Kirjoitettu Tammikuu 22, 2009 Hei, ajattelin tässä avata uuden aiheen, jossa voidaan keskustella terveyteen ja sairauteen liittyvistä asioista. Vastailen kysymyksiin parhaan kykyni mukaan. Jos haluat kysyä jotain arkaluonteisempaa, YV:täkin voi laittaa. Toki internet-diagnoosit ovat hyvin ympäripyöreitä useimmiten, mutta ehkä jotain homoepaattista apua voin kuitenkin tarjota. Modet saavat poistaa, jos katsovat tämän(kin) turhaksi //Arttu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 22, 2009 Loistava ketju! Voiko mirtatsapiini aiheuttaa ahdistusta ja paniikkikohtauksia liian suurilla annoksilla? ??? Ratkeaisipa ongelmani näin helposti... :'( Kiitokset vastaajille! /Hannu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 22, 2009 Loistava ketju! Voiko mirtatsapiini aiheuttaa ahdistusta ja paniikkikohtauksia liian suurilla annoksilla? ??? Ratkeaisipa ongelmani näin helposti... :'( Kiitokset vastaajille! /Hannu Terve Joo, on mahdollista, että aiheuttaa, mutta oireiden liittyminen nimenomaan lääkkeeseen on epäselvää, sillä samoja oireita saattaa esiintyä myös masennuksessa itsessään. Joka tapauksessa annostuksessa on pyrittävä pienimpään mahdollisen tehokkaaseen. Alla ote Pharmaca Fennicasta: Haittavaikutukset Depressiopotilailla on useita itse sairauteen liittyviä oireita. Tämän vuoksi on toisinaan vaikea tunnistaa, mitkä oireet ovat sairaudesta ja mitkä mirtatsapiinilääkityksestä johtuvia. Haittavaikutusten yleisyysluokat on määritelty seuraavasti: Yleiset (>1/100), melko harvinaiset (>1/1000 ja <1/100), harvinaiset (<1/1000 mukaan lukien yksittäiset raportit). Veri ja imukudos Harvinaiset Akuutti luuydindepressio (eosinofilia, granulosytopenia, agranulosytoosi, aplastinen anemia ja trombosytopenia, ks. ”Varoitukset”) Aineenvaihdunta ja ravitsemus Yleiset Ruokahalun lisääntyminen ja painon nousu Psyykkiset haitat Harvinaiset Mania, sekavuus, hallusinaatiot, ahdistus*, unettomuus*, painajaisunet/vilkkaat unet, levottomuus Hermosto Yleiset Uneliaisuus (joka saattaa heikentää tarkkaavaisuutta) jota ilmenee yleensä kahden ensimmäisen hoitoviikon aikana, (huom. annoksen pienentäminen ei yleensä vähennä sedaatiota mutta saattaa heikentää antidepressiivistä tehoa), huimaus, päänsärky Harvinaiset Kouristukset (kohtaukset), vapina, myoklonus parestesiat, levottomat jalat Sydän Harvinaiset (Ortostaattinen) hypotensio, synkopee Ruuansulatuselimistö Melko harvinaiset Pahoinvointi Harvinaiset Suun kuivuminen, ripuli Maksa ja sappi Harvinaiset Transaminaasiarvojen kohoaminen Iho ja ihonalainen kudos Harvinaiset Eksanteema Luusto, lihakset ja sidekudos Harvinaiset Artralgia, myalgia Yleisoireet ja antopaikassa todettavat haitat Yleiset Yleistynyt tai paikallinen edeema ja siihen liittyvä painon nousu *Ahdistus ja unettomuus, jotka saattavat olla masennuksen oireita, saattavat muuttua vakavammiksi. Ahdistuksen ja unettomuuden muuttumista vakavammaksi on raportoitu hyvin harvoin mirtatsapiinihoidon aikana. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 22, 2009 Modet saavat poistaa, jos katsovat tämän(kin) turhaksi Ei nyt kaikkea kehtaa poistaa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 22, 2009 Kirjoittaako tämä FSN-poli reseptejä kotitohtoreille? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 22, 2009 Kirjoittaako tämä FSN-poli reseptejä kotitohtoreille? Mahdollisesti... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 22, 2009 Mitäs kun tarviis desinfiointiainetta (denaturoimatonta ) sis... eikun ulkoiseen käyttöön akuuttien julkisesti määrittelemättömien oireiden hoitamiseksi. Joku Fortis tai semmonen oli se merkki. -A- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 22, 2009 Mitäs kun tarviis desinfiointiainetta (denaturoimatonta ) sis... eikun ulkoiseen käyttöön akuuttien julkisesti määrittelemättömien oireiden hoitamiseksi. Joku Fortis tai semmonen oli se merkki. -A- Hyvä yritys... Mutta valitettavasti ko. denaturoimatonta desinfiointiainetta ei enää vuosiin ole saanut reseptillä määrätä (potilaille). Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 22, 2009 Hyvä yritys... Mutta valitettavasti ko. denaturoimatonta desinfiointiainetta ei enää vuosiin ole saanut reseptillä määrätä (potilaille). No voi sun. Minä vähän muistelinkin tällaista kuulleeni. Joskus muinoin, en kyllä ymmärrä miten se on mahdollista, tulin nauttineeksi jouluglögiä, jossa oli terästeenä tätä kyseistä ainetta. Se oli perin oiva juoma... -A- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 22, 2009 Hyvä yritys... Mutta valitettavasti ko. denaturoimatonta desinfiointiainetta ei enää vuosiin ole saanut reseptillä määrätä (potilaille). Olympiahenkeä: Spiritus Altius Fortius... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 22, 2009 Hyvä yritys... Mutta valitettavasti ko. denaturoimatonta desinfiointiainetta ei enää vuosiin ole saanut reseptillä määrätä (potilaille). Joo, Lasolilla on pitänyt sisuskalut huuhdella :'( BTW, kuuskymppinen kossuvodka on oiva keino orastavaan hammassärkyyn. Jos alkaa tulemaan ikeneen painetta, ota suuhun em. ainetta ja hankaa painekohtaa hammasharjalla voimakkaasti. Hyvällä prosentilla kuolee pöpö ja siihen loppuu tuttuilu. Ja jos ei tuo auta, niin ainahan voi vetäistä pullon huiviin, niin sitten ainakin loppuu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 22, 2009 Hyvä yritys... Mutta valitettavasti ko. denaturoimatonta desinfiointiainetta ei enää vuosiin ole saanut reseptillä määrätä (potilaille). Ennen kuulemma lääkäreillä oli jonkinlaiset kiintiöt ko. lääkkeen määräämiselle, suuri osa tästä desinfektioaineesta määrättiin omaan käyttöön, yleensä luotettavasta lähteestä olen kuullut, että eräät lääkärit kirjoittivat reseptin itselleen perjantai-iltapäivällä apteekin tiskillä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 22, 2009 Joo, Lasolilla on pitänyt sisuskalut huuhdella :'( BTW, kuuskymppinen kossuvodka on oiva keino orastavaan hammassärkyyn. Jos alkaa tulemaan ikeneen painetta, ota suuhun em. ainetta ja hankaa painekohtaa hammasharjalla voimakkaasti. Hyvällä prosentilla kuolee pöpö ja siihen loppuu tuttuilu. Ja jos ei tuo auta, niin ainahan voi vetäistä pullon huiviin, niin sitten ainakin loppuu ja 80-volttinen virolainen herpaisee ikenissä vielä turpeammin Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 22, 2009 Ennen kuulemma lääkäreillä oli jonkinlaiset kiintiöt ko. lääkkeen määräämiselle, suuri osa tästä desinfektioaineesta määrättiin omaan käyttöön, yleensä luotettavasta lähteestä olen kuullut, että eräät lääkärit kirjoittivat reseptin itselleen perjantai-iltapäivällä apteekin tiskillä Luotettava lähteesi on jälleen luotettava... 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 22, 2009 Tervehdys. Kysymys homeopatiasta. Minulla oli sormenpäissä halkeamia, ohuita viiltoja. Pääsin niistä eroon joillain homeopaattisilla pillereillä. Nyt on kaverillani sama ongelma. En vain muista mitä pillereitä ne olivat. Vastauksesta kiitollinen. Heikki Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 23, 2009 Tervehdys. Kysymys homeopatiasta. Minulla oli sormenpäissä halkeamia, ohuita viiltoja. Pääsin niistä eroon joillain homeopaattisilla pillereillä. Nyt on kaverillani sama ongelma. En vain muista mitä pillereitä ne olivat. Vastauksesta kiitollinen. Heikki Moikka Nyt menee hiukan erikoisalan ulkopuolelle, mutta noin homeopatiasta yleensä. Homeopatian perusajatuksena on, että aine (tai myrkky), joka aiheuttaa samanlaisia oireita, kuin sairaudessa (tässä tapauksessa varmaan halkeileva sormenpään iho) parantaa k.o. sairauden pienenä annoksena. Homeopaatit ottavatkin jotain ainetta, liuottavat sitä suureen vesimäärään, ja sekoittavat hyvin. Tämän jälkeen tuosta suuresta vesimäärästä otetaan ihan pieni osa, ja taas se sekoitetaan suureen vesimäärään. Tuota voidaan jatkaa monta kertaa, ja lopputulos on, ettei lopullisessa "lääkkeessä" ole enää yhtään molekyyliä tuota alkuperäistä ainetta. Mutta "energia" siirtyy aina uuteen liuokseen, ja se voimistuu joka kerta kun ainetta laimennetaan ja ravistetaan. Ei siis kovin tieteellistä, eikä tästä syystä näyttöä homeopaattisten valmisteiden tehosta olekaan. Uskomuslääkintää siis. Eli kuvittelisin sinun tapauksessasi tapahtuneen, että sormenpäät paranivat homeopaattisesta hoidosta huolimatta. Mutta noihin sormenpäihin. Itse lähtisin ihan voidelinjalle. Jokin rasvainen perusvoide käy hyvin. Samoin Bepanthen -tyyppiset hoitavat voiteet, joita saa ilmman reseptiä apteekista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 23, 2009 Komppaan voidelinjaa: omat kantapääni kokivat uuden nuoruuden, kun siirryttiin intensiivirasvauksen aikakauteen. Jopa ihan kevyet lotionit toimivat, kun vain jaksaa tiuhaan voidella (raspit ja muut väkivaltaisuudet vain innostavat nahkaa norsuuntumaan entisestään). Syy reipastumiseen tässä hoitomenetelmässä on oikein mukava, mutta säilyköön toistaiseksi omana tietonani Homeopatiasta minulla on yksi kokemus: ystävällinen tuttava halusi lääkitä - oisko ollut flunssaani tms. Hän antoi minulle pienen pillerin, johon (huom!) ei saanut koskea sormin, vaan se piti liu'uttaa paperia pitkin suuhun. Hän selitti kyseessä olevan "pelkkää energiaa eikä kemiaa". Tästä hoidosta ei ollut terveydelleni sanottavaa haittaa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 23, 2009 Kiitos vastauksesta. Kyllä minulla oli kolme erilaista pientä vihkosta joista aikanaan luin homeopaattisista tuotteista ja kyseinen tuote mainittiin listalla. Oma veikkaukseni on että kaverini askartelee paljain käsin kaikenlaista. Hän ei suostu käyttämään käsineitä. Tuskin viitsii käyttää mitään voiteita. Heikki Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 23, 2009 Hei taas! Näin perjantaina on hyvä kysyä, että mikä on lääkärin mielipide: kuinka paljon uskaltaa juoda alkoholia, kun on bentsolääkitys päällä (3x1mg temestaa)? Itse olen pitänyt rajana kahta ravintola-annosta, onko ok? /Hannu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 23, 2009 Hei taas! Näin perjantaina on hyvä kysyä, että mikä on lääkärin mielipide: kuinka paljon uskaltaa juoda alkoholia, kun on bentsolääkitys päällä (3x1mg temestaa)? Itse olen pitänyt rajana kahta ravintola-annosta, onko ok? /Hannu Alkoholi voimistaa bentsodiatsepiinien vaikutusta ts. väsymys tulee nopeammin. Mitään yhtenäistä rajaa on mahdoton vetää, mutta kun itse tiedostaa sen, että kaatokänni tulee herkemmin, voi sitten annostella alkoholia sopivaksi katsomansa määrän. Monilla bentsoilla on muistia vievä vaikutus, joten muisti saattaa pätkiä pahemmin. Toisaalta saattaa helpommin tulla juotua enemmän, kuin oli tarkoituskaan, kun on bentsojen aiheuttama "hällä väliä" -fiilis päällä. Eli varoen. //A Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 24, 2009 Taas minä kysymässä ... Mistä johtuu virtsaumpi julkisilla paikoilla? Kotona virtsa tulee ulos aivan normaalisti. /Hannu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 24, 2009 Taas minä kysymässä ... Mistä johtuu virtsaumpi julkisilla paikoilla? Kotona virtsa tulee ulos aivan normaalisti. /Hannu Ujopissa? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 25, 2009 Juuri niin. Ujo virtsarakko. Jotta virtsaaminen onnistuisi, täytyy virtsarakon sulkijalihasten rentoutua. Esim. sosiaalisten tilanteiden jännittäminen saattaa tuon estää. Itsekin mieluiten menen ihan koppiin pissimään, kuin seison rännin ääressä muiden kanssa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 25, 2009 Ujopissi! Vannon tuon nimeen. Yleensä ravintolassa, jääkiekko ottelussa erätauolla, huoltoasemilla jne. on aivan turha mennä sen 15m pitkään pisuaarin ääreen - siinä saa seisoa hamaan loppuun saakka vaikka olis minkälainen kusihätä - vastaus on aina sama: Ei tule. Minusta tuo on jotenkin hauskaa ja varsinkin työkavereita naurattaa paljon, kun huutelen pisuaarilla, että: "älkää tulko tänne - antakaa minä k**en rauhassa". Hauskaa ei ole silloin kun on iso pisuaari, jonka äärellä on paljon porukkaa tarpeillaan ja vessassa on vain yksi koppi, jonne on pitkä jono... Juu, en pidä tätä minään sairautena, mutta on mukava nähdä, etten ole ainoa maailmassa, joka ujoilee Teemu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 25, 2009 Juu, muistan, kun olin ylioppilaskirjoituksissa. Useamman tunnin istumisen jälkeen alkoi pissahätä olemaan jo infernaalinen. Kirjoituksissahan ei saa mennä yksin vessaan (ainakaan meillä saanut), vaan opettajan piti tulla saattamaan. Vessana toimi erillinen pikku koppi, jossa ei ollut valoa, ja oven piti olla hieman raollaan. Vahtiva opettaja seisoi oven ulkopuolella. Noh, aikani siinä seisoin kepp... katkarapu kädessä, kunnes luovutin. Opettajalle totesin vaan: "ei se aina onnistu". Ja sitten takaisin omalle paikalle, jossa infernaalinen hätä jatkui. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla