Guest Rikuuho

Siiven optimaalinen nostovoima? (Insinöörit huomio ;D)

11 viestiä aiheessa

Kun alan tuossa työstämään tätä omaa lennokkiprojektia niin minkämallinen mahtaa olla siiven muoto (kun uretaanilevyn paksuus on 50mm ja pituutta lähes 3 metriä) jotta saadaan optimaalinen nostovoima? Olisi kiva jos piirtäisi joku kuka on enemmänkin tutkinut tuota siiven profiilia 1:1 oikean kanssa jonka voisi tulostaa suoraan kahdelle paperille. Ja mielellään vielä ylhäältä päin.

Onko parempi tehdä mallia Cessnan siivet (eli 90 astetta runkoon nähden) vai ns. V tyyli niinkuin esim. matkustajakoneissa. Ajattelin ottaa mallia runkoo vinkasta, ja tietenkin lopuksi maalata koko komeus samoihin väreihin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun alan tuossa työstämään tätä omaa lennokkiprojektia niin minkämallinen mahtaa olla siiven muoto (kun uretaanilevyn paksuus on 50mm ja pituutta lähes 3 metriä) jotta saadaan optimaalinen nostovoima? Olisi kiva jos piirtäisi joku kuka on enemmänkin tutkinut tuota siiven profiilia 1:1 oikean kanssa jonka voisi tulostaa suoraan kahdelle paperille. Ja mielellään vielä ylhäältä päin.

Onko parempi tehdä mallia Cessnan siivet (eli 90 astetta runkoon nähden) vai ns. V tyyli niinkuin esim. matkustajakoneissa. Ajattelin ottaa mallia runkoo vinkasta, ja tietenkin lopuksi maalata koko komeus samoihin väreihin...

Enemmänhän siinä vaikuttaa se siiven profiili kuin se "yläpuoliprofiili"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikken insinööri olekkaan..

 

Kerro:

-"matkalento"nopeus jota haluat koneesi lentävän

-Tavoittelemasi sakkausnopeus

-Siiven leveys (tyvessä ja kärjessä)

-Siiven kärkiväli

-Koneen lentopaino

-Moottorin koko (tai teho)

 

Noista voitaisiin päästä alkuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikken insinööri olekkaan..

 

Kerro:

-"matkalento"nopeus jota haluat koneesi lentävän

-Tavoittelemasi sakkausnopeus

-Siiven leveys (tyvessä ja kärjessä)

-Siiven kärkiväli

-Koneen lentopaino

-Moottorin koko (tai teho)

 

No mitäköhän noihin keksis...

-matkalentonopeus apauttiarallaa 60 km tunnissa

-sakkausnopeus 30 km tunnissa

-juuri tähän tarvitaan tietoa

-juuri tähän tarvitaan tietoa

-kone painaa max. 15 kg

-mottorin teho on 3-5 hp...

 

 

Noista voitaisiin päästä alkuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten Kimmo sanoi niin ennenkuin voi optimaalista miettiä niin pitää tietää pari asiaa.

"Matala" siipiprofiili = Suuri sakkausnopeus, mutta matkalento nopeampaa

Turbulenttinen eli "korkea" siipiprofiili = Pieni sakkausnopeus, mutta matkalento pienempi.

Positiivinen v-muoto = Vakaampi, menettää hieman nostovoimastaan

Siivet "suorassa" = Optimaalinen nostovoima tältä osin, mutta ei niin vakaa.

Negatiivinen v-muoto = Nopeampi käänteissään, mutta menettää nostovoimastaan ja vielä epävakaampi.

 

Edit: Unohtanut termit...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten Kimmo sanoi niin ennenkuin voi optimaalista miettiä niin pitää tietää pari asiaa.

"Matala" siipiprofiili = Suuri sakkausnopeus, mutta matkalento nopeampaa

Turbulenttinen eli "korkea" siipiprofiili = Pieni sakkausnopeus, mutta matkalento pienempi.

Siivet ylöspäin = Vakaampi, menettää hieman nostovoimastaan

Siivet "suorassa" = Optimaalinen nostovoima tältä osin, mutta ei niin vakaa.

Siivet alas = Nopeampi käänteissään, mutta menettää nostovoimastaan ja vielä epävakaampi.

 

Edit: Unohtanut termit...

V-kulma, Nuolikulma, profiilin paksuus ::)

 

 

Riku:

Helpommalla pääset kun teet suoran siiven (eli tasaleveä siipi ilman vuolikulmaa)

Alataso => V-kulma noin 6astetta

Ylätaso V-kulma 0-3astetta riippuen siiven sijainnista painopisteeseen (korkeussuunnassa)

Katsotaas mitä noilla arvoillasi saadaan aikaan

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko muuten olemassa jotain ohjelmaa jolla voisi laskea noita aerodynaamisia ominaisuuksia lennokille. Sellaisesta olisi varmasti suuri apu jos itsekin ryhtyisi kohta rakentamaan uutta lennokkia. Voi kyllä olla että menee ostopuolelle kun olisi yksi mieluinen kiikarissa, mutta kaikki on vielä avoinna 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytettäessä siipiprofiilina Göttingen 796

Kärkiväliltään 300cm suorasiipi (jänteeltään 60cm)

Paino 15kg

 

Sakkausnopeus noin 33km/h (AOA +9deg)

ja matkanopeudella 60km/h (AOA -1deg) profiili toimii vielä hyvin

Vastus on hieman suurehko, mutta tuo göttingen ei ole kuitenkaan niin kranttu siiven muotovirheille.

Siiven sivusuhde on 5, jolloin siivestä on mahdollista tehdä helposti kestävä.

 

Notta siitä sulle siipi

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytettäessä siipiprofiilina Göttingen 796

Kärkiväliltään 300cm suorasiipi (jänteeltään 60cm)

Paino 15kg

 

Sakkausnopeus noin 33km/h (AOA +9deg)

ja matkanopeudella 60km/h (AOA -1deg) profiili toimii vielä hyvin

Vastus on hieman suurehko, mutta tuo göttingen ei ole kuitenkaan niin kranttu siiven muotovirheille.

Siiven sivusuhde on 5, jolloin siivestä on mahdollista tehdä helposti kestävä.

 

Notta siitä sulle siipi

 

 

 

 

 

Jos tuota pienentäisi siten että siiven pituus olisi 2500mm ja suhteessa pienentää noita toisia arvoja niin eikö myös sakkausnopeus kasva ja lentonopeus myös?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oiskos muuten mahdollista saada jotain rautalanka kuvaa?

 

(btw. minä en lähde latviaan, minä lähden tampereelle. Eli miettikää rauhassa viikonloppu :) )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä en göttinkeistä tiedä mitään, mutta kirjastosta lyötyy hyviä, joskin vanhoja kirjoja, joissa on kaiken maailman laskukaavoja nostovoimalle.

 

Mutta lennokeissahan siipien kannattaa olla vinossa eteenpäin (niitähän on ties mitä "tuplaellipsimuotoja", olisko ollut vanhoista sotalinnuista spitfire sellanen, jossa oli tällaset siivet), jotta siiven yli poikkittaissuunnassa virtaavan ilman määrä olisi mahd. pieni. Näin kärkipyörteet ym. vastusta aiheuttavat ilmiöt pienenevät.

 

V-kulmastahan tuossa jo tulikin.

 

Kannattaa muistaa, ettei pienempiin lennokkeihin päde samat "säännöt" kuin täysikokoisiin koneisiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään