Ilkka Mäkelä

Bisnesjetit - pröystäilyä vai tarpeellisia työkaluja?

13 viestiä aiheessa

USA:ssa on menossa melkoinen mielipiteidenmuokkaus bisnesjettien puolesta sekä toisaalta niitä vastaan. Tässä esimerkki kirjoituksesta, jossa bisnesjettejä pidetään tarpeettomana ylellisyytenä ja vaaditaan niistä luopumista mm. koska veronmaksajan rahoja ei sellaiseen saa tuhlata, ja vaaditaan niille joka tapauksessa ylimääräistä luksusveroa:

 

http://www.alternet.org/workplace/128057/corporate_america,_ground_your_jets/

 

Cessnan kampanja suuntautuu virhekäsitysten korjaamiseen (heidän mielestään, siis):

 

http://www.cessna.com/NewReleases/FeaturedNews/NewReleaseNumber-1192265227094.html

 

Cessnan kampanjasivu: http://www.cessnarise.com/

 

Hawker Beechcraftin kampanja ("Dear Starbucks"):

 

http://blogs.kansas.com/aviation/2009/02/19/hawker-beechcrafts-dear-starbucks-ad-campaign-starts-today/

 

Vanha jenkkiläinen sananlaskuhan sanoo "time is money"... nyt siis kun "money is running out" niin tarkoittaako se myös että bisnesjettien "time is running out"? Mielipiteitä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näköjään Obaman hallinnon uusi elvytyspaketti sisältää uuden veroedun sellaisille yhtiöille, jotka ostavat oman lentokoneen. Kyse on siitä, että yhtiöt voivat tehdä poistot nopeutetussa aikataulussa pienentäen siten verotettavan voiton määrää. Kone on tilattava tämän vuoden aikana ja toimitettava vuoden 2010 loppuun mennessä. Mitä kalliimpi kone ostetaan, sitä suurempi veroetu  ;)

 

Mitähän bisnesjettien vastustajat tästä tulevat sanomaan?

 

http://www.dailymail.com/Business/200902180635

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Vanha jenkkiläinen sananlaskuhan sanoo "time is money"... nyt siis kun "money is running out" niin tarkoittaako se myös että bisnesjettien "time is running out"? Mielipiteitä?

 

Enpa usko... Mietitaanpa vaikkapa STX:n suurinta asiakasta, Royal Caribbeania, joka on kahden telakan asiakas. Molemmat telakat on huonojen yhteyksien paassa, toinen Turussa ja toinen Papenburgissa. Kun yhtion ylin johto kay telakalla tarkistamassa laivojaan kerran kuukaudessa, niin bisnesjetti soveltuu tahan parhaiten.

 

Itse kun kayn joskus Papenburgissa, niin matkoihin Keravaltakin saa helposti tuhlattua puoli paivaa, kun lahimmat kohteet ovat joko Dusseldorf tai Amsterdam.

 

Se on sitten taas typeraa, jos ottaa bisnesjetin vaikkapa johon New York-Los Angeles valille... Eli pointtini on, bisnesjetti on silloin ihan OK, kun reittilentoyhteydet on huonot.

 

Sitten taas jos bisnesjetti on joku ikaloppu Boeing 727, kuten vaikkapa Trumpilla, niin sellaisen kaytossa ei tana paivana ole enaa mitaan jarkea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näköjään Obaman hallinnon uusi elvytyspaketti sisältää uuden veroedun sellaisille yhtiöille, jotka ostavat oman lentokoneen.

 

---8<---

 

Mitähän bisnesjettien vastustajat tästä tulevat sanomaan?

 

Ja minnehän unohtui tämä trendikäs "ilmastonmuutos", jonka varjolla voidaan kieltää ja vaikeuttaa lähes mitä tahansa?  ;)

 

 

--

Ari

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja minnehän unohtui tämä trendikäs "ilmastonmuutos", jonka varjolla voidaan kieltää ja vaikeuttaa lähes mitä tahansa?  ;)

--

Ari

 

 

Tuli muuten mieleen, etta myos yksityiset kuluttajat saavat verohelpotuksen, jos ostavat uuden auton tana vuonna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niille joilla työ vaatii esim Helsingissä, Dysseldorffissa, Lontoossa ja Pariisissa käyntiä saman päivän aikana bizjet on ainoa oikea tapa liikkua.

 

 

 

 

Yhä enemmän suuryrityksissä ollaan siirtymässä erilaisiin "telepresence" -ratkaisuihin, kuten esimerkiksi HP:n "HALO" tai  Tandbergin "Total Telepresence" -tuotteisiin, muitakin löytyy. Yhden kokemuksen perusteella vaikutelma oli käytännössä sama kuin keskustelu yhteisessä neuvotteluhuoneessa, hyötyineen ja haittoineen.

 

Ratkaisut ovat tyypillisesti aika kalliita ja vaativat aika kovan kaistanleveyden, mutta merkittävästi kustannustehokkaampi kuin matkustaminen

bizjeteillä tai business-luokassa.

 

En ole kovinkaan optimistinen "bizjetien" tulevaisuuden suhteen pitkällä tähtäimellä liiketoiminnan tehostamiseksi...   :(

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Madonnaa ja muita megatahtia pystyy katselemaan ja kuuntelemaan jo kaikenmaailman vimpaimilla, niin minkahan takia niiden kannattaa lennella omilla jeteillaan ympari maailmaa pitamassa konsertteja? :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei! Eräs kotimainen yhtiö laajensi toimintaansa 70 luvulla. Kysymys kuului , laajenemmeko vai syökö meidät joku?

 

Yhtiössä myöhemmin toimineet totesivat, ei ollut varaa olla ilman työkalua.

En muista kuinka usein lähdimme maanantaiaamuna firman tietyn porukan kanssa tutkimaan mikä yhtiö olisi ostettavissa?

Jos oli kiinnostusta, siitä seurasi taas tietyn porukan syy käydä tutkimassa mahdollinen yrityskauppa.

 

Näin se jatkui kunnes havaittiin kohteen edullisuus , tai sitten ei.  Yhtiö elää yhä voimakkaasti.

Asiasta lisää Ilmailu 1/2009.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika paljon pystyy tekemään internetin välityksellä mutta ei kaikkea. Olen sellaista ukkoa kuskannut joka harrasti vastaavia lenkkejä. Monissa kulttuureissa neuvottelut tapahtuvat naamatusetn ja sopimukset allekirjoitetaan myöskin naamatusten. Arabimaat ja Aasia aika hyvä esimerkki tästä. Kyllä noi jetit tulevat edelleen olemaan hyödyllinen työväline monille ja varsinkin Netjets tyyppinen fractional kuvio varmaan säilyttää paikkansa tulevaisuudessakin. Tosin aika moni yritysasiakas on tosiaan laittanut lapun bizjetoperoimisen luukulle, mutta eivätköhän monet palaa kunhan talous taas lähtee nousuun.

 

Pelkkien neuvottelujen lisäksi siihen hyvin paljon arvoa on sillä smalltalkilla, kontaktien luomisella

ja verkottumisella. Videoneuvottelussa ei niin helposti tule kaverin kanssa kahvikupin

nauttimisen yhteydessä jourutuksi alan näkymiä.

 

Jos tuolla smalltalkilla ei olisi merkitystä, voisi kaikki konferenssitkin

korvata pelkällä nettilehdellä ja videokoosteella.

 

Tosin, taitaa silti suurin osa bisneslentelystä mennä vuorokoneilla ja ne

bisnesjetit ovat enemmälti ylimmän johdon herkkua. Silti, jos kyseessä on

johtaja jonka vuosiansiot mitataan miljoonissa, ei tyyppiä kannata

seisottaa kalliilla palkoilla lentokenttillä odottelemassa. Rahan tuhlausta sekin.

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meillä on täällä sivustolla mukana alan todellin liikelento-ammattilainen ja konkari, Ilpo Rami  :thmbup:, hän voisi hieman valottaa tuota kaluston tilannetta maallikoille, ettei ihan pashaa jauhettaisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Minusta on kuitenkin aika hölmöä esittää jotain "luksusveroa". Aivan kuin ilmailua ei olisi riittävästi raskautettu kaikenlaisella kuppaamisella jo valmiiksi.

 

Menee hieman ohi aiheen, mutta esim. täällä Iso-Britanniassa arvonlisäveroa ei makseta sellaisista tuotteista, joiden katsotaan olevan "essential", kuten peruselintarvikkeet ja kirjat. ;) Ainainen kädenvääntö kuitenkin käydään siitä, miksi terveyssiteissä on kuitenkin tämä vero, vaikka aika monen naisen mielestä ne ovat aikasta välttämättömiä. :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meillä on täällä sivustolla mukana alan todellin liikelento-ammattilainen ja konkari, Ilpo Rami  :thmbup:, hän voisi hieman valottaa tuota kaluston tilannetta maallikoille, ettei ihan pashaa jauhettaisi.

Illat vaan! Eläkkeellä nykyisin, mutta silti seuraan aika tiiviisti ko. alan tapahtumia.Aikoinaan EU:n alkutaipaleeella Brysselissä oli tärkeä kokous illalla,

kaikki eivät voineet jäädä kokouksen loppuun, koska reittikone oli lähdössä eikä odottanut.Sittemmin liikuivat aika tiiviisti Business-jeteillä. Odottaminen onkin yksi tärkeä tekiä Business -jetin käytössä, nimittäin yöpyminen saattaa 8-16 hegellä tulla yllättävän kalliiksi(hotellit,päivärahat ja ennen kaikkea joukon rahallinen ja tehokkuusarvo).Joku mainitsikin yhden päivän aikana käytävät eri paikkakunnat. Ei reittikoneella onnistu päivän aikana käynti ja neuvottelu 3-5 euroopan pääkaupungissa.Lisäksi kettämuodollisuudet vievät reitillä lenettäessä jokin verran kauemmin.Myös sairaankuljetus- ja elinsiirtolennot ovat yksi B-jetin toiminta-aluetta ,jolloin aika on ratkaiseva tekijä, ei reittiä löydy keskellä yötä. Lisäksi vieläkin on joitakin aloja ja maita joissa face-to-face neuvottelut ovat edellytykset luoda kauppa- tai muita suhteita. Meillä Suomessa on vieläkin pikkaisen käsitys, että Business-jetin käyttö on pröystäilyä. Ehkä joku aikoinaan  halusikin näyttää vuokratessaan B-jetin, mutta nykyisin B-jetit ovat työkaluja joilla säästetään aikaa,rahaa ja stressiä. Edellä omasta mielestäni joitakin argumentteja B-jetin käytön puolesta. En pois sulje reittikoneen käyttöä, silloin kun se on mahdollista ja järkevää.  Ilpo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään