Guest VMa

Parkanon NDB (ja muita vanhoja majakoita?)

17 viestiä aiheessa

Moi,

 

Holopaisen Juha postitteli vanhoja ilmailukarttoja VACC Finlandin foorumiin threadiin http://vacc.fi/df/viewtopic.php?p=19622#19622 .

 

Itseäni on aina viehättänyt (vanhat) radiomajakat ja lentokentät, kuten aikanaan ilmaisinkin eräässä viestissä tähänkin nyyssiryhmään. Harrastus on melkein yhtä fetissimäinen, kuin Laukkasen Jounilla lentokenttiin konsanaan... ;)

 

Joka tapauksessa, silmiin tuosta kartasta osui Parkanon NDB. Kun tässä ihan kulmilla asun, olisin enemmän kuin kiinnostunut tietämään Parkanon NDB:n sijainnista enemmän. Mahtaako kenelläkään olla tietoa? Olisikohan laite vielä pystyssä sijoituspaikassaan, vai raahataanko näitä laitteita pois metsistä käytöstä poistumisen jälkeen?

 

Löytyykö poistettuja NDB:itä, VOReja tai muita laitteita vielä muualta? On äärimmäisen viehättävää nähdä joku majakan romu kyhjöttävän jossain metsässä ja kuvitella, kuinka suuressa osassa sekin laite on joskus ollut ja kuinka Convairin tai DC-3:n pilotit ovat joskus sen avulla suunnistaneet...

 

Ihmettelee,

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiks Vesivehmaan kentällä oo vielä ainakin pystyssä vanha vorri. Keskellä kenttää, joten ei tarvii edes mennä metsään sen nähdäkseen. Sitte Kauhajoella on vielä ainakin markerit paikallaan, tosin siinä asiassa puhutaan aikast tuoreesta tapauksesta elikkäs jostain 80-luvusta. Varmaan kyllä löytyy kun osaa vaan etsiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Vesivehmaan kuvista! Kovin ovat VOR:t muuttuneet, pirun isojahan ne nykyään ovat. SGP-kuvista Teemun galleriasta Kauhavan VOR: http://vm.pmd.fi/sgp/photos/teemu/PICT0696.jpg

 

Parkanon NDB:stä sain sijaintitiedot vanhasta kirjasta, koordinaatit ovat kyllä kovin epätarkat (minuutin tarkkuudella) ja Genimap laittoi ruksin Parkanon keskustan lähelle Kuruntien läheisyyteen joen rannalle. Jos vielä saisin jostain varmistuksen että majakka on vielä pystyssä, voisin lähteä sen bongaamaan.

 

Ville

 

[edit] muka Kauhavan NDB, hah!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Löytyykö poistettuja NDB:itä, VOReja tai muita laitteita vielä muualta? On äärimmäisen viehättävää nähdä joku majakan romu kyhjöttävän jossain metsässä ja kuvitella, kuinka suuressa osassa sekin laite on joskus ollut ja kuinka Convairin tai DC-3:n pilotit ovat joskus sen avulla suunnistaneet...

 

Asiaan liittyen, törmäsin tämmöiseen sivuun joskus muinoin:

http://koti.mbnet.fi/~acme/ndb.htm

 

Mielenkiintoinen tuo tuolta sivulta linkin takaa löytyvä bongauskertomus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanhoista radiomajakoista löytyy runsaasti tietoja. Niitä mittailtiin rutiininomaisesti (kentänvoimakkuuksia) Yleisradion vanhalla mittausasemalla Laajasalossa Helsingin liepeillä sekä sittemmin Jokelassa, jonne se mittausasema siirrettiin. Nyt tämä mittausasema on jo lopetettu.Majakoita mitattiin myös lentokoneella. Tuossa lentokenttiä koskevassa jutussa mainitut OH-PJV:n keikat liittyivät osittain tuohon. Varsinainen tarkoitus liittyi pitkä- ja keskipitkäradioasemien tekniikkaan. Nyttemmin moisilla vehkeillä ei enää ole samaa merkitystä kuin ennen.

Tämä aihepiiri on sen verran laaja, että en nyt ala sitä tässä selostelemaan tämän syvemmälti. Asiasta kiinnostuneet voivat selailla esim. Suomen Radiohistoriallisen seuran SRHS:n lehdyköitä, joissa on artikkeleja näistä asioista.

Sen verran kuitenkin, että mm. Simpsiön majakka oli todella Lapuan 300-metrisessä mastossa, antenni oli yksinkertainen lanka, ette löydä enää mitään jälkiä. Majakan tarkoitus oli enemmänkin varoittaa Kauhavalaisia lentoesteestä. Samanlainen oli myös Jyväskylässä Keljon mastossa, siihen sitten törmäsikin Fouga, majakan merkitystä spekuloitiin kovasti. (Harva tietää, että siihen on rysähtänyt toinenkin kone, pikku-Cessna tuli harusköyteen aiemmin, huonosti siinäkin kävi, mutta ei mastolle.) Vastaavasti Yleisradioasemia (kartoissa BC=broadcasting) käytettiin yleisesti lentosuunnistuksessa, Lahden pitkäaalto vain ADF:n eikä eksynyt....

Majakoiden tekniikka on myös osin suomalaista, uudemmat majakka-antennit ovat Järveenpäässä toimivan AERIAL OY:n käsialaa.(samaisella yhtiöllä on ainakin ollut myös lentotoimintaa)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Majakan tarkoitus oli enemmänkin varoittaa Kauhavalaisia lentoesteestä.

 

Vai oli oliko tarkoitus varoittaa "Lähestytte kauhavaa. Kaivakaa puukot esille" ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Majakoiden tekniikka on myös osin suomalaista, uudemmat majakka-antennit ovat Järveenpäässä toimivan AERIAL OY:n käsialaa.(samaisella yhtiöllä on ainakin ollut myös lentotoimintaa)

 

Onko antennien lisäksi muuta suomalaista tekniikkaa ja onko Suomessa yli päätään valmistetu ikinä kokonaisia radiomajakoita?

ps. Aerial ja Scanwings omaavat saman puhelinnumeron, eli lentotoimintaa lienee siis edelleen. Tekevät mm. radiomajakoiden, ILS-laitteiden ym. mittauslentoja normaalin liikelennon ohella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Tämä aihepiiri on sen verran laaja, että en nyt ala sitä tässä selostelemaan tämän syvemmälti. Asiasta kiinnostuneet voivat selailla esim. Suomen Radiohistoriallisen seuran SRHS:n lehdyköitä, joissa on artikkeleja näistä asioista.

 

Ylipäätään kiitos Jormalle monista tiedoista!

 

Lueskelin SRHS:n jäsenlehtien sisällysluetteloa 1993-2001 ja sieltähän löytyy paljon mielenkiintoista asiaa:

 

3/97: Katsaus ilmailun lähestymisjärjestelmien historiaan (VKL)

4/97: Radiosotahistoriaa ilmailuhistorioitsijoille (JoRa)

1/98: Lento-onnettomuus Oslossa, Lahden pitkäaaltoasema syntipukkina (VKL)

4/99: Bernhard System, Sodanaikainen ilmailun navigointijärjestelmä (Marko Leikola)

2/99: Ilmailuviestitoiminnan alkuvaiheet (Antti Hurme) sekä Ilmailuradiotoiminnasta - jälkimietteitä kevätkokouksen tiimoilta (VKL)

 

Pitääkin suunnata kirjastoon...

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Antennien lisäksi en tiedä valmistetun majakoita. Sen sijaan tutkia on tehty, niitä suunniteltiin jo -50-luvulla. Näitä voi käydä ihmettelemässä Keski-Suomen ilmailumuseolla. NDB-majakka sinänsä on teknisesti aika yksinkertainen radiolaite.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(Harva tietää, että siihen on rysähtänyt toinenkin kone, pikku-Cessna tuli harusköyteen aiemmin, huonosti siinäkin kävi, mutta ei mastolle.)

 

OH-CSH Reims/Cessna F172E Kuopion IY. Rekisteröity 21.07.1964, törmäsi mastoon 1.10.1965. Eräitä lyhytikäisimpiä rekisteröintejä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen saanut nyt tietoja Parkanon NDB-majakasta sähköpostitse, joskin keskenään hieman ristiriidassa olevia. FlyIn Finland 1972 -kirjasta saamani koordinaatit kertovat paikan minuutin tarkkuudella ja Genimap sijoittaa koordinaatit Kaidatveden ja Parkanonjärven välisen joenpätkän alajuoksulle Kuruntien lähistölle. Ohessa kartta.

 

Toinen vihje perustui taasen muistikuviin, jonka mukaan NDB olisi ollut rautatieaseman suunnalla. Parkanon asemahan on aivan toisella puolella pitäjää (keskellä korpea, metsässä, sivistyksen takana). Toisaalta entinen rautatieasema Kairokoski on hieman lähempänä, sekin kyllä toisella puolella keskustaa.

 

Kiitos vihjeitä antaneille Sami Järvensivulle ja Ari Kutvoselle! Näillä eväin en kuitenkaan vielä uskalla lähteä bongausmatkalle paikan päälle, joten lisätiedot ovat arvokkaita!

 

Ville

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei kaikille,

 

Sain Ilmailulaitokselta oikein mukavaa tietoa Parkanon NDB:stä, joista pääkohtia jaan nyt myös teidän kanssanne. =)

 

NDB on aivan vanhimmasta päästä, käyttöönottopäivä on 24.2.1948. Korkeutta antennilla on ollut 42 metriä ja rakenne on suonut sen, että se on kärsinyt ukkosvaurioista hyvinkin useaan otteeseen. Viimeisin ukkosvaurio 80-luvun alussa oli sen sortin täräys, että antennista käytiin loput roinat keräämässä pois ja alue vuokrasopimuksen mukaisesti maisemoitiin. Tämän vuoksi näkyviä merkkejä ei sijoituspaikasta varmastikaan löydy.

 

Sain myös tarkempia koordinaatteja sijainnista, jotka osoittavat majakan olleen - kuten eräs minuun yhteyttä ottanut harrastaja epäilikin (ja minä väitteen heti kumosin) - Parkanon rautatieaseman lähistöllä. Kun itse asema on korvessa, on tuo majakka ollut vielä korvemmassa, 2.6 km koilliseen. GT-kartta piirtää alueelle (Pitkähalme) meneville teille violetit viivat jotka kuvannevat puomeja. En siis tiedä, pääseekö alueelle vilkaisemaan sijoituspaikkaa enää sen tarkemmin.

 

Koordinaateista sain myös tietoa, että ne ovat muuttuneet vuosien varrella jopa 10 km verran, mutta ilmeisesti syynä on vain mittaustapojen ja tarkkuuksien muuttuminen, ei välttämättä sijoituspaikan muuttuminen (KKJ vs WGS-koordinaattijärjestelmien muutos on huomioitu). Myös mahdollinen sodanjälkeinen tahallinen epätarkan tiedon levitys saattaa vaikuttaa tähän eroon.

 

Kiitän Heikki Pöllästä Ilmailulaitokselta saamistani tiedoista!

 

Terveisin,

Ville

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilkka Oksaselta tuolla sfnet.harrastus.ilmailussa saatu tieto kertoo, että ylläolevassa kartassa osoittamani sijainti on keskellä Parkanon Pioneerivarikkoa. Eli ei taida olla ihan tuosta vaan asiaa katsomaan paikkaa...

 

Kiitos Ilkalle tiedosta!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paikallinen legenda sijoittaa majakan Parkanon Viinikkaan, tietysti Majakkakadun tienoille!

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitte Kauhajoella on vielä ainakin markerit paikallaan, tosin siinä asiassa puhutaan aikast tuoreesta tapauksesta elikkäs jostain 80-luvusta. Varmaan kyllä löytyy kun osaa vaan etsiä.

 

Ainakin ulkomerkki JOK on fyysisesti paikallaan, nähtävillä Tokerotien varressa. Keskimerkistä ei ole tietoa. Kuulemma eivät toimi enää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin ulkomerkki JOK on fyysisesti paikallaan, nähtävillä Tokerotien varressa. Keskimerkistä ei ole tietoa. Kuulemma eivät toimi enää.

Joo en tiedä niiden toimintakunnosta, enkä jaksa millään muistaa mitkä on paikallaan ja mitkä ei. Tullu vaan joskus ajeltua niitä finaalilinjojen kulmia (oli muistaakseni 07/25) ja kiinnitin silloin huomiota niihin. Ylivieskassa taitaa muuten olla sama homma, siellä vissiin toimivatkin vielä vuosia sen jälkeen kun toiminta hiljeni, mutta liekö toimivat enää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään