Kirjoitettu Helmikuu 16, 2009 Morientes! Laitetaas tämmönen helppo kysmä hiihtolomien kunniaksi...tutun näkönen wingletti kuvassa eli millä lentsikalla nyt mennään? [ attachment removed / expired ] Veikkaan oikean vastauksen tulevan alle minuuttiin, mutta tuleeko heti ekalla oikein? -m Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2009 A320-sarja olis liian helppo. Sanon A380. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2009 Mäki voisin veikata A380. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2009 A380-800 se kyllä näyttää. EDIT: Missä loput kuvat matkalta? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2009 A320-sarja olis liian helppo. Sanon A380. Ei mennyt kukaan retkuun, sehän se on. 32S-sarjalaisten ja superjumbon ero näkyy parhaiten tässä kuvassa noissa staattisen varauksen poistajissa ja ennenkaikkea niiden määrässä. Ja matkakertomusta pukkaa lähipäivinä, kunhan saan kaikki reissun kuvat karsittua ja käsiteltyä muun puuhastelun lomassa... [ attachment removed / expired ] -m Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2009 A380 - minäkin veikkaan... Noita "piikki"antenneja - vai mitä ne nyt on - ei 320-sarjassa noin monia ole... Ja: Mikko, missä mennään? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 17, 2009 Alotellaanpa sitten... Kävin tuossa viime viikon talvilomailemassa Dubaissa Aurinkomatkojen äkkilähdöllä, loma meni kivasti, säät suosi, ruoka oli hyvää&halpaa ja arabit rakentaneet hiekkalaatikolleen kaikenlaista ihmeteltävää, kuten 800+ metriä korkean talon tai sisälaskettelurinteen - hulluja nuo sheikit! Muutama päivä ennen reissuun lähtöä keksin kuitenkin, että tälle reissulle voisi suht kivutta yhdistää uudet tyypit eli palata kotiin via LHR Emiratesin A380:llä, sen lähtöaika kun vielä oli kätevästi reilu pari tuntia Finskin jälkeen. Siispä loman vikana päivänä muiden matkalaisten kanssa bussilla kentälle kakkosterminaaliin (AY käyttää Dubaissa snadia charterterminaalia, jonka palvelut jättävät toivomisen varaa) ja taksilla Emiratesin upouuteen kolmosterminaaliin ihmettelemään. Ai niin, menolennon marsuhäkkikyydistä ei ole kuvan kuvaa. Bojon jalkatilat ja chartereiden tarjoilut on jo varmaan forumin väelle tulleet tutuiksi aiemmista reportaasheista, joten en edes ottanut kuvia em. lennolta. Lauantaina aamuneljältä terminaali on kovin autio, tilat kiiltelevät uutuuttaan. Kentän omien nettisivujen mukaan terminaali avattiin viime lokakuussa ja on maailman suurin. [ attachment removed / expired ] Kone lähtee vasta kolmen tunnin päästä, joten on aamupalan aika. Kuppilassakaan ei ollut ketään muita. [ attachment removed / expired ] Saapuville oli tolkuton matkatavarahalli, sekin autio tähän aikaan aamuyöstä... [ attachment removed / expired ] Jaaha, ja sitten pitäisi osata lähteä joillain näistä..? [ attachment removed / expired ] No, oli siellä länsimaistakin hapatusta. Siis EeKoo Ykkönen Lontooseen. Kuten ruudulta näkee, terminaali on lähinnä (ellei pelkästään) Emiratesin lentoja varten. [ attachment removed / expired ] Duty-free alueella sitten olikin jo aamukuuden jälkeen kova kuhina. Luksustuotteita oli kaupan jos jonkinlaista, mutta itse tyydyin kiiruhtamaan portille... [ attachment removed / expired ] ..koska siellä oli mielenkiintoisempaa nähtävää! Kameraa ei päässyt laittamaan lasiruutuun kiinni, joten kuva nyt on mitä on. Siitä huolimatta naama oli melko virneessä tässä vaiheessa. [ attachment removed / expired ] Flight controls... [ attachment removed / expired ] ...check. Niin ja ne kannut - kelpais varmaan Mannikaisellekin. [ attachment removed / expired ] Kyllä! Tätä päivää on odotettu eli eikun koneeseen! [ attachment removed / expired ] Oma paikkakin löytyi viimein ikkunan vierestä. Kävi nimittäin melko nolosti tuossa boordatessa, kun oletin paikan 55K olevan koneen takaosassa ja vasta jossain siiven jättöreunan tienoilla aloin etsimään omaa riviäni...tuolloin oltiin jo rivillä 70+. Siispä posket punottaen vastavirtaan omalle tuolille. [ attachment removed / expired ] Toisin kuin eräiden lentoyhtiöiden IFE:t, EK:lla järjestelmää pääsi käyttämään heti, ei vasta nousun jälkeen. Ensivaikutelma oli lupaava, sisältöä näytti olevan vaikka hurumykke ja näytön resoluutiokin hulppea. [ attachment removed / expired ] Tämmönen maisema seuraavat kahdeksan tuntia. Yleensä pitkät lennot kyllästyttää, mutta nyt tulevaa "työpäivää" odotti innolla. [ attachment removed / expired ] Varsin jännä detalji oli koneen siipi. Se on yksinkertaisesti aivan tolkuttoman kokoinen! Gatella siipi roikkui niin, ettei kärkeä edes nähnyt, wingletin vain... [ attachment removed / expired ] ...kun taas lennolla siivenkärki näkyi mainiosti. Rotaatio oli melkosen hulppeeta nähtävää, kun kevityksen jälkeen siivenkärki tuntui lähtevän lennolle ennen konetta. Siipi siis taipui melkoisesti. Siitä ei kuitenkaan ole kuvaa tahi videota, kun ei noita kameroita saisi käyttää nousun ja laskun aikana.. [ attachment removed / expired ] Jatkoa seuraa, nyt aamupalaa ja muita askareita. -m Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 17, 2009 ...puurot on vedetty naamariin, joten jatketaan vielä muutamalla kuvalla. Ikkunapaikka A380:ssa on todella tilava. Sillä toisin kuin kaikissa muissa konetyypeissä, seinä ei kaarrukaan ohimoa kohti, vaan päinvastoin levenee ulospäin, jolloin niskatuen ja seinän väliin jää pään mentävä aukko. Ja kun viereinen keskipenkki (EK:n möykkykonfiguraatio 3+4+3) oli vielä tyhjä, niin leveyssuunnassa tilaa oli mainiosti. Enpä olekaan aiemmin päässyt ikkunapaikalta kurkkimaan koneessa taaksepäin. [ attachment removed / expired ] Jalkatilankaan suhteen ei valittamista. [ attachment removed / expired ] Jahas, ruokaakin tarjoillaan. Aamupalaa ja lounasta. [ attachment removed / expired ] Tämmönen setti aamutuimaan. [ attachment removed / expired ] Ja sapuskan jälkeen voi suunnistaa hyyskään tarkistamalla ensin missä päin konetta olisi vapaata. [ attachment removed / expired ] Tutustutaanpa hieman kabiinin alakertaan. Nokalta löytyy pienet portaat ohjaamoon. [ attachment removed / expired ] Niitä vastapäätä rappuset kakkosluok...anteeksi -kerrokseen. [ attachment removed / expired ] Siellä ois ainakin baari auki firstin ja busineksen väelle. [ attachment removed / expired ] No sitten vähän taaksepäin tultaessa ensimmäinen karsina möykkyä.. [ attachment removed / expired ] ..ja toinen.. [ attachment removed / expired ] ..kolmaskin. Kuten pimeistä ruuduista saattaa päätellä, kone oli puolityhjä. Taantuma taitaa vaikuttaa tälläkin reitillä, EK:lla on viisi päivittäistä lentoa Dubaista Lontooseen, joista yksi lennetään A380:lla. Lisäksi reitillä lentää BA kahdella päivittäisellä vuorollaan, joten on yhtiöillä ainakin kovaa uskoa suuriin matkustajavirtoihin tälle välille. [ attachment removed / expired ] Ja viimonen neljäs looshi. Oikealla lepotilat työväelle. [ attachment removed / expired ] Siellä käy sut...tuhina. [ attachment removed / expired ] Ja loppupäässä lopuksi vähän vaatimattomammat tikkaat yläkerrokseen. [ attachment removed / expired ] Vikassa osassa luvassa lisää IFE:ä ja ehkäpä muutama wing view. Same bat-time, same bat-channel. Stay tuned! -m Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 17, 2009 Hulppeat on tilat T: Mika Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 17, 2009 Aijai.. Kyllä olisi unelma päästä möhköfantin kyytiin. 8) Odotellaan viimeistä osaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 17, 2009 Kiitos kommenteista, niiden turvin jaksaa jatkaa taas. Emiratesin paperisesta in-flight julkaisusta laivastoluetteloa on turha etsiä, tiedot löytyvät vain IFE:n puolelta. Tilauksessa vaatimattomat 58 valasta, huh. [ attachment removed / expired ] Tutustutaanpa viihdytyspuoleen hieman paremmin. Emiratesin IFE kulkee nimellä ICE, Information / Communications / Entertainment. Yksin musiikkia oli tarjolla melkoinen määrä. Ruudun vasemmassa yläkulmassa olevassa UK Chart No 1 Hits -kansiossa oli kuunneltavissa kaikki Englannin listaykköset vuodesta 1952 tähän päivään. Ite päädyin ikäni puolesta nostalgisoimaan kasarihiteillä. Ja jos noista ei löydy mieleistä kuunneltavaa, niin lisäksi on 18 muuta folderia... [ attachment removed / expired ] Tekstiviestejä ja sähköpostia pystyi myös lähettämään, viestit olivat taalan kappale. Satelliittipuhelintakin koitin uteliaisuudesta, toimi sekin. Puhelut olivat $5 minuutilta, eli ei nyt ihan älytön pyynti kuitenkaan. [ attachment removed / expired ] Ja niille, keillä on tarve pyllistää säännöllisesti, löytyi ruudulta myös heading mekkaan. [ attachment removed / expired ] Lentosimufaneille oli tarjolla tämmönen cockpit view. Kanankakkalaudan grafiikat eivät kuitenkaan päivittyneet oikeilla FMS-parametreillä, vaan olivat kiinteät. [ attachment removed / expired ] Jopa leffojen kuvasuhdetta pystyi säätämään muun virittämisen ohessa(!). [ attachment removed / expired ] Pelejä löytyi 108kpl, Atarin legendaarinen Gravitarkin löytyi, mutta ohjain oli liian kömpelö sen pelaamiseen. [ attachment removed / expired ] Kameroita oli kolme. Tässä perinteinen nokkakamera. [ attachment removed / expired ] Sitten näkymää suoraan alaspäin... [ attachment removed / expired ] ..ja ehkäpä kaikkein mukavin oli tämä kuvakulma pyrstöstä. Näkee hyvin sitten matkustajakin mistä padasta on mennyt pelikaani läpi. [ attachment removed / expired ] Viihdettä oli niin paljon, että istuintaskussa oli oma paksu infolehtinen tarjolla olevasta ohjelmistosta. Äänenlaatu ei kuitenkaan ilmaiseksi jaetuilla luureilla ollut hääppöinen, joten tyydyin omaan musiikkivalikoimaan. Jos olisin ymmärtänyt ottaa ipodin usb-piuhan mukaan, olisi sen videoita voinut katsella IFE:n isommalta näytöltä. Myös reissukuvat olisi esitteen mukaan saanut koneen ruudulle omasta kamerasta usbin kautta. [ attachment removed / expired ] Ja kun aikansa leikki, niin eikös se vehjes mennyt jumiin. Tajusi kuitenkin buutata itsekseen ~5min odottelun jälkeen. Näemmä Linuxilla mennään. [ attachment removed / expired ] Vaikka sähköiset manuaalit ovatkin tätä päivää, niin turvaohjeet olivat sentään paperilla. [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Kaikki tämä ropaaminen alkoi kuitenkin janottamaan. Ja lentomatkoillahan pitää muistaa pitää nestetasapainosta huolta. Aijai, ensipurasu! [ attachment removed / expired ] Sitten voikin ottaa hetken rennosti ennen lounasta ja katsella vaikka maisemia. Ikkunatkin olivat hieman perinteistä poikkeavat, ulkolasi oli melko lailla normikokoa, mutta tässä koneessa oli aivan tolkuttoman kokoinen sisäikkuna. Lisäksi runko oli sen verran paksua tavaraa, että lasien väliin jäi aika paljon tilaa. Kuvia ei siis saanut otettua niin suurella sektorilla, kuin mihin on tottunut. Hyvänä puolena, että tuo sisälasi ei ollut kylmä koskettaa. [ attachment removed / expired ] Perinteistä wing view:ta. [ attachment removed / expired ] Nätti siipi kestää katsomisen toisestakin kulmasta. [ attachment removed / expired ] Ja hiljaiset padat tekevät eleettömästi työtään. Kone oli todella hiljainen matkustaa. En jää yhtään kaipaamaan meluisia three-holereita, tässä on lentomatkustamisen tulevaisuus! Myönnän kyllä, että MD-11:n starttia ja nousukulmaa on kiva katsella Lemminkäiseltä, mutta kun puhutaan 8h istumisesta koneessa, niin nousukulmalla ei ole minkään valtakunnan merkitystä. A380:n matkustamon hiljaisuus sen sijaan on . [ attachment removed / expired ] Näpit irti! [ attachment removed / expired ] Pilvipeite oli juroopassa varsin kattava, mutta välillä näkyi jotain muutakin kuin pumpulia. [ attachment removed / expired ] Airbusin kaunis siipi ansaitsee vielä yhden. Ei mitään turhia vortex geniksiä laitettu ilmavirtauksia sotkemaan. 8) [ attachment removed / expired ] Joku kenttäkin sattui matkalle, hieman Prahasta lounaaseen. [ attachment removed / expired ] Traffic, traffic! [ attachment removed / expired ] Nälkähän tässä alkoikin jo huikomaan. Intialaiseen tapaan maustettu kana oli huolella maustettu. Ois jääny varmaan tämä satsi melko monelta iäkkäämmältä suomalaiselta syömättä, nuorethat tulista safkaa ovatkin jo tottuneet syömään. [ attachment removed / expired ] Röyh. Jaahas, kohtahan sitä ollaankin jo perillä. [ attachment removed / expired ] Kamerat oli laskun ajan toki offilla, mutta toisin kuin yleensä on totuttu, heti laskun jälkeen kuulutettiin, että kännykät saa laittaa päälle. Ajattelin, että eiköhän tuo koske myös kameroita ja räpsin lisää votoja. Lennonvaihe on muuttunut Taxi-Iniksi. [ attachment removed / expired ] Enää pari metriä ja se on siinä. Siipikin on työnsä tehnyt ja lerpattaa taas hetken ennen paluuta hiekkalaatikolle. [ attachment removed / expired ] Arrived sanoo flight phase. Lontoossa pitkästä aikaa. [ attachment removed / expired ] Sitten muiden matkustajien poistuttua vielä kurkkaus konttorin puolelle. On niillä pillit ja kellot! [ attachment removed / expired ] Kipparin puolelta löytyi vielä tollanen iso mesetysruutu. Jäi kysymättä (=ajoivat mut pois, ennenkuin ehdin ), että mitä dataa siihen tulee tarjolle. [ attachment removed / expired ] Työpöytään on integroitu näppis, ei tarvita enää cockpit läppäreitä. [ attachment removed / expired ] FCU on saanut uutta ilmettä ja telinevaloja on enemmän. Muuten näyttää ihan tutulta. [ attachment removed / expired ] Smile, you're on candid camera! Livevideota voi katsella, jos ei muuta tekemistä nokalla keksi. Niin ja MCDU:t on viimein saaneet qwerty-näppikset, fiksu veto. Se vanha layout olikin vähän hassu, vaikka varmaan siihenkin tottuu. [ attachment removed / expired ] Oli muuten elämäni toistaiseksi lyhyimmältä tuntunut 8h lento, ei tylsistyttänyt hetkeäkään, vaikken edes IFE:n leffoja ehtinyt kaikelta ihmettelyltäni katsomaan. Ollaanpa koneen ulkonäöstä mitä mieltä vaan, niin matkustusmukavuudessa A380 menee ihan ykköseksi omalla lyhyellä listallani. Mahtava peli! [ attachment removed / expired ] Ja jossei muuten keksi, niin tuosta voi luntata: tätä mukavuutta tarjoaa vain Airbus A380-800. Kiitos ja anteeksi! [ attachment removed / expired ] -m Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 17, 2009 Huhhuh! Olipas kiva setti. Tarkat kuvat ja tarinaakin oli kivasti. Kiitos näistä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 17, 2009 Ja hiljaiset padat tekevät eleettömästi työtään. Kone oli todella hiljainen matkustaa. En jää yhtään kaipaamaan meluisia three-holereita, tässä on lentomatkustamisen tulevaisuus! Myönnän kyllä, että MD-11:n starttia ja nousukulmaa on kiva katsella Lemminkäiseltä, mutta kun puhutaan 8h istumisesta koneessa, niin nousukulmalla ei ole minkään valtakunnan merkitystä. A380:n matkustamon hiljaisuus sen sijaan on . Kiitos Mikko hienoista kuvaseteistä. Onko mielestäsi olemassa vain MD-11 ja A380 ja ne jotenkin kilpailevina tuotteina vai miksi vertaat niitä keskenään. 380 ei kyllä yksistään ole lentomatkustuksen tulevaisuus, muitakin koneita on tulossa ja tarjolla. Ja nousukulmalla on väliä vaikka puolen tunnin lennolle. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 17, 2009 Huhhuh, olipahan hieno satsi ; loistavia kuvia mielenkiintoisesta reissusta! Kiitos! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 17, 2009 Onko mielestäsi olemassa vain MD-11 ja A380 ja ne jotenkin kilpailevina tuotteina vai miksi vertaat niitä keskenään. 380 ei kyllä yksistään ole lentomatkustuksen tulevaisuus, muitakin koneita on tulossa ja tarjolla. Eihän nämä kaksi millään kilpaile samassa sarjassa, toinen on vanhentunutta ja meluisaa tekniikkaa ja toinen uutta, hiljaista ja mukavaa. Ja se on totta, että tulevaisuus tuo taas uutta kivaa tullessaan. A350:stä odotellessa... Ja nousukulmalla on väliä vaikka puolen tunnin lennolle. Heh, puolen tunnin lennolla läskimädäri oiskin mitä parhain kapistus. Ulkonäköä, räimettä ja kulmaa, mutta pidemmän päälle rasittavaa. -m Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 17, 2009 Se on sitä nykyajan lässytystä, että pitää olla muka niin hiljaista jne. Ei nykyihmisen korva(kaan) tunnu kestävän enää mitään. Kauheeta miten 80-luvulla on ollut paljon kuulovaurioita kympeissä ja L1011:sissä. Anyway Mikko, kiitos asiallisesta setistä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 17, 2009 Itsellani on turistiluokan ikkunapaikalla tapana nukkua niin, etta asettelen tyynyt tms. siihen seinan ja penkin valiin, jolloin tulee vahan rennompi ja tukevampi asento. Tuossa valaassa ei moinen onnistu, kun vali on liian iso. No, on se joskus sita muissakin koneissa kun sellainen paikka sattuu. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 17, 2009 Tama ei sitten missaan tapauksessa ole moite, painvastoin. Mutta otan esille kun ajattelin, etta oliko mielessasi pukeutumisen osalta kenties toive saada upgreidaus? On nimittain joskus tullut itselleni mieleen se, etta jos odotettavissa on taysi lento, eika upgreidia ole tasokortin tai lippuluokan nojalla tiedossa, niin josko siistimpi pukeutuminen auttaisi "arvonnassa". Ei ole auttanut, joten farkkulinjalla nykyisin. Eika lomamatkalla kravatteja mukana useimmiten kuljekaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 17, 2009 Suuri kiitos Mikko kaikista tähän sarjaan liittyvistä kuvista, mahtava setti Jo toi viihdekeskus taitanee olla kunnon myyntivaltti kun menee matka todella rattoisasti. Konekin vaikuttaa äärettömän tyylikkäältä ja moisen tasoisia safkoja ei parane ohittaa myöskään olankohautuksella! Siinä on Cateringissa vääntämistä toisin kuin esim. Finskillä munakkaidensa kanssa. Alkaa matkustaminen muistuttaa jo täyden palvelun hotellissa oloa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 17, 2009 Mutta otan esille kun ajattelin, etta oliko mielessasi pukeutumisen osalta kenties toive saada upgreidaus? Suurin syy pukeutumiseeni oli käyttämäni lipputyyppi, sby (ja toki sitä kautta mahdollinen upgrade). Möykyssä tuollainen vaatetus kyllä tänä päivänä erottuu hyvin joukosta, tälläkin lennolla kuvatessani galleyn exit-ikkunasta siipeä eräs matkustaja luuli minua kabiinihenkilökunnaksi ja pyysi huopaa ja tyynyä. -m Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 17, 2009 Siinä on Cateringissa vääntämistä toisin kuin esim. Finskillä munakkaidensa kanssa. Risto, meinasitko että ne Finnairin munakkaat haetaan ärrältä eikä niissä ole mitään tekemistä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 17, 2009 Risto, meinasitko että ne Finnairin munakkaat haetaan ärrältä eikä niissä ole mitään tekemistä? En toki.. Mutta Finskin safkat verrattuna esim kuvissa näkyviin on todellista sekundaa. Kyllähän sitä hommaa on jopa tarjottimien täyttämisessä cateringin päässä mutta kyllä sen priima-munakkaan duunaa silti nopeammin kuin moisen gourmet-tason safkan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 17, 2009 Ihan kainona pyyntönä toivoisin, että tämä hieno ketju jäisi vaille näitä iänikuisia Finnair/MD-11 vs. muumaailma -vääntöjä. Kiitos . Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 17, 2009 En toki.. Mutta Finskin safkat verrattuna esim kuvissa näkyviin on todellista sekundaa. Kyllähän sitä hommaa on jopa tarjottimien täyttämisessä cateringin päässä mutta kyllä sen priima-munakkaan duunaa silti nopeammin kuin moisen gourmet-tason safkan. Näin kuvan välityksellä nähtynä tuo annos, niin voitko kertoa mikä siitä tekee gourmet-tasoisen? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 17, 2009 Näin kuvan välityksellä nähtynä tuo annos, niin voitko kertoa mikä siitä tekee gourmet-tasoisen? Ruokalista, ruoan asettelu, määrä, astioiden laatu, roan oikea laittaminen ja maustaminen.. Ihan kaik' Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla