Kirjoitettu Heinäkuu 26, 2009 Tyypillisesti aivovammapotilasta pidetään nukutettuna, kunnes voidaan katsoa, että kallonsisäinen paine ei ole enää vaarassa nousta. Kallonsisäiseen paineeseen voidaan vaikuttaa pitämällä verenkierron hiilidioksiditaso normaalina. Se vaatii hengityskonehoitoa, joka taasen vaatii nukutuksen. Mitä kallonsisäinen paine tarkoittaa? Siitä kuulee usein puhuttavan, mutta ei ole mitään käsitystä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 27, 2009 Mitä kallonsisäinen paine tarkoittaa? Siitä kuulee usein puhuttavan, mutta ei ole mitään käsitystä. Kallohan muodostaa luisen (=kovan ja joustamattoman) kopan, jonka sisällä ovat aivot. Aivoverenvuodossa (niitäkin on kolmea eri tyyppiä, riippuen sijainnista) verta vuotaa verisuonien ulkopuolelle, ja vie tilaa aivokudokselta. Koska luinen pääkoppa ei anna periksi, alkaa verenvuoto painamaan aivokudosta lyttyyn, jolloin aivopaine nousee. Normaalisti aivopaine on varsin matala (alle 20 cmH2O). Kun paine nousee, verenkierto tuossa kudoksessa heikkenee. Hermosolut ovat hyvin herkkiä hapenpuutteelle, ja kuolevat, jos hapensaanti ehtyy. Pahassa vammassa aivopaine voi nousta niin korkeaksi, että aivot "hernioituvat" eli aivojen osa luiskahtaa väärään paikkaan pääkopan sisällä - jopa kallon ulkopuolelle aivojen alaosassa olevasta aukosta. Myös vamma ilman varsinaista aivoverenvuotoa saattaa nostaa aivopainetta. Aivoruhje on diffuusi vamma aivokudoksessa. Vammautunut kudos turpoaa edellämainituin seurauksin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 27, 2009 Selvittikö ? Kysy tarvittaessa lisää, jos kiinnostaa. No muutama kyssäri, kun minua ei ole koskaan nukutettu. 1) Kuinka pitkiä aikoja ihminen voidaan pitää nukutettuna? 2) Mitkä ovat yleisimmät riskit nukutuksessa ja mistä johtuvat? 3) Jäniskevennys: isot pojat sanoi eräällä sukellusreissulla, että pahakin jysäri katoaa, jos tekee syväsukelluksen sellaiseen syvyyteen (+ 30 m), missä itse on tuntenut selvinpäin typpinarkoosin oireet. Voiko pitää paikkaansa? Kertoivat myös, että regulaattorin läpi voi myös oksentaa, mutta pitää pitää lujasti kiinni. Tämä viimeinen lienee jo OT. Mika Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 27, 2009 3) Jäniskevennys: isot pojat sanoi eräällä sukellusreissulla, että pahakin jysäri katoaa, jos tekee syväsukelluksen sellaiseen syvyyteen (+ 30 m), missä itse on tuntenut selvinpäin typpinarkoosin oireet. Voiko pitää paikkaansa? Kertoivat myös, että regulaattorin läpi voi myös oksentaa, mutta pitää pitää lujasti kiinni. Tämä viimeinen lienee jo OT. Jos sukellat krapulassa, saatat kuolla. Pullo keppanaa ennen sukellusta ja 30-40m syvyyttä ja olet umpikännissä. Paine vaikutus on niin suuri. Sama pätee suurimpaan osaan lääkkeistä. Oksentaminen regun läpi onnistuu tietyin varauksin. Vaarana on kuitenkin vetää henkeen jotain sattumia, kokomaski on vähän helpompi kuin tavallinen regu. En kyllä haluaisi kokea kummallakaan ykäämistä veden alla! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 27, 2009 No muutama kyssäri, kun minua ei ole koskaan nukutettu. 1) Kuinka pitkiä aikoja ihminen voidaan pitää nukutettuna? 2) Mitkä ovat yleisimmät riskit nukutuksessa ja mistä johtuvat? 3) Jäniskevennys: isot pojat sanoi eräällä sukellusreissulla, että pahakin jysäri katoaa, jos tekee syväsukelluksen sellaiseen syvyyteen (+ 30 m), missä itse on tuntenut selvinpäin typpinarkoosin oireet. Voiko pitää paikkaansa? Kertoivat myös, että regulaattorin läpi voi myös oksentaa, mutta pitää pitää lujasti kiinni. Tämä viimeinen lienee jo OT. Mika 1) Pitkiäkin aikoja voidaan pitää nukutettuna - kunhan lääkettä kaapissa riittää. Se ei ole ongelma. Hankaluudet tulevat muualta. Kun makaa pitkän ajan, kehittyy helposti painehaavaumia (makuuhaavoja), vaikka miten yritetään käänellä asentoa. Lihasmassa myös häviää käytön puutteessa - myös hengityslihakset. Mutta silti teholla joskus joudutaan pitämään potilasta hengityskoneessa (ja siis nukutettuna) viikkotolkulla, jopa kuukausia. 2) Nukutus on useimmiten turvallista. Suurimmat riskit liittyvät yleensä potilaan aiempiin perussairauksiin (sydänsairaudet, keuhkosairaudet jne) tai lähtötilanteeseen (pahat vammat, hankala infektiotilanne jne). Tietenkin joskus saattaa tapahtua jotain yllättävää, kuten epäonnistuminen intubaatiossa (siis hengitysputken laitossa), mutta nuo ovat hyvin harvinaisia, ja useimmiten niihin osataan ennakolta varautua. Toki kaikki on mahdollista, kuten laitteiden rikkoontuminen jne., mutta erittäin, erittäin harvinaista. 3) Olen minä rapulassa sukeltanut , ja selvinnyt hengissä. Enkä kyllä muista, että rapula siitä ainakaan olisi pahentunut. Ja regun läpi voi tosiaan (kuulemma) oksentaa, mutta sitä en ole kokeillut... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 27, 2009 Jos sukellat krapulassa, saatat kuolla. Pullo keppanaa ennen sukellusta ja 30-40m syvyyttä ja olet umpikännissä. Joo, ei kannata kokeilla krapulassa sukeltamista. Lähinnä halusin kuulla Artun mielipiteen, että onko edes mahdollista parantaa kanuuna veden alla typpinarkoosilla. Onhan krapulaan kaiketi käytetty ilokaasuhoitoja. Arttu vastasikin jo. Tosin sukeltaja, eikä lääkärinä. Mika Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 27, 2009 Puhdasta happea olen kuullut käytetyn, mutta typpinarkoosi voi kyllä jäädä viimeiseksi narkoosiksi........ Tiedä auttaako happikaan kunnolla... Aika hoitaa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 27, 2009 Puhdasta happea olen kuullut käytetyn, mutta typpinarkoosi voi kyllä jäädä viimeiseksi narkoosiksi........ Tiedä auttaako happikaan kunnolla... Aika hoitaa Ei happea, ei typpeä. Typpioksiduuli aka Ilokaasu rulez ! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 27, 2009 Ei happea, ei typpeä. Typpioksiduuli aka Ilokaasu rulez ! Vaikka tuokaan ei nopeuttaisi krapulan haihtumista, olisi ainakin hauskempaa odottaessa krapulan katoamista Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 27, 2009 Vaikka tuokaan ei nopeuttaisi krapulan haihtumista, olisi ainakin hauskempaa odottaessa krapulan katoamista Khyyllä Se nopeuttaakin. Testattu on... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 28, 2009 HEHE, joku voi viisarilla käsittää jotain ihan muuta, kuin mitä tässä tarkoitettaneen Viisureista olen kuullut puhuttavan dentaalihommien puitteissa Joo, ei ollu genitaalihommia vaan dentaalihommia Ville Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 31, 2009 Mitä tarkoittaa veren reesustekijä (Rh)? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 31, 2009 Mitä tarkoittaa veren reesustekijä (Rh)? Se on yksi punasolujen pinnan proteiineista, jotka reagoivat tietylle vasta-aineelle. "+" reagoi, "-" ei reagoi. Solujen (myös verisolujen) pinta on täynnä "antenneja", joilla elimistö "aistii" ympäristön mikrobeja yms. Osa noista "antenneista" on ohjelmoitu geeniperimäämme, kuten juuri tuo Rhesustekijä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 4, 2009 Mikä avuksi ilmeisesti jonkun hyönteisen piston aiheuttamaan lihaskipuun? Toissapäivänä juoksulenkillä pisti pohkeeseen joku ötökkä ja nyt jalat (erityisesti reidet) on olleet pari päivää kipeät eikä pahemmin liikuntaa ole pystynyt harjoittamaan. Tuntuu kuin olisi eilen tehnyt tosi kovan treenin tai kisan ja jättänyt venyttelemättä sekä laiminlyönyt syömisen. Väsymystä jaloissa ei pahemmin ole, mutta kipu haittaa mm. pyöräilyä pahasti. Tollasen 5-6 cm halkaisijaltaan punaisen läiskän se jalkaan jätti. Onko mitään keinoa millä ainakin voisi nopeuttaa kivun poistumista? Pistokohtaan laitettu hydrocortisonia ja allergialääkkeen otin illalla, mutta ei vaikutusta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 4, 2009 Mikä avuksi ilmeisesti jonkun hyönteisen piston aiheuttamaan lihaskipuun? Toissapäivänä juoksulenkillä pisti pohkeeseen joku ötökkä ja nyt jalat (erityisesti reidet) on olleet pari päivää kipeät eikä pahemmin liikuntaa ole pystynyt harjoittamaan. Tuntuu kuin olisi eilen tehnyt tosi kovan treenin tai kisan ja jättänyt venyttelemättä sekä laiminlyönyt syömisen. Väsymystä jaloissa ei pahemmin ole, mutta kipu haittaa mm. pyöräilyä pahasti. Tollasen 5-6 cm halkaisijaltaan punaisen läiskän se jalkaan jätti. Onko mitään keinoa millä ainakin voisi nopeuttaa kivun poistumista? Pistokohtaan laitettu hydrocortisonia ja allergialääkkeen otin illalla, mutta ei vaikutusta. Eiköhän ne konstit suurin piirtein tuossa ole. Jokin tavallinen särkylääke (Burana -tyyppinen) voi auttaa. Jatka vaan alueen voitelua hydrokortisonilla ja ota päivittäin allergialääkettä. Eihän tuo pistosalue ole tulehtunut ? Lähinnä, leviääkö punoitus siitä johonkin suuntaan ? Jos näin on, pitäisi tuota käydä näyttämäsä ihan oikealle lääkärille. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 4, 2009 Eiköhän ne konstit suurin piirtein tuossa ole. Jokin tavallinen särkylääke (Burana -tyyppinen) voi auttaa. Jatka vaan alueen voitelua hydrokortisonilla ja ota päivittäin allergialääkettä. Eihän tuo pistosalue ole tulehtunut ? Lähinnä, leviääkö punoitus siitä johonkin suuntaan ? Jos näin on, pitäisi tuota käydä näyttämäsä ihan oikealle lääkärille. Riittääkö valokuva tälle foorumille? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 4, 2009 Eiköhän ne konstit suurin piirtein tuossa ole. Jokin tavallinen särkylääke (Burana -tyyppinen) voi auttaa. Jatka vaan alueen voitelua hydrokortisonilla ja ota päivittäin allergialääkettä. Eihän tuo pistosalue ole tulehtunut ? Lähinnä, leviääkö punoitus siitä johonkin suuntaan ? Jos näin on, pitäisi tuota käydä näyttämäsä ihan oikealle lääkärille. Okei kiitoksia tästä. Ei ole tulehtunut, melko täydellisen ympyrän se tuohon muodostaa.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 4, 2009 Okei kiitoksia tästä. Ei ole tulehtunut, melko täydellisen ympyrän se tuohon muodostaa.. Olisko punkki puraissut? Kipinkapin lääkärille ja antibioottihoito käyntiin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 4, 2009 Olisko punkki puraissut? Kipinkapin lääkärille ja antibioottihoito käyntiin. Puutiaisen sevittämä borrelioosi ei ihan käyttäydy noin. Ensinnäkin borrelioosin tarttuminen punkista vaatii nykytietämyksen mukaan useamman päivän "kiinniolon". Tyypillinen borrelioosi näyttää alkuvaiheessa laajenevalta punoitusrenkaalta, jossa keskusta on vaaleampi, kuin rengas. Ainakaan kuvauksen perusteella en epäilisi tuota, mutta kannattaa seurata, miten alkaa käyttäytymään. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 4, 2009 Rengas! Niinhän se olikin. Punkkimetsän laidassa asuva mörökölli hätkähti ja sammokon suustaan möläytti Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 5, 2009 Juu punkkia siinä en ainakaan ole huomannut eli jos on siihen puraissut niin on kyllä melkein heti "pudonnut". Vähitellen tuo on tainnut alkaa haaleta tuo punotus ja jalatkin jo vähän paremmassa kunnossa. Ja joo tuollaista rengasmaista punotusta ei ole ollut. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 11, 2009 Nettipoliklinikka on suljettu minun taholtani. Joku muu jatkakoon. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 11, 2009 Minä voin, kysykää mitä vain ja niin minä vastaankin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 11, 2009 Minä voin, kysykää mitä vain ja niin minä vastaankin. Niin tuota kun minä kuorsaan (yöllä) on suu auki. Laitoin kokeeksi remmin leuan alta yli päälaen (yön ajaksi vain) suu pysyi kiinni. Karjalan tyttö kuitenkin aamulla kertoi että silti olin kuorsannut. Mitä voisin tehdä, haluaisin nukkua suu kiinni ja kuorsaamatta? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 11, 2009 Joo, ensiksi tuo päiväkuorsaaminen on sallittua, ellei työnantaja sitä erikseen ole kieltänyt, suoritan juuri tutkimuksia yökuorsaamisesta vaimon pyynnöstä, en kuitenkaan suosittele suun lisäksi nenän sulkemista, hiljentää toki mutta seuraukset voivat olla tosi kauaskantoisia, eli ei tätä kotona. Ystäväni lettutieteen vihtori ehdotti kerran siirtymistä yönukkumisesta päivänukkumiseen. Päivällä töissä oleva ystävä ei häiriinny. No jatkan poikkitieteellistä tutkimusta ja kerron heti kun tyydyttävä ratkaisu löytyy. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla