Jari J Sivula

Puskalennon plaanit

48 viestiä aiheessa

Joskus väänsin lennonopettajan kanssa tuosta SAR-ajan päivityksestä: kaveri oli sitä mieltä että alle kahden-kolmen tunnin on ihan turha päivitellä. Itse kuitenkin pidän tuota kahta tuntia aivan maksimina, sillä pakkolaskutilanteessa minuutitkin voivat ratkaista mitä tulee SAR-palvelun aktivoitumiseen ja pelastettavan paikantamiseen.

Jos oikeasti haluaa pitää siitä, että on helposti löydettävissä, tuo tunti alkaa olla maksimiaika. En muista miten etsintäalueen laskentakaava meni, mutta se alkaa kasvaa järkyttävän nopeasti. Tarvittaessa saadaa ilmapuolustukselta plottaus koneen reitistä, mutta tämänkin keinon onnistumisen kannalta on hyvä, jos kone tulee edes jossakin vaiheessa tunnistettua eli yhdistettyä kellonaika ja paikka jollakin tavalla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko reittimerkintä STAYn/ ja remarks-kohdan STAYINFOn/ -merkinnät varattu yksinomaan IFR-lennoille, vai voiko tätä tapaa käyttää myös VFR-lennoilla osoittamaan paikkoja, joissa pyöritään pitempään?

Miika

Iha-Naiset työkaverini penkoivat ohjeistojaan ja totesivat että ei sen käyttöä VFR-plaaneissa missään kielletä. Sikäli oikein hyvä idea minun mielestäni.

Näistä voisi hyvin järjestää vähän jumppaa kerhojen "plaanikammoisille" :)

Sitten, jos haluaa välttää tuon 10 minsan säännön, täytyy muuten pitää silmällä ajankulua, ettei ihan tolkuttomasti myöhästy arvioista ilmoittautumispisteeseen. Mites se menikään, jos kolme minuuttia jää plaanista, eeehm...?  ???

Henk.koht en ole omassa duunissani koskaan kinnittänyt tuohon ajoitukseen niin tarkkaa huomiota, mutta siitä alkaa olla jo 15 vuotta aikaa kun olen viimeksi tornissa duunia tehnyt. Tykkäsin, että paljon tärkeämpää oli tietää, että tällainen kone on tulossa ja mahdollisesti kaivaa sopiva suunnitelma esiin (jos sellaista edes tarvitaan). Se missä aikaa tuli kytättyä oli nuo saapumisaikojen umpeenmenot.

Tähän saattaa olla tornityötä tekevillä kollegoillani olla huomauttamista, mutta

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen joskus menetellyt lötöstelylennolla niin että teen plaanin toiminta-ajan mittaiseksi ja kerron suunnan mihin päin lähden tai missä päin lentelen ja sitten laskupaikaksi zz.

Lähtiessäni ilmoitan sopivimmalle lennonjohdolle lähdön ja lupaan pysyä jaksolla sekä tiedotella lennon kulusta ja varsinkin uusista päähänpistoista. Eivät ne pidä yhtään pahana jos sinne 20 minuutin välein huikkaa missä mennään tai että jätän tämän alueen ja lähden tuohon suuntaan. Aikanaan kun haluan laskuun niin edelleen ollaan ATC:lle yhteydessä ja plaani tulee päätettyä miten milloinkin, mutta jos kohteena on joku korpijänkkä niin yleensä puhelimella.

Monesti tulee lennettyä ilman plaania ja jos liikuskelen lähellä valvottua aluetta tai lennän suoraan sitä kohti niin poikkeuksetta kerron itsestäni ja lupaan taas olla jaksolla ja olla tulematta hänen alueelleen.

On hyvä että lennonjohtajat ovat ihmisiä eikä tietokoneita, niin silloin ei tarvitse mennä aina sen tiukan kaavan mukaan.

Tietysti tässä kannattaa huomioida ATC:n kiireet, mutta ainakin oman kokemukseni mukaan ATC:t pitävät asiaa hyvänä ja eipä tuo muutaman sekunnin QSO taida heitä paljon rasittaa.

ps. Jos haluaisin varmuuden maksimointia niin varmaan antaisivat pyynnöstä koodinkin jotta näkisivät missä häipyi tutkalta ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ps. Jos haluaisin varmuuden maksimointia niin varmaan antaisivat pyynnöstä koodinkin jotta näkisivät missä häipyi tutkalta ;)

Tästä tulikin mieleeni kysyä että miksi (ainakin minä) lennän koodilla 2000. Sekö että lennän mopulla ja lentosuunnitelma on niin ei Suomessa muuta koodia ole kohdalleni sattunut?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

VFR mikä VFR, koodi 2000 :)

Hei,

Koodi 2000 ei sinällään liity lentosääntöihin vaan on yleiskoodi, joka tulee asettaa transponderiin aina kun ATC-elin ei ole muuta käskenyt. AIP ENR 1.6 kertoo asiasta tarkemmin.

t. Ole

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Stayinfosta puhuttaessa:

Iha-Naiset työkaverini penkoivat ohjeistojaan ja totesivat että ei sen käyttöä VFR-plaaneissa missään kielletä. Sikäli oikein hyvä idea minun mielestäni.

Vielä näin ilta-aikaan soitettiin ja korjattiin tieto. Sitä ei toivota käytettävän VFR-lentojen yhteydessä, koska se menee virhejonoon. Sääli.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Stayinfosta puhuttaessa:

Vielä näin ilta-aikaan soitettiin ja korjattiin tieto. Sitä ei toivota käytettävän VFR-lentojen yhteydessä, koska se menee virhejonoon. Sääli.

Myös paikallis- IFR lentojen osalta toivomus on ollut, että RMK merkinnän alle merkitään lento-ohjelma selkokielellä, eikä käytetä stay indikaattoria. Ilmeisesti käyttö rajoittuu IFR-lentoihin joiden lentosuunnitelmat lähetetään IFPS järjestelmään ja joita siis CFMU säätelee. Herrojen metkuja.

t. Ole

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei,

Koodi 2000 ei sinällään liity lentosääntöihin vaan on yleiskoodi, joka tulee asettaa transponderiin aina kun ATC-elin ei ole muuta käskenyt. AIP ENR 1.6 kertoo asiasta tarkemmin.

t. Ole

Right-o! Tarkoitinkin, ettei juuri ole tullut tarvetta muille koodeille näillä harrastuskeikoilla :) (onneksi ei ainakaan niitä seiskalla alkavia...)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Right-o! Tarkoitinkin, ettei juuri ole tullut tarvetta muille koodeille näillä harrastuskeikoilla :) (onneksi ei ainakaan niitä seiskalla alkavia...)

Hei,

Ainakin muutaman kerran olen saanut koodin lentäessäni ihan VFR plaanilla ja sitten tietty nuo 7600 koodit pari kolme kertaa. Muistanko väärin vai annettiinko näiden suurten EU kokousten aikaan kaikille erilliset koodit?

t. Ole

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä lennän aina jos lento ilman plaania, seiskalla alkavalla :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aivan oikeasti mielenkiintoisia asioita, harmi että olen kokki, enkä millään tavalla ilmailuun liittyvä kaveri. Lapsilla on "Lentokapteeni Leo Liito" niminen kirja, jota lukiessani olen törmännyt lentosuunnitelma termiin, josta Leo saa kuulemma tietoa matkan varrella vallitsevasta säästä ja tiedon mihin hänen tulee rullata koneensa Madridin kentälle laskeuduttuaan. Olen taatusti ainoa laatuaan, joka opiskelee ilmailutermejä lasten kirjoista lueskelemalla ;D Saatte sitten täällä korjailla asiavirheet, KUN niitä tulee...

"Leo Liito"- kirjan voisi liittää pakollisiin lento-oppilaan opiskelumateriaaleihin..... Sillä kirjalla voisi saada hieman eloa oppilaisiin.

T.Ismo-lennonope

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niinhän sitä siellä naapurissa, kaiken varalta aloitetetaan jo 7:lla :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jep, eikös se Ruotsissa ja aika monessa muussakin (Tanska, Saksa kenties jos muistan oikein) maassa ole 7000 ellei muuta määrätä. Meille kyllä annettiin viime kesänä Itämeri/Berliini-turneella lähes joka paikassa oma koodi, paitsi Suomessa, jossa arvoimme lottokoneeseen taas koodin 2000. Halusivat varmaan seurata vähän tarkemmin, että missä nuokin suamalaiset törmäilee ;D Liekö sitten muualla maailmassa tapana, että jos on plaani VFR-lennolle niin määrätään myös koodi?

"Leo Liito"- kirjan voisi liittää pakollisiin lento-oppilaan opiskelumateriaaleihin..... Sillä kirjalla voisi saada hieman eloa oppilaisiin.

T.Ismo-lennonope

Älähän nyt, juurihan tuossa kirjoittelin, että ovat olleet mun mielestä kiintoisimpia oppitunteja, eikä nukuttanut yhtään, vaikka materiaalista ei tuota kirjaa löytynytkään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jep, eikös se Ruotsissa ja aika monessa muussakin (Tanska, Saksa kenties jos muistan oikein) maassa ole 7000 ellei muuta määrätä. Meille kyllä annettiin viime kesänä Itämeri/Berliini-turneella lähes joka paikassa oma koodi, paitsi Suomessa, jossa arvoimme lottokoneeseen taas koodin 2000. Halusivat varmaan seurata vähän tarkemmin, että missä nuokin suamalaiset törmäilee ;D

Näinhän se on,en näin lonkalta tiedä kuin Viron ja Suomen käyttävän koodia 2000.

Aina (lähes) kun plaanilla lennetään,annetaan muu koodi.

Täällä suunnitellaan erityisiä koodeja valvomattomiin lentoihin jotka lennetään lähellä alueita tai aikomus lentää läpi.

Brommassa oli aikaisemmin tämä systeemi,oli itse valittava koodi 5000.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

T.Ismo-lennonope

Pitääpä tuoda silmäiltäväksi tuo kirja sitten joskus opelle  ;) Arvatkaapas mikä siinä muuten on perämiehen nimi? Siipinen tietenkin ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meille tähdennettiin kouluvaiheessa, että jokaiselle lennolle on hyvä miettiä selkeä tehtävä. Ei sen tarvitse olla pilkuntarkka ja tilanteenmukainen plaanijoustavuus lennolla voi olla hyvinkin terveellistä, mutta ilmassa ei oikein voi painaa pausea ja ottaa aikalisää. Ennakkovalmistautuminen on siis kultaa.

Samaa mieltä. Lentosuunnitelmahan on vain raamit ja ympäröivä todellisuuskin saattaa muuttaa sitä milloin vain.

Varautuminen (juuri se ennakkovalmistautuminen ) saattaa jossain tilanteessa olla todella arvokasta. Minunkin

himmelilläni pääsee vartissa niin pitkälle, että sitä ei talvisessa maisemassa tahdo päivässä kävellä takaisin. Vaatetuskin on lähtiessä hyvä harkita. Kunnollisen plaanin jättäminen auttaa tässäkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kylläpä niitä puntarin koodeja tapaa tulla oitis, kun lento jollain tapaa sivuaa tutkajohtamista. Jos tuossa Vantaan TMA:lla vaikka tahtoo lentää - ja miksei tahtoisi, se kun on aika laajan alueen kattava kaakku. Jos vaikkapa lähtee Estooniaan, koodi tulee viimeistään Tallinnasta, vaikka lentäisi valvomattomassa. Lennonjohtokouluun minua ei laskettu, mutta kuvittelisin vilkkaammin liikennöidyilllä alueilla lennonjohtajastakin olevan lystimpää tietää, mikä juuri haluttu koneyksilö on 16:n muun samoilla alueilla pörräävän kakstonnisen seassa. Vai kiinnostaako sitä oikeasti?

Sinällään aihe on mielenkiintoinen. Aika paljon kun tulee lennetyksi valvomattomassa vailla suuria ja sen tarkempia päämääriä aika-arvioista puhumattakaan, tahtoo plaanin teko aika usein jäädä väliin. Ja jos se ei ole hyvä tapa, sitä vähän turhan paljon välttää maakuntamatkalennoillakin. Tähän on tietysti vähän sekin syynä, ettei tuolta matalista tahdo oikein saada aataminaikuisilla radioilla asianomaiseen ATC-elimeen yhteyksiä. Oikein mukava olisi näin ollen saada lennonjohdon ammattilaisilta mielipiteitä näiden asioiden ratkaisemiseen.

-A-

PS. Onpas mukava lukea pitkästä aikaa asiallisena pysyvää keskustelua, jossa maltetaan uutta ja innokasta ilmailuharrastajaa neuvoa ilman "google on keksitty, stana..." -kommentteja ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Samaa mielipuolta että mielenkiintoinen asia.

Ajattele jos olet menossa Malmille,lennät ilman plaania,laitat esim. koodin 5000 noin kymmenen minuuttia ennen nokkaa.

Silloin torni tietäisi että sieltä tullaan ja osaisi varoa. :P

Erottuisit näistä kuudestatoista pörrijästä välittömästi,edellyttäen että kaikki ei menossa Malmille.

Mode S transponderilla näkyisi vielä reg. tunnuskin.

Puolassa on käytäntö että painetaan "ident",joko pyynöstä tai että on käteen etu sovittu milloin.

Toimii mainiosti. :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

"Koodaa ident" on tullut tutuksi jonkun kerran Pirkkalan TMA:lle selvitystä pyytäessä, kuitenkin koodilla 2000 - jos VFR-liikennettä on vain vähän tämä varmaan  riittää maalin tunnistamiseen. - Tosin hiukan olen ihmetellyt kun tätä on sitten seurannut "tutkayhteys", vaikka olisin odottanut "tutkatunnistettu". "Tutkayhteys - radar contact" ymmärtääkseni kuuluu uniikin koodin kanssa yhteen.

Olisikos niin, että Eurocat-tutkajärjestelmessä, jossa tutkakuvaa seurataan tietokoneen ruudulta ja kaikki plaaniin liittyvät tiedot ovat luettavissa ja muokattavissa suoraan maalin tagin kautta, koodin antaminen on helpompi ja rutiiniluontoisempi toimenpide kuin vanhanaikaisella järjestelmällä?

Miika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No tuo identti on jopa meikäläiselle "Stealth-pilotille" tuttu ;D

Täytyy sanoa, että tähän asti olen hoidellut nuo paikkailmoitukset ihan puhumalla. Kaikissa koneissamme ei edes ole juorukelloa asennettuna. Siksipä onkin erityisen kiva kuulla laajempia kokemuksia. Jos vaikka joskus suorittaisi sen WTF eikun RT/E:n ja lähtis käymään ihan maalimalla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nostetaanpa aihetta: lentosuunnitelmalomakkeen täyttöohjeisiin on tullut tarkennuksia 7.4.2009 alkaen; täsmennyksissä sivutaan tässä topicissa käytyä keskustelua!

Niin siis nämä muutokset/tarkennukset eivät ole vielä voimassa, vaan vasta 7.5. alkaen. Tieto tulevasta on julkaistu 7.4.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään