Tumi Hämäläinen

Lentolaitteiden nimitykset

35 viestiä aiheessa

ATR72 - atikka, "revali" (jäänyt Aero Airlinesin kutsutunnuksesta käyttöön joillekin, mm. minulle)

 

Tunnetaan myös Jormana...  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän pitää korjata, että Höyry-Kutonen on tarkemmin sanottuna Ka-6CR. Sen lisäksi on E-Kutonen eli Ka-6E

Askeista on olemassa variaatiot Tikku-Aski (ASK-13), Muovi-Aski (ASK-21) ja Pikku-Aski (ASK-23)

Seiskan ja Kasin tyyppimerkinnät ovat K-7 ja K-8(b)

 

Piki-nimitystä käytettiin oikeastaan PIK-20-koneista, mutta sielläkin oli Laippa-Piki (A ja B) ja vastaavasti A-Piki ja B-Piki. D-malli oli sitten Dieseli ja E-Pikissä oli moottori. Oikeastaan kaikilla muilla pikiläis-purjekoneilla (pl. PIK-12 alussa ja PIK-13) oli tyyppinimet, joilla niitä vastaavasti kutsuttiin.

(Kanttikolmonen, Kajava, Koukku/Cumulus, Gabriel, Vasama, Tintti, Tixi)

 

PIK-19 Muhinusta käytettiin aika usein nimitystä Muhku.

Muistelinkin, että KA-6 ja jotkut kirjaimet perässä oli se kuuluisa höyrykutonen. Oon joskus aikaisemminkin kuullut jossain eri ASK-koneista käytetyt lempinimet Tikku-Aski, Muovi-Aski ja Pikku-Aski, ei tullut vain mieleen. Mutta kyllä seiskan ja kasin viralliset tyyppimerkinnät ovat KA-7 ja KA-8.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta kyllä seiskan ja kasin viralliset tyyppimerkinnät ovat KA-7 ja KA-8.

 

Ei, kyllä ne oli noin merkitty lentokäsikirjoissa jo vuonna 1979, kun tyypitin Kasin ja pari vuotta myöhemmin kun tein saman Seiskalla.

Katsopa vaikka täältä tehtaan sivuilta: http://www.alexander-schleicher.de/galerie/typen_galerie/galerie_51.htm

 

Mutta väärässä olin minäkin: E-Kutosen oikea tyyppimerkintä on K-6E, eli siitä oli tuo (Rudolf) Kaiserin pikku-a pudonnut jo pois.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei, kyllä ne oli noin merkitty lentokäsikirjoissa jo vuonna 1979, kun tyypitin Kasin ja pari vuotta myöhemmin kun tein saman Seiskalla.

Katsopa vaikka täältä tehtaan sivuilta: http://www.alexander-schleicher.de/galerie/typen_galerie/galerie_51.htm

 

Mutta väärässä olin minäkin: E-Kutosen oikea tyyppimerkintä on K-6E, eli siitä oli tuo (Rudolf) Kaiserin pikku-a pudonnut jo pois.

Täällä ne on taas merkitty KA-merkinnällä, kumpi se on sitten se virallisempi KA vai K: http://www.sailplanedirectory.com/MnfDetails.cfm?MnfID=128

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä ne on taas merkitty KA-merkinnällä, kumpi se on sitten se virallisempi KA vai K: http://www.sailplanedirectory.com/MnfDetails.cfm?MnfID=128

 

Samalla tavalla ne on merkitty myös englanninkielisessä wikipediassa, eikä se tee sitä yhtään oikeammaksi. Tässä sailplane directoryn listauksessa on sekin epäjohdonmukaisuus, että siihen on vain osa Schleicherin valmistamista koneista, vain osaan merkitty tyyppinimet ja osa niistäkin väärin. Ka-4 on Rhönlerche II, Ka-6CR Rhönsegler, ja K-7 Rhönadler.

 

Näissä on aina sellainen juttu, että ihan kaikkeen netissä löytyvään tietoon ei kannata luottaa. Ja jos faktaa haluat, se on valmistajan kotisivu mistä voit yleensä hakea sen lopullisen totuuden, ainakin tyyppimerkintöjen suhteen. Toinen vaihtoehto on käydä kurkkaamassa viranomaistietoja ilma-alusrekisteristä (joskin sielläkin on virheitä) http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/Ilma-alukset/Rekisteri_02_02_2009.pdf. Tai käy sitten katsomassa vaikkapa OH-310:n papereista.

 

No, tämä nyt on samanlaista niuhotusta mitä eräs koelentäjä Laukkanen harrastaa MiG-21BIS:n tyyppimerkinnän suhteen ja eräs toinen itse:n kanssa, mutta se nyt näyttää kulkevan suvussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei, kyllä ne oli noin merkitty lentokäsikirjoissa jo vuonna 1979, kun tyypitin Kasin ja pari vuotta myöhemmin kun tein saman Seiskalla.

Katsopa vaikka täältä tehtaan sivuilta: http://www.alexander-schleicher.de/galerie/typen_galerie/galerie_51.htm

 

Mutta väärässä olin minäkin: E-Kutosen oikea tyyppimerkintä on K-6E, eli siitä oli tuo (Rudolf) Kaiserin pikku-a pudonnut jo pois.

 

Ööh... E-kutonen on tuossa listauksessa K-6E, mutta sivun yläreunan alasvetovalikossa Ka-6E

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ööh... E-kutonen on tuossa listauksessa K-6E, mutta sivun yläreunan alasvetovalikossa Ka-6E

 

Heh... taitaa olla klassinen tapaus, jossa luulin ensiksi olevani väärässä, mutta sitten huomasin erehtyneeni.

 

Ei vaan: Rudolf Kaiser teki uransa alkuvaiheissa konesuunnitelmia itsenäisenä suunnittelijana, jolta ajalta ovat Ka-alkuiset tyyppimerkinnät. Esimerkiksi Ka-5 oli Scheibelle suunniteltu Zugvogel. Ka-6 (ensilento 1955) oli viimeinen näistä tyypeistä, sillä sen jälkeen hän siirtyi Alexander Schleicher Segelflugzeugbaulle suunnittelijaksi. Tämän jälkeen ensimmäinen Schleicherille suunniteltu kone oli K-7 (ensilento 1957) ja sitä seurannut K-8 (ensilento 1957). Työsuhteen muutosta kuvaa tuon Ka:n muuttuminen K:ksi.

 

E-Kutonen on vähän hankala sen takia, että se näyttää Kutoselta, mutta on rungoltaan aivan eri kone kuin Höyry-Kutonen - pendeliperäsin, matalampi runko, lasikuitunokka ja pitkä kabiini. Se on siis suunniteltu Kaiserin ollessa Schleicherilla (ensilento 1965), mutta säilyttänyt tyyppimerkintänsä sekä on saman tyyppihyväksyntätodistuksen (LBA 205) alainen. Ainakin Valmistajan TM:t (Technische Mitteilung) tuntevat sen tyyppinä Ka-6E, kun K-7 on jo ilman pikku-a:ta.

 

Hämmästyttävästi vintage-purjekoneiden raamattuna tunnettu Martin Simmonsin kirjasarjan Sailplanes saksankielisessä laitoksessa Segelflugzeuge 1945-1965 sählää näiden merkintöjen kanssa pahemman kerran. Ka-7 esiintyy myös saksankielisen wikipedian sivuilla http://de.wikipedia.org/wiki/Alexander_Schleicher_GmbH_%26_Co, mutta vain kerran. Tämän jälkeen se on K-7.

 

Sailplanedirectory rohkeasti mainitsee, että K-8 oli Ka-6:n kehitelmä, minkä kaikki Schleicherin alkupään koneilla lentäneet tietävät olevan aika erikoinen väite. Rakenteellisesti K-8 juontaa juurensa K-7:n kautta Ka-4 Rhönlerche II:een (jos siihenkään), kun taas Ka-6 on rakenteeltaan lähinnä Ka-2 Rhönschwalbea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samalla tavalla ne on merkitty myös englanninkielisessä wikipediassa, eikä se tee sitä yhtään oikeammaksi. Tässä sailplane directoryn listauksessa on sekin epäjohdonmukaisuus, että siihen on vain osa Schleicherin valmistamista koneista, vain osaan merkitty tyyppinimet ja osa niistäkin väärin. Ka-4 on Rhönlerche II, Ka-6CR Rhönsegler, ja K-7 Rhönadler.

 

Näissä on aina sellainen juttu, että ihan kaikkeen netissä löytyvään tietoon ei kannata luottaa. Ja jos faktaa haluat, se on valmistajan kotisivu mistä voit yleensä hakea sen lopullisen totuuden, ainakin tyyppimerkintöjen suhteen. Toinen vaihtoehto on käydä kurkkaamassa viranomaistietoja ilma-alusrekisteristä (joskin sielläkin on virheitä) http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/Ilma-alukset/Rekisteri_02_02_2009.pdf. Tai käy sitten katsomassa vaikkapa OH-310:n papereista.

 

No, tämä nyt on samanlaista niuhotusta mitä eräs koelentäjä Laukkanen harrastaa MiG-21BIS:n tyyppimerkinnän suhteen ja eräs toinen itse:n kanssa, mutta se nyt näyttää kulkevan suvussa.

Ei tarvinnut katsoa OH-310:n papereista, sait minut uskomaan. Näköjään minä luotan liikaa tuohon nettitietouteen enkä kuuntele viisaampia. Mutta joka tapauksessa mielenkiintoista tietää, että KA -ja K-merkintöjen ero on siinä että suunnittelija Rudolf Kaiser (vai mikä se oli) suunnitteli itse Höyrykutosen ym. joiden tyyppimerkinnässä on KA. Kun taas seiskan ja kasin Kaiser suunnitteli Schleicherin tehtaalla jonka takia niiden tyyppimerkinnässä on sitten K. Tässä on siis ero KA ja K-merkinnällä. Kiva tietää  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään