Lasse Nygren

Pusikossa lymyävät koneet

34 viestiä aiheessa

Ajattelin vaan kysäistä että mitä koneita tuolla kuvan oikeassa laidassa pusikoissa lymyää, kun vaan pyrstöt näkyvät, ja miksi koneet eivät ole muiden seassa "tavallisissa" parkeissa, vaan jossain metsän reunassa piilossa. Kuva on otettu 19. heinäkuuta.

EDIT. Kuva otettu Malmilta.

PS. Valitan, ettei ole parempaa kuvaa, jossa lymyilijät näkyvät.

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siellä on se vanhan käytöstä poistetun kolmannen kiitotien pääty. Joitakin koneita siellä tosiaan on parkissa. Ainakin yksi rekisteristä löytymätön kelluke-Cessna 206 (OH-CCH) siellä oli ja jotain muita. En sitten tiedä, että onko ne esim semmosia koneita, jotka eivät ole lentokelpoisia tai ovat muuten vain pois käytöstä tai vastaavaa ja tästä syystä viety sinne "pois jaloista"

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

 

EDIT: löytyi tämmöinen kuva varastosta:

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Ainakin tuon perusteella siellä on tuo em. Cessna, sitten on joku mopo-Piper ja näyttäisi olevan Rockwell Commander 114. Tuo yksi jää tunnistamatta meikäläiseltä. Mutta taitavat kaikki olla käytöstä poistettuja vekottimia odottamassa kohtaloaan...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten Mikko sanoi, siellä pidetään rikkinäisiä tai muuten lentokunnottomia koneita, esim. Finnairin lentokerhon piper

 

Koneet ovattten

OH-CCH Cessna U206C Super Skywagon

OH-RAA Robin HR.200/160

OH-ACM Rockwell Commander 112A

Itseltäni jäi tunnistamatta Piper, mutta jos se on FCF:n, on se OH-PDB Piper PA-28-140 Cherokee C

 

Konekorhosen takana on OH-BLK, Beech 65-B80 Queen Air, joka on jäänyt sinne ex. RV-Aviationin, myöh. West Internationalin jäämistöstä. Pitkään platalla seisoi myös OH-CDH, Cessna 310K, joka usean vuoden seisomisen jälkeen räjäytettiin. Sittemmin on romut raijattu pois. Paloaseman harjoittelupaikalla on taas OH-CDT, Cessna 401B, jonka ilmailuyrittäjä Jorma Komulainen tuikkasi tuleen ajettuaan koneen ensin penkkaan Sodankylässä. Komulainen sai sitten ehdotonta vakuutuspetoksen yrityksestä. Malmilla roikkui pitkään myös kopterin raato, joka oli OH-HRD AB 206A Jet Ranger, joka ajoi Kajaanissa etsintälennolla veteen ja romuttui.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Itseltäni jäi tunnistamatta Piper, mutta jos se on FCF:n, on se OH-PDB Piper PA-28-140 Cherokee C

 

No ei nyt sentään, PDB on nykyään Tervalentäjien kone ja täydessä käytössä.

 

Ilkka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!No ei nyt sentään, PDB on nykyään Tervalentäjien kone ja täydessä käytössä.

 

Ilkka

 

Seison tässä korjattuna. Aika on ajanut tietojeni ohitse.

 

Edit: Niin. Tärkein meinasi unohtua. Mikäs sen Cherokeen rekkari on. Tietääkö kukaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseltäni jäi tunnistamatta Piper, mutta jos se on FCF:n, on se OH-PDB Piper PA-28-140 Cherokee C

 

On se Piper FCF:n, nimittäin sotakirves eli OH-PTB. Tosin en tiiä onko se siellä enää, kun viime lauantaina paikalla kävi kerhon iskuryhmä purkamassa konetta osiin...

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se Piper FCF:n, nimittäin sotakirves eli OH-PTB. Tosin en tiiä onko se siellä enää, kun viime lauantaina paikalla kävi kerhon iskuryhmä purkamassa konetta osiin...

 

-m

 

 

OK. Tuossa Mikon kuvassa vaan on selkee Cherokee. Jos se onkin muuttanut sieltä pois, mikä on ihan iloinen asia (vaikka kyseessä onkin Cherokee).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

OH-RAA Robin HR.200/160

 

No hemmetti, ilmankos se näytti niin tutulta. Joensuun rabbin kaksoisvelihän se. Ei vaan aivot raksuttaneet... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten kun ne teidän lähiöaktivistit alkavat pinajamaan noiden koneiden esteettisistä yms häiriöistä, niin kertokaa minulle minkä trailerille sopivan (siivet irroitettuna) mahd täydellisen ja ehjän koneen voin hakea pois mökille "koulutuskäyttöön" 8) vie pois hinnalla...

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy kaivaa vanha aihe esille, kun ilmeni kysyttävää Malmin koneraadoista. Vanhan poikittaiskiitotien (04/22?) päädyssä makaa OH-PDI. Foorumin haku, nopea googlettaminen eikä a-net antanut mitään vastauksia, joten kysytään, että tietääkö täällä joku koneesta jotain? Toki on myös mahdollista että katsoin tunnuksen väärin tai viimeinen kirjain on kulunut.

 

Vähän matkan päässä makasi OH-CDT. Tietääkö joku, onko Malmilla näiden lisäksi muita koneraatoja tällä hetkellä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy kaivaa vanha aihe esille, kun ilmeni kysyttävää Malmin koneraadoista. Vanhan poikittaiskiitotien (04/22?) päädyssä makaa OH-PDI. Foorumin haku, nopea googlettaminen eikä a-net antanut mitään vastauksia, joten kysytään, että tietääkö täällä joku koneesta jotain? Toki on myös mahdollista että katsoin tunnuksen väärin tai viimeinen kirjain on kulunut.

 

Ihan oikein olet tunnuksen nähnyt, kuvasin OH-PDI:n viime toukokuussa ko. paikassa.

[ attachment removed / expired ]

Ritarannan ja Mäkisen rekisterikirjan mukaan kone on Piper PA-28-140 Cherokee F, c/n 28-7325337, rekisteröity Suomeen 31.5.1973. Rekisteristä poiston päivämäärää minulla ei ole nyt käsillä, mutta varmaan sekin löytyisi vanhoja tiedostoja läpikäymällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi noita on muuten hyljätty? Mietin vain että eikö noista saisi vielä lennettäviä?

 

Lienee yleisin syy, moottorista/potkurista tunnit loppu eikä ole rahnaa/halua ostaa uutta tai perskorjattua. Myös joku päälle iskevä tarkastus voi pahimmillaan maadoittaa koneen jos löytyykin jotain ihanan kallista.

Sitten on näitä tapauksia kun omistaja ei halua tai kykene maksamaan huoltolaskua, kone jää pantiksi korjaamolle.

 

Syitä on monia.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oho  :o mulla on yhden cherokeen kirjallisuus tuolla saunamökin hyllyssä...oliskohan se tämän. Täytyypä tarkastaa huomenna...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Harrille varmistuksesta! Itse olin liikkeellä ilman kameraa.

 

Ja Sauli, tutki ihmeessä kirjallisuus!  :)

 

Joo...täältähän ne löytyi. Koekäytetty viimeksi 2001 ja moottorista tunnit loppu. Lentänyt viimeksi 1999.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo...täältähän ne löytyi. Koekäytetty viimeksi 2001 ja moottorista tunnit loppu. Lentänyt viimeksi 1999.

 

Ok, kiitos tiedoista!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivitys 3 vuoden tauon ja lumen sulamisen jälkeen, tosin surkea croppi mutta kuitenkin: näkyvissä on tällä hetkellä HB-HET:n, OH-CET:n ja OH-PDI:n raadot ja takana vielä yksi, josta ei ole tietoa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä näitä silloin tällöin joku pelastaa lentäviksi, esimerkiksi tämä OH-ACM joka muutaman vuoden kunnostuksen jälkeen lentää jälleen. Voisinpa jopa läheltä kunnostusta seuranneena väittää että kone on parempi kuin tehtaalta tullut. Kone purettiin ihan päreiksi kaikki osat tarkastettiin ja maalattiin moottori vaihdettiin uuteen jne. Malmin hallissa se on nähtävissä jos ketä kiinnostaa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tämä taas oli vielä ihan lentokelpoinen, kunnes raju syysmyrsky paiskasi sen katolleen. Ne puuskat olivat yli 40 solmua pahimmillaan jotka tän sai aikaan.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asia taisi olla niin, että koneen pyrstö ei ollut punteissa kiinni ollenkaan eikä koneen nokkaa ollut käännetty siihen tuulensuuntaan, mitä ennusteet olisivat edellyttäneet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään