Lari Nylund

QF032 SIN-SYD Airbus 380-842

12 viestiä aiheessa

Arvoisat Flightforum'laiset,

 

Tervetuloa Qantasin Airbus 380-842 VH-OQB lennolle QF032 Singaporesta Sydneyyn, joka tehtiin 8. helmikuuta 2009. Kartanon Mikolle tässä vaiheessa iso peukalo  :thmbup: erinomaisesta Emirates'in vastaavasta lentokertomuksesta toisaalla. Airbus 380 on tullut suomalaisten lentoliikenteestä kiinnostuneiden vaelluskohteeksi selkeästi...

 

Singapore Changin kentälle tunnelma oli tiivis jo check-in vaiheessa. Qantasin lähtöselvitysluukkujen päällä pyöri teksti järjestelmän jumittamisesta, joka aiheutti melkoiset jonot. Tässäkin tapauksessa kuitenkin toimintaa nopeutti, jos muisti tarkastaa edessä olevien matkustajien kantamuksia ja hieman päätellä heidän kotimaata - kiinalaiset ovat pahimpia. Niinpä vaihdoimme noin 15 kiinalaisen kanssa samasta jonosta viereiseen ja kuinkas ollakaan olimme lähtöselvityksessä tuossa tuokiossa. Tosin hieman joutui kertaalleen opastamaan kiinalaisrouvaa, joka ajatteli noin vain vaihtaa viereisestä jonosta eteemme, että pysyhän nyt vain siellä missä olet ollutkin. Tämä jono kulkee nopeammin, koska täällä tiedetään mitä varata lähtöselvitystä varten valmiiksi(!) esille - passi, matkustusasiakirjat, iloinen ilme ja sallittu määrä matkatavaraa. Kiinalaisrouvan jäädessä hämmentyneenä katsomaan häntä varsin ystävällisesti kuitenkin opastanutta suomalaista, kuului jonostamme jonkinlaisia naurunpyrskähdyksiä  ;)

 

Lähtöselvitykset ja turvatarkastukset hoidettuamme, ottakaa muuten tavoitteeksi ilman kopelointeja kulkemisen niistä - se nopeuttaa toimintaa ja vähentää jonoja lentokentillä, oli edessä melkoinen kauppakeskus. Eniten kuitenkin kiinnosti nähdä oma lähtöportti, joka olikin muuttunut lennolle QF032 Sydneyyn.

 

[ attachment removed / expired ]

 

...ja eikun kohti porttia, jota ei ollut kovin vaikea tunnistaa. Kone näkyi jo hyvän matkan päästä pienempien takaa korkeuksiin nousevan peränsä ansiosta. Täällä oli Dubaita helpompi etsiä erilaisia kuvakulmia ja nautiskella tuosta taivaidemme jättiläisestä. Tosin koneen koko aiheuttaa sen, että melkoisen etäisyyden päästä pitäisi kuvat ottaa saadakseen sen kokonaan kuviin. No, eikun yrittämään...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Isolla koneellisella ihmisiä on nälkä ja jano sekä matkatavaroita.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tavaraa tungetaan joka luukusta sisään minkä keretään ennen lähtöä...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Eikä flightdeckillä jäädä toiseksi, vaan tekemistä piisaa sielläkin...

 

[ attachment removed / expired ]

 

...kunnes jonkun on lähdettävä potkimaan renkaita ja niitähän piisaa...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ei sitä vain tahdo lähempää saada kuvia ilman raameja, mutta toimintaa piisaa...

 

[ attachment removed / expired ]

 

...ja kun oikein tekee hommia, niin ovien sulkemistakin voi alkaa harkitsemaan oikealta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kapteeni Kenguru miehistöineen toivottaa Teidät tervetulleiksi "Super Jumboon".

 

[ attachment removed / expired ]

 

On siinä vain kaunista katseltavaa...

 

[ attachment removed / expired ]

 

...kannut ja kaikki - kaksin aina kaunihimpi, vaikka kulkeehan sitä jotkut kolmellakin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Spirit of Australia  QANTAS

 

[ attachment removed / expired ]

 

On se vain helpompi sanoa QANTAS kuin Queensland and Northern Territory Aerial Services Limited

 

[ attachment removed / expired ]

 

Pientä fiilistelyä vielä zoomaillen...

 

[ attachment removed / expired ]

 

...kyljestä ja kannusta kanssa...

 

[ attachment removed / expired ]

 

...ja miksei myös kahden kerroksen näkymästä tunnuksineen kaikkineen...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Paljon on lippuun pyöritettävä ympyröitä, että sitä osaisi lukea. Emännän kanssa tosin sovittiin jo hyvissä ajoin, että paikkanumero 80J ja 80K vaihtuvat keskenään. Vinkki: 80K on koneen harvoja paikkoja turistin puolella, jossa ei edessä ole istuinta ja ikkunasta näkee kuitenkin ulos. Esimerkiksi 79 rivin EXIT-paikoilta ei ulos katsomista ole, joten välttäkää niitä jos maisemat kiinnostavat. Finnair Plus-numeroon saa arvata oikeita numeroita halutessaan.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Rivin 80 paikat antavat myös mahdollisuuden matkustajien ikustamiseen esteettömästi ja jalkatilaa piisaa useamman metrin matkalle.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Myös Qantasilla monitorit ovat heti käytettävissä. Tässä valmistautumista push backiin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Flight path kertoo, että Australiaan ollaan menossa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Reitin kulkiessa melko suoraan, kuten Australiassa on tapana.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Onhan sitä siinä siipeä kerrakseen.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Turvallisuusohje on myös tässä koneessa tarpeellinen tutustumiskohde.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Melkoinen vesiliukumäki arsenaali onkin tarjolla ja ne ovat käyttökunnossa 4 sekunnissa, jos uskotaan infojärjestelmässä pyörineen Airbus-dokumentin kertojaa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ovet saa halutessaan auki näin hätätilanteessa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

...ja se pieni teksti pitää muistaa lukea myös tarkasti.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Qantasin lennoilla ei taantumasta ole tietoakaan, vaan koneet lähtevät täynnä. Viime hetkelläkin oli takana istunut ruotsalaisneiti tosin saanut paikan koneeseen, kun oli myöhästynyt jatkolennoltaan Lontoossa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kyllä se siiven asento pilvien päälle noustua oli tässäkin versiossa muuttunut. Dokumentti väitti, että haukan vai oliko se kotkan siipen käyttäytymistä oli tutkittu ja päädytty tällaiseen ratkaisuun...  :o

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lounas tarjoiltiin reilun tunnin lennon jälkeen, eikä ruokajuomissa säästelty.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tarjottimen pieni pomppiva yksityiskohta on aiheuttanut jo pitkään miettimistä ja harkintaan. Katsotaan nyt, että millaiseen lopputulokseen sitä tulee...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jos ei lounaassa ollut tarpeeksi tekemistä, niin aina voi käydä koneen perällä itsepalvelubaarissa helpottamassa olotilaa esimerkiksi banaaneilla...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Pizzavälipalakeksit tai pikkumakeiset ovat myös tarjolla matkustajille...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sekä alkoholittomia juomia laidasta laitaan. Aikuisten juomat ovat edelleen henkilökunnan valvovan silmän alla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kun välipalat ovat pöydässä on aika astua Qantasin vastaanottimen ääreen tutustumaan tarjontaan. Q Homen kautta pääsee...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Flight path'in ihmeelliseen maailmaan.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Information tarjoaa kaikenlaista kivaa aiheeseen liittyvää menusta menoihin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Q entertainment tarjoaa elokuvia moneen makuun, mm. Australia rakkauselokuvan.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Q news oli Lontoon lumimyräkän jälkipyykin ja Victorian palojen meiningeissä vahvasti mukana.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Q business olisi myös tarjonnut kaikenlaista taantumaa ja korkeita korkoja...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Q Skyshopping tarjosi myös vaihtoehtoja, joista tietenkin Airbus 380 pienoismallit olivat jo Sydney-Singapore-Lontoo-Singapore lentojen aikana myyty loppuun. No, toivottavasti Sydney-Tokio lennolta sellaista materiaalia löytyisi kotimatkalla...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Melko monella monitori tarjosi päivälennon aikana ohjelmaa, mutta jotkut vaihtoivat maisemien katsomisen verhojen alas laskemiseen ja unten maille siirtymiseen. Näkymä economyn takaraivoista siinä rivien 60-75 paikkeilla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

...ja eturaivoista. Mikäs on mukavassa koneessa matkustaessa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Toiset torkkuvat koodilukon takana työaikana.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kun taas joku matkustajista kuvaa yksityiskohtia koneen peräosassa, siinä itsepalvelubaarin välittömässä läheisyydessä. Samaan aikaan oli lentoemännillä menossa kärryjen vaihtoruletti takahissillä, kun käytettyjä kärryjä lähetettiin yläkertaan ja sieltä tuli välipalakärryjä alakertaan.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kun oikein jaksoi taivaltaan, niin pääsi tarkastamaan toisellakin puolella olevan siiven hyvässä tanassa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kun kärryt olivat saatu vaihdettua alkoi välipalatarjoilun aika...

 

[ attachment removed / expired ]

 

...eikä aikaakaan, kun kapteeni aloitti Sydneyn kentän etsimisen pilviverhosta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Korkealla ollaan...

 

[ attachment removed / expired ]

 

...ja kovaa mennään...

 

[ attachment removed / expired ]

 

...mutta hetkinen, mitenkäs se kenttä onkin tuolla noin kaukana meistä. 90-asteen käännös vasempaan mars...

 

[ attachment removed / expired ]

 

...niin eiköhän se jostain täältä löydy.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Siinähän se sitten on Sydneyn putki numero 30, jonka päässä sai sairaskohtauksen vuoksi odottaa myös jo pystyyn nousseet matkustajat melkoisen tovin ennenkuin koneesta pääsi tv:stäkin tuttuihin "Australian rajalla" ohjelman kulisseihin. Sairaskohtaus saatiin hoidettua ja matkustajat siirtymään pois koneesta...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lukuunottamatta suomalaista pariskuntaa, jonka kanssa kapteeni ja matkustamohenkilökunta oli sopinut jo hyvissä ajoin ennen koneeseen siirtymistä tutustumiskäynneistä koneen economy-tason matkustajille muuten suljettuihin tiloihin. Ettei kapteenin kotiin pääsy kovasti olisi myöhästynyt enempiä, niin pikainen vilkaisu flight deckille suoritettiin ensimmäisenä. "On Teillä nappuloita täällä, kuinka niitä osaa käyttää?" Varmasti useasti kuultu kysymys, jonka jätin seuraaville...

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten oli vuorossa kiivetä rappuset ylös loungen puolelle. Punainen sohva tarjoaa mahdollisuuden istua taulutelevision ääressä myös köytettynä eli turvavyöt kuuluvat tämän sohvan erikoisvarusteisiin. Kenguru hyppii ja pomppii täälläkin seinille. Qantas Airbus 380 International Business.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Qantas Airbus 380 International Business tarjoaa parempaa istumapaikkaa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Qantas Airbus 380 First Suite vastaavasti jo nimensä mukaisesti oikein mukavia hetkiä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Itseäni kyllä viehätti eniten tämä tuoli, jossa olisi ollut joystickin avulla kokonainen rivitalo hallinnassa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Qantas antoi jälleen kerran tälläkin lennolla oikein mukavaa ja turvallista kyytiä maailman toiselle puolelle. Airbus 380-842 oli myös erittäin positiivinen kokemus vaikkakin "vain" A380 International Economy-luokan matkustajana. Erityismaininta täytyy antaa Singaporen noususta, joka oli kautta aikain kokemistani ehdottomasti tasaisin ja huomaamattomin. Maininnan arvoiseksi sen tekee, että se tapahtui maailman suurimmalla matkustajakoneella ja odotukset olivat Boeing 747-438 kokemusten jälkeen odottavaiset. Mahdollisesti Singaporen uusittu kiitotien asfaltti vaikutti asiaan, mutta siitäkin huolimatta. Niin "sukkasilteen" ilmaan lähdettiin, että ei voinut kuin nauttia.

 

Kapteeni ja matkustamohenkilökunnan vastaavana toiminut John ovat myös mainitsemisen arvoisia henkilöitä koko henkilökuntineen. He tekivät ensimmäisestä Airbus 380-matkastani erään ilmailumuistojen parhaimpien joukkoon ehdottomasti lisättävistä. Toivottavasti tapaamme heidän kanssa jatkossakin.

 

Kiitos Teille jälleen mielenkiinnosta ja mahdollisista kommenteistanne. Kysykää jos on kysyttävää, vastailen kokemusteni perusteella. Pieni bonus on luvassa lähiaikoina tältä matkalta, mutta valitettavasti toiminnon suorittaminen tämän kuvakavalkadin joukkoon ei vielä onnistunut.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Qantasin Airbus 380-koneeseen on mahdollista tutustua heidän kotisivulla:

http://www.qantas.com.au/info/flying/A380/index

 

Ystävällisin terveisin,

Lari Nylund

Lentävä rautatieläinen

Sydney, Australia

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas A380 stoori! Vaihtelua, pliis...

Oikeasti täällä nautitaan täysillä tästä herkusta, mitä nyt tuppaa tulemaan tarjolle.

 

Kiitokset myös sinne Lari!  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh, nämä foorumin ilmeisesti ekat A380 matkakertomukset osuivatkin yllättävän lähelle toisiaan. :)

 

Erityismaininta täytyy antaa Singaporen noususta, joka oli kautta aikain kokemistani ehdottomasti tasaisin ja huomaamattomin. Maininnan arvoiseksi sen tekee, että se tapahtui maailman suurimmalla matkustajakoneella ja odotukset olivat Boeing 747-438 kokemusten jälkeen odottavaiset. Mahdollisesti Singaporen uusittu kiitotien asfaltti vaikutti asiaan, mutta siitäkin huolimatta. Niin "sukkasilteen" ilmaan lähdettiin, että ei voinut kuin nauttia.

 

Tuo on niin totta. Pushbackin jälkeen en huomannut äänien perusteella koneen aloittaneen rullaamisen. Normaalisti kuulee, kun moottoreista otetaan hieman tehoja lepokitkan voittamiseksi. Myös startti oli omanlaisensa, omalla lennollani torni antoi selvityksen välittömään lentoonlähtöön ja lentoonlähtötehojen asettamisen huomasi matkustamossa vain ilmastoinnin kohinan lisääntymisestä. Tyypillistä painautumista selkänojaan ei juuri tuntenut eivätkä matkatavarahyllyt nitisseet, kone vaan tuntui rullaavan tavallista nopeammin, kunnes oltiin jo ilmassa. Hämmentävä kokemus.

 

Kiitos Larille Qantasin näkökulmasta mukavaan matkantekoon ja oli myös kiva nähdä kuvia yläkerrasta. Minä en edes kysynyt visiittiä yläkannelle, kun ymmärsin, että koneella on kiireinen kääntö Lontoossa. Mennään sinne vaikka sitten matkustajana joku toinen kerta.. ;)

 

-m

 

ps. Ai niin, taisin selvittää Antin harjoituksen. Tuossa yllä luki alkuun, notta "itse en edes..." ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oma tarina oli tarkoitus lisätä sivuille jo viime viikolla, mutta sivuston ylläpito ilmoitteli jostain muutoksista ja ajattelin antaa heille aikaa... Toinen tarina ehti sitten "edelle", mutta onneksi sentään eri yhtiön meiningeistä. Kuitenkin, kuten molemmista jutuista on aistittavissa, niin tarjolla on melkoisen mukava kokemus eli en voi olla kuin suosittelematta sitä. Liput ovat tällä hetkellä taas edullisempia kuin pitkään aikaan, joten eikun siiville pojat & tytöt. Meistä muutamat ovat sen jo kokeneet, joten miksi et Sinäkin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno stoori ja mielenkiintoiset kuvat, kiitokset :thmbup:. Nämä matkakertomukset ovat loistavia alkupaloja omaa viiden viikon päästä alkavaa RTW-reissua odotellessa 8). Sellainen juttu vielä, että viitsitkö Lari räpsäistä pari ilmakuvaa Mikkelin seudusta kun BA006:n kyydissä pudottelet takaisin Lontooseen. Siis sikäli mikäli sää ja reitti antaa myöten :).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno stoori ja mielenkiintoiset kuvat, kiitokset :thmbup:. Nämä matkakertomukset ovat loistavia alkupaloja omaa viiden viikon päästä alkavaa RTW-reissua odotellessa 8). Sellainen juttu vielä, että viitsitkö Lari räpsäistä pari ilmakuvaa Mikkelin seudusta kun BA006:n kyydissä pudottelet takaisin Lontooseen. Siis sikäli mikäli sää ja reitti antaa myöten :).

 

Minäpä pitelen Mikkeliä silmällä  :thmbup: Taidan ottaa melkoisen kuvakavalkadin Suomen ylityksen aikana, jos se toteutuu. Tosin kamera on tuollainen taskupokkari, joten jälki ei ole näiden todellisten bongareiden tasoa - ehkä määrä kuitenkin korvaa laadun  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Larille kuvista ! Tulee mieleen oma reissu Sydneyyn v. 1988, tosin silloin "vain" Boeing 747-300 versiolla.  :)

Tässähän joutuu jo kesälomaksi katsomaan jotain lentoa A380:lla jonnekin...

 

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minäpä pitelen Mikkeliä silmällä  :thmbup: Taidan ottaa melkoisen kuvakavalkadin Suomen ylityksen aikana, jos se toteutuu. Tosin kamera on tuollainen taskupokkari, joten jälki ei ole näiden todellisten bongareiden tasoa - ehkä määrä kuitenkin korvaa laadun  8)

Alkoi taas tehdä mieli 380-kyytiin(on tehnyt ennenkin ;D). Kompataan kaveria ja sanotaan että anna sitten kameran räpsiä Loimaan-Oripään seutua kanssa(vasemmalta puolelta konetta). Mikä se sun lennon pvm oli, kun tulet sillä BA006:lla. Voisi kanssa yrittää jotain kuvotusta saada aikaiseksi, tavalla tai toisella, jos muistan. Lisää vaan matkakertomuksia, muutkin koneet kyllä kelpaa. Kiitos jo vanhoista ja etukäteen kanssa ;).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kompataan kaveria ja sanotaan että anna sitten kameran räpsiä Loimaan-Oripään seutua kanssa(vasemmalta puolelta konetta). Mikä se sun lennon pvm oli, kun tulet sillä BA006:lla. Voisi kanssa yrittää jotain kuvotusta saada aikaiseksi, tavalla tai toisella, jos muistan.

 

Valitettavasti BA006 reitti kulki sitten Murmanskin, Nordkappin, Tromssan ja Oslon kautta eli Suomen ylilento jäi kokematta sekä kuvat ottamatta ja saamatta...

 

Yritän lisätä tämän ketjuun pienen lisänumeron, mutta valitettavasti youtuben kanssa on ollut ongelmia...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla