Mara Aulio

Lisää Vamppeja

19 viestiä aiheessa

Nämä kuvat ovat keväältä ja kesältä 1955

 

[ attachment removed / expired ]

         Tässä saavat Vampit ruokaa tyylikkäästä tankkiautosta

 

 

[ attachment removed / expired ]

         Ahneet ensin, eli VA-3

 

[ attachment removed / expired ]

         Ja sitten VA-2

 

 

[ attachment removed / expired ]

        Tämä kuva on keväältä 1955, kukahan on letäjä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harmaata sarkaa saimme mekin Tikkakosken mannekiinit päällemme ekaksi ilmavoima-asuksi 70-luvulla :) ( Mutta mikä parasta, loma-asu oli sininen m/65 :thmbup: )

 

Eikös muuten Ilmavoimissa m/58:a vastaa palveluspuku m/51, joka edelleen käytössä?

 

Lennettiinköhän Vamppeja koskaan pelkällä G-huuvalla, vai oliko aina kova pata päällimmäisnä? Nutikoissa taisi ainakin olla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harmaata sarkaa saimme mekin Tikkakosken mannekiinit päällemme ekaksi ilmavoima-asuksi 70-luvulla :) ( Mutta mikä parasta, loma-asu oli sininen m/65 :thmbup: )

 

 

Hallissa oli näin myös 80-luvun alussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VA-3, mielenkiintoinen koneyksilö.

 

Kuvassa Isä-Ville Salminen tutustumassa Vamppeihin Porissa kesällä -55. Poika-Ville lensi tyypit VA-3.lla.

Sen mitä VA-3.sta on jäljellä tänään näkee Vesivehmaalla museohallin ovenpielessä.

 

Jussi Salminen

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harmaata sarkaa saimme mekin Tikkakosken mannekiinit päällemme ekaksi ilmavoima-asuksi 70-luvulla :) ( Mutta mikä parasta, loma-asu oli sininen m/65 :thmbup: )

 

Eikös muuten Ilmavoimissa m/58:a vastaa palveluspuku m/51, joka edelleen käytössä?

 

M/51 ei ole enää ollut käytössä pitkään aikaan, ainakaan 2000-luvulla... Palveluspukuna oli ainakin 2002 tuo mainitsemasi sininen m/65 ja lomapukuna maastokuviollinen m/91. Baretit tietysti siniset...

 

- Lasse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

M/51 ei ole enää ollut käytössä pitkään aikaan, ainakaan 2000-luvulla... Palveluspukuna oli ainakin 2002 tuo mainitsemasi sininen m/65 ja lomapukuna maastokuviollinen m/91. Baretit tietysti siniset...

 

- Lasse

 

Niin m/51 on se kapiaisten vormu, jota varushenkilöt eivät käytä. Nykyinen kevyt palveluspuku, joka oli aikanani m/65, on nykyään m/83 (tunnistaa mm taskujen vekeistä). Voihan olla, että varushenkilöillä on silti vielä kuusvitosta käytössä, mitäs sitä kelvollista kampetta poiskaan heittämään ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuonna -57 Ilmavoimissa varusmiehillä oli vanha harmaa palveluspuku. Mitä tulee kuvassa olevan luutnantin pukuun, epäilen sen olevan ensim-

mäistä mallia ns. kenttäpukua. Ko. pukua jaettiin Suezille lähtevälle suomalaiselle rauhanturvapataljoonalle syksyllä -57 ja myöskin me Utissa pal-

velleet tutkaryhmänjohtajat saimme ne. Puvun kangas oli karkeaa khakin väristä mutta väri muuttui enemmän vihreäksi samoin kuin kangas sile-

ämmäksi myöhemmin. Luutnantin puku on siis jo kenttäpuku, vaikka vuosi on -55 sillä se on saattanut olla jo silloin ns. kokeilukäytössä joissakin yksiköissä ja v.-57 jo kantahenkilökunnalla palveluskäytössä, näin ainakin Utissa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

M/51 ei ole enää ollut käytössä pitkään aikaan, ainakaan 2000-luvulla... Palveluspukuna oli ainakin 2002 tuo mainitsemasi sininen m/65 ja lomapukuna maastokuviollinen m/91. Baretit tietysti siniset...

 

 

En ole mikään puku(kaan)spesialisti, mutta taisimme olla aika lailla loppupään vanhan puvun käyttäjinä (III/87 330vrk Tikkakoski=> Kajaani=> Lahti=> Tikkakoski). Palveluspuku taisi olla m/65, lomapuku m/83 ja talvella tietysti palveluksessa sarkapuku. Palveluspuvut olivat kovasti elämää nähneitä, mutta lomapuvut hyväkuntoisia. Muista varusteista sitten tulikin mieleen että varmaan Keuruun jne hylkytavaraa.

Kajaanissa sininen lomapuku jäi, mutta palveluksessa oli harmaa. Lahdesssa sitten se lomapukukin pantiin lukkojen taakse kurssin ajaksi, ja korvattiin harmaalla. Lahdessa AUKII:sella ollessa ihailtiin muistaakseni ainakin kuljetuskomppanialla olleita uuden mallisia kantolaitteita, jotka heillä silloin olivat kokeilussa.

 

Jos jotain noista kamppeista oppi, niin viimeistään sen jälkeen kun Kajaanista Vuosangassa leirillä viikko -27 asteessa sissiteltassa alati sammuvan Partasen pitäessä kipinää paleli niin helkkaristi sen intin huovan alla telttapatjalla hangessa, että teki mielessään päätöksen jotta varusteista ei ainakaan saa olla kiinni jos ulkoillessa on kylmä. Eikä juuri ole ollut, vaikka hirvimetsällä on samantyylistä: Hikipäissä sännätään  pitkin nevaa passiin, seistään ihmettelemässä paikoillaan puuttuvia hirviä liikkumatta paikoillaan tunti-pari, puretaan passit nevaa rämpien ja sama uusiksi..

 

Se maastopukumallinen baretteineen tuli sitten vuosi pari sen jälkeen ainakin tänne VaaRPtstoon. Ja samoihin aikoihin tuli toinenkin asia joka sai vanhan ajan intin käyneen pään ihan sekaisin käsittämättömästä ajatuksesta, kaupassa jonossa edellä oli hyvännäköinen varusmies. Vähemmästäkin tulee ns mixed feelings..  ;D

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VT-6, Isä- ja Poika-Ville Salminen.

 

Kuorevedellä elokuussa -60. Koelento-ohjelman mukainen lisäsäiliöiden kokeilulento. Valmetin johdon myötävaikutuksella Isä-Villelle  tarjoutui tilaisuus tutustua  VT.hen. Kommentti keikan jälkeen: “Olisipa  ollut tällainen kone käytettävissä jatkosodan loppuvaiheessa”. VT-6.n keskirunko on Vesivehmaan museohallissa.

 

Jussi Salminen

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VT-6, Isä- ja Poika-Ville Salminen.

 

Kuorevedellä elokuussa -60. Koelento-ohjelman mukainen lisäsäiliöiden kokeilulento. Valmetin johdon myötävaikutuksella Isä-Villelle  tarjoutui tilaisuus tutustua  VT.hen. Kommentti keikan jälkeen: “Olisipa  ollut tällainen kone käytettävissä jatkosodan loppuvaiheessa”. VT-6.n keskirunko on Vesivehmaan museohallissa.

 

Ja pakko mainostaa hyvää kirjaa: Tuo ja monta muuta tapahtumaahan löytyy Seppo Porvalin "Sotalentäjä Ville Salminen"-kirjasta. Ihan mukavaa luettavaa, harmi vain että sen ahmii läpi parissa-kolmessa illassa. Jokatapauksessa oli ainakin itselleni hyvä lukea tuo "Luoja vai lentokone"-kirjan jälkeen, että sai hilattua itsensä depression laaksojen pohjilta takaisin ihmisten ilmoille, kiitos hienon kirjan ilmeisen hienosta ihmisestä.

 

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitus ei ollut mainostaa.

 

Mutta nostalgiaa kuvissa on aimo annos. Mitä -Sotalentäjä- kirjaan tulee. Seppo Porvali kirjoitti siitä hyvän lukukirjan. Jouduin mukaan talkoisiin kun halusin korjailla muutamia myyttejä. Isä-Ville kun ei itse kertonut juuri mitään. Muiden piti kertoa/kirjoitella ja pistellä vähän lisäväriä. Häntä  pidettiin pommituslentäjänä. Kunniamerkkien määrä kertoo kuitenkin siitä mistä ei juuri koskaan puhuttu.  Tärkeämpänä voidaan pitää hänen rooliaan Päämajan Tiedusteluosaston kaukotiedustelu- ja valokuvauslentäjänä. Noista asioista ei ole kirjoitettu juuri mitään. Osa Päämajan arkistoja kun tuhottiin heti rauhanteon jälkeen. Osa meni Stella Polariksen mukana Ruotsiin  ja ilmeisesti edelleen CIA.n arkistoihin. Vielä nykyäänkin joitain “ennenkuulumattomia” juttuja tulee eri asiayhteyksissä esiin.  Ilmailu, lentäminen oli näille kahdelle ihmistä isompi asia. Vilkku sanoi ennen kuolemaansa, että jos olisi tilaisuus elää elämänsä uudelleen. Hän ryhtyisi lentäjäksi. Arkipäivä on ollut arkipäivää. Mutta sillä on ollut hieno sisältö.

 

Jussi Salminen

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari kuvaa, VA 6, VT 5

 

Ilmeisesti -60 luvun vaihteen ajoilta. Kuorevedeltä, Tikkakoskelta ?

 

Jussi Salminen

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti -60 luvun vaihteen ajoilta. Kuorevedeltä, Tikkakoskelta ?

 

Veikkaisin, että tuo starttaava VA-6 on Utista. Muistaakseni sama kuva julkaistiin aikanaan Ilmailumuseoyhdistyksen Feeniks-lehdessä, kun tein juttusarjan Vampeista.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikkaisin, että tuo starttaava VA-6 on Utista.

Juha

 

Onko varma tieto, että kyseessä on starttaava kone? Sillä näyttäis olevan täydet laput - tuossa asussa yleensä tuodaan kone laskuun. Ja ne takana olevat valot näyttäis kynnysmerkeiltä, kun ovat noin tiuhaan asetettuja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VA 6, VT 5

 

Kuvat kuuluvat sarjaan sekalaisia. Laukkasen Jyrki skannasi nämä Salmisen Vilkun vanhoista. VA 6-kuvassa  teksti -laskussa-. Ei välttämättä edes Vilkun ottama. Kuvia on varmasti vaihdeltu kavereiden kesken. Tunnistaako kukaan koneen takana olevaa metsänreunaa?  VT 5 on jostain Keski-Suomessa. 60-luvun vaihteessa Kuorevedellä lennettiin huoltokoelentoja. Tikkakoskella oli normaalia laivuetoimintaa. Vaikea sanoa mistä syystä Vilkulla on ollut kamera mukana. Mitä ilmeisimmin hän lentää kuvauskonetta. Vanhoissa kuvissa on ongelmana kuvaan liittyvän tarinan jäljittäminen. Näissa jutuissa voi mennä perusteellisesti metsään. Eikä ainoastaan tiedon puutteen takia. Mielenkiintoisia joka tapauksessa ?

 

Jussi Salminen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko tuo VA-6:n ankkatunnus "13" molemmilla puolilla? Siitä on paljon kuvia, mutta kaikki tiedossani olevat ovat vasemmalta puolelta. Ainakin Vihureissa ja Fougissa sama ankka on molemmissa kyljissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko tuo VA-6:n ankkatunnus "13" molemmilla puolilla? Siitä on paljon kuvia, mutta kaikki tiedossani olevat ovat vasemmalta puolelta. Ainakin Vihureissa ja Fougissa sama ankka on molemmissa kyljissä.

Mulla on pari kuvaa (EFOU ja 1958???) jossa Ankka on molemmin puolin ja tuo 6:nen sivuperäsimissä muttei eturungossa.

En "uskalla" panna tänne, voi edesmenneen kuvaajan suku suuttua...

Nämä vuoden 1960 Oulun lentonäytöskuvat puhuu toista:

[ attachment removed / expired ]

Tämän mukaan ei sivuperäsinkuutosta ja ankka vain vasemmalla...

[ attachment removed / expired ]

Tutkiskelin vähän alkuperäisnegoja ja totesin jotta tämä kuva ei voi olla Oulun 1960 näytöksestä.

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko tuo VA-6:n ankkatunnus "13" molemmilla puolilla? Siitä on paljon kuvia, mutta kaikki tiedossani olevat ovat vasemmalta puolelta. Ainakin Vihureissa ja Fougissa sama ankka on molemmissa kyljissä.

Tässä pari erittäin todennäköisesti v.1958 ensimmäiseltä Oulun ampumaleirillä otettua toivotoman heikkolaatuista VA-6:n kuvaa:

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ankka on molemmin puolin ja peräsimessä 6:nen

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään