Ville Elomaa

Core i7 ja nopeus & ylikellotus

13 viestiä aiheessa

Sain perjantaina asennuksesta päivitetyn koneeni, jossa hyrrää nyt Intel Core i7 920.

Jostakin kumman syystä Cpu-Z näyttää prossun core speediksi vain 1600 MHz, vaikka prossun nopeus on 2.67 GHz:

[ attachment removed / expired ]

Olisiko kyse siitä, että minulla on biosissa (emo on Asus P6T Deluxe v2) tuo CPU Ratio muistaakseni "Auto" ja tuossa se näyttää (multiplier) olevan 12?

Tässä vähän toisenlainen vastaava kuva Benchmarkreviews:in testistä (System 3, löytyy kelaamalla vähän alaspäin).

Tuossa corespeed on selkeästi 2672 MHz ja multiplier 20. Pitäisikö minun ottaa se "Auto" asetus pois biosista ja laittaa multiplier käsin 20:een?

Mitenkäs muuten jos haluaisin todella ylikellottaa tätä prossua, onko parasta käyttää emon mukana tullutta TurboV-työkalua vai biosin säätöjä?

Mistä tuohon ylikellotukseen saisi jotain ohjeita? Ainakin biosin ylikellotusasetukset, virran voimakkuudet jne. on minulle ihan hepreaa.

Haluaisin vain tietää, mitä pitää muuttaa, jos haluan yrittää ajaa tuota prossua vaikka 3 GHz:lla.

- Ville -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi, sulla on käytössä sama emolevy, mulla vaan rev 1.0. Itse jouduin kanssa pohdiskelemaan jo silloin tätä, näköjään sama rata jatkuu tässä v2.

Eli sen verran valistuin tuosta Core i7 tekniikasta, että se automaattisesti kellottuu kuten taitaa olla jo Quad malleissa, tuohon 2,67ghz. Näissä core i7 malleissa on virransäästö ominaisuus, joka idle tilassa vetää kellotaajudet sille tasolle, ettei suurta kulutusta synny. Eli no panic, pistäppäs peli päälle samalla kun on CPU-Z taustalla, huomaat että kellotaajuus alkaa muuttumaan itsestään. Kuten mullakin, nykyisessä Core i7 965 mallissa, kellotaajuus on 1800mhz, ja 2ghz välissä idlenä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs nämä vehkeet pyörittävät simuja?

Oma kohtaisella kokemuksella, en ainakaan suurta hyötyä löytynyt. Johtuisiko se sitten niin pitkälle siitä FS:n koodin bugisuudesta.

Ennen i7 sarjaa oli E8400 koneessa, sitten tuli i7 920, eroa en huomannut kun ehkä noin 10fps, sitten vaihdoin tuohon kalliimpaan i7 965 malliin, ja siinäkin taisi tulla noin 10-15fps lisäys, mielestäni ei mitään hirveitä ainakaan FS tuonut muutosta. Mutta kyllä tuossa muut pelit jaksaa jauhaa ihan hyvin sillä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oma kohtaisella kokemuksella, en ainakaan suurta hyötyä löytynyt. Johtuisiko se sitten niin pitkälle siitä FS:n koodin bugisuudesta.

Ennen i7 sarjaa oli E8400 koneessa, sitten tuli i7 920, eroa en huomannut kun ehkä noin 10fps, sitten vaihdoin tuohon kalliimpaan i7 965 malliin, ja siinäkin taisi tulla noin 10-15fps lisäys, mielestäni ei mitään hirveitä ainakaan FS tuonut muutosta. Mutta kyllä tuossa muut pelit jaksaa jauhaa ihan hyvin sillä.

Onko ollut eroa vaikutuksella FS9:iin ja FSX:ään?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko ollut eroa vaikutuksella FS9:iin ja FSX:ään?

Juuh, siinä oli huomattava ero jo E8400 -> 920 malliin. Normaalisti FPS oli esim KJFK:lla E8400 50fps tietämillä, nyt siellä saa jo vedellä traffic 100%, ja fps on siinä 70-80fps tietämillä.

Unelma olisi jos saisi vastaavia aikasiksi FSX:ssä, mutta taitaa olla toiveajattelua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itsellä tuon virransäästöominaisuuden saa QUAD prossulla ja P5Q emolevyllä CPU configuration kohdasta pois, en nyt muista mikä se oli. Jokin C1E... jotain, joka on Enabled tilassa. Kunhan ottaa pois niin pysyy se 20 kerroin siellä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itsellä tuon virransäästöominaisuuden saa QUAD prossulla ja P5Q emolevyllä CPU configuration kohdasta pois, en nyt muista mikä se oli. Jokin C1E... jotain, joka on Enabled tilassa. Kunhan ottaa pois niin pysyy se 20 kerroin siellä.

Mutta mitäpä järkeä sitä on ottaa pois, kuitenkin se kellottuu sen mukaisesti mitä rasitus vaan vaatii. Idle tilassa et vakio kelloilla tee mitn. Tai sitten on oltava jo muuta vikaa koneessa, jos 2,67ghz tarvitset pelkkään idle tilaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli sen verran valistuin tuosta Core i7 tekniikasta, että se automaattisesti kellottuu kuten taitaa olla jo Quad malleissa, tuohon 2,67ghz.

Jep, totta, huomasin tuon jo itsekin. Kai tuo varmasti kellottaa aina tarpeeksi kun sovelluksia on päällä, eikä silloin koko ajan pyri säästämään virtaa...

Mitenkäs nämä vehkeet pyörittävät simuja?

Olen vasta testailemassa, mutta täytyy myöntää että ero on pienempi kuin mitä luulin. Itse asiassa tällä hetkellä DX9-tilassa tuntuu ettei

eroa ole lainkaan, jota parasta aikaa vielä ihmetetelen. Nyt DX10-previewissä tuntuu olevan 10 fps enemmän kuin DX9-tilassa, aiemmassa kokoonpanossa

(sama näytönohjain, GF8800 GTX) DX10-tilasta ei ollut mitään hyötyä.

Oletko, Toni, leikkinyt sen affinity mask -asetuksen kanssa? Luin joiltain foorumeilta, että sen laittaminen esim. 255 ai auttaisi mitään, koska simu

ei osaa käyttää hyper threadingia. En voi vielä väittää huomanneeni mitään eroa fps:ssä, mutta kaikki threadit kyllä oli task managerin mukaan käytössä,

kun kokeilin tuota.

Jotkut myös väittivät, että kannattaisi ottaa HT biosista pois päältä. Miten olet itse tehnyt? En vain kovin mielelläni tekisi noin, koska jotkut softat taas

hyötyvät tuosta.

Niin ja mitenkäs muuten se ylikellotus? Onko kokemusta, miten se kannattaa tehdä Core i7 920:lla? Pitäisikö vain biosissa nostaa sitä cpu multipleria

vaiko muuttaa jotain asetuksia Asuksen TurboV:ssä?

- Ville -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oletko, Toni, leikkinyt sen affinity mask -asetuksen kanssa? Luin joiltain foorumeilta, että sen laittaminen esim. 255 ai auttaisi mitään, koska simu

ei osaa käyttää hyper threadingia. En voi vielä väittää huomanneeni mitään eroa fps:ssä, mutta kaikki threadit kyllä oli task managerin mukaan käytössä,

kun kokeilin tuota.

Sanotaanko että ollaan melkeimpä samoilla viivoilla tässä tän prossun kanssa, eli ei ole tullut perehdyttyä liiemmin tuohon ominaisuuksiin.

Toistaiseksi jäänyt testailut 3dmarkiin ja vertaillut eri peleissä tuota tehokkuutta. Tuosta affinity maskista sen verran, että olisihan tietysti kiva perehtyä siihenkin, niin saisi paremmin vistakin pyöriä samainaikaisesti aero teemallakin taustalla, kun FSX:ssä vetelee samalla.

Nykyisin vetelen Basicilla, ettei liiemmin rasitu. Vaikka kyllähän tuossa olisi mukava päästä enemmänkin jyvälle tästä, että saisi puristettua viimosiakin mehuja prossusta irti, illan kellotteluja.

Itse repäsin joltain nettisivulta tiedot, miten kannattaa mitäkin asetuksia pitää päällä biosista. Mulla on ne tiedot kännykässä kuvina, kun joutui ne sitä kautta ottamaan tietoon, ei kehdannut alkaa kirjoittelemaan paperille. HT taitaa olla päällä tälläkin hetkellä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kellotuksella sain muistaakseni ihan vakaana toimimaan 3,4ghz, jäähdyttimenä toimii Coolinkin Silentator, joka uskollisesti on toiminut S775 ajoilta.

Mutta tosiaan, en itse kellottele kummemmin, kun sillä alueella en luota omiin kykyihin. Ei kehtaa päälle 900€ prossua laittaa avaimenperäksi :'(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta tosiaan, en itse kellottele kummemmin, kun sillä alueella en luota omiin kykyihin. Ei kehtaa päälle 900€ prossua laittaa avaimenperäksi :'(

Vähän sama ongelma täällä. Tosin tuon Core i7:n kellottaminen on aika yksinkertaista ja esimerkiksi täällä on aika hyvät ohjeet. Samaten tässä keskustelussa on vinkkejä varsinkin Asus P6T:n omistajille. Itse olen ajatellut nyt ekaa kertaa kokeilla ylikellotusta, mutta varovasti, enkä pistämällä prossua äärirajoille. Jollain 3.2-3.5 GHz tuota Core i7 920:a pitäisi kaiken lukemani mukaan pystyä ajamaan ihan helposti. Jengi on saanut tuon toimimaan jopa 4GHz:kin, mutta se alkaa jo olla aika temppuilua.

Toisaalta mitä simuun tulee, asetusten testausta ja viilausta pitää vielä jatkaa. Minulla oli aikaisemmin Core 2 Duo E6600 ja kyllä kahden lisäytimen

pitäisi ainakin jonkin verran tuoda lisä-fps:ää.

Muuten, se mikä aiheuttaa tuon mitä alussa kyselin on Intel SpeedStep. Tuo SpeedStep pyrkii vähentämään sähkönkulutusta ja

pitämään prossun mahdollisimman viileänä alentamalla kellotaajuutta silloin, kun enempää kuormitusta ei tarvita. Tuon voi ottaa

biosista pois päältä, jos esimerkiksi ylikellottaa prossua. Toinen mitä voi tehdä, on laitaa control panelista power optioneista "High Performance" päälle.

Tuon pitäisi vaikuttaa nimenomaan SpeedStepin toimintaan.

- Ville -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia noista vinkeistä.

Aion tuossa illan aikaan ottaa työn alle, että paljon irtoaa kellotaajuutta tuossa tällä ilma ratkaisulla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään