offering a 22% stake in Avatar Airlines.

And they want to become BA’s U.S. domestic partner, notwithstanding its joint venture with Ameican Airlines it seems.

https://viewfromthewing.com/insane-airline-startup-offers-british-airways-a-22-stake-in-exchange-for-their-used-747s/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Canada ostaa niinikään kanadalaisen Air Transat-lentoyhtiön alennushintaan 190 miljoonaa Kanadan dollaria, kun vuosi sitten kaupasta jo ehdittiin sopia hintaan 520 miljoonaa Kanadan dollaria.

Kauppa edellyttää osakkeenomistajien, oikeuden, Toronton pörssin, ja vielä Kanadan ja EU:n viranomaisten hyväksyntää.

Lainaa

Air Canada has concluded a cut price deal to acquire Air Transat. The value of the transaction is approximately C$190 million.

The transaction remains subject to shareholder approval, court approval and the approval of the Toronto Stock Exchange, as well as certain other conditions.

Regulatory approvals, including the ongoing process of regulatory authorities in Canada and the European Union, will also need to be completed.

https://www.breakingtravelnews.com/news/article/air-canada-agrees-to-c190m-air-transat-acquisition/

https://en.wikipedia.org/wiki/Air_Transat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Emirates avaa nyt niitä palveluita, jotka ovat olleet A380-lennoilla suljettuina. Toisinsanoen, Emirates avaa ykkösluokan, ykkösluokan suihkumahdollisuuden ja businessluokan baarin sekä ykkösluokan henkilökohtaiset palvelut. Kuvat kertovat lisää.

Lainaa

As of October 15, 2020, Emirates will once again be opening its A380 business class bar and social area. The bar is located at the back of the upper deck, behind business class. For the past several months Emirates simply hasn’t used the bar, for obvious reasons.

With Emirates’ A380 bar reopening, expect modified procedures, including strict limits on how many people can use it at once.

In addition to the return of the A380 showers & bar, Emirates is also resuming several other aspects of its premium inflight service as of October 15, 2020 (this is on all aircraft types, including the 777 and A380).

In first class:

  • Customers will be escorted to their seats upon boarding
  • The small social area at the front of the cabin will once again be set up
  • Drink service with mixed nuts will be offered on all flights prior to the meal
  • The full first class drink list is making a comeback
  • Drinks will be poured in front of passengers, rather than pre-poured in the galley

https://onemileatatime.com/emirates-bringing-back-a380-bar-showers/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meksikolainen Interfet, jolla on mm. A320- ja Sukhoi Superjet-kalustoa, on taloudellisesti pinteessä. Interjetille ei myydä polttoainetta muuten kuin jos yhtiö maksaa sen edellisenä päivänä. Niinpä kahden viimeisimmän päivän lennot on peruttu eikä tilanne näytä hyvältä..

Lainaa

Interjet has canceled all of its flights for November 1 & 2, though claims it will resume flights as of tomorrow, November 3. However, I wouldn’t be so certain, based on the reason for flight cancellations.

Aeropuertos y Servicios Auxiliares (ASA), which is the government-owned company that manages Mexico’s airports, claims that Interjet didn’t make its payments for jet fuel, which is why flights have been canceled.

Interjet has to pre-pay for fuel the day before, making it even more questionable whether the airline will be restarting operations tomorrow. If the airline couldn’t pay for fuel yesterday or today, how will the company secure the money to pay for fuel tomorrow?

https://onemileatatime.com/interjet-cancels-flights-fuel/

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Thai Airways pistää kaikkiaan 34 konettaan myyntiin

Lainaa

 

Aircraft listed on the sale notice posted on its website include 10 Boeing 747-400s manufactured between 1993-2003, six Boeing 777-200s built in 1996-1998, and six Boeing 777-300s manufactured from 1998-2000.

Others are six Airbus A340-600s built from 2005-2008, three A340-500s that left the production line in 2005-2007, two Boeing 737-400s made in 1992-1993, and one Airbus A300-600 built in 1993.

 

https://www.bangkokpost.com/business/2014571/thai-airways-puts-34-planes-up-for-sale

http://www.thaiaircrafttrading.com/ACWEBAPP/contentDisplay?page=HO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Thai Airways pistää kaikkiaan 34 konettaan myyntiin

 

Just sellasia vehkeitä mitä kaikki tässäkin maailmantilanteessa jonottaen haluaa. 345 ja 346 menee kuin kuumille kiville.

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös japanilainen  All Nippon Airways (ANA) pistää osan kalustostaan eläkkeelle. Yhtiö poistaa käytöstä 33 konetta, joista 22 kpl on B777 -kalustoa.

Samalla yhtiö siirtää osan toiminnoistaan uuteen vielä nimettömään "low-cost - medium-distance" - yhtiöön, jonka kalustoksi ohjataan yhtiön B787-koneita.

https://samchui.com/2020/10/27/ana-to-launch-new-airline-and-retire-22-b777s/#.X6o_xMgzZhE

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11/13/2020 at 16.51, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Volga-Dneprin An-124:llä ongelmia lentoonlähdössä Novosibirskissä, ilmeisesti yhdestä moottorista rojut pihalle, ja sitten ulos kiitotieltä palattaessa kentälle. Ei henkilövaurioita.

Jos KIA:si on huollossa, niin sen varaosat saattavat olla Novosibirskissä.

Rodney :cool:

"It was carrying 84 tons of automotive spare parts."

https://www.avweb.com/flight-safety/accidents-ntsb/an-124-overruns-runway-after-engine-failure/?MailingID=494

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Qantas täyttää 100 vuotta tänään. Juhliminen on vähän siinä ja siinä, koska tj Alan Joyce on varannut juhlabudjettiin NOLLA (0) Australian dollaria. Sillä ei paljon juhlita.

Ei yhtiössä muutenkaan olla juhlatuulella, kun 60 % kotimaan koneista on maadoitettu, kansainvälinen konelaivasto varastoituna ja viruksen takia Australian osavaltiot sulkevat taas rajojaan. Sen takia johtokunnan puheenjohtaja Richard Goyderkin on jumissa Perthissä, koska osavaltiorajan yli ei pääse. Ja henkilökuntaa on lomautettuna, tottakai.

Lainaa

Qantas celebrated its 100th birthday on Monday. We’re told a letter from the Queen to the country’s national carrier is most definitely in the post.

It’s just too bad there wasn’t much of a party given after chief executive Alan Joyce handed the events team a budget of zero dollars for the celebrations. Then again you can’t blame Joyce for not exactly being in the festive mood considering 60 per cent of the domestic fleet is grounded, the international fleet is mothballed and panicky states are shutting borders again. There’s also the small challenge of trying to do a centenary celebration justice when chairman Richard Goyder remains stuck in Perth thanks to the state’s border restrictions.

https://www.brisbanetimes.com.au/national/qantas-turns-100-but-party-never-gets-off-the-ground-20201116-p56f4c.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Qantas täyttää 100 vuotta tänään. Juhliminen on vähän siinä ja siinä, koska tj Alan Joyce on varannut juhlabudjettiin NOLLA (0) Australian dollaria. Sillä ei paljon juhlita.

Ei yhtiössä muutenkaan olla juhlatuulella, kun 60 % kotimaan koneista on maadoitettu, kansainvälinen konelaivasto varastoituna ja viruksen takia Australian osavaltiot sulkevat taas rajojaan. Sen takia johtokunnan puheenjohtaja Richard Goyderkin on jumissa Perthissä, koska osavaltiorajan yli ei pääse. Ja henkilökuntaa on lomautettuna, tottakai.

https://www.brisbanetimes.com.au/national/qantas-turns-100-but-party-never-gets-off-the-ground-20201116-p56f4c.html

No ei nyt ihan nollaa aussitaalaa kuitenkaan.  Noin puolentoistatunnin juhlalento QF100 sentään lennettiin Sydneystä tervehtimään kahdella ylilennolla HARS:n museolla Albion Parkissa järjestettyjä satavuotisbileitä.  https://flightaware.com/live/flight/QFA100

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14 tuntia sitten, Markku Kyyrönen kirjoitti:

No ei nyt ihan nollaa aussitaalaa kuitenkaan.  Noin puolentoistatunnin juhlalento QF100 sentään lennettiin Sydneystä tervehtimään kahdella ylilennolla HARS:n museolla Albion Parkissa järjestettyjä satavuotisbileitä.  https://flightaware.com/live/flight/QFA100

No hyvä että saivat sentään ylilennon järjestettyä, mutta juhlinta maanpinnalla meni kuitenkin niinpäin, että HARS museo järjesti juhlat, mm. päivällisen, johon juhlijoiden piti museon sivujen mukaan ostaa pääsylippu. Siltä osin Qantas satsasi juhliin sen nolla dollaria.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11/13/2020 at 16.51, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Volga-Dneprin An-124:llä ongelmia lentoonlähdössä Novosibirskissä, ilmeisesti yhdestä moottorista rojut pihalle, ja sitten ulos kiitotieltä palattaessa kentälle. Ei henkilövaurioita.

https://travelradar.aero/breaking-antonov-an-124-suffers-runway-excursion-following-emergency-landing/

Monta järjestelmää näkyy menneen pois pelistä: Tehonsäätö ykkösmoottoriin, joka kävi itsekseen 3 tuntia sen jälkeen, kun kone oli pysähtynyt. Roju katkoi kaapeleita ja sähköt menivät ml. mittarit ja radiot. Jarrut ja reverssit menivät. Kuitenkin konetta pystyi ohjaamaan tästä kaikesta huolimatta. Kone pysähtyi vasta telineiden pettäessä kun laskeutuminen oli mennyt 300 m pitkäksi.

Lainaa

Engine #1 (outboard left) could not be shut down and continued to run for three hours.
Debris damaged the aircraft's cabling and took out all electrical supply resulting in the loss of all eletrical systems including instruments, brakes, thrust reversers etc. The aircraft remained controllable despite all electricity gone and all communication, even intercom having failed.

http://avherald.com/h?article=4df212c7&opt=0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään