Lari Nylund

QF010 LHR-SIN VH-OJM Boeing 747-438

2 viestiä aiheessa

Matka jatkui Lontoossa vietetyn erittäin keväisen päivän jälkeen kohti korkeampia lämpötiloja. Lentojen kestot alkoivat olla jo sitä luokkaa, että voi puhua lentämisestä eikä pikapyrähdyksistä - vaikkei niissäkään valittamista ole ollut... Kuitenkin, seuraavan siirtymän tarjosi Qantasin pitkien matkojen uskollinen raataja, Boeing 747-438 VH-OJM. Lento QF010 pääsi Lontoosta aikataulusta tunnin verran myöhässä matkaan keliolosuhteiden aiheuttaman viivästyksen vuoksi, ainakin jos kapteenin sanoihin uskomme - ja vanha vitsi olisi jatkaa miksi emme uskoisi, joten jätetään se käyttämättä. Mennään taas asiaan, ettei suomalainen näppäimistö ja ääkköset kulu siellä missä niiden ei kuuluisi kulua...

 

QF010 Lontoon Heathrown terminaalin 4 putken päässä valmiina ottamaan itsensä täyteen väkeä. Kiitos ystävällisin lähtöselvitysvirkailijan Helsinki-Vantaalla ruumaan menneet matkatavarat oli checkattu jo aikaisin aamulla Singaporeen asti, eikä niistä tarvinnut Lontoossa murehtia. Tämä oli käsittääkseni extrapalvelua, koska matkustimme eri lipuilla HEL-LHR ja LHR-SIN väleillä. Lontoosta eteenpäin taskussa oli Qantasin World Walkabout-lippu kolmella stopoverilla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Myös Qantasilla tarjotaan piirrettyjä lukemiseksi ennen matkaa ja matkan aikana. Valitettavan usea jälleen piti kiinnostavampana tutustua päivän lehteen kuin seuraamaan safety demoa. Hätätilanteessahan se sitten selviää kuka on selvillä asioista, mutta siihen asti ollaan hälläväliä meiningillä - valitettavasti.

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Istumapaikkabingo sujui jälleen mainiosti tämän lennon suhteen, tosin vasta toisella yrittämällä saatiin toivottu tulos. Helsinki-Vantaalla alkoi sen verran muodostumaan jonoa, että jätimme paikan valitsemisen Lontooseen. Jälleen tuli muuten huomattua, että asuminen 15 min päässä EFHK:sta kannattaa, koska näyttäisi muodostuvan vakioksi taksien lähteminen Helsingin keskustasta kello 6 kohti kenttää ja jos itse lähtee kodista samaan aikaan, niin on 10-15 min ennen muita check-in-/backage drop'issa. ...mutta siihen paikka-asiaa. Heti Lontooseen saapumisen jälkeen suuntasimme kohti terminaali 4:sta, koska tiesin Qantasin (tai heidän palveluista vastaavien) porukoiden olevan QF032:n juttuja tekemässä. Jonoja ei ollut ja niinpä ystävällinen virkailija vaihtoi paikkamme yölennolle riviltä 63 riville 72 eli saimme "poistettua sohvaltamme" kolmannen istujan sekä lisää jalkatilaa ikkunapaikalle - tuli sitä käytäväpaikallekin samalla. Kenelle Boeing 747-438 on oudompi, niin kannattaa tutustua seat map'in salaisuuksiin etenkin muutaman turistin viimeisen rivin osalta. Näyttö toivotti perinteisen kuvansa kanssa tervetulleeksi Qantasin koneeseen, eikä aikaakaan kun jo alkoi "I still call Australia home" http://www.youtube.com/watch?v=xGaGNkPWGvY soida koneessa...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Matkustamossa oli tosiaan muutama muukin, joka saattoi osittain johtua maanantaisesta lumipyrystä Lontoossa. Lentoja oli peruttu, myöhässä ja matkustajiakin siellä täällä. Laukkuja tuntui myös pyörivän Lontoon hihnoilla ja hallin "lost and foundin" edessä enemmän kuin normaalisti, vaikka kyllähän tuolla Lontoossa aina joku laukku tuntuu menevän muualle kuin pitäisi. Meidän laukut ovat kuitenkin aina olleet oikeassa paikassa, kiitos vain sinne liukuhihnan toisen pään näkymättömille raatajille.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lontoossa seistiin sitten putken päässä ja ihmeteltiin ikkunasta vieressä loikkimaan lähtevää kengurua. Keliolosuhteista johtuen runway'llä huristeli putkien sijasta keltaisia vilkkuja käyttäneitä moottoriajoneuvoja - mikä lie cruising night.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Matkaan päästiin tunnin verran myöhässä ja kapteeni lupaili suotuisia tuulia. Niin tuntui flight show'n mielestäkin olevan, kun Lontoon ja Frankfurtin välisen matkan jälkeen ilmoitettiin jo lentoaikaa olevan jäljellä tuollaiset 1h30min... Erittäin kohteliaan, asiakkaat huomioon hyvin ottaneen stuertin, Andrew'n, kanssa vaihdettiin muutama sana ja informaatio saatiin ajan tasalle matkan aikana. Ehdin kuitenkin kuvata tämän meille ja Andrew'llekin sopineen vaihtoehdon, vaikka se toteutumatta jäikin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Iltaruoka jäi tällä lennolla ikuistamatta, mutta heräämisen jälkeen piti ikkunaverhoa raottaa kuvan ottamisen ajaksi. Ihmetytti muuten jälleen tuo lennolla verhojen alhaalla pitämisen pakko, vaikka ymmärränkin useiden nukkuvan. Kun lento lähtee Lontoosta kello 22 aikoihin, ollaan Singaporessa jo heräämässä aamuun. Kun verhoja pidetään alhaalla paria tuntia ennen laskumista asti on Singaporessa kello jo 16 ja matkustajat siis heräämässä... Kai tähänkin joku selitys löytyy ja mielenkiinnolla sen kuulisikin. Osa toki jatkaa Singaporesta edelleen Sydneyyn/Melbourneen tai minne kone nyt viekään. Itsellä ei kuitenkaan valittamista asiasta ollut, koska nukuttua tuli itsekin lähes normaalit unet. Siivet olivat tallessa molemmilla puolilla herättäessä...

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Aamiainen sänkyyn on aina ylellisyyttä, jota osaa arvostaa...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Menu näytti matkalla tällaiselta...

 

[ attachment removed / expired ]

 

...eikä aikaakaan, kun kello 18 "myöhäisen aamiaisen" jälkeen aloitettiin jarruttelu kohti Singaporen kenttää.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Perillä ikkunan takana oli jälleen kenguru, mutta huomattavasti lähtöpaikkaa lämpimämpi. Oli aika siirtyä hotelliin, ehkä käydä Long Bar'issa nauttimassa yksi pakollinen ja muutenkin tutkiskella paikkoja. Singapore oli hieman alkanut lipsua puhtaudestaan tai sitten vain siellä liikkuneet ihmiset eivät arvostaneet "Singapore is fine city" ajatusta. Roskia oli valitettavan paljon heitetty juuri sinne minne niitä ei olisi pitänyt heittää. Puhdasta siellä kuitenkin oli moneen muuhun kaupunkiin verrattuna.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Finnair Plus-palveluiden kautta oli myös varsin mukava tarjous tammikuussa eli "January Rate" Hilton- ja Conrad-hotelleihin, jossa pääsi yöpymään puoleen hintaan. Conrad Centennial Singapore osoittautui jokaisen tähtensä arvoisaksi hotelliksi, jossa loma pääsi alkamaan loistoluokan hotellin tyylille sopivalla tavalla. Pisteitä sai majoituksista ja lennostakin niitä näytti saapuneen yli 10000 pisteen verran... Niistäkin huolimatta lentokokemuksista eniten ennakko-odotuksia aiheuttanut reitti ja etenkin kone olivat luvassa vasta seuraavalla legillä, mutta "siitä lisää ensi kerralla"...

 

* * *

Aiemmin kerrottua matkalta HEL-LHR http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,85394.0.html

* * *

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla